Millä saisi lapsen tappamaan muitakin kuin ihmisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Keittiönoita

Vieras
Tarkoituksella provosoiva otsikko, mutta ehkä saan edes jonkun ottamaan kantaa :D Eli siis...junnu 15 v haluaa upseeriksi, rauhanturvajoukkoihin, nopean toiminnan joukkoihin jne. Mun mielestäni se voisi kuitenkin nyt suorittaa sen "mikäliemetsästyskortin" ja ruveta isänsä kanssa hankkimaan itselleen lihan pataan. Mä olen kasvis&kalansyöjä, joten perheen ainoa karvaisten veljien syöjä on junnu. En pidä lainkaan ajatuksesta, että mun pitää kaupassa käydessäni ostaa tehotuotettua lihaa, mutta en voi kollilta kasvissyöntiäkään edellyttää. Joten vinkkejä peliin...miten saa 15 veen hakemaan metsästä oman ravintonsa? Tuo junnu kun jostain syystä on ihan käsittämättömän eläinrakas ja todennäköisesti suree jo nähdessään auton alle jääneen siilin. Millä siis saan sen tajuamaan, että jos lihaa syö, niin silloin sen elukan voi käydä myös itse tappamassa?

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
No, se on kai rajattua, miten paljon sitä voi nykypäivänä metsästää ruoakseen, ei aina ole jonkun eläimen metsästysaika :saint:Tai ei niitä löydy, vaikka metsissä kulkisikin.
Toki, mutta muuna aikana voi sitten syödä vaikka sieniä kuten minäkin =)

itse syön lihaa,mutta olen myös äärimmäisen eläinrakas,en ikänä voisi tappaa kuin hyttysiä ja kärpäsiä...kalaakin tykkään syödä,pienenä kalastin mutta en nykyään saata onkiakkaan...eiköhän tässä päde vähän sama kuin et tuskin gynet haluaa olla gynejä vaan että näkee pimpsaa,ruumishuoneella työskentelevät tms aloilla,haluaisivat nähdä kuolleita vaikka sitä pystyvätkin tekemään..heh,tuli varmaan aika sekavaksi.

Entäs jos ostaisit luomulihaa jostakin yksityiseltä tuottajalta? Minun siskollani oli tapana ostaa esim. lampaanlihaa pakastimeen isoja eriä kerrallaan, tietysti valmiiksi pilkottuina. Sama koskee tietysti kaikkia muitakin lihoja.

Tehotuotannon ja metsästyksen välissä on minusta tällainen ihan käypänen vaihtoehto. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
No, se on kai rajattua, miten paljon sitä voi nykypäivänä metsästää ruoakseen, ei aina ole jonkun eläimen metsästysaika :saint:Tai ei niitä löydy, vaikka metsissä kulkisikin.
Toki, mutta muuna aikana voi sitten syödä vaikka sieniä kuten minäkin =)

No joo, mutta jotenkin tuo on vähän erikoinen ajatus minusta. Mutta toisaalta, onhan siinä logiikkansa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Josa:
Et voi olla tosissas? Siis et voi ostaa kaupasta lihaa lapselles. Onneks et oo mun äiti.
No totta helevetissä mä sitä ostan, koska en itsekään ala tappamaan. Mutta mun mielestäni 15 v, joka on valmis tappamaan ihmisiä, voisi myöls sen eläimen tappaa, jos kerran sellaisen haluaa syödä. Mä voin myös hakea junnulle luomulihaa, hirveä, peuraa, jänistä tai vaikka karhua, mutta koska mulla ei ole autoa eikä ajokorttia, mulla menee sellaisen lihan hakemiseen ihan kohtuttomasti aikaa. 15 v on mun mielestäni jo sen verran iso mies, että pystyy sen eläimen itsekin tappamaan, jos kerran sen eläimen haluaa syödä.

Noh, täytyy exälle puhua, että jos hoitais junnun kanssa sen "mikäliemetsästyskortin" ja ottaisi junnun ens syksynä metysälle mukaan. Jos saalista tulee, meidän pakastimeen kyllä mahtuu.

No joo, mutta jotenkin tuo on vähän erikoinen ajatus minusta. Mutta toisaalta, onhan siinä logiikkansa :)
Likka teki aikoinaan omat eettiset valintansa 15-vuotiaana ja mun mielestäni junnu voisi kans tehdä ne valintansa.

