Millä veri pois talvihaalarista yms. muista vaatteista?

vakava sosiaalitapaus

Aktiivinen jäsen
25.07.2009
8 060
0
36
Poika loukkasi tänään itsensä päiväkodissa ja nyt on verta kaikissa vaatteissa. Eniten huolettaa Ticketin baggie, miten veren saisi siitä pois pilaamatta vaatteen pintaa? Entä muista vaatteista kuten hanskoista, piposta ja sisävaatteista?

Liotat sitä kylmässä vedessä jonkin aikaa ja sitten peset ihan normaalisti.

Veren saa pysymään ikuisesti, jos menee pesemään sen kuumalla ilman tuota liotusta.

On jo päässyt veri kuivumaan, sillä olemme istuneet pari tuntia terveyskeskuksessa ja kävimme vielä kaupassa paluureissulla :(

Onko siis paras upottaa nyt kaikki vaatteet kylmään veteen ja yrittää tahranpoistoaineella ensin ja sitten koneeseen?

Kylmää vettä liotus ja sitten tavallinen pesu koneessa. kuivuminen ei ole ainakaan minulla haitannut lähtöä mitenkään, ja joskus olen tottapuhuen nakannut verisen vaatteen ilman liotustakin vain pyykkikoriin odottamaan pesua, mutta en nyt varmuuden vuoksi sitä neuvoisi tekemään.

En tiiä muuta kuin että mies kun teloi itsensä ja kaikki vaatteet oli veressä ja kuivuivat kun oli sairaalassa tuntikausia niin mä iskin ne vaatteet koneeseen suoraan ja laitoin sitä vaaleanpunaisessa purkissa olevaa Vanish Oxyactionia mitallisen koneeseen niin kaikki veri hävisi. :)

Marttojen sivulta seuraava ohje;
Veri tahra lähtee tuoreena kylmällä vedellä.
Vanhaa tahraa kannattaa esikäsitellä tahranpoistoaineella tai nestemäisellä pyykinpesuaineella. Pese lopuksi entsyymipitoisella pesuaineella.
Mikäli tahra ei lähde pois, kokeile lämmintä oksaalihappoliuosta: 1 tl oksaalihappoa ja 1 dl haaleaa vettä.
Käsittele tahrat liuoksella, anna vaikuttaa hetki ja huuhtele.
Pese lopuksi hoito-ohjeen mukaan

[QUOTE="hei";22532725]En tiiä muuta kuin että mies kun teloi itsensä ja kaikki vaatteet oli veressä ja kuivuivat kun oli sairaalassa tuntikausia niin mä iskin ne vaatteet koneeseen suoraan ja laitoin sitä vaaleanpunaisessa purkissa olevaa Vanish Oxyactionia mitallisen koneeseen niin kaikki veri hävisi. :)[/QUOTE]

Paitsi että vedenpitäviä vaatteita ei pitäisi pestä valkaisuaineilla...

[QUOTE="suski";22532755]Paitsi että vedenpitäviä vaatteita ei pitäisi pestä valkaisuaineilla...[/QUOTE]
Ja valkaisuaineen happi myös hapettaa veressä olevan raudan ja tahrasta tulee ikuinen.

Ovat nyt likoamassa ja vanish geeliä laitoin mukaan. Sappisaippuaani en löytänyt enää, kun en ole tarvinnut.
Vetyperoksidin vaikutuksesta vereen en osaa varmaksi sanoa (itse en laittaisi) verrattuna tavalliseen valkaisuaineeseen, mutta sitä ei Vanishin sivuilla sanota erikseen, että sopisi vereen tai rautatahroihin. Kaikki muut tahrat on mainittu eli vähän viittaa siihen suuntaan, ettei sopisi. Tavallinen nestemäinen pesuaine olisi ollut varmempi.

[QUOTE="suski";22532755]Paitsi että vedenpitäviä vaatteita ei pitäisi pestä valkaisuaineilla...[/QUOTE]

Paitsi että siinä Vanishissa ei ole valkaisuainetta. (Paitsi siinä Vanish Whitessa, jota käytetään valkopyykille.)

[QUOTE="vieras";22532838]Vetyperoksidin vaikutuksesta vereen en osaa varmaksi sanoa (itse en laittaisi) verrattuna tavalliseen valkaisuaineeseen, mutta sitä ei Vanishin sivuilla sanota erikseen, että sopisi vereen tai rautatahroihin. Kaikki muut tahrat on mainittu eli vähän viittaa siihen suuntaan, ettei sopisi. Tavallinen nestemäinen pesuaine olisi ollut varmempi.[/QUOTE]

Vanishin sivuilla sanotaan, että sopii veritahroille!

Veri

Vanish Oxi Action jauhe
Esikäsittele tahra kylmällä vedellä. Lisää pesuaineen joukkoon Vanish Oxi Action jauhe ja pese tavalliseen tapaan.

http://www.vanish.fi/solutions-at-your-choice.php?subcat=3&idthirdCat=1&cat=1

[QUOTE="hei";22532857]Paitsi että siinä Vanishissa ei ole valkaisuainetta. (Paitsi siinä Vanish Whitessa, jota käytetään valkopyykille.)[/QUOTE]

Sori. Joka tapauksessa siinä on vetyperoksidia eli hapetinta, joka ei myöskään ole hyväksi pul-kankaalle.

[QUOTE="hei";22532872]Vanishin sivuilla sanotaan, että sopii veritahroille![/QUOTE]
Niin muuten lukee. Pyydän anteeksi, koska muistin sitten väärin. Nyt en käynyt katsomassa, vaan ulkomuistista sanoin näin, mutta siellä se oli. Olin itse katsonut väärin.

[QUOTE="vieras";22532913]Niin muuten lukee. Pyydän anteeksi, koska muistin sitten väärin. Nyt en käynyt katsomassa, vaan ulkomuistista sanoin näin, mutta siellä se oli. Olin itse katsonut väärin.[/QUOTE]
Tosin siltikään kaikki tahranpoistoaineet eivät ole niitä parhaimpia tietyille tahroille, vaikka niille suositellaankin. Harmi kun en pysty ainesosaluetteloa löytämään nyt mistään tarkistaakseni sitä vetyperoksidiasiaa, koska sen takia en itse käyttäisi ja lähes varmaksi muistan, että sitä siinä oli. Muutenhan se ei voisi olla "Oxi-Action".