Millä hlvtllä tosta nakkikasteikkeesta sa klimpitöntä?

  • Viestiketjun aloittaja paapii
  • Ensimmäinen viesti
paapii
rasva sulaa pannulla, lisään jauhot. neste vähitellen sekoittaen. ja aina aina siinä lkelluu niitä hiton jauhopaakkuja joka puolella. vaikka kuinka sekottais. HELP!
 
Itse saan ruskeasta kastikkeesta klimpitöntä kun laittaa tarpeeksi rasvaa (voita/öljyä) jauhojen sekaan ruskistaessa, ettei jauhot ole sellasta kuivaa ainesta vaan enempi "uivat" siellä rasvassa. Ja vesi kaadetaan rivakasti sekaan, samalla vispataan pallovatkaimella.
 
....
teetkö kastikkeen oikeaan voihin vai margariiniin? mulla käy margariinin kanssa aina noin että tulee klimppejä.
ja kun lisään nesteen suurukseen, tulee kastiketta sekoittaa vispilällä oikein rivakasti, muuten tulee paakkuja. en mä muuta osaa sanoa :)
 
Itse saan ruskeasta kastikkeesta klimpitöntä kun laittaa tarpeeksi rasvaa (voita/öljyä) jauhojen sekaan ruskistaessa, ettei jauhot ole sellasta kuivaa ainesta vaan enempi "uivat" siellä rasvassa. Ja vesi kaadetaan rivakasti sekaan, samalla vispataan pallovatkaimella.
Mulla on taas ihan kuiva satsi... Mut sen pitää kunnolla ruskistua ja sit pikkuhiljaa sitä nestettä.
 
Ei mitään kissanrasvaa vaan oikeata voita (nojoo, oliiviöljyäkin voi laittaa sekaan) ja jauhoja sen verran että on sellainen löysä velli. Pannun pitää olla kuuma ja sen rasva-jauhoseoksen pitää kuplia=kiehua. Ja pannu mielellään kuumuutta kestävä, valurauta tai parempi kovapinnoite. Vesi pienissä erissä ja sekoitat reippaasti puuhaarukalla tai vispilällä ja mielellään kiehahtaa aina veden lisäämiskertojen välissä.

Voit tehdä myös "isoäidin malliin" eli ruskistat ensin nakinpalat ja sipulin pannussa ja lisäät jauhot sekaan, kuumennus ja sekoittelua, lopuksi vesi ja kiehautus ja esim soijakastiketta, ketsuppia tms että saat väriä. Ei tule paakkuja :)
 
"sondersson"
Mä en ees ymmärrä miten on mahdollista saada kastikkeeseen paakkuja, ihan sama miten teen niin ei oo koskaan ainuttakaan klimppiä ollut. Oikeeta voita käytän, ihan mitä sattuu jauhoja ja kylmää vettä. Valurautapannua ja yleensä vispilää mut joskus pelkkää lastaa.
 
pakkoo
pakko tulla sanomaan teen ruskeakastikkeen kaupan valmis pussista aina! ja aina onnistuu! mieheni sen sijaan tekee itse ei hajuakaan miten se sen tekee mutta ei oo klimppei..
 
Näiin se toimii
minä teen kastikkeen aina näin ja ei tuu paakkuja ----->
Jauheliha / nakit / makkara ym.

Ruskistan ensin ja sitten lisään rasvaa + jauhot , sitten sekoittelen hetken ja sitten se vesi!
Ja onnistuu AINA!!!! :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lex
"vieras"
Mun äitini neuvoi tekemään näin kun munkin kastikkeet oli aina paakkusia.
Pannulle jauhot ilman rasvaa, koko ajan sekoittaen ruskistetaan, kun ruskistunut tarpeeksi niin kippaa jauhot kattilaan ja anna jauhojen jäähtyä.
Tällä välin paistan nakkeja rasvassa.
Jäähtyneisiin jauhoihin lisätään kylmää vettä vispilällä sekoittaen ja siirretään levylle lämpeämään, alkaa paksuuntuu ja tarvitteassa voi nestettä vielä lisätä ja kun paksuuntunut riittävästi eli jauhot kypsentynyt niin sitten mukaan nakit, mausteet ja reilusti voita/margariinia.
 
"Josa"
Mä teen aina voihin, jossa ruskistan jauhot. Jauhot usein erikoisvehnäjauhoja. En ruskista paljoa ja seon on löysää. Lisään kuuman veden ja sekoitan. Koskaan ei jää paakkuja:)
 

Yhteistyössä