Millä perusteilla lastensuojeluilmoitus

• Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti
ap
Alkuperäinen kirjoittaja miina:
Alkuperäinen kirjoittaja Riittu:
Periaatteessa ilmoituksen voi tehdä, jos on huoli lapsesta. Se riittää. Sos.työntekijät arvioivat asian sitten eteenpäin.
Näin se asia on!
Jotenkin sellaisen ilmoituksen tekeminen, vaikka nimettömänäkin, tuntuu hirmu hurjalta jutulta. Mutta kun asiaa on jatkunut kuitenkin jo tosi pitkään ja asiassa ei ole muutosta, kuin että talvisin sitä kuulee harvemmin kun tyttö ei ulkoile silloin niin paljon. Niin ehkäpä kerään jotain havaintoja ja sitten soitan ilmoituksen. He tekevät kuin parhaaksi näkevät, mielestäni tuollainen käytös ei ole normaalia, harvoin tapahtuessaan kyllä mutta jatkuvana käytösmallina ei. :(

kato peiliin
Alkuperäinen kirjoittaja hyytikyppynen:
Entäs jos ne kakarat ei muuten tottele? Kyllä meilläki äiti huusi naama punasena mulle AINA, ja tiän sen itekki että jos ei ois niin tehny, en mie ois totellukkaan. :saint: Nätisti sanomalla mikkään ei menny minun kalloon perille, ja lopulta se aina mesosi pitkin pihoja ko jahtasi minua... :ashamed: Joskus kuljetti sisälle ponihännästä tai letistä :D Ja kirosi kovaan ääneen. Mut minusta se on nykyään lähinnä huvittavaa, ja juu, en kyllä omalle lapselle fyysisiä keinoja käyttäis, ehkä sormille nippasen kevyesti jos kielloista huolimatta räplää vaikkapa hellaa. Ja jos se minnuun tullee, voi olla että saan ääntä korotella hyvinki usein... :xmas:

Kaikki lapset ei vaan ole herttasia ja tottelevaisia.
no sustahan tuliki narkomaani, että joku siinä kasvatuksessa tökkii

Alkuperäinen kirjoittaja kato peiliin:
Entäs jos ne kakarat ei muuten tottele? Kyllä meilläki äiti huusi naama punasena mulle AINA, ja tiän sen itekki että jos ei ois niin tehny, en mie ois totellukkaan. :saint: Nätisti sanomalla mikkään ei menny minun kalloon perille, ja lopulta se aina mesosi pitkin pihoja ko jahtasi minua... :ashamed: Joskus kuljetti sisälle ponihännästä tai letistä :D Ja kirosi kovaan ääneen. Mut minusta se on nykyään lähinnä huvittavaa, ja juu, en kyllä omalle lapselle fyysisiä keinoja käyttäis, ehkä sormille nippasen kevyesti jos kielloista huolimatta räplää vaikkapa hellaa. Ja jos se minnuun tullee, voi olla että saan ääntä korotella hyvinki usein... :xmas:

Sillä ei ollu mittään tekemistä kasvatuksen kans. Olis varmaan minun veli ja kaks sisartaki sitte päihdeongelmaisia. Kyllä ne syyt minun ongelmiin löytyy ihan muualta.

tytönjapoikienmamma
Alkuperäinen kirjoittaja kato peiliin:

Sillä ei ollu mittään tekemistä kasvatuksen kans. Olis varmaan minun veli ja kaks sisartaki sitte päihdeongelmaisia. Kyllä ne syyt minun ongelmiin löytyy ihan muualta.

Äskeiinen kommentoija halusi pahoittaa sinun mielen ja luokata, älä välitä. On ollut kiva lukea, että sinulle elämä hymyilee nyt. Kaikkea hyvää!

vieras
No joo, ystävä teki naapurista ilmoituksen, koska vanhemmat huusivat jatkuvasti. Naapuri teki ystävästäni rikosilmoituksen, koska ilmoitus katsottiin aiheettomaksi. Asia menee oikeuteen...Toki en tiedä, onko asiassa jotain muutakin.