Likka teki aikoinaan omat eettiset valintansa 15-vuotiaana ja mun mielestäni junnu voisi kans tehdä ne valintansa.

Eikö tuo minun ehdotukseni suoraan tuottajalta ostamisesta sitten tule kysymykseen?

En nyt osaa pistää sormeani siihen kohtaan, joka tässä jotenkin tökkäisee... :)

Mitä se ite tykkää ajatuksesta?Meil poika oli eka kertaa 3v isin mukana jänismetsällä.
Jos poikas saa sen kortin ja on mahdollisuus lähteä metille niin hyvinkin voi innostua.Onhan siinä melkonen jännitys kun aamuaikaisella hiippailee hiljaisessa metässä...

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Eikö tuo minun ehdotukseni suoraan tuottajalta ostamisesta sitten tule kysymykseen?
Ei, koska tuossa suhteessa ollakseni ekologinen, mun pitäisi ajaa ajokortti ja hankkia auto. Tai ottaa rikas mies, jolla on varaa ajeluttaa noita matkoja mua taksilla. En varmaan osaa asiaa oikein selittää, mutta kokisin vääränä senkin, että haekakseni jostain tuottajalta ne lihat, mun pitäisi hankkia ajokortti ja auto.....mä olen "vihreä" siksi, että mulla ei mitään pensamopiilia ole ja sellaisen hankkiminen taas sotii mun kohdalla kaikkea sitä vastaan, missä ekologinen haluan olla. Jos mun pitää hankkia auto, junnu voi siinä tapauksessa syödä mun puolestani vaikka naapurin lapset :D

Alkuperäinen kirjoittaja Sitku:
Mitä se ite tykkää ajatuksesta?Meil poika oli eka kertaa 3v isin mukana jänismetsällä.
Jos poikas saa sen kortin ja on mahdollisuus lähteä metille niin hyvinkin voi innostua.Onhan siinä melkonen jännitys kun aamuaikaisella hiippailee hiljaisessa metässä...
Olen ollut joskus nuorena metsästyksen vastustaja, mutta en todellakaan ole enää. Se hirvi, pupu tai sorsa on saanut elää koko elämänsä villinä ja vapaana ja jos taitava metsästäjä on kyseessä, eläin ei ehdi edes tajuta, mikä siihen iski. Paljon surullisempaa on niiden eläinten kohtelu, jotka ovat ketjuin kahlehdittyna kaukalonsa eteen. Exä metsästyää, siskon poika(21 v) metsästää....ihan hyvin junnukin voisi metsästää. Tiedän, että junnu ei halua eläimiä tappaa, mutta jos keran lihaa haluaa syödä, niin sitten pitäisi se totuus tajuta ja lähteä metsälle. Toinen vaihtoehto on ruveta kasvissyöjäksi, mikä helpottaisi mun päivittäistä ruuanlaittoani todella paljon, kun ei tarvitsisi enää kaksia ruyokia laittaa =)

Ei, koska tuossa suhteessa ollakseni ekologinen, mun pitäisi ajaa ajokortti ja hankkia auto. Tai ottaa rikas mies, jolla on varaa ajeluttaa noita matkoja mua taksilla. En varmaan osaa asiaa oikein selittää, mutta kokisin vääränä senkin, että haekakseni jostain tuottajalta ne lihat, mun pitäisi hankkia ajokortti ja auto.....mä olen "vihreä" siksi, että mulla ei mitään pensamopiilia ole ja sellaisen hankkiminen taas sotii mun kohdalla kaikkea sitä vastaan, missä ekologinen haluan olla. Jos mun pitää hankkia auto, junnu voi siinä tapauksessa syödä mun puolestani vaikka naapurin lapset :D

Hyvin varustelluissa kaupoissa on kuitenkin käsittääkseni myös muuta kuin tehotuotettua lihaa. Ja hyvä kauppa tilaa sitä, jos asiakas pyytää.

Olisin aika varma, että jossain Stokkalla on taatusti muutakin kuin sitä tehotuotettua lihaa myytävänä, samoin kauppahalleissa.

En siis jotenkin usko siihen, että et ilman autoa voisi ostaa pojalle muuta kuin tehotuotettua lihaa.

