Millä rahoilla oikein menette naimisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PA
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tässä juuri painostettuna lueskelin maistraatin sivuja ja ilmaisiksi mennään. Isäntä ei enää lähde kolmatta kertaa isyyttä tunnustamaan, hävettää kuulema alvariinsa siellä juosta. Nyt on kolmisen viikkoa laskettuun aikaan, ja olen aina päättänyt että naimisiin en mene, se ei minun elämääni muuta mihkään suuntaan, no nöyrtyä täytyy näköjään, mutta mikäänhän ei silti muutu, eikä kukaan asiasta tule tietämään minun ja mieheni lisäksi. Sormusta en ota, enkä sukunimeä vaihda. En raaski maksaa uutta ajokorttia yms.

meillä häät maksoi noin 2000e. niitä maksettiin vähän kimpassa.. esim ex:n vanhemmat maksoi kuivakakut, mun äiti koristetarvikkeet, isä paikan vuokran jne. mahdollisimman paljon tehtiin itse. kokki kaverit teki ruoan (saatiin lainata sairaalan keittiötä, mies kun oli töissä sairaalalla). astiat sisältyi paikan vuokraan. koristeet, kutsut ja kiitoskortit tein itse. samoin pöytiin tein luonnonkukista asetelmat ja liljoista (äidin kukkapenkistä) tein asetelmia ruokapöytään. valokuvaamossa kyllä käytiin. vieraita oli 100.

Alkuperäinen kirjoittaja PA:
Alkuperäinen kirjoittaja RV 32+2:
Omillamme mentiin ja siksipä mitään prameiluja ei nähtykään. Toisaalta, emme sitä halunneetkaan. Rahaa ei sen kummemmin säästetty vaan sisällytettiin normaaleihin kuukausimenoihin.

Jos me esim mentäisiin naimisiin ja häät tulis maksamaan vaikka 2000e, se on meille aika suuri summa vetäistä tuosta noin vaan, et vaatisi meillä varmaan sitä säästämistä. Tuskin niitä häitä paljoa alle tuon pystyy järjestämään. Nimittäin jos naimisiin päädytään, haluan häistäni edes vähän "häiden oloiset"!

Miksei pienet juhlat ole "häiden oloiset". Meidät vihittiin omalla kotipihallamme, oli todella kaunista, sää suosi, romanttisempaa vihkipaikkaa ei olisi voinut olla. Koska oli kakkoskerta menossa, en halunut pukua, vaan oli sitten pitkä jakku ja kotelomekko. Kukkia oli hankittu kastejuhlaa varten useampi kimppu, tarjolla 2 kakkua ja suolaisia piiraita, voileipiä, pasteijoita, keksejä, kuivakakkua, kahvia, teetä ja limua. Kuohujuomaa oli myös. Paikalla vain lähiomaiset ja pari ystävää. Ihanempia juhlia ei olisi voinut olla. Kustannukset kaikkia ehkä noin 300 euroa.

Isot prinsessahäät eivät ole ainoat oikeat häät.

Eipä tuohon vihkimiseen paljon uponnut.
Sormukseen meni mitä meni, ja yö hotellin sviitissä saattoi maksaa miehelle jotain, muttei tasan lähellekään täyttä hintaa (työnsä takia saa melkoiset alennukset).

Oltiin kyllä valmistauduttu maksamaan ne lähimpien ruuat (7henk.) kun käytiin ravintolassa vihkimisen jälkeen, mutta sen sitten yllättäen halusi mun isäpuoli kustantaa häälahjana.

Eli meiltä ei kyllä menny omaa rahaa juuri mitään.

Vanhemmat järjestivät kaiken ja maksoivat kaiken, pukuja ja valokuvia myöten. Sormukset ostettiin itse. Opiskelijoita oltiin, joten muuten olisi tullut aika erilaiset häät.

