Millä taaperon sormet pysyy ulkona lämpösenä?

  • Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti
"mamma"
Ongelma on tosiaan se, että taaperon ( 1v 3kk) sormet on aina kylmät kun ollaan oltu ulkona. Normi sisävaatteiden päälle laitan villatakin ja -housut, villasukat, villalapaset, toppahaalari, aluspipo ja toppahattu, topparukkaset. Silti sisälle tullessa oli taas kerran kylmät kädet vaikka täällä oli tänään pakkasta vain -7° ja ulkona oltiin vain puoli tuntia. Kertokaas jotain vinkkejä joilla ton lapsen sais tarkeneen ulkona.
Toinen ongelma on sen posket, ovat alkuun punaiset ulkona mutta sitten alkavat mennä sinertäviksi. Koskaan eivät ole ole olleet valkoiset mutta ihmetyttää miksi menevät tuon värisiksi.
 
"vieras"
Puet sille liikaa ja liian tiukkoja vaatteita, veri ei pääse kiertämään, eikä pentu liikkumaan
Meillä sama ongelma ja todellakaan ei ole liikaa päällä ja vaatteet sen kokoisia että ilma mahtuu välissä kiertämään! Monet taaperot "kärsii" samasta ongelmasta. Kärsii lainausmerkeillä siksi että vaikka meillä taaperolla on kylmät kädet niin ei se tunnu häntä haittaavan.
 
Onko hartioilla tarpeeksi vaatetta.. usein se et etenki yläropassa ei ole tarpeeksi vaatetta tekee sen et kädet kylmettyy. Kannattaa myös miettiä sitä et jos laittaa liikaa vaatetta tulee ensin kuuma + hiki ja sit kylmä ku hili laskee.
 
Ulommaiset rukkaset pitää olla väljät, jotta sinne mahtuu hyvin ne villalapaset. Rukkasissa on eroja: paksut turkisvuorelliset, elsapitkäset ja peukalopotit yleensä saavat puoltoääniä tässä kohtaa. Ei mitään kylmiä reimatekkejä käteen. Ja liikkumista, rattaissa tarvitsee varmaan lampaanvuotaa/makuupussia kaveriksi.
 
"mamma"
Lapaset on täyttä villaa, siitä olen varma. Ja vaatteet sen kokoisia että pääsee liikkumaan eikä kiristä.
Meillä tuntuu muksua haittaavan tuo käsien kylmyys, kovin kauaa ei pihalla viihdy kun jo haluaa sisälle. Ei kai auta kuin toivoa että iän myötä helpottaa
 
Mä neuloin ohuesta alpakkalangasta lapaset jotka mahtuu topparukkasten alle! Ne on pitänyt paremmin lämpöisenä kun "lampaasta" neulotut! Luulen kyllä että alpakka-hanskoja saattaa joku myydäkkin, sukkia ainakin myydään!
 
"vieras"
Mä olen tullut siihen tulokseen, että joillakin ihmisillä (kuten mulla) on vaan nappulasta asti tosi huono ääreisverenkierto eikä mitkään viritelmät pidä sormia ja varpaita lämpiminä ulkoilun aikana. Itse olen kokeillut alustumppuina niin villaa, silkkivillaa, fleeceä, sekä lapasina että sormikkaina, myös Thinsulatet testattu. Päällistumppuina on villavuorista nahkakinnasta, urheilukaupan toppakintaita, jättimäiset huovutetut lapaset... Ja silti näpit jäätyy.

Lapsella taas ei ole parinkympin pakkasillakaan ollut kädessä muuta kuin Reimatecin Aapat ja ihan lämpimät sormet on sisälletullessa olleet. Mies on myös tosi lämminverinen.
 
"minä"
Onko hartioilla tarpeeksi vaatetta.. usein se et etenki yläropassa ei ole tarpeeksi vaatetta tekee sen et kädet kylmettyy. Kannattaa myös miettiä sitä et jos laittaa liikaa vaatetta tulee ensin kuuma + hiki ja sit kylmä ku hili laskee.
Juuri näin. Ylimääräinen villainen vaatekerta harteille ja johan pysyy sormet lämpöisenä. AInoa asia joka meillä on saanut sormet pysymään lämpöisinä. :)
 
"willy"
elimistö toimii niin että ensin se huolehtii pään ja keskivartalon lämmityksestä ja jos siellä on tarpeeksi lämmin, se vapauttaa lämpöä ääreisverenkiertoon eli sormiin ja varpaisiin. Eli riittävästi vaatetta keskivartaloon, lisäksi villatumput ja väljät rukkaset, joissa lämpö mahtuu ilmatilaan.
 
[QUOTE="willy";22843216]elimistö toimii niin että ensin se huolehtii pään ja keskivartalon lämmityksestä ja jos siellä on tarpeeksi lämmin, se vapauttaa lämpöä ääreisverenkiertoon eli sormiin ja varpaisiin. Eli riittävästi vaatetta keskivartaloon, lisäksi villatumput ja väljät rukkaset, joissa lämpö mahtuu ilmatilaan.[/QUOTE]

Ihan aina tää ei omalla kohdalla toimi, tai toimii todella hitaasti. Mulla voi olla todella kuuma ja sormet ja varpaat kohmeessa ja kestää tovin, ennenkuin sormet alkavat lämmitä (esim 30 minuuttia kovaa hikoilua...)

Mutta ennaltaehkäisyssä itse olen kyllä hieman huomannut viitteitä että tuo villa auttaa harteilla. Ja paksut untuvarukkaset :) Ulos jos menee valmiiksi viluisena (tai vaatteet kylmänä) voi olla niin että ei jossain tilanteessa ehdi ollenkaan lämmetä.
 
"mie"
samasta ongelmasta kärsitään. Taaperoiden toppahanskat on ihan luvattoman huonoja! nahkarukkasten (nahka + karvavuori) alle lapaset tai huovutetut villalapaset, toimii meillä nyt. varpaat pysyvät lämpiminä vain tallukkaissa - toppakengissä ei...
 

Yhteistyössä