Millä perusteilla lastensuojeluilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
Huolestunut
Naapurissa asuu perhe jonka äiti on useiden vuosien ajan jatkanut kasvatusmalliaan joka perustuu järjettömän kovaan ja uhkavaan huutoon ja räyhäykseen. En ole kertaakaan nähnyt että lapsia olisi fyysisesti koskettu, mutta jotenkin heidän käytöksestään saisin sellaisen kuvan. Eli he painuvat pää painuksissa sisään kun äiti pitää saakelinmoista huutoa ja mekastusta. Lopuksi hän paiskoo ovet kiinni. Eihän tuossa ole mitään varsinaisesti tapahtunut väärin, mutta minusta tuo käytösmalli kertoo siitä että perhe tarvitsisi mahdollisesti jotain tukea arkeensa. Joko äiti tarvitsisi kasvatusneuvoja tai sitten ihan konkreettista apua arjen pyörittämiseen niin ettei omien lasten mitättömät tottelemattomuudet aiheuttaisi tuollaista kamalaa alistamista mm. kavereiden nähden. Kysymykseni siis on että onko tässä mitään perusteita tehdä lastensuojeluilmoitusta?

sii
No ei valitettavasti taida olla. Kasvatusmetodit kun on tässä maassa vielä vapaat, kunhan fyysinen koskemattomuus säilyy. Jos sinä tulkitset sen lasten alistamiseksi, niin silloin siinä voisi olla perusteita.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja NuorenaÄidiksi:
Sama harmaa nikki on aika usein tekemässä ls-ilmotusta jostakin...
Tai muuten havaitsee jotain huolestuttavaa...
En ole koskaan kirjoittanut tästä aiheesta, olen kyllä jo noin 3 vuoden ajan pohtinut asiaa.

vieras
Aika kamalaa ajatella että mitään ei tuommoisessa tilanteessa ole tapahtunut väärin!?
Väkivaltaa se on henkinen väkivaltakin ja lapsuus luo pohjan koko elämälle. Todella surullista. Sinuna ottaisin yhteyttä sosiaalityöntekijään.

asdf
Voihan sinne lastensuojeluviranomaisille soittaa ja kysyä jos arveluttaa. Minusta tuo ei kuulosta kovin kummalliselta.

En tiedä onko tuo sen vahingollisempaa kuin vaikka se ettei koskaan kiellä, komenna, rajoita tai ohjaa. Siitä harvemmin kai tehdään ilmoitus - pikemminkin lapsi joutuu myöhemmin itse vaikeuksiin.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En ole koskaan kirjoittanut tästä aiheesta, olen kyllä jo noin 3 vuoden ajan pohtinut asiaa.
Ehkä nikki "huolestunut" sopii vaan tällaisiin aiheisiin niin hyvin. :(

vieras
ihan kuin meidän naapurista, paitsi että isäkin huutaa ja molemmat juovat melkein päivittäin :(

Entäs jos ne kakarat ei muuten tottele? Kyllä meilläki äiti huusi naama punasena mulle AINA, ja tiän sen itekki että jos ei ois niin tehny, en mie ois totellukkaan. :saint: Nätisti sanomalla mikkään ei menny minun kalloon perille, ja lopulta se aina mesosi pitkin pihoja ko jahtasi minua... :ashamed: Joskus kuljetti sisälle ponihännästä tai letistä :D Ja kirosi kovaan ääneen. Mut minusta se on nykyään lähinnä huvittavaa, ja juu, en kyllä omalle lapselle fyysisiä keinoja käyttäis, ehkä sormille nippasen kevyesti jos kielloista huolimatta räplää vaikkapa hellaa. Ja jos se minnuun tullee, voi olla että saan ääntä korotella hyvinki usein... :xmas:

Kaikki lapset ei vaan ole herttasia ja tottelevaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Voihan sinne lastensuojeluviranomaisille soittaa ja kysyä jos arveluttaa. Minusta tuo ei kuulosta kovin kummalliselta.

En tiedä onko tuo sen vahingollisempaa kuin vaikka se ettei koskaan kiellä, komenna, rajoita tai ohjaa. Siitä harvemmin kai tehdään ilmoitus - pikemminkin lapsi joutuu myöhemmin itse vaikeuksiin.
Mielestäni rajojen asettaminen on tärkeää lapselle, se luo kasvulle turvallisen pohjan. Mutta kyseessä on 7vuotias kiltti tyttö joka ei tee mitään sen enempää kuin muutkaan pihalla. Äidin räyhäyksen käynnistää esim se että tyttö ei tule sillä hetkellä kun hän ovelta häntä huutaa. Tyttö kyllä vastaa huutoon, mutta jos ei ole sillä sekunnilla paikalla kun äiti huutaa ensimmäisen kerran niin räyhäys alkaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:

