Millä painonnousu kuriin raskausaikana?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tuiskuharja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tuiskuharja

Vieras
Itkut :( ensimmäinen raskaus kyseessä ja ennen raskautta en osannut mitenkään kuvitella minkälainen kriisi tästä painosta tulee raskauden aikana. Ajattelin vain, että kaikilla painonousee ja sitten raskauden jälkeen laihdutetaan vanhoihin mittoihin jos eivät kilot karise imetyksen aikana muuten.

Aikaisemmin minulla ei ole ollut ongelmia painon kanssa vaan se on pysynyt ilman murehtimista samassa. Alkuraskaudesta pahaanoloon auttoi syöminen muutaman tunnin välein ja niinpä sitten söin. Koitin kyllä ottaa välipaloiksi esim. Kukkakaalia ja porkkanoita yms. Kevyttä mutta herkutkin maistuivat. rv 8 mennessä paino oli noussut 3 kg ja taas 2 kg tuli lisää rv 12 mennessä eli yhteensä 5 kg nyt rv 18 ja paino noussut taas 5 viikon aikana 2 kg. En tiedä kuinka paljon tupakoinnin lopettaminen ja väsymys vaikuttivat painon nousuun. Tupakoinnin lopetin plussatestiin ja liikunta jäi vähemmälle kun kokoajan oli väsy ja etovaolo, en kuitenkaan oksentanut useinkaan.

Miten muilla ennen raskautta normaalipainoisilla on paino noussut raskaudenaukana, jos alkuraskaudessa on ollut tällainen järkyttävä painonnousu? Nyt olen viimeisen kuukauden elänyt todellakin kaloreita tarkkaillen ja silti on taas tuo 2 kg tullut lisää. Esim tavallisimmin arkisin syön näin: Aamupala 2-3 ruokalusikallista mautamatonta jogurttia, 2dl marjoja, jälkiuunileipää siivu ja siihen päälle margariini, siivujuustoa ja kurkkua, lounaalla salaatti (kaalia, kurkkua, sipulis, porkkanaa yms. Vaihtelevasti) proteiinina 1 kananmuna, papuja tai kourallunen pähkinöitä sekä jälkiuunuleivänpala ilman mitään päälysteitä. Töidenjälkeen skyr rahka tai purkki bulgarian jogurttia ilman lisukkeita. Iltapalaksi reilusti vihanneksia. Juomana joko vettä tai funligh mehua. Herkkuja syön noin 1-2 kertaa viikossa ja satunnaisesti kovannälän iskiessä ruokailuiden välissä omenan tai päärynän ( en päivittäin). Ryhmäliikuntatunneilla olen nyt käynyt 3 kertaa viikossa kun olo on ollut taas hyvä ja työ on fyysisesti ehkä keskiraskasta.

Mä oon normaalipainoinen ja raskausaikana tuli 18 kg painoa lisää. Johtui siitä että mulla oli niin kovat liitoskivut 20 rv:n jälkeen etten pystynyt oikeen edes rauhallisia kävelylenkkejäkään tehdä ja kas kun illat eivät kuluneet jumpassa ja endorfiini huurussa, tuli kaamosaikaan herkuteltua sohvalla...

Mutta sä oot laittanut syömiset kuriin, joten jos paino nousee vielä vauhdilla niin se on nestettä ja lähtee synntyksen jälkeen pois.

Älä liikaa rajoita syömisiä. Mitä pikaiseltaan katsoin syömisiäsi niin näyttää että saat liian vähän kalsiumia. Syö tabletteina, jos et lisää maitotuotteita.

Tsemppiä, oot hyvä just sen painoisena kun olet!

Vaikee kyllä ymmärtää miten tolla ruokavaliolla voi lihoa? Ethän sä syö lämmintä ruokaakaan ollenkaan. Mulla nyt rv 27 ja paino ei ole noussut yhtään. Mulla tosin ylipainoa on ennestään ja olen nyt 2 viikkoa melkein ollut diabetes ruokavaliolla.