Meidän häitä vietettiin -98. Vieraita oli n. 60-70. Itse kustannettiin häät. Mulle teetätettiin häämekko (olin raskaana) ja miehelle vuokrattiin puku. Leivoin itse suurimman osan leipomuksista, äitini teki pullakranssin ja likkakaveri täytti ja koristeli hääkakun sekä tein lihapullat. Äidiltä saatiin ruokaan lihapuoli muut hommattiin itse. Tätini ja toinen sukulainen valmistivat ruoan (se oli häälahja heiltä ). Juhlapaikasta sekä pöytäliinoista meni vuokra. Muistaakseni kaikkineen häämme maksoi vajaa 10 000mk.

Me ollaan menossa vähän halvemmalla naimisiin. Mitään tarkkaa summaa ei olla päätetty, mutta ei aiota itteemme kipeiksi maksaa.

Sormus on ison menoerä, mutta työni puolesta saan siitä kuitenkin ihan kivan alennuksen.
Puvun ostan käytettynä erittäin edulliseen hintaan.
Miehen puku ostetaan jostakin tarjouksesta, kun vastaan tulee.
Ruokahäitä meille ei niin taloudellisten, kuin käytännöllistenkin syiden vuoksi tule, eli tarjolla on kakkua suolasena ja makeana, pasteijoita yms. pikkunälkään tarkoitettua.
Myöskin alkoholi on häissäni ehdoton EI.
Hääjuhlia juhlimme eräässä leirikeskuskessa, jolloin sen vuokra on vain 85 euroa, sisältäen astiaston.
Hääautona toimii oma automme.
Bändiä häihini en halua, vaikka olisin miljonääri.

Itse säästämme rahat häitämme varten. Säästäminen aloitettiin 1,5v ennen häitä.

Myö haluttiin naimisiin mutta ei ollut varaa itsellä järjestää isoja häitä. Molempien suvut kun on isot ja tuntui että jos jonkun kutsuu ja toista ei niin sitten saadaan kuitenkin vihat niskoillemma. Eikä kumpikaan muutenkaan tykätä olla keskipisteenä isossa porukassa. Menimme sitten ihan salaa maistraatissa naimisiin ja jälkeenpäin järkättiin vain vanhemmille ja sisaruksille kahvitukset. Ensin meinattiin kuopuksen ristiäisissä ja moni näin odottikin, mutta pidettiin se juhla ihan lapsen omana juhlana ja ihan kahdelleen oltiin kun mentiin vihille.

Me mentiin naimisiin pienellä budjetilla. Sikäli hieno homma, kun hääpaikka saatiin ilmaseks appiukon kautta. Koristeina käytettiin pihlajanmarjaoksia, joita sinä syksynä oli valtvasti, ja niillä sai paikan koristeltua todella nätiks! Appiukon toimesta pöytiä koristivat marjaoksien lisäks, iittalan kivituikut, oli kaunista, todella.

Kaikki ruuat tehtiin itse (lähinnä äitini siis teki), ja ruuat sai valtavasti kehuja. Juomapuolesta, lähinnä boolitarjoilusta vastasi appiukko!

Sormus ei ollut kallis, mutta mieleinen. Kalleinta oli pukuvuokraukset, omani maksoi 1800mk, ja miehen 600mk, mutta niistä selvittiin ihan palkkatuloilla.

Hääkimpun teki mieheni serkku, ja todella ihanan tekikin. Meillä siis oli etuna se, että saimme aika paljon kaikkea sukulaisten ja tuttujen kautta ja näin säästyi valtavat summat rahaa!

Vieraita meillä oli 90.

Meidän budjetti oli suunnilleen tällainen vuonna 2003:
morsiamen puku 24,90 e (Zarasta - ei ollu thieno mutta minun tyylinen)
morsiamen sormus 170 e (sulhaselle ei ostettu, enkä minäkään välttämättä olisi tarvinnut mutta mies halusi ostaa)
kirkon palkkio (lähinnä hyväntekeväisyyteen, oli tapana siellä missä mentiin naimisiin eli Pireuksessa Kreikassa) 50 e
Sitten illalla syötiin ravintolassa mutta enpä tiedä voiko sitä laskea, syödähän nyt pitää joka tapauksessa..? Tarjottiin vissiin myös sille kaverille, joka oli toisena todistajana ja otti hääkuvat. Yhteensä alle 250 e. Mutta halvemmallakin olisi selvinnyt jos välttämättä olisi halunnut. Ja reissuun ei lähdetty menemään naimisiin, mies oli silloin töissä siellä.