Mielestäni rajojen asettaminen on tärkeää lapselle, se luo kasvulle turvallisen pohjan. Mutta kyseessä on 7vuotias kiltti tyttö joka ei tee mitään sen enempää kuin muutkaan pihalla. Äidin räyhäyksen käynnistää esim se että tyttö ei tule sillä hetkellä kun hän ovelta häntä huutaa. Tyttö kyllä vastaa huutoon, mutta jos ei ole sillä sekunnilla paikalla kun äiti huutaa ensimmäisen kerran niin räyhäys alkaa.
Tämä on siis ap:n kirjoitus.

ei
Ei tuon perusteella. Tai ainahan voi ilmoituksen tehdä, mutta ei se johda mihinkään, jos ei ole lapsilla selvää oireilua, tai fyysistä väkivaltaa tai äiti sairas tms.
Tuossa viereisessä rapussa on yh-äiti, jolla on päihdeongelma, ja siellä on ravannut jos jonkinmoita tätiä mutta ei sekän ole johtanut mihinkään, kun lapsi on päivähoidossa ja äiti kykenee sen sinne selvinpäin viemään ja sieltä hakemaan eikä ole jättänyt lapsiaan ruuatta tms. Omasta mielestä siellä kyllä sattuu ja tapahtuu, esim. joka viikonloppu on bileitä ja tavaroita on lennellyt ikkunasta, epämääräistä sakkia käy kylässä, äiti on joskus iltaisin ihan kännissä lasten kanssa taloyhtiön hiekkalaatikolla tai ainakin hieman humaltuneena...

Mape
Mietippä asia näin: pystytkö tekemään ilmoituksen rehellisesti omalla nimellä? Sitten se ei tuntuisi niin kiusaamiselta, vaan näyttäisit että olisit oikeasti huolissasi.
Minun mielkestä tuo ei nyt vaikuta lastensuojelu asialta. Mielummin se huuto kuin ruumiillinen kurittaminen...

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Mape:
Mietippä asia näin: pystytkö tekemään ilmoituksen rehellisesti omalla nimellä? Sitten se ei tuntuisi niin kiusaamiselta, vaan näyttäisit että olisit oikeasti huolissasi.
Minun mielkestä tuo ei nyt vaikuta lastensuojelu asialta. Mielummin se huuto kuin ruumiillinen kurittaminen...
Eikö oleellisinta ole se että perhe saa apua jos he sitä tarvitsevat. En halua tehdä pahaa.

Eikö oleellisinta ole se että perhe saa apua jos he sitä tarvitsevat. En halua tehdä pahaa.
Ei ole paha olla lapsista huolissaan.

Liian moni pyyhkii epäilyksensä maton alle.

Mape
Tottakai on oleellisinta. Mutta eikö sitä voi tehdä omalla nimellä. Minun mielestä ainoa syy tehdä nimetön ilmoitus, on jos huumehörhöt on kyseessä. Sillon on jo oman turvallisuuden takia turvallista tehdä nimetön ilmoituis. Mutta teet niin kun parhaaksi näet:)

vieras
Mieluumin huuto kuin ruumiillinen kurittaminen!? Nekö on vaihtoehdot?
itse kasvoin perheessä jossa ei juurikaan käytetty fyysistä väkivaltaa mutta elettiin juuri tuollaisessa pelon ilmapiirissä. Monelle herkälle tytölle se on todella vakava tilanne joka todellakin pahimmillaan tuhoaa koko elämän. Eihän se aikuinen sitä ymmärrä kun ei sillä ole mitään pelättävää, purkaa vaan omaa pahaa oloaan puolustuskyvyttömiin lapsiin.
kyseisen äidin ois hyvä ymmärtää että mitä tuollainen käytös voi aiheuttaa, että haluaako hän tosiaan sitä omille lapsilleen.
T

ap
Tottakai on oleellisinta. Mutta eikö sitä voi tehdä omalla nimellä. Minun mielestä ainoa syy tehdä nimetön ilmoitus, on jos huumehörhöt on kyseessä. Sillon on jo oman turvallisuuden takia turvallista tehdä nimetön ilmoituis. Mutta teet niin kun parhaaksi näet:)
Mä en halua ko. naista riemukseni oven taakse, jos totta puhutaan, on nimittäin niin pelottava tapaus, voisi olla arvaamaton.

hmmt
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mieluumin huuto kuin ruumiillinen kurittaminen!? Nekö on vaihtoehdot?
itse kasvoin perheessä jossa ei juurikaan käytetty fyysistä väkivaltaa mutta elettiin juuri tuollaisessa pelon ilmapiirissä. Monelle herkälle tytölle se on todella vakava tilanne joka todellakin pahimmillaan tuhoaa koko elämän. <B>Eihän se aikuinen sitä ymmärrä kun ei sillä ole mitään pelättävää, purkaa vaan omaa pahaa oloaan puolustuskyvyttömiin lapsiin.</b>
kyseisen äidin ois hyvä ymmärtää että mitä tuollainen käytös voi aiheuttaa, että haluaako hän tosiaan sitä omille lapsilleen.
T
Niinpä, tätä pohdin.

Yhteistyössä