Mielestäni jatkuva huutaminen ja siihen vielä nimittely on henkistä väkivaltaa. Sen sijaan jokainen meistä joutuu joskus korottamaan ääntään ja moni opettaja esim. yläasteella joutuu joskus karjumaan. Se on inhimillistä.

Mä olen tehnyt naapurista lastensuojeluilmoituksen, mutta tein kyllä ihan omalla nimelläni. Mun mielestä jotenkin raukkamaista tehdä nimettömänä, jos ei oikeasti ole pelkoa turvallisuudesta. Pitää voida seistä tekojensa takana.

Voithan sä soittaa sinne lastensuojeluun, ja ensin vaikka niiden kanssa vähän jutella antamatta sen naapurin nimeä, että miltä kuulostaa tällainen tapaus ja mitä vois koittaa tehdä. Sit jos ovat sitä mieltä hekin, että voisi olla hyvä lastensuojelun tavata, niin teet ilmoituksen.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ainomieli:
Mä olen tehnyt naapurista lastensuojeluilmoituksen, mutta tein kyllä ihan omalla nimelläni. Mun mielestä jotenkin raukkamaista tehdä nimettömänä, jos ei oikeasti ole pelkoa turvallisuudesta. Pitää voida seistä tekojensa takana.

Voithan sä soittaa sinne lastensuojeluun, ja ensin vaikka niiden kanssa vähän jutella antamatta sen naapurin nimeä, että miltä kuulostaa tällainen tapaus ja mitä vois koittaa tehdä. Sit jos ovat sitä mieltä hekin, että voisi olla hyvä lastensuojelun tavata, niin teet ilmoituksen.
Peesi.

tuota noin
Mitäs sä teet sillon siinä tilanteessa? Seisot vieressä? <Kun puhut pihalla olosta ja vie lapset huudon kanssa sisälle ja puhut kavereiden ollessa läsnä, olet siis sinäkin vai???
Minkä ikäiset lapset, myöhemmin puhutkin vain tytöstä???

Kyllä mäkin karjun kun veetuttaa, mutta en lapselle niinkään vaan asioista kun kaikki menee päin helvettiä ja varmaan kuuluu ulos asti (siis kotona sisällä saatan huutaa) mutta siinä se onkin huudan ja meuhkaan, en paisko tavaroita tms. ja sit se purkaus on ohi. Yritän kyllä hillitä itteni mutta välillä räiskyy univelkaisena ja jos kaikki tökkii. Jos tästä joku tekee ilmoituksen ni voi herranpieksut...eli ootko ihan varma ette vaan aina sillon satu paikalle "todistamaan" kun äipältä pinna menee ja purkaa sen huutona. Huono tapa kyllä mutta tuskin nyt lapsi siitä häiriintyy jos vain "huutaa" eikä muuten alista tai nimittele lapsia tms.

Miuski harmailee
Lastensuojeluilmoituksen voi tehdä, jos on pelko, että lapsen turvallinen kasvu ja kehitys on vaarassa vaarantua. Tämä mielestäni täyttää tunnusmerkit. Eri asia sitten on, miten kiireiset ja kuormitetut sossut asiaan reagoivat. Toki lain mukaan heidän on jokaisesta ilmoituksesta käynnistettävä lastensuojeluntarpeen arviointi...

e
Alkuperäinen kirjoittaja ei:
Ei tuon perusteella. Tai ainahan voi ilmoituksen tehdä, mutta ei se johda mihinkään, jos ei ole lapsilla selvää oireilua, tai fyysistä väkivaltaa tai äiti sairas tms.
Tuossa viereisessä rapussa on yh-äiti, jolla on päihdeongelma, ja siellä on ravannut jos jonkinmoita tätiä mutta ei sekän ole johtanut mihinkään, kun lapsi on päivähoidossa ja äiti kykenee sen sinne selvinpäin viemään ja sieltä hakemaan eikä ole jättänyt lapsiaan ruuatta tms. Omasta mielestä siellä kyllä sattuu ja tapahtuu, esim. joka viikonloppu on bileitä ja tavaroita on lennellyt ikkunasta, epämääräistä sakkia käy kylässä, äiti on <b>joskus iltaisin ihan kännissä lasten kanssa taloyhtiön hiekkalaatikolla tai ainakin hieman humaltuneena...</b>
No niin justii :LOL:

Joo
Alkuperäinen kirjoittaja asdf:
Voihan sinne lastensuojeluviranomaisille soittaa ja kysyä jos arveluttaa. Minusta tuo ei kuulosta kovin kummalliselta.

