Millä saisi lapsen tappamaan muitakin kuin ihmisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Keittiönoita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
No tuota... Ei musta ainakaan olis hirmu hääviä joutua laittaa JOKA PÄIVÄ kahdet sapuskat.

Miks pojan pitäis alkaa kasvissyöjäks? Eikö muu perhe vois alkaa syömään lihaa... Poika raukka, tuskin täälläkään kovin moni lihansyöjämamma TAPPAIS eläimen vaan siks, että syö lihaa...

Alkuperäinen kirjoittaja Raato:
Eiks se oo kuitenki aika rankkaa vaatia alaikäistä koululaista joko taipumaan kasvissyöntiin tai hommaamaan/maksamaan omat lihansa? Vanhempi on kuitenkin velvollinen ruokkimaan lapsensa, koita nyt sinäkin edes siihen asti kun hän on täysi-ikäinen tai tienaa rahaa.
Olisin asiasta muuten täysin samaa mieltä, mutta koska tuo jäpikkä on valmis ja halukas tappamaan ihmisiä, mun mielestä sitä ei tarvitse enää pumpulissa pitää vaan se voisi oikeasti tajuta, että ei se pihvikään pensaassa kasva.

Meillä on kyllä rahaa, vaikka junnu haluaisi aikuisikäänsä asti syödä pelkkää kaviaaria. Siitä ei ole kyse. Kyse on siitä, että niitä valintojaan olisi ehkä syytä tutkailla tarkemminkin.,...niin eläinten kuin ihmistenkin tappamisen suhteen. Voi olla, että koko tämän pohdintani taustalla on, etten sittenkään haluaisi poikani menevän tappamaan edes niitä ihmisiä...mene ja tiedä....paljon on tässä tuon nuoren kanssa ollut eettistä ajateltavaa :|

Kyllä sä olet jaa-a mikälie
Siis jos itse olet joku maailman pelastaja et voi vaatia muita perheen jäsentesi olevan,jos poikasi haluu jouluna kinkkua ja sinä sieniä jää lapsesi nälkäiseksi koska se sotii äidin periaatteita vastaan...sinä olet tehnyt valintasi elämältä ja elät niiden mukaan niin anna lapsesikin tehdä niin,anna mennä rauhanturvaajiin ja syödä sitä kaupan huonoa lihaa,se on sen valinta,mutta et voi vaatia lastasi tappamaan itselleen ruokaa...
en tarkoita tätä pahalla mutta ihmettelen kovasti ajattelu tapaasi,jossa sun jutut täytyy huomioida ja muiden ei....

Alkuperäinen kirjoittaja evita:
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Saa sitä luomulihaa toki muualtakin, mutta silloin kaziketi voin olettaa, ettö junnu maksaa sen hintaerotuksen ihan itse? Hallin ja Stockan lihat painii ihan eri hintaluoikassa kuin sittarin lihat. Normaalissa perheessä lapset syövät sitä, mitä vanhemmat lapsilleen tarjoavat. Meidän perheessä junnu saa eri ruuat. Voisin toki junnulle sanoa, että joko syöt sitä mitä minäkin tai sitten olet joko syömättä tai hankit ja teet sapuskasi itse.

Pitäisin aika rankkana sitä, että 15-vuotias joutuu kustantamaan muun perheen ruokavaliosta poikkeavan ruokansa kustannuksia - etenkin jos kustannukset syntyvät siitä, että ÄITI ei halua ostaa lapselle tehotuotettua lihaa, joka kaiketi pojalle itselleen kävisi.

On munkin mielestä omituista jos lapsen pitää maksaa kun äiti haluaa ostaa kallista.

Eiks se oo kuitenki aika rankkaa vaatia alaikäistä koululaista joko taipumaan kasvissyöntiin tai hommaamaan/maksamaan omat lihansa? Vanhempi on kuitenkin velvollinen ruokkimaan lapsensa, koita nyt sinäkin edes siihen asti kun hän on täysi-ikäinen tai tienaa rahaa.
Olisin asiasta muuten täysin samaa mieltä, mutta koska tuo jäpikkä on valmis ja halukas tappamaan ihmisiä, mun mielestä sitä ei tarvitse enää pumpulissa pitää vaan se voisi oikeasti tajuta, että ei se pihvikään pensaassa kasva.