Ihan säästöillä ja palkkarahoilla me häät maksettiin (toinen vielä opiskeli). äiti halusi osallistua ruokakuluihin ja appiukko kustansi bändin. Siltikin rahaa meni yli 6000 euroa. Ei olla uskallettu edes laskea. Häät oli 2005 ja 84 vierasta.

Omila rahoilla mentiin. Tarkkaan en enää muistaa, mutta 7000-8000? häihin meni, mutta kun aloitimme järjestelyt hyvissä ajoin niin rahaakin meni pikkuhiljaa, ei siis kerralla joutunut tuota summaa maksamaan, eli sillä tavoin sen pystyi ihan hyvin itse maksamaan.

Eipä taida mennä mitään, jos maistraatissa mennään - no, ne bussimaksut sinne ja takaisin, ja ehkä käydään kahvilla lepuuttelemassa hermoja :-) Meillä naimisiinmenoa ei pidetä mitenkään ihme juttuna, eikä varmaan muuten mentäiskään, mutta antaahan se turvaa jos toiselle käy jotain - esim. perintöverot on pienemmät aviopuolisoilla jne. Mutta lähinnä juuri noiden käytännön asioiden takia mennään, eihän se suhde siitä minnekään muutu. Enkä muuta nimeäni, enkä mitään sormustakaan halua, se voisi jopa käydä ahdistamaan...

Mun mielestä me päästään aika halvalla. 60 vierasta ja rahaa palaa 5000 e. ...mut verrattuna tuttuihin, aika halvalla mänöö. =)

Ja ihan omilla rahoilla mennään. Töitä tehty, palkkaa saatu, siitä säästetty. =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eipä taida mennä mitään, jos maistraatissa mennään - no, ne bussimaksut sinne ja takaisin, ja ehkä käydään kahvilla lepuuttelemassa hermoja :-) Meillä naimisiinmenoa ei pidetä mitenkään ihme juttuna, eikä varmaan muuten mentäiskään, mutta antaahan se turvaa jos toiselle käy jotain - esim. perintöverot on pienemmät aviopuolisoilla jne. Mutta lähinnä juuri noiden käytännön asioiden takia mennään, eihän se suhde siitä minnekään muutu. Enkä muuta nimeäni, enkä mitään sormustakaan halua, se voisi jopa käydä ahdistamaan...

Eka kerran joku toinen joka ajattelee ja aikoo toimia samoin kuin minä ja mieheni.

meillä ei maksanu mitään kun mentiin maistraatissa. ei ollu juhlia vaan käytiin syömässä meidän perheidenkanssa. olin raskaana. jos nyt olisi häät suunnitteilla niin tekisin kyllä paljon itse. häistä ei tulisi edes kovin isot ja tarjottavat voi tehdä suvun avustuksella. tarjoilijoitakin saa esim. äidin ystävistä. mun sisko oli menossa naimisiin eikä niillä ollut varaa prameisiin häihin joten koristeet tehtiin itse,kukat ei ollu kalliimpia ja mummu halusi valmistaa ruokia. luulen että tonnikin riittää. riippuu niin siitä että onko kaiken oltava niin hirveen hienoa. mun mielestä kalliit häät on vaan elvistelyä,tunnelma ja rakkaus tekee häistä ikimuistoiset,ei se onko siä tarjottu parasta shampanjaa ja 7 lajin ruokaa.

Me ajateltiin mennä muutaman viikon päästä maistraatissa naimisiin. Ostetaan siis minulle sormus ja kaiverrutetaan uusi päivämäärä miehen sormukseen :) Sitten maistraatissa meidät vihitään eikä etukäteen kerrota kellekään. Vauvan ristiäisissä sitten kahvitellaan meidän naimisiin menon kunniaksi myöskin :)
Eli aika halvalla pääsee kun saman verran menee tarjoiltavaa kuin olisi mennyt muutenkin ;) Bensat maistraattireissusta ja sormus+kaiverrus.
Sitten tietysti menee rahaa kun joudun uusimaan ajokortin jne. Mutta sekin on aika pientä.

Yhteistyössä