Millä soseilla aloittelitte, ja paljonko uskaltaa tarjota???

Ollaan aloittelemassa soseita pikkuhiljaa. Lumusosetta jo maisteltu lähinnä vatsantoiminnan ylläpitämiseksi... Mitkä soseet olisi hyviä aloitussoseita, ettei masu kovasti vaivaisi. Ja paljonko vauvanne ovat ensimmäisillä kerroilla syöneet?? Siis jos sose maistuu, uskaltaako kuinka paljon tarjota??
 
hei!

me alotettii aikoinaan bataatilla, lempeän makuista eikä laita mahaa kovalle kuten peruna. me taijettii alottaa ihan parilla teelusikallisella ja sit seuraavana päivänä enemmän kun näytti maistuvan eikä tullut oireita
 
Meille suositeltiin neuvolasta perunaa aloitus soseeksi. Itse pelkäsin tätä kovasti, koska vauvamme oli pienenä 2 kk todella masuvaivainen. Mutta perunasta eikä mistään muustakaan ruuasta ole vaivoja tullut. Tosin vauvamme oli 5,5kk kun soseet aloitettiin. Minä aloitin todella varovasti soseiden antamisen juuri masuvaivojen pelossa. Eka päivänä vain 1 tl, toisena päivänä 2 tl ja näin taisin jatkaa ainakin 8 päivää.
 
Meillä aloiteltiin perunasosella (löystettynä tuttelilla). Aluksi annoin muutaman teelusikallisen, parin päivän päästä niin paljon kuin napa veti. Kolmen päivän välein annoin uutta makua ja nyt syödään perunaa, porkkanaa, bataattia, kesäkurpitsaa, parsa- ja kukkakaalia, sekä maissia. Hedelmä- ja marjasoseista vedellään kaikkia makuja =)
 
Mie alotin kaupan peruna-porkkanasoseella, löysytin korvikkeella. Ekana päivänä 1 tl, tokana 2 tl jne. Oisinko 6 päivää alkuun antanut uutta makua. Nykyään enää vain kolme. Tyttö kohta 6kk ja maistettu on peruna, porkkana, bataatti, parsa, kukkakaali, maissi ja hedelmiä ja marjoja vino pino. Kaura- ja riisipuuro kuuluu myös valikoimiin. Kohta sitten lihat kehiin.
 
alotin perunalla mikä ei todellakaan uponnu. sit ite tein porkkanasosetta ja johan maistuu =)
sit bataattia, seuraavaxluumu, omena, jaaaoiskohan sit mustikka jossain vaihees. Nyt pitäs enempi noit mauttomampia juureksia jottei totu herkkuihin.

eli kannattaa tosiaan alottaa miedoista.

veljen lapselle annetaan valmista ruokaa ja ne on kyllä niin mauttomia et suosittelen ite tekemistä. Se on ihan helppoo. Pilkkoo porkkanat kiehumaan niin et vettä on just peittämään. keittää noin 20 min, niin että on pehmeitä ja sit vaan soseuttaa heti. Viilentää ja pakastaa.

Mut purkkuruoka on toki yhtä hyvää! On tosi tarkat kriteerit joten ihan hyvä vaihtoehto. tosin vaan mun mielestä paljon pahemman ja mauttomamman makusta. Mutta kukin tyylillään =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja netskuli:
alotin perunalla mikä ei todellakaan uponnu. sit ite tein porkkanasosetta ja johan maistuu =)
sit bataattia, seuraavaxluumu, omena, jaaaoiskohan sit mustikka jossain vaihees. Nyt pitäs enempi noit mauttomampia juureksia jottei totu herkkuihin.
eli kannattaa tosiaan alottaa miedoista.
Tuosta perunasta kommentoisin, että on toki miedon makuinen, mutta muuten voimakas. Allergioihin erikoistunut lastenläkäri sanoi mulle, ettei siitä suosittele aloittamaan... Aiheuttaa herkästi masuvaivoja.

Mä pariin kertaan annoin, eka ihan vähän ja sit jotai puol teelusikallista... Uppos jotenkuten, mut kauheet huudot aiheutti. Bataattia oon nyt maistattanut ja se on ollut hyvä. Banaanistakin jätkä tykkää Porkkanaa meinaan seuraavaks antaa, sit varmaan riisiä jne. Mango tossa odottaa soseutusta, kun ei muilla tuu syötyä, mut siihen siirrytään sit myöhemmin.

Varmaan tuo peruna ihan hyvä, jos ei o le herkkävatsainen lapsi. itekin siihen mieluusti opetan, ettei sit myöhemmin ala nirsoilla.

Teelusikallisesta tai pienemmästä määrästä on alotettu maistattaan ja sit nostettu pariin teelusikalliseen. Vielä ei o sen suurempia annoksia annettu, kun maitoa riittää. Seuraavassa neuvolassa katotaan sit tilannetta uusiks... Todennäkösesti alan sit nostamaan annosta kokonaiseen ateriaan, jos jaksais nukkua yöt paremmin. Poika nukku pitkään ysistä kuuteen, ehkä seiskaankin, nyt on tarvinnu välisyöttöjä.

Normaalisti mun käsittääkseni nostetaan vähitellen viikon aikana ateriaan se annoskoko ja pari uutta makua viikossa. (Jos ei ongelmia) Allergisella viikko - kaks uutta makua ja sit tarvittaessa (jos oireita tulee) taukoa viikko tai niin kauan, että oireet häviää.
 
Aloitin perinteisesti perunalla ja porkkanalla, joista tietenkin vatsa kovalle! Sitten maisteltiinkin heti luumua...

Teen vihannessoseita itse helposti höyrystimessä ja sauvasekoittimella sekaisin. Hedelmäsoseetkin tulee tosi helposti, keitän niitä noin viis minuuttia, että hedelmäliha pehmenee. Eilen just laitoin yhden omenan ja päärynän, paljon paremman väristä kuin valmiit, täytyy vain heti höyrystää, ettei pääse tummumaan.

Annan kukkakaalia ja ruusukaalia useasti, ei koveta vatsaa. Laitan silloin tällöin perunaa sekaan. Ja luomubataatti ja -porkkana ne vasta on olleet tosi herkkua!

Yrttejä en oo vielä laittanut. Öljyä ei pidä unohtaa, sekin kai estää kovaa vatsaa.
 
Meillä eka sapuska maidon lisäksi oli maissivelli, kun korviketta meni niin hirveesti. Soseet alotettiin bataatilla jahyvin maistui eikä tullu massu kipeäksi. Perunaa kokeiltiin sit aika pian bataatin jälkeen ja se ei sopinu tytön masulle.

Tytön maha rupesi kestämään perunaa vasta 7kk ikäsenä ja mistään muusta ruuasta ei ole tullu mahanpuruja. Eli en oman kokemuksen perusteella suosittele alottamaan perunalla. Kun tämä nykyinen vauva alottaa soseiden maistelun, niin bataatilla meinaan alottaa taas.
 

Yhteistyössä