Meillä on kyllä rahaa, vaikka junnu haluaisi aikuisikäänsä asti syödä pelkkää kaviaaria. Siitä ei ole kyse. Kyse on siitä, että niitä valintojaan olisi ehkä syytä tutkailla tarkemminkin.,...niin eläinten kuin ihmistenkin tappamisen suhteen. Voi olla, että koko tämän pohdintani taustalla on, etten sittenkään haluaisi poikani menevän tappamaan edes niitä ihmisiä...mene ja tiedä....paljon on tässä tuon nuoren kanssa ollut eettistä ajateltavaa :|

Minusta tuo mitä sanot sotilasuran valitsemisesta, tai miten sen näet, tuntuu jotenkin pahalta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyyris Tyllerö:
No tuota... Ei musta ainakaan olis hirmu hääviä joutua laittaa JOKA PÄIVÄ kahdet sapuskat.
Junnu on saanut jo viiden vuoden ajan eri pöperot kuin siskonsa, kahden vuoden ajan eri pöperöt kuin minä. En edellytä junnulta kasvissyöjäksi ryhtymistä, koska on ikänsä sekasyöjä ollut. Mutta edellytän kyllä jo 15 veeltä (hirveän monen palstalaisen mielestähän 15 v on jo ihan kypsä isäksikin |O ) että syömisensä syy ja seurausyhteyksiä on aika ruveta ajattelemaan. Ei toi jannu - profiilista voi jo vähän saada vaikutelmaa - mikäään potkuhousuissaan pyöriskelevä poikarukka enää ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Minusta tuo mitä sanot sotilasuran valitsemisesta, tai miten sen näet, tuntuu jotenkin pahalta.

Minustakin kuulostaa vähän hurjalta. Jos hän oikeasti haluaa rauhanturvaajaksi, niin hyvin harva rauhanturvaaja kai ketään ampuu - itse toki ovat vaarassa joissakin paikoissa.

Ymmärrän sinänsä poikaa aika hyvin. Kyllä minustakin olisi hienoa tehdä työtä vaikka sitten rauhanturvaajana tai Punaiselle ristille jossakin, missä ihmiset kärsivät levottomista oloista. Käsittääkseni rauhanturvaajien työ on kuitenkin tuonut paljon hyvää levottomiin maihin, ja työn tekijöiden motiiveissa ei liene moittimista.

Jos itse eläisin vaikka jossakin Afganistanissa, niin olisin ihan iloinen, jos joku suomalainen haluaisi tulla maata rauhoittamaan. (Tosin se maa on niin sekava, että rauhoittaminen on julmetun vaikea tehtävä... Mutta hirveintä olisi, jos kukaan ei edes yrittäisi.)

Mulla meni tämä aloituksen tarkoitus vähän huti. Eli jos haluaa rauhanturvaajaksi niin pitäisi tappaa eläimiä jos haluaa syödä lihaa? Jos käsitin oikein niin mietin vaan, että miksi on pakko tappaa se eläin kun haluaa syödä lihaa kun sitä saa kaupasta tappamattakin.

