Millä tai miten nyky nuoret ja lapset on lihoneet??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MinäÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MinäÄiti

Vieras
En halua ketään syyttää tai sormellaosoittaa,mutta olen tätä nyt jonkuverran miettiny ku kuulin radiosta juttua että nykyään lapset ja nuoret tahtoo olla liikalihavia ja 2-tyypin diapetes on jo lapsissa.

Mikä tämän on aiheuttanu?

Alkuperäinen kirjoittaja karkkimässyä poskeen:
No mikähän? Olisko ruokavalio?

Niin että onko vanhemmilla vanhemmuus niin hukassa että ei osata antaa oikeanlaista ruokavalistusta? Kyllä se kotoa lähtee mitä syödään...
Pelkällä karkilla ei kyllä kukaan liho

Jos äiti/isä ruokapöydässä lappaa ruokaa suuhun asenteella" yhdellä kerralla saa syödä niin paljon kuin ruokaa vain kaapista löytyy" niin lapset ottaa saman asenteen. Mutta jos lapsille opettaa että yhdellä kerralla syödään vain sen verran kuin kulutetaan niin ei liho =)

ruokavalio, liikkumattomuus(kuskataan lyhyetkin matkat kun janica-petteri ei jaksa mennä kadun yli), hiivatin moinen karkin ja sipsin mässötys joka päivä (joo tulkeepa muuten tänne seuraamaan..samat naamat terrorisoi kaupan ympäristöä ja samalla laukkaavat kauppaan ostamaan energiajuomia[10v noin],sipsiä,karkkia,suklaata eikä pieniä määriä ).

Alkuperäinen kirjoittaja Fatima von Gyllenbögel:
Lasten diabetes on geeniperäinen sairaus, johon en juurikaan usko voitavan vaikuttaa Suomessa, jossa tämä tauti on valitettavan yleinen. Sen sijaan minua kauhistuttaa anoreksian yleistyminen. Miksi lapset eivät opi syömään normaalisti ja hyväksymään normaaleja naisen/miehen muotojaan?

2-tyypin diabetes ei ole ns. lasten diabetes.

Napostelu. On niin kiireistä ettei vanhemmat ehdi laittaa ruokaa ja lapset napostelee koulun jälkeen koko ajan jotain pientä herkkua. Pikaruokaloita paljon ja annokset suuria ja syödään niitä usein. Hyötyliikuntaa ei harrasteta, vaan vanhemmat kuljettavat kouluun pikkumatkatkin (alle 3km) tai sitten mennään bussilla.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Lasten diabetes on geeniperäinen sairaus, johon en juurikaan usko voitavan vaikuttaa Suomessa, jossa tämä tauti on valitettavan yleinen. Sen sijaan minua kauhistuttaa anoreksian yleistyminen. Miksi lapset eivät opi syömään normaalisti ja hyväksymään normaaleja naisen/miehen muotojaan?

Vaan kun tuota 2-tyypin diabetesta on jo lapsillakin. Se on huolestuttavaa.
Vaan on nykyään aikuisetkin, erityisesti nuoret naiset ja miehet, lihavia. Liikunnan puute sen kai aiheuttaa etupäässä.

Alkuperäinen kirjoittaja Heila:
Jos äiti/isä ruokapöydässä lappaa ruokaa suuhun asenteella" yhdellä kerralla saa syödä niin paljon kuin ruokaa vain kaapista löytyy" niin lapset ottaa saman asenteen. Mutta jos lapsille opettaa että yhdellä kerralla syödään vain sen verran kuin kulutetaan niin ei liho =)

Ihan totta?? Mä kyl lihon niillä pikkupaloilla ruoka-aikojen välissä, mutta kun syön ruoka-aikoina massuni pullolleen asenteella: kaikki tänne heti nyt, en jaksa syödäkkää mitään ennen seuraavaa ateriaa. Ja siis näin olen myös opettanut lapsillenikin
:/

Alkuperäinen kirjoittaja Greippi:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Vaan kun tuota 2-tyypin diabetesta on jo lapsillakin. Se on huolestuttavaa.
Vaan on nykyään aikuisetkin, erityisesti nuoret naiset ja miehet, lihavia. Liikunnan puute sen kai aiheuttaa etupäässä.

No niinpä. Jos lapsi sen saa, on syynä pelkästään lihavuus ja huonot ruokatottumukset. onhan siinä osana perinnölliset tekijät, mutta kun meillä on sitä suvussa, eikä kukaan hoikka sitä koskaan ole ainakaan meidän suvussa saanut.

kauheaa tosiaan lapsella moinen.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:

Ihan totta?? Mä kyl lihon niillä pikkupaloilla ruoka-aikojen välissä, mutta kun syön ruoka-aikoina massuni pullolleen asenteella: kaikki tänne heti nyt, en jaksa syödäkkää mitään ennen seuraavaa ateriaa. Ja siis näin olen myös opettanut lapsillenikin
:/

Lihotko sinä omenalla, porkkanalla, päärynällä, viinirypäleillä vai mikäs?

Mä en voi allergian takia syödä noista muuta kuin viinirypäleitä ja ne on turhan tyyriitä jokapäivälle.

Kakkostyypin diabetes on sinänsä harhaanjohtava nimitys että haima saattaa silti tuottaa insuliinia ihan normaalisti, se ei vain toimi koska insuliiniresistenssi on niin paha. Insuliinia tarvitaan siis lisää piikillä ettei verensokeri kohoa liiaksi. Kakkostyypin diabeteksen hoidossa ruokavalio ja liikunnan lisääminen on avainsanoja, ei välttis joudu edes piikkihoitoon jos onnistuu näissä.

