Millä karppi suurustaa kastikkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja osaaikakarppi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rigel:
Alkuperäinen kirjoittaja neiti Dina:
mutta onhan siinä vissi ero, jos juo pienen laittilimun vaikkapa kerran kuussa, kun taas kastikkeita suuurustellaan ehkä useampi satsi viikossa?

Minusta ero on juuri siinä, että olen pitänyt yhtenä karppauksen perusideoista sitä, että irrottaudutaan kovin teollisista elintarvikevalmisteista. Näihin kyllä kuuluu myös jauhot (jos et ihan luomu-luomujauhoja käytä ), mutta ennemminkin limsat.

Vaan taitaapa olla niin, että moni karppaa löytääkseen taikakeinon päästä eroon muutamasta ylimääräisestä kilosta - silloin voikin olla tärkeää "saada" juoda limsaa?

niin no joo no niin... :D en mä tuota karppausta tunne niin hyvin, kunhan tuli mieleen tollanen juttu. Mä ite pidän vaan karppikuureja nesteen poistoon silloin tällöin, ja silloin en syö käytännössä ollenkaan hiilareita. Eikä kuulu mun valikoimaan nuo limut tms muutenkaan, ei silloinkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Sssalla:
toisaalta jos karppaa siksi että jauhot turvottaa, ymmärrän kyllä hyvin ettei niitä halua syödä-varsinkin jos on ruokavieraita..

Olet asian ytimessä.. Kylässä on joskus ollut hivenen tukala olo.. :xmas:
Varsinkin kun karppausta en ole mitenkään mainostanut niin on tullut kunnon hiilihydraatti pommi kerralla.

mutta onhan siinä vissi ero, jos juo pienen laittilimun vaikkapa kerran kuussa, kun taas kastikkeita suuurustellaan ehkä useampi satsi viikossa?

Minusta ero on juuri siinä, että olen pitänyt yhtenä karppauksen perusideoista sitä, että irrottaudutaan kovin teollisista elintarvikevalmisteista. Näihin kyllä kuuluu myös jauhot (jos et ihan luomu-luomujauhoja käytä ), mutta ennemminkin limsat.

Vaan taitaapa olla niin, että moni karppaa löytääkseen taikakeinon päästä eroon muutamasta ylimääräisestä kilosta - silloin voikin olla tärkeää "saada" juoda limsaa?

niin no joo no niin... :D en mä tuota karppausta tunne niin hyvin, kunhan tuli mieleen tollanen juttu. Mä ite pidän vaan karppikuureja nesteen poistoon silloin tällöin, ja silloin en syö käytännössä ollenkaan hiilareita. Eikä kuulu mun valikoimaan nuo limut tms muutenkaan, ei silloinkaan.

Myös light-limsat voivat nostaa insuliinia, eli sama vaikutus kuin sokerilla. Lisäksi epäterveellisiä, joten huono homma.

Alkuperäinen kirjoittaja irma:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Juustolla ja kermalla (yllämainitun lisäksi)

Juusto voisi olla joo. kermalla ei yksistään tule tarpeeksi paksua.
Siinä pitää olla just oikee tuntu.. =)

Kerma + kananmuna, tällanen vinkki löyty vanhasta keittokirjasta!

Joo, pitää kokeilla kermaa ja munaa :)
Se muna pitää varmaan vispata kylmään kastikkeeseen ja sitten varovasti lämmittää? (kuvittelisin )

(K-koekeittiön kokki on vasta harjoittelija ) :xmas:

Mä olen kyllä aina suurustanut kananmunalla niin, että laitan kananmunan viimeisenä, kun kastike on jo muuten valmista ja kiehahtanut. Siis siinä ihan lopussa vatkaan kananmunan sinne kuuman kastikkeen joukkoon, muistaakseni tuttu kokki sanoi, että kerran-pari saa pulpahtaa, sitten pitää ottaa liedeltä pois ettei kananmunasta tule kokkelia. Varovainan lämmitys siis. Mutta ei saa päästää kiehumaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Vaikka vehnäjauho ei paha asia olekaan niin mitä ihmeellistä siinä on että en halua ostaa kaappiin vehnäjauhopakettia josta käyttäisin n. 3 - 4,5 ruokalusikallista vuodessa kastikkeeseen?

(Teen tosiaan tuollaista kastiketta ehkä 2 - 3 kertaa vuodessa )
Ei siinä olekaan mitään pahaa, ja ihan ok ja ymmärrettävä juttu noin esitettynä. Monet näistä kommenteista liittyvätkin ihan jonkun toisen sanomisiin.

No saakos sitä Maizenaa semmoisessa aika pienessä paketissa? Niin että voisit halutessasi joskus kokeilla perinteistä "ruskeaa kastiketta"? Tai tuo naapurilta lainaamisidea - kysy joltakin ystävältäsi jauhopussin pohjaa...
:D

Juu.. minä olen myökin joskus pyöritellyt silmiäni joillekin kommenteille mitä olen jossain karppausketjuissa lukenut. (Tänään en kyllä ole lukenut.. oliskos linkkiä? :xmas: )

Pitää katsoa kaupasta jos tuota maizenaa on pienessä paketissa niin voisi ehkä ostaa. Tuota munaa kastikkeeseen pitää kokeilla kans.
Ehdottomasti ennen kuin vieraita on tulossa seuraavan kerran. Yleensä kaikki kokeilut päätyvät katastrofiin silloin kun pitäisi ruokaa tarjoilla vieraillekin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
Mä olen kyllä aina suurustanut kananmunalla niin, että laitan kananmunan viimeisenä, kun kastike on jo muuten valmista ja kiehahtanut. Siis siinä ihan lopussa vatkaan kananmunan sinne kuuman kastikkeen joukkoon, muistaakseni tuttu kokki sanoi, että kerran-pari saa pulpahtaa, sitten pitää ottaa liedeltä pois ettei kananmunasta tule kokkelia. Varovainan lämmitys siis. Mutta ei saa päästää kiehumaan.

Kiitos! :flower:
Minä olisin tunkenut sen sinne ensimmäiseksi kun ajattelin että se siinä sekoitusvaiheessa voisi mennä kokkareille (tai jotain ) :D
Hauska huomata kuinka pihalla sitä on kun pitäisi tehdä jotain sellasta mitä ei ole ennen tehnyt.

:xmas:

Ööh, teetkö sä suurustettuja kastikkeita jotenkin joka päivä? Mä en muista milloin viimeeksi olisin suurustanut mitään jauhoilla -taitaa osua mun kohdalle olennaisesti harvemmin kuin kerran kuussa. Vaikken ees karppaa.

Mantelijauholla tulee hyvä eikä turvota yhtään mahaa! Allergiaa ei tietenkään saa olla. Mantelista saa paljon hyvää proteiinia ja rasvaa, mikä on aina tarpeellista ja kuitu on pehmeää, eikä muuta kuitua tarvikaan:
http://www.crohnjacolitis.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1269936695/6#6

Yhteistyössä