Millä korvata leipä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja leipäfanaatikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

leipäfanaatikko

Vieras
Oppinut siihen että lämpimän ruoan kanssa aina lisänä leipä(ä). Aamupalalla kahvia, jogurttia ja leipää. Välipalalla leipää. Illalla mussutan leipää.

:o

Painon pudotus täytyisi saada alkuun ja leipä on yksi kompastuskivi. Ideoita?

No leipähän pitäisi jättää kokonaan pois, sitä mieltä ovat ainakin karppaajat. Toisaalta, mulle terveydenhoitaja sanoi tässä yks päivä, että leipää pitäisi syödä joka päivä, ja nimenomaan ruisleipää. Mistä sitä kuituja saa, jos mättää kaiket päivät vaan lihaa ja rasvaa. Onko sekään sit loppujen lopuksi terveellistä, kun kolesteroliarvot on pilvissä, ja voita vaan käsketään syömään. Ei niin mitään järkeä!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No leipähän pitäisi jättää kokonaan pois, sitä mieltä ovat ainakin karppaajat. Toisaalta, mulle terveydenhoitaja sanoi tässä yks päivä, että leipää pitäisi syödä joka päivä, ja nimenomaan ruisleipää. Mistä sitä kuituja saa, jos mättää kaiket päivät vaan lihaa ja rasvaa. Onko sekään sit loppujen lopuksi terveellistä, kun kolesteroliarvot on pilvissä, ja voita vaan käsketään syömään. Ei niin mitään järkeä!

Ei ruoka itsessään nosta kolesterolia, vaan kroppa.

Saa sitä leipää syödä, jos syö kunnon ruisleipää. Ei tarvi ihan äärimmäisyyksiin mennä niissä hiilihydraattien välttelyissä. Jotain oikeaa ruislimppua ja semmoista 99-100% ruista olevat leivät eivät ole lihottavia.

Ja mysleissä saattaa todellakin olla hiilihydraatteja ja kaloreita enemmän kuin leivässä, viljaahan ne nekin on enimmäkseen :)

Jos syö ruisleipää, tarkista että on 100% täysjyväruista koko leipä. Tavallinen ruisleipä tavallisine ruisjauhoineen ja vehnäjauhoineen ei ole paljonkaan parempi vaihtoehto kuin tavan vaalea leipä.

... leipää pitäisi syödä joka päivä, ja nimenomaan ruisleipää. Mistä sitä kuituja saa, jos mättää kaiket päivät vaan lihaa ja rasvaa ...

Jännä kun melkein koko maailma pärjää ja pysyy hengissä ilman sitä ruisleipää... Itse kyllä rakastan ruisleipää, enkä sitä jättäisi pois, mutta ihan oikeasti, kyllä sitä ilmankin pärjää! Saa kai niitä kuituja muualtakin.

... leipää pitäisi syödä joka päivä, ja nimenomaan ruisleipää. Mistä sitä kuituja saa, jos mättää kaiket päivät vaan lihaa ja rasvaa ...

Jännä kun melkein koko maailma pärjää ja pysyy hengissä ilman sitä ruisleipää... Itse kyllä rakastan ruisleipää, enkä sitä jättäisi pois, mutta ihan oikeasti, kyllä sitä ilmankin pärjää! Saa kai niitä kuituja muualtakin.

Jännä juttu miten ruisleivästä on tehty kauhean paha asia, ja sitä pitäisi kaikin keinoin vältellä. Että ruisleipä olisi suoraan s**tanasta :o Metkaa, miten käsitykset muuttuvat. Seuraavaksi varmaan kaurapuuro on hirveetä myrkkyä :)

Alkuperäinen kirjoittaja hah:

Jännä juttu miten ruisleivästä on tehty kauhean paha asia, ja sitä pitäisi kaikin keinoin vältellä. Että ruisleipä olisi suoraan s**tanasta :o Metkaa, miten käsitykset muuttuvat. Seuraavaksi varmaan kaurapuuro on hirveetä myrkkyä :)

Öh, en minä sanonut että se olisi paha asia, päinvastoin, sanoinhan että syön sitä itsekin. Pointti oli vain että kyllä sitä ilmankin pärjää, ja niitä kuituja saa muualtakin, jos syystä tai toisesta haluaa jättää leivän pois.

Älä puhu karppauksesta kun et siitä näköjään mitään tiedä. VHH ei ole rasva- taikka prodedietti vaan vähähiilihydraattinen dietti (=low carb=karppaus). Kuidut saadaan tähän ruokavalioon oleellisesti kuuluvista kasviksista. Googleta Antti Heikkilä niin viisastut sinäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Millenia:
Saa sitä leipää syödä, jos syö kunnon ruisleipää. Ei tarvi ihan äärimmäisyyksiin mennä niissä hiilihydraattien välttelyissä. Jotain oikeaa ruislimppua ja semmoista 99-100% ruista olevat leivät eivät ole lihottavia.

Ja mysleissä saattaa todellakin olla hiilihydraatteja ja kaloreita enemmän kuin leivässä, viljaahan ne nekin on enimmäkseen :)

...ja sokeria

Kuten esimerkiksi hedelmistä ja vihanneksista. Ruisleipä ei todellakaan ole ainoa kuidun lähde niin kuin suomalaiset on opetettu äidinmaidossa uskomaan

Kuule kaurapuuroa ja marjoja , tai kaurapuuroa ja raejuustoa NAm. Ja paremmin pitää nälän ku se ainainen leivän mussutus.

Kaurapuuron kannattaja olen minäkin. Siihenhän voi laittaa sekaan vaikka venhänleseitä jos lisäkuitua haluaa.

Leivästä tulevat kuidut ovat täysin tarpeettomia. Kasviksista saa aivan tarpeeksi. Mahan kannalta oikea ranskanleipä voi olla parempi kuin "kuitua sisältävät". Turha raapia putkostoaan jollain sulamattomalla rouheella. Sitäpaitsi jyvän kuoriosissa on kaikki myrkyt.

Mä syön lesekaurapuuroa aamusin ja siinä on kuituja runsaasti enemmän kuin ruisleivässä. Leivän syönti me on lopetettu jo vuosia sitten. Päärynässä on paljon kuituja. Yks vaihtoehto on, että laitat ihan leseitä jugurtin tai rahkan sekaan. Terveellisempi vaihtoehto kuin nuo myslit ellet sitten sekoita itse mysliä.

Yhteistyössä