Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Alkuperäinen kirjoittaja Candide:
En minä semmoista ole tietääkseni antanut ymmärtää. =) Kuten tuolla jo sanoin, en osaa selittää mikä tässä minua tökkäisee. Kokeilenko vielä? =)
Kokeile vaan =)
Niin, nyt oikein sommittelen sanojani. =)
Käsitin siis näin: että sinusta ei ole oikein ostaa tehotuotettua lihaa, mutta olet ollut pakoitettu tekemään niin, koska sinulla ei ole ollut mahdollisuutta hankkia sellaista lihaa, jonka ostaminen sinusta olisi ok, tai itse sitä lapsellesi metsästäminenkin on ollut ilmeisen mahdotonta (enkä nyt yhtään vitsaile enkä kenkkuile)
Mutta lapsesi tahtoo kuitenkin syödä lihaa, hänellekö olisi siis sinänsä sama, että miten se liha sinne lautaselle päätyy? Voisi olla itsekin metsästettyä, voisi olla luomua, voisi olla prisman tiskistä ostettua?
No niin, tämän kaiken minä ymmärrän. Mutta minusta tämä poikasi ei ole valinnut tätä lihansyöntiään, mikäli ymmärsin oikein. Minusta se ei ole valinta, jos siihen on lapsesta asti tottunut. Ja nyt sen pitäisi(kö) muuttua eettiseksi valinnaksi, josta hänen pitäisi kantaa vastuu ja ne vaikeudet tai taloudelliset rasitteet, jotka siitä koituvat? Eli hankkia se liha siten, että sinulla ei olisi vaikeuksia siitä laittaa ruokaa? Tämä minusta tuntuu jotenkin epämieluisalta ajatukselta. Saatko ajatuksestani kiinni?
Ja mitä tulee sitten siihen, että hakeutuu sotilasuralle tai rauhanturvatehtäviin, 15vuotiaalla on kuitenkin aika monta vuotta siihen, kun hän todenteolla on siinä iässä, että alkaa sitä kutsumustaan toteuttaa. Jotenkin tuntuu (en tiedä sopivaa sanaa) ankealta, että jos 15-vuotias ajattelee, että hän lähtisi tuonkaltaiselle uralle kenties, se voisi merkitä myös jotain ihan hänen päivittäisen ruokailunsa suhteen. Se kai on suht selkeää, että jos mielii sellaiselle uralle, kannattaa rötöstelyt jättää väliin jne, mutta tuo lihansyömisasia...
Osasinkohan yhtään selittää?

Minä ymmärrän, että sinulle tässä on ristiriita, mutta minusta se on
sinun ongelmasi, joka ratkeaa sillä, että ostat sitä lihaa sillä viisin, ettei sinun omatuntosi kolkuta.