Mä en pidä sitä pahana. Exän suku on Karjalasta ja sinnehän velivenäläisen "hellään huomaan" jäi niin kodit kuin isienkin ruumiit. Mä arvostan junnun ajatusmaailmaa siinä, että hän ihan oikeasti on valmis kuolemaan tämän kansan puolesta, vaikka mä en henkilökohtaisesti suostuisi laittamaan rikkaa ristiin tämän kansan puolesta. Tämän maan kyläkin, mutta en tämän kansan. Olen sen verran realisti, etten edes ajattele sotaa käytävän niin, että vihollista tervehditään ystävällisesti ja sitten mennään yhdessä juomaan cafe lattet. Ei...kyllä se isänmaallisuus on valmiutta tappaa. Junnulla se halu on, isänsä sitä tukee ja mä olen sitä' vastaan. Mun mielestäni kun suomalaisissa ei ole juurikaan mitään puolustettavaa .... mieluummin näen poikani jossain toisel puolel maapalloa rauhanturvaajana kuin kuolemassa tämän kiittämättömän kansa puolesta. Ihan tällainen yksinkertainen asia =)

Mä en pidä sitä pahana. Exän suku on Karjalasta ja sinnehän velivenäläisen "hellään huomaan" jäi niin kodit kuin isienkin ruumiit. Mä arvostan junnun ajatusmaailmaa siinä, että hän ihan oikeasti on valmis kuolemaan tämän kansan puolesta, vaikka mä en henkilökohtaisesti suostuisi laittamaan rikkaa ristiin tämän kansan puolesta. Tämän maan kyläkin, mutta en tämän kansan. Olen sen verran realisti, etten edes ajattele sotaa käytävän niin, että vihollista tervehditään ystävällisesti ja sitten mennään yhdessä juomaan cafe lattet. Ei...kyllä se isänmaallisuus on valmiutta tappaa. Junnulla se halu on, isänsä sitä tukee ja mä olen sitä' vastaan. Mun mielestäni kun suomalaisissa ei ole juurikaan mitään puolustettavaa .... mieluummin näen poikani jossain toisel puolel maapalloa rauhanturvaajana kuin kuolemassa tämän kiittämättömän kansa puolesta. Ihan tällainen yksinkertainen asia =)

No joo, en kyllä osaa enää sanoa, että miten tämän sitten taikinoi siihen lihassyömiseen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Mulla meni tämä aloituksen tarkoitus vähän huti. Eli jos haluaa rauhanturvaajaksi niin pitäisi tappaa eläimiä jos haluaa syödä lihaa? Jos käsitin oikein niin mietin vaan, että miksi on pakko tappaa se eläin kun haluaa syödä lihaa kun sitä saa kaupasta tappamattakin.
Koitan sanoa yksinkertaistettuna: Jos on valmis tappamaan ihmisen, jota ei aiokaan syödä, eikö silloin voisi tappaa myös eläimen,jonka aikoo syödä?

Minä ymmärsin jotenkin tuosta aloituksesta, että lapsi haluaisi mahdollisesti rauhanturvaajaksi (mistä tuossa ylempänä jo kirjoitin) tai nopean toiminnan joukkoihin. Käsittääkseni ne kumpikaan eivät ole mitenkään Suomen puolustamiseen liittyviä, vaan rauhanturvaajat liikkuvat ihan globaalisti ja nopean toiminnan joukot taas ovat EU-tasoinen asia, ei kansallinen.

Mutta ehkä ymmärsin jotain väärin... :)

Alkuperäinen kirjoittaja Hömppä:
Koitan sanoa yksinkertaistettuna: Jos on valmis tappamaan ihmisen, jota ei aiokaan syödä, eikö silloin voisi tappaa myös eläimen,jonka aikoo syödä?

Ok, jospas mä nyt ymmärsin.

:D

No joo, en kyllä osaa enää sanoa, että miten tämän sitten taikinoi siihen lihassyömiseen :)
Tää on aika metka juttu huomata :D Pääsääntöisesti tällä palstalla ollaan AINA oltu sitä mieltä, että ihminen on eläintä arvokkaampi ja ihmisen tappaminen tai huonosti kohtelu on aina suurempi synti kuin vastaavan teon tekeminen eläimelle. Tämä ketju on kuitenkin poikkeus....eläimen tappaminen näyttää siis monille olevan sittenkin kamalampi asia kuin ihmisen tappaminen.

Tää on aika metka juttu huomata :D Pääsääntöisesti tällä palstalla ollaan AINA oltu sitä mieltä, että ihminen on eläintä arvokkaampi ja ihmisen tappaminen tai huonosti kohtelu on aina suurempi synti kuin vastaavan teon tekeminen eläimelle. Tämä ketju on kuitenkin poikkeus....eläimen tappaminen näyttää siis monille olevan sittenkin kamalampi asia kuin ihmisen tappaminen.

En minä semmoista ole tietääkseni antanut ymmärtää. =) Kuten tuolla jo sanoin, en osaa selittää mikä tässä minua tökkäisee. Kokeilenko vielä? =)

Mun logiikkaan menee tuo että jos on valmis lähtemään vaikka sitten nopeisiin joukkoihin niin kyllä silloin pitää olla valmis tappamaan pieni söpö pupu.
Ja kyllä ne rauhanturvaajatkin joutuu tussaria käyttämään.

Ite oisin otettu jos ukko hommais kortin ni sais vähä vaihtelua tuohon ainaiseen kana-kala-lammas-nauta-sika-hirvi puoleen, täällä kun ois viel mitä metättää..

No nyt puhut ihan höpöjä. :) Siitä metsästyksestä ei ole puhuttu juuri mitään (kai sitä pidetään aika epärealistisena vaihtehtona) ja jos joku siitä mainitsikin jotain, niin korkeintaan myönteistä, eikö vain? :)

Minä ymmärsin jotenkin tuosta aloituksesta, että lapsi haluaisi mahdollisesti rauhanturvaajaksi (mistä tuossa ylempänä jo kirjoitin) tai nopean toiminnan joukkoihin. Käsittääkseni ne kumpikaan eivät ole mitenkään Suomen puolustamiseen liittyviä, vaan rauhanturvaajat liikkuvat ihan globaalisti ja nopean toiminnan joukot taas ovat EU-tasoinen asia, ei kansallinen.

Ymmärsit ihan oikein. Exä ei halua antaa poikansa henkeä kuin korkeintaan suomalaisten puolesta, minä taas en haluaisi antaa poikani henkeä suomalaisten puolesta. Jonkunb muun kansan tai ideologian puolesta kylläkin, mutta en suomalaisten. Junnu on hyvin isänmaallinen, joten voipi olla, että se jonain päivänä on ihan vaan Suomen puolustusvoimien palveluksessa. Mä kuitenkin toivon, että junnu olisi enemmänki globaalisti ajatteleva ja perustaisi henkensä menettämisen johonkin tärkeämpääkin kuin kuin suomalaiset. Lihansyönnin ja metsästämisen kanssa tällä on vain ja ainoastaan se yhteys, eyttä jos on valmis tappamaan ihmisen, silloin mun mielestäni pitäisi olla valmis tappamaan myös eläinkin. Varsinkin, jos sen eläimen aikoo syödä.

Alkuperäinen kirjoittaja koivunkäpy:
Mun logiikkaan menee tuo että jos on valmis lähtemään vaikka sitten nopeisiin joukkoihin niin kyllä silloin pitää olla valmis tappamaan pieni söpö pupu.
metättää..
Joku sentään ymmärsi, mitä ajan takaa :hug:

En minä semmoista ole tietääkseni antanut ymmärtää. =) Kuten tuolla jo sanoin, en osaa selittää mikä tässä minua tökkäisee. Kokeilenko vielä? =)
Kokeile vaan =)

Niin, nyt oikein sommittelen sanojani. =)

Käsitin siis näin: että sinusta ei ole oikein ostaa tehotuotettua lihaa, mutta olet ollut pakoitettu tekemään niin, koska sinulla ei ole ollut mahdollisuutta hankkia sellaista lihaa, jonka ostaminen sinusta olisi ok, tai itse sitä lapsellesi metsästäminenkin on ollut ilmeisen mahdotonta (enkä nyt yhtään vitsaile enkä kenkkuile)

Mutta lapsesi tahtoo kuitenkin syödä lihaa, hänellekö olisi siis sinänsä sama, että miten se liha sinne lautaselle päätyy? Voisi olla itsekin metsästettyä, voisi olla luomua, voisi olla prisman tiskistä ostettua?

