MIKSI????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
koska pitää olla ripiltä päässyt että saa toimia kummina ja mennä kirkossa naimisiin

Rippikoulun käynyt ja konfirmoitu voi toimia kummin tärkeässä tehtävässä. Kasteessa lapsi otetaan seurakunnanjäseneksi ja hän saa kummeja, joiden tehtävä on tukea vanhempia lapsen kasvatuksessa ja toimia lapsen esirukoilijoina.

Mun veljeni ei kelvannut kummiksi esikoiselle, koska ei kuulu kirkkoon eikä ole käynyt rippikoulua. No, sitten vaan jätettiin ilmoittamatta asia, ja kas; hän sai todistukset ja oli sylikummina. Ei niitä papereita kukaan tarkista eikä kysy, jos et itse ala asiaa mainostamaan.

Itse olin sitä mieltä, että me ei tarvita mitään teologian lisensiaattia lipomaan kraanavettä vauvan päähän lasikiulusta ja hokemaan mitään mantroja. Osaan pestä lapseni itsekin. Mutta ex-mies olis sitä mieltä, että totta kai, jeesustellaan koko rahalla.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
ei voi kuulua kirkkoon jos ei ole konfirmoitu ripillä! Ja vain kirkkoon kuuluva voi olla kummina.

mun veljeni kyllä' kuuluu kirkkoon,mutta ei ole rippikoulu käynyt....

Eli onko alle 15v? Muutoin tuo ei ole mahdollista.... Itse pääsin kummiksi virallisesti vaikka olin alle 15v. mutta rippikoululainen.

ei voi kuulua kirkkoon jos ei ole konfirmoitu ripillä! Ja vain kirkkoon kuuluva voi olla kummina.

Eli onko alle 15v? Muutoin tuo ei ole mahdollista.... Itse pääsin kummiksi virallisesti vaikka olin alle 15v. mutta rippikoululainen.

ihan aikuinen ihminen on 25v.

ihan aikuinen ihminen on 25v.

Oukei. Siis vain konfirmoidulla kirkon jäsenellä on OIKEUS kummiuteen.
Pelkkä jäsenyys ei riitä. Konfirmaatio tuo oikeuksia. Kuten kirkollinen vihkiminen.

Alkuperäinen kirjoittaja Viipale:
Itse olin sitä mieltä, että me ei tarvita mitään teologian lisensiaattia lipomaan kraanavettä vauvan päähän lasikiulusta ja hokemaan mitään mantroja. Osaan pestä lapseni itsekin. Mutta ex-mies olis sitä mieltä, että totta kai, jeesustellaan koko rahalla.

*pyrsk*

Alkuperäinen kirjoittaja Viipale:
Mun veljeni ei kelvannut kummiksi esikoiselle, koska ei kuulu kirkkoon eikä ole käynyt rippikoulua. No, sitten vaan jätettiin ilmoