millä tavalla mielestäsi päiväkoti ruoka eroaa eineksistä?

  • Viestiketjun aloittaja oletko pohtinut
  • Ensimmäinen viesti
Vierras
Tutkimuksen mukaan kuitenkin päiväkotilapset syövät enemmän vihanneksia kuin kotihoidetut.. Et ei se kotiruokakaan aina niin hääppöstä oo. Aika monen lapsen vakio-kotiruokiin tuntuu kuuluvan nakit, kalapuikot, pinaattiletut jne. Meilläkin näitä joskus syödään.
Silloi kun lapset oli päiväkodissa niin yritin omasta puolestani sitten huolehtia siitä että se päovän toinen ateria olisi sitten ravitseva, usein kasvis tai kalaruoka. Nakkeja yms ei kotona syöty kun lapset sai niitä päiväkodissa vähintään joka toinen viikko.
 
ggggggggggggg
[QUOTE="hanna";30675816]Välipala munakas.
en ole kertaakaan nähnyt päiväkodin ruokalistalla munakasta.
missä päiväkodissa sellainen välipala on

lapsi tykkää päiväkodin ruuasta, kertoo, että on hyvää ja hakee lisää.
olen tyytyväinen päiväkodin ruokiin, lapsi tykkää.
eikä ole ainut ryhmässä, joka niistä ruuista tykkää[/QUOTE]
eli lapsesi on tottunut syömään eineksiä, jauhekiisseli,kumipotut, valmiit lihapullat, jauhekastikkeet
 
swe
Täälä ei ainakaan ymmärtääkseni tuollaista ole tarjolla. No just päiväkodista ei oo tuoretta kokemusta mutta ainakin ryhmiksis tehdään ruuat ihan perusraaka-aineista. Hoitajat käy ne safkat ostamas, tuskin ostavat mitään valmiita munamössöjä. Hoitajat myös valmistaa ruuat ja ihan on normi kotiruokaa se.
Myös päiväkodilla on oma keittiö ja ainakin mainostavat että ruoka tehdään tuoreista aineksista. Samat systeemit kouluissa.

Täälä tosin muutama vuosi sitten yritettiin muuttaa systeemi keskuskeittiö vetoiseksi jolloin ruuan laatukin ois takuulla huonontunut reippaasti. Vanhemmat vaan nosti niin ison äläkän että jo nuijittu päätös peruttiin.
meinaatko että kokki väsää yli 100 jauhelihapihvit.... tuskin heittää valmiit uuniin
 
akava
Hipputar puhui ryhmiksestä. Niissä voi olla ihan omat ruuat ja hoitohlökunta tekee. Täällä ryhmiksessäkin vain aamupuuro tehdään itse, muu tulee viereisestä vanh.kodin keittiöstä.
Amori kiva olis tietää minkä kokoinen yksikkö tämä mainitsemasi pk on missä lihapullat yms tehdään itse? Yksityinen vai kunnallinen?
 
vierailija vaan
Meidän lasten pk:ssa on huippuruoka! Paikan päällä valmistettua, lähes lisäaineetonta ja kaikki mahdollinen alusta alkaen itse tehtyä, suositaan lähiä jne. Aivan huippua ja hyvin maistuu! Yksityinen pk kyseessä. Niin tyytyväinen! :)
 
W.ieras
Meillä on kunnan pk, ruuat valmistetaan läheisen koulun keittiössä. Perunat ovat tuskin vakuumipakattuja koska ovat kuoripäällisiä. Puuroa on yleensä kolmena aamuna viikossa, on luomua. Ensi viikolla näyttää olevan ainakin jäävuori-punasikuri-päärynäsalaattia, valkokaali-ananas-kukkakaalisalaattia, porkkana-viikunasalaattia. Keittopäivänä näyttää olevan kasvissosekeitto. Tuorepala on aina aamupalalla ja/tai välipalalla.

Meidän lapset eivät ole kosakaan valitelleet pk ruuasta. Toki aina jotain ruokia on joista eivät tykkää, mutta en itsekään kaikista ruuista tykkää mitä työpaikkaruokalassa on tarjolla. Jokainen varmaan ymmärtää sen että ihan joka ruokaa ei ole mahdollista pyöritellä omin pikkukätösin. Jos koulussa on reilu 300 oppilasta + henkilökunta, siihen pitää vielä tehdä sadalle päiväkotilapselle ruoka niin aikaoinen armeija saa niitä pullia olla vääntämässä :D

Mullakin on kavereita jotka FB:ssa jeesustelee kuinka huonoa on koulu/päiväkotiruuan taso, ei saa olla mitään E-koodeja, ei saa olla perunaa, sokeria jne. Sitten seuraavassa päivityksessä naureskellaan että pitää pysähtyä reissussa kun lapset haluaa hampurilaiselle. Että joo, "pieni" uskottavuusongelma.
 
Vierass
Tutkimuksen mukaan kuitenkin päiväkotilapset syövät enemmän vihanneksia kuin kotihoidetut.. Et ei se kotiruokakaan aina niin hääppöstä oo.
Miten tuonkin tutkimuksen nyt tulkitsee. Meillä lapsen ope valitteli lapsen huonosyöntisyyttä ja sitä, ettei lapsi syönyt ruokaa juuri lainkaan. Salaatti kuulemma kelpasi ja sitä hän saattoi syödä lautasellisen. Voiko tuolla perusteella sanoa, että kotiruoka on huonoa. Ei minun mielestäni.
 
akava
No ei väsää ainakaan tässä kaupungissa. Tiskaa ensin ne noin 100 lapsen a.pala astiat(meidän pk siis) ja pikaisesti ennen lounaan esillelaittoa siivoaa mm. hlökunnan vessat ja joitain yl.tiloja. Se on sitä säästöä :| että ei siinä tehdä pihvejä 100 lapselle(isoille ei 1 riitä) ja aikuisille.
 
"hoitsu"
[QUOTE="hoitaja";30677387]Inhottavinta on että me, henkilökunta joudutaan syömään niitä eineksiä uskomattoman sotkun ja joskus mölyn keskellä ja vielä maksamaan siitä :([/QUOTE]

Se maksu on tosin lähinnä nimellinen.
 
[QUOTE="hoitaja";30677387]Inhottavinta on että me, henkilökunta joudutaan syömään niitä eineksiä uskomattoman sotkun ja joskus mölyn keskellä ja vielä maksamaan siitä :([/QUOTE]

Ja sen saa ilmoittaa verotuksessa, joten siitähän hyötyy kuitenkin. Ja edullinenhan se valvonta ateria on.
 
Hipputar puhui ryhmiksestä. Niissä voi olla ihan omat ruuat ja hoitohlökunta tekee. Täällä ryhmiksessäkin vain aamupuuro tehdään itse, muu tulee viereisestä vanh.kodin keittiöstä.
Amori kiva olis tietää minkä kokoinen yksikkö tämä mainitsemasi pk on missä lihapullat yms tehdään itse? Yksityinen vai kunnallinen?
Lapsia on 86 ja henkilökunta siihen päälle.
 

Yhteistyössä