No niin, tämän kaiken minä ymmärrän. Mutta minusta tämä poikasi ei ole valinnut tätä lihansyöntiään, mikäli ymmärsin oikein. Minusta se ei ole valinta, jos siihen on lapsesta asti tottunut. Ja nyt sen pitäisi(kö) muuttua eettiseksi valinnaksi, josta hänen pitäisi kantaa vastuu ja ne vaikeudet tai taloudelliset rasitteet, jotka siitä koituvat? Eli hankkia se liha siten, että sinulla ei olisi vaikeuksia siitä laittaa ruokaa? Tämä minusta tuntuu jotenkin epämieluisalta ajatukselta. Saatko ajatuksestani kiinni?

Ja mitä tulee sitten siihen, että hakeutuu sotilasuralle tai rauhanturvatehtäviin, 15vuotiaalla on kuitenkin aika monta vuotta siihen, kun hän todenteolla on siinä iässä, että alkaa sitä kutsumustaan toteuttaa. Jotenkin tuntuu (en tiedä sopivaa sanaa) ankealta, että jos 15-vuotias ajattelee, että hän lähtisi tuonkaltaiselle uralle kenties, se voisi merkitä myös jotain ihan hänen päivittäisen ruokailunsa suhteen. Se kai on suht selkeää, että jos mielii sellaiselle uralle, kannattaa rötöstelyt jättää väliin jne, mutta tuo lihansyömisasia...

Osasinkohan yhtään selittää? :) Minä ymmärrän, että sinulle tässä on ristiriita, mutta minusta se on sinun ongelmasi, joka ratkeaa sillä, että ostat sitä lihaa sillä viisin, ettei sinun omatuntosi kolkuta. :)

No nyt puhut ihan höpöjä. :) Siitä metsästyksestä ei ole puhuttu juuri mitään (kai sitä pidetään aika epärealistisena vaihtehtona) ja jos joku siitä mainitsikin jotain, niin korkeintaan myönteistä, eikö vain? :)
Olen varmaan lukenut nyt huonosti, mutta mun mielestäni valtaosa oli sitä mieltä, että en saisi sitä junnulta vaatia. Pyydän anteeksi, jos olen lukenut väärin =)

Ymmärsit ihan oikein. Exä ei halua antaa poikansa henkeä kuin korkeintaan suomalaisten puolesta, minä taas en haluaisi antaa poikani henkeä suomalaisten puolesta. Jonkunb muun kansan tai ideologian puolesta kylläkin, mutta en suomalaisten. Junnu on hyvin isänmaallinen, joten voipi olla, että se jonain päivänä on ihan vaan Suomen puolustusvoimien palveluksessa. Mä kuitenkin toivon, että junnu olisi enemmänki globaalisti ajatteleva ja perustaisi henkensä menettämisen johonkin tärkeämpääkin kuin kuin suomalaiset. Lihansyönnin ja metsästämisen kanssa tällä on vain ja ainoastaan se yhteys, eyttä jos on valmis tappamaan ihmisen, silloin mun mielestäni pitäisi olla valmis tappamaan myös eläinkin. Varsinkin, jos sen eläimen aikoo syödä.

No, ehkä junnu täysi-ikäiseksi tultuaan (onneksi rauhanturvaajaksi ei alaikäistä oteta) päättää itse, ketä puolustaa ja missä. Noissa kehveleissä kun on se huono puoli, että niiden puolesta ei parane mennä ammatinvalintaa tekemään, eikä virheitäkään voi tehdä niiden puolesta, ihan itse on lasten kaikki tehtävä. :)

En minäkään ole yhtään eläintä ampunut, vaikka kuljen nahkakengissä ja käytän nahkalaukkua ja vielä syönkin lihaa. Tarkemmin kun ajattelen, niin kai tässä pitäisi metsälle lähteä itsekin.... :D

Yhteistyössä