En ota kantaa näihin eri diabeteksiin, koska ne nyt ovat periaatteessa saman elimen tauteja, joiden kytkökset ovat asia sinänsä, mutta en näe niitä kertakaikkiaan mitenkään erillisinä, sillä kakkostyypin diabetes muuttuu ykköstyypin diabetekseksi varmaankin kaikilla.

kakkostyypin diabetes ei IKINÄ muutu ykköstyypin diabetekseksi! 1 tyypin diabeteksessa haima lopettaa kokonaan insuliiinin tuotannon ja tämä aiheuttaa ne oireet, mutta 2-tyypin diabeteksessä haimassa ei ole yleensä mitään vikaa ja se tuottaa normaalin määrän insuliinia, mutta elimistä ei osaa/voi enää käyttää sitä oikein tai sitä on ihmisen massan nähden liian vähän!

mä kiitän luojaani siitä että en ole sun lapsesi... KUKAAN ei liho normaalilla ruoalla vaikka sitä söis kilokaupalla päivässä, kunhan syö säännöllisesti eikä syö kokoaikaa.

En ota kantaa näihin eri diabeteksiin, koska ne nyt ovat periaatteessa saman elimen tauteja, joiden kytkökset ovat asia sinänsä, mutta en näe niitä kertakaikkiaan mitenkään erillisinä, sillä kakkostyypin diabetes muuttuu ykköstyypin diabetekseksi varmaankin kaikilla.

OTAPPA selvää eka. ykköstyypin diapetekseen ei voi itse vaikuttaa että sairastuuko vaikko ei,mutta kakkoseen VOI vaikuttaa itse!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

mä kiitän luojaani siitä että en ole sun lapsesi... KUKAAN ei liho normaalilla ruoalla vaikka sitä söis kilokaupalla päivässä, kunhan syö säännöllisesti eikä syö kokoaikaa.

Ai että väität että jos sä syöt joka päivä yhdellä kerralla 6 lautasellista makaroonilaatikkoa niin et muka liho??? :o :laugh:
Taitaa tällä tätösellä olla sitä painoa jo sen verrran että taisi tuohon minun kirjoitukseen päteä sanonta "totuus sattuu" ;)

Pikaruoka, karkit, limut yms. päivittäinen syöminen ja hyöty/arkiliikunnan puute!! En väitä etteivätkö omatkin lapseni söisi liian usein roskaruokaa yms. mutta kotona ei todellakaan ole mättöä koko ajan saatavilla. Lapsia kuskataan ihan liikaa ovelta ovelle nykyisin, jopa kilometrin koulu tai harrastus matkalle pitää olla autokyyti, tätä en käsitä!

Oman lapsen partio harrastus loppui siihen, kun naapurin mielestä lapset olisi pitänyt aina viedä ja hakea autolla, hänen mielestään reilu kilometri oli liikaa 3 ja 4-luokkalaisille pyöräiltäväksi tai käveltäväksi, en suostunut vuorottelemaan kyytimistä, koska olin sitä mieltä että voivat mennä ilmankin ja jatkuva kädenvääntö kyydeistä sai lapsen sitten lopettamaan koko harrastuksen, mutta onneksi on hänellä muitakin harrastuksia ja sinne pääsee kyllä ihan omin avuin, kun eivät naapurin kakarat ole jarruna:)

Alkuperäinen kirjoittaja kaisuliina:
Pikaruoka, karkit, limut yms. päivittäinen syöminen ja hyöty/arkiliikunnan puute!! En väitä etteivätkö omatkin lapseni söisi liian usein roskaruokaa yms. mutta kotona ei todellakaan ole mättöä koko ajan saatavilla. Lapsia kuskataan ihan liikaa ovelta ovelle nykyisin, jopa kilometrin koulu tai harrastus matkalle pitää olla autokyyti, tätä en käsitä!

Oman lapsen partio harrastus loppui siihen, kun naapurin mielestä lapset olisi pitänyt aina viedä ja hakea autolla, hänen mielestään reilu kilometri oli liikaa 3 ja 4-luokkalaisille pyöräiltäväksi tai käveltäväksi, en suostunut vuorottelemaan kyytimistä, koska olin sitä mieltä että voivat mennä ilmankin ja jatkuva kädenvääntö kyydeistä sai lapsen sitten lopettamaan koko harrastuksen, mutta onneksi on hänellä muitakin harrastuksia ja sinne pääsee kyllä ihan omin avuin, kun eivät naapurin kakarat ole jarruna:)

Eikö sun lapses osaa yksin siellä partiossa käydä?

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

Ai että väität että jos sä syöt joka päivä yhdellä kerralla 6 lautasellista makaroonilaatikkoa niin et muka liho??? :o :laugh:
Taitaa tällä tätösellä olla sitä painoa jo sen verrran että taisi tuohon minun kirjoitukseen päteä sanonta "totuus sattuu" ;)

koitappa joskus niin huomaat että olet ihan turhaaan kituuttanut nälässä koko elämäsi... Jos syöt aamulla puuroa niin että maha on täynnä ja sitten seuraavan kerran syöt lounaalla ison annoksaen ja seuraavaksi iltapäivälle ison annoksen ja illalla vielä iltapalan niin et liho (kunhan syöt normaalia kotiruokaa, etkä mitään kerma kuorrutettuja rasvakuutioita)

Yhteistyössä