Millä saatte miehenne olemaan vauvan kanssa edes hatken?

  • Viestiketjun aloittaja Vinksu
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Vauva 5 kk ja alkaa mennä hermot kun aina sama suostuttelu ja lahjonta, että mies olisi edes sen aikaa vauvan kanssa, että saan imuroitua ja pestyä lattiat. Vauva ei viihdy yksin ja minusta tuntuu, että siivous jää ain kesken jos aloitan siivoamaan perusteellisemmin päiväuniaikaan. Esim. Ehdin imuroida mutta vauva herää kesken lattian pesun. Olisi siis mukava saada välillä siivottua niin, että mies olisi vauvan kanssa ja kaiken saisi tehtyä kerralla. Nyt taas kaksi viikkoa suostuttelun ja katsottiin monta päivää aikaisemmin minä päivinä mies voisi olla vauvan kanssa (työpäivinä ei jaksa kun haluaa rentoutua ja vapaapäivilleen sopii menoja ja harrastuksua ettei ehdi) niin eiköhän taas alkanut aina ko. Päivänä valitus kuinka tänään ei jaksakaan. Eilen viimein sain suuttumalla (alkaa mennä hermot tähän) miehen olemaan vauvan kanssa 25 min. Että ehdin imuroida, pestä lattiat ja pyyhittyä pölyt. Annoin vaihtoehdoksi, että nyt siivoaa itse tai sitten on vauvan kanssa edes puolituntia, että minä saan nämä tehtyä mutta siivousta ei enää siirretä. Niinpä ja olin taas niuhottava ja tylsä kun pakotan miehen vapaapäivänään olrmaan vauvan kanssa tai siivoamaan.

Ennen vauvan syntymää kotityöt tehtiin puoliksi ilman ongelmia mutta nyt mies ei tee mitään koska hän käy kuulemma töissä ja minä olen päivät kotona. Jaksaa kyllä valittaa jos en ole ehtinyt pestä tiettyjä vaatteita ajoissa, muistanut ostaa sitä tai tätä kaupasta (enää ei voi käydä edes ruokakaupassa vaikka olisi työmatkan vartella) ja pyytää nykyään esim. Minua tekemään hänelle voileivät ja keittämään kahvia vaikka en itse olisi aikeissa ottaa. Äryttää kun hän ei tajua, että en ehdi välttämättä tehdä kaikkea jos vauva vaatii olla sylissä paljon ja kaipaa lähes kokoaikaista seurustelua lattialla ollessaan (ei viihdy liinassa tai kantorepussa).

Muuttuukohan tämä joskus tästä taas "normaalimpaan" suuntaan? Sitten kun minäkin palaan töihin? Tuntuu, että enemmän rasittaa mies jatkuvilla pyynnöillään tee sitä ja tätä kuin vauva. Muille kehuu kuinka on vauvan kanssa mutta todellisuudessa ei ole kuin pitkän ajan suostuttelun ja uhkailun jälkeen ja nytkin oli kahden viikon suostuttelun jälkeen tuon 25 min.
Mitä helvettiä mä just luin?? :O
 
  • Tykkää
Reactions: Doves
"vieras"
Meillä kyllä mies hoitaa vauvaa (nyt 5 kk) ihan omasta tahdostaan. Ei välttämättä aina oma-aloitteisesti, mutta viimeistään jos mä pyydän. Ja kyllä hoitaa ihan päivittäin, ellei ole jossain reissussa... tulisin hulluksi jos olisin samassa tilanteessa kuin ap, että pari viikkoa etukäteen pitäisi anoa lapsenhoitoapua.
 
"hohhoijaa"
Nyt olis ap:lla keskustelun paikka. Sanot sille miehelle suoraan, mitä oot mieltä ja miltä susta tuntuu. Selität juurta jaksain, että näin ei vaan voi jatkua. Kerrot, että ajan mittaa teillä tulee ero, jos mies ei osallistu vaan pitää sua jonain kokkisiivoojalastenhoitajapalvelijana. Eihän noin kohdella omaa puolisoa ensinkään. Mies on todella epäkunnioittava sua ja teidän perhettä kohtaan. Täytyyhän sen ymmärtää, että sä hoidat vauvaa kaiken sen ajan, kun mies on töissä. Siinä on jo ihan riittävästä työtä yhdelle ilman, että pitäisi vielä ehtiä siivota ja laittaa ruokaa. Ja vaikka sun auttaminen ei kiinnosta luulisi, että oman lapsen kanssa vietetty aika kiinnostaa. Ja sunkin täytyisi saada omaa aikaa joskus. Aloituksesta päätellen vaan sun mies saa vapaa-ajalla harrastaa omia juttuja ja tavata kavereita. Toi ei pitkään toimi noin vaan jossain vaiheessa sun pinna katkee ja et jaksa kattella väytsmiestäs. Nyt on siis korkea aika puhua, jos haluat, että suhteenne jatkuu. Ja kannattaa puhua asiallisesti ilman uhkailua, lahjontaa ja kiristystä.
 
"vieras"
Miksi hitossa tuhlaat aikaasi suostuttelemiseen? Senkun lasket vauvan miehelle syliin ja alat siivoamaan / kokkaamaan / menet ostoksille tai mitä vaan. Jos tämäkään ei tehoa - niin mitä veikkaat mitä sun kannattaisi tehdä?

Heität miehen pihalle.
 
"hmm"
Ota vauva, laske se miehen syliin, paa kengät jalkaan ja lähde ovesta ulos.

Helppoa.
Juurikin näin. Mulla oli paljon omia menoja kun vauva oli pieni. Ekan kerran kävin kahvilla kaverin kanssa 4 päivää synnytyksestä ja siis ilman vauvaa. Sen jälkeen olen säännöllisesti käynyt mm. salilla, shoppailemassa ja jopa baarissakin muutaman kerran. Vauva nyt 7kk.

Nyt mies on vaihteeksi kotona ja kun minä tulen töistä kotiin alkaa miehen vapaa-aika ja minä huolehdin vauvasta joka menee jo klo 19 nukkumaan. Sen jälkeen on mullakin vielä omaa aikaa :)
 
"martta"
En tiedä miten olet tuollaiseen tilanteeseen itsesi ajanut. Voin vain sanoa, että ehkäpä helpointa on vain vaihtaa miestä, sellaiseen jota kiinnostaa muukin kuin omanapa. Lapsikaan siitä tuskin kovasti kärsisi tässä vaiheessa, kun ei ole saanut muodostaa minkäänlaista kiintymyssuhdetta isäänsä.
 
Porvoosta
Miks kukaan ei huuda provoa kun eihän tollasta voi ollakaan :D että mies ei suostu hoitamaan lastansa kahden viikon aikana kun pakottamalla 25min jotta vaimo saa SIIVOTA!?
Eihän ole totta, eihän?! :(
 
No johan on tilanne, siihen en enää tiedä mitä sanoa...

Itse äsken miehen tullessa salilta kotiin lykkäsin vauvan syliinsä ja sanoin lähteväni pyykkituvalle. 8kk vauvan lisäksi tuohon jäivät myös 2,5v isosisko ja 8v kehitysvammainen isoveli. Tuossa tuo näkyy vieläkin kahden nuorimman kanssa touhuavan vaikka tulin jo takaisin. Kunhan saadaan kahvit juotua lähtee mies ja nuo isommat lapset leikkipuistoon leikkimään ja uimaan vauvan jäädessä kanssani jatkamaan pyykkivuoroa.
 

Yhteistyössä