[QUOTE="joku";27308034]Mä oon normaalipainoinen ja raskausaikana tuli 18 kg painoa lisää. Johtui siitä että mulla oli niin kovat liitoskivut 20 rv:n jälkeen etten pystynyt oikeen edes rauhallisia kävelylenkkejäkään tehdä ja kas kun illat eivät kuluneet jumpassa ja endorfiini huurussa, tuli kaamosaikaan herkuteltua sohvalla...

Mutta sä oot laittanut syömiset kuriin, joten jos paino nousee vielä vauhdilla niin se on nestettä ja lähtee synntyksen jälkeen pois.

Älä liikaa rajoita syömisiä. Mitä pikaiseltaan katsoin syömisiäsi niin näyttää että saat liian vähän kalsiumia. Syö tabletteina, jos et lisää maitotuotteita.

Tsemppiä, oot hyvä just sen painoisena kun olet![/QUOTE]
Mutta kyllähän se näkyy jo ulkonäössä jos kilo tolkulla vain turpoo nestettä. Siis näyttää erilaiselta kuin lihominen.

Noooh...

Mulla oli aloitus paino 70kg ja nyt plakkarissa 90,4 rv38,5. Välistä paino nousi päälle kilon viikko tahtia ilman mitään turvotuksia. Ihan rehellistä läskiä se on. En jaksa stressata, onhan minulla aikaa ne laihduttaa ja luotan imetyksen ja vaunuilun ihmeelliseen voimaan.

Eikö raskaus voisi naisen elämässä semmoinen ajanjakso jolloin ei tarvitsisi miettiä kaloreita, hiilareita ja kulutusta? Pyhittäisi ne muutamat hassut kuukaudet siihen että olisi vain mahdollisimman hyvä olla ja viskaisi koko vaa'an mäkeen. Kyllä ne siellä neuvolassa kertoo jos joku ei mene putkeen...

Painonnousu raskausaikana on niin yksilöllistä! Helpommin sanottu kuin tehty, mutta yritä nyt olla murehtimatta sitä painoa. Nuo syömisesi kuulostavat musta tosi tosi vähäisiltä, mutta hyvä että syöt sentään paljon kasviksia. Älä nyt ainakaan ala karsia enää syömisistä, vaan nauti olostasi ja maha-asukista. Synnytyksen jälkeen ehdit sitten palata takaisin entisiin mittoihin!

Lämpimän ruuan olen tosiaan karsinut pois kun mietin syönkö sitä liikaa vaikka lautasmallin mukaan kokosin annokset. Kalsiumia ja monivitamiineja otan purkista, koska maitotuotteita en ole koskaan käyttänyt paljoa. Nykyinen määrä on varmaan isoin elämäniaikana (jos ei vauva aikaa ja ensimmäusiä elunvuosia lasketa).

Eikö raskaus voisi naisen elämässä semmoinen ajanjakso jolloin ei tarvitsisi miettiä kaloreita, hiilareita ja kulutusta? Pyhittäisi ne muutamat hassut kuukaudet siihen että olisi vain mahdollisimman hyvä olla ja viskaisi koko vaa'an mäkeen. Kyllä ne siellä neuvolassa kertoo jos joku ei mene putkeen...

Mutta entä jos haluaa miettiä kaloreita? Niin kuin moni haluaa. Itse ainakin tarkkailin syömisiä raskausaikana, sillä välitän vartalostani ja halusin minimoida sen työnmäärän kuntoonpääsemiseksi.

Helpottaa kummasti urakkaa, kun on vähän katsonut, mitä suuhunsa pistää ja milloin.

Tottakai kannattaa raskausaikanakin elää niin, että on hyvä olla. Mut ei se minusta tarkoita mässyttämistä. Ja kun se lisäkalorien tarve on niin minimaalisen vähäinen raskausaikan, että siihen riittää yksi voileipä.

Eikö raskaus voisi naisen elämässä semmoinen ajanjakso jolloin ei tarvitsisi miettiä kaloreita,"""

Juuri tuon vuoksi naiset lihoo odotusaikana. Ei ne läskit sula lapsen syntymään. Normaalissa painonnousussa painaa jopa vähemmän lapsen saatuaan, koska kaikilla nesteetkin lisääntyvät odotusaikana.
Turhaa syödä kahden edestä.