En muuten oikein osaa allekirjoittaa sitä, että jo 15-vuotiaana pitäisi tietää jotenkin oma vakaumuksensa. Minusta tuntuu, että en itsekään ole vielä täysin varma omasta vakaumuksestani, enkä haluaisi ahdistaa 15-vuotiastakaan sen vuoksi moisella.

Meillä syödään pääosin riistaa. Hirveä, metsoa, vesilintuja...kalaakin olis mutta itte en syö kalaa joten mies ei sitä kotiin asti tuo vaan laittavat kotonaan (missä pääsääntöisesti metsästävät/kalastavat) ja tuo sitten oman tarpeensa tänne. Minusta ainakin riistaeläimet on eläneet paremman elämän siihen kuolemaansa asti, kuin mikään kotieläin. Että mieluummin tappaa sen riistaeläimen ruuaksi kuin osataa possun tai lehmän persausta ;) Ja ehkä se terveellisyys myös: eläin ei oo syönyt rehuja vaan ihan "oikeaa" ravintoaan. Mulla on myös hemoglobiini pysynyt hyvänä (n. 130 mikä mulle hyvä kun ennen oli ihme jos sain siinä 120 pysymään) sen jälkeen kun ukon kanssa on samassa pöydässäa alettu syömään eli olisko tuo hirvenliha rautapitoisempaa?

Siinä jotain...ainakin sillä tuo metsästys jotensakin "inhimillisempää" ettei eläin ole elänyt kuin luonnollisessa ympäristössä ja esim. teuraskuljetukset jää myös pois.

Olisin aika varma, että jossain Stokkalla on taatusti muutakin kuin sitä tehotuotettua lihaa myytävänä, samoin kauppahalleissa.

En siis jotenkin usko siihen, että et ilman autoa voisi ostaa pojalle muuta kuin tehotuotettua lihaa.

En muuten oikein osaa allekirjoittaa sitä, että jo 15-vuotiaana pitäisi tietää jotenkin oma vakaumuksensa. Minusta tuntuu, että en itsekään ole vielä täysin varma omasta vakaumuksestani, enkä haluaisi ahdistaa 15-vuotiastakaan sen vuoksi moisella.

Jotain tällaista minäkin tuumin. Minusta ap:n pojan pitäisi jotenkin valita se, mitä hän jo tekee (syö lihaa, kuten ilmeisesti on "opetettu" tekemään), kun taas ap itse ja tytär ovat valinneet jättää jotain pois. Minusta siinä on jonkunlainen ero. En osaa selittää kyllä kunnolla, pahoittelen :)

Hyvin varustelluissa kaupoissa on kuitenkin käsittääkseni myös muuta kuin tehotuotettua lihaa. Ja hyvä kauppa tilaa sitä, jos asiakas pyytää.

Saa sitä luomulihaa toki muualtakin, mutta silloin kaziketi voin olettaa, ettö junnu maksaa sen hintaerotuksen ihan itse? Hallin ja Stockan lihat painii ihan eri hintaluoikassa kuin sittarin lihat. Normaalissa perheessä lapset syövät sitä, mitä vanhemmat lapsilleen tarjoavat. Meidän perheessä junnu saa eri ruuat. Voisin toki junnulle sanoa, että joko syöt sitä mitä minäkin tai sitten olet joko syömättä tai hankit ja teet sapuskasi itse.

Saa sitä luomulihaa toki muualtakin, mutta silloin kaziketi voin olettaa, ettö junnu maksaa sen hintaerotuksen ihan itse? Hallin ja Stockan lihat painii ihan eri hintaluoikassa kuin sittarin lihat. Normaalissa perheessä lapset syövät sitä, mitä vanhemmat lapsilleen tarjoavat. Meidän perheessä junnu saa eri ruuat. Voisin toki junnulle sanoa, että joko syöt sitä mitä minäkin tai sitten olet joko syömättä tai hankit ja teet sapuskasi itse.

Pitäisin aika rankkana sitä, että 15-vuotias joutuu kustantamaan muun perheen ruokavaliosta poikkeavan ruokansa kustannuksia - etenkin jos kustannukset syntyvät siitä, että ÄITI ei halua ostaa lapselle tehotuotettua lihaa, joka kaiketi pojalle itselleen kävisi.

Yhteistyössä