En tiedä onko tuo sen vahingollisempaa kuin vaikka se ettei koskaan kiellä, komenna, rajoita tai ohjaa. Siitä harvemmin kai tehdään ilmoitus - pikemminkin lapsi joutuu myöhemmin itse vaikeuksiin.
Mielestäni rajojen asettaminen on tärkeää lapselle, se luo kasvulle turvallisen pohjan. Mutta kyseessä on 7vuotias kiltti tyttö joka ei tee mitään sen enempää kuin muutkaan pihalla. Äidin räyhäyksen käynnistää esim se että tyttö ei tule sillä hetkellä kun hän ovelta häntä huutaa. Tyttö kyllä vastaa huutoon, mutta jos ei ole sillä sekunnilla paikalla kun äiti huutaa ensimmäisen kerran niin räyhäys alkaa.
Nainen on selvästi tasapainoton, lasta käy sääliksi. Sinuna ottaisin yhteyden lastensuojeluun sillä suojelua he todella kaipaavat henkiseltä väkivallalta!

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Joo:
Voihan sinne lastensuojeluviranomaisille soittaa ja kysyä jos arveluttaa. Minusta tuo ei kuulosta kovin kummalliselta.

En tiedä onko tuo sen vahingollisempaa kuin vaikka se ettei koskaan kiellä, komenna, rajoita tai ohjaa. Siitä harvemmin kai tehdään ilmoitus - pikemminkin lapsi joutuu myöhemmin itse vaikeuksiin.
Mielestäni rajojen asettaminen on tärkeää lapselle, se luo kasvulle turvallisen pohjan. Mutta kyseessä on 7vuotias kiltti tyttö joka ei tee mitään sen enempää kuin muutkaan pihalla. Äidin räyhäyksen käynnistää esim se että tyttö ei tule sillä hetkellä kun hän ovelta häntä huutaa. Tyttö kyllä vastaa huutoon, mutta jos ei ole sillä sekunnilla paikalla kun äiti huutaa ensimmäisen kerran niin räyhäys alkaa.
Nainen on selvästi tasapainoton, lasta käy sääliksi. Sinuna ottaisin yhteyden lastensuojeluun sillä suojelua he todella kaipaavat henkiseltä väkivallalta!
Tai ap taitaa olla se tasapainoton, sekavaa tekstiä, kun ensin puhuu lapsista, sitten onkin kyseessä vain 1 lapsi.

vieras

Tämä on kuulemma ap:n teksti, missä tytön ikä tulee selville. Sitä en tiedä, oliko niitä lapsia nyt yksi vai kaksi?

Itse sorrun komentamaan lastani ihan liikaa huutamalla. Listatkaapa muita keinoja, jos löytyisi meillekin sitten joku muu sopiva keino. Keskustelu ja nätisti sanominen perusteluineen ei auta.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja :
Itse sorrun komentamaan lastani ihan liikaa huutamalla. Listatkaapa muita keinoja, jos löytyisi meillekin sitten joku muu sopiva keino. Keskustelu ja nätisti sanominen perusteluineen ei auta.
90% mun opettajista on huutanut joskus, ja eivät siitä potkuja saaneet. En pidä pahana, jos JOSKUS huutaa, mutta jos sitä tekee koko ajan + nimittelee rumasti, on se väärin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja :
90% mun opettajista on huutanut joskus, ja eivät siitä potkuja saaneet. En pidä pahana, jos JOSKUS huutaa, mutta jos sitä tekee koko ajan + nimittelee rumasti, on se väärin.
Huudan kyllä liikaa, en ehkä koko aikaa, mutta todella paljon. Koskaan en nimittele, tietenkään. Mutta jos vain tietäisin muita, TOIMIVIA, keinoja niin ehdottomasti muuttaisin kasvatustapaani.

Yhteistyössä