Noooh...

Mulla oli aloitus paino 70kg ja nyt plakkarissa 90,4 rv38,5. Välistä paino nousi päälle kilon viikko tahtia ilman mitään turvotuksia. Ihan rehellistä läskiä se on. En jaksa stressata, onhan minulla aikaa ne laihduttaa ja luotan imetyksen ja vaunuilun ihmeelliseen voimaan.

Muuten hyvä mutta, aina se ei todellakaan ole lapsen etu, eikä äidinkään. Mä kyllä tein ihan tietoisen päätöksen tarkkailla painon nousua raskausaikana ja päätin että +10 kiloo on mulle maksimi nousu. Ja hyvä niin, koska diabeteshan mulla todettiin kumminkin. Tosin mä nyt olin valmiiks jo ylipainonen. Ei tosin munkaan mielestä mitään ylenmääräistä stressiä tarvitse asiasta ottaa, varsinkaan jos ei ole liikaa painoa entisestään. Mulla ehkä vaikuttaa näkemyksiin myös se että lapsi sai alkunsa hoidoilla ja siellä tuli kuunneltua ihan riittämään tota jankutusta siitä painosta ja päätin että neuvolassa en anna aihetta sanomiseen.

Neuvolassa terkkari oli niin järkyttynyt painonnousustani ja sain saarnasta sellaisen käsityksen, että lihominen on pahempi asia kuin mikään muu raskaudenaukainen "pahe". Nyt suorastaan pelottaa mennä ensiviikolla kun painoa on taas tullut se 2 kg lisää viimekäynnistä. Kun kysyi tupakoinnistakin ja kerroin lopettaneeni totesi vain nyreästi hyvä, mutta ruokavalio esite käytiin tarkasti läpi kummallakin kerralla ja kertasi painonnousun riskin 3 kertaa käynnin aikana ihan kuin ymmärryksessäni olisi jotain vikaa.

Mä olin ihan normaalipainon alarajoilla kun aloin odottamaan ja esikoisen kohdalla oli ihan samanlainen painonnousu. Siitäkin selvisin takaisin entisiin. Mun mielestä ap panikoiminen ja syömisten listaaminen kuulosti vain todella surulliselta. Ei raskauden pidä olla suorittamista siten miten selviää mahdollisimman vähällä painonnousulla. Eikä se palautuminenkaan ole mikään "urakka" tapahtuu itsestään ajan myötä. Mä keskityin vauvaan enkä peilikuvaani synnytyksen jälkeen. Vuodessa olin entisilläni.

Matrjoshka: niin minäkin ajattelin ennen raskautta eli tulee mitä tulee ja ihmettelin ihmisiä jotka stressasivat painosta raskausaikana. Ensimmäinen neuvolakäynti kyllä muutti käsitykseni täysin.

[QUOTE="Aloittaja";27308233]Neuvolassa terkkari oli niin järkyttynyt painonnousustani ja sain saarnasta sellaisen käsityksen, että lihominen on pahempi asia kuin mikään muu raskaudenaukainen "pahe". Nyt suorastaan pelottaa mennä ensiviikolla kun painoa on taas tullut se 2 kg lisää viimekäynnistä. Kun kysyi tupakoinnistakin ja kerroin lopettaneeni totesi vain nyreästi hyvä, mutta ruokavalio esite käytiin tarkasti läpi kummallakin kerralla ja kertasi painonnousun riskin 3 kertaa käynnin aikana ihan kuin ymmärryksessäni olisi jotain vikaa.[/QUOTE]
Kyllähän se jostain syystä taitaa niin olla että lihomisesta on jopa helpompi ja hyväksytympi syyllistää kun tupakoinnista/päihteistä. Itsekin koin lääkärin taholta hienoista paheksuntaa diabeteksen toteamisen jälkeen, vaikken edes ole lihonut yhtään. Onneks terkka ei ole sanonut mitään.

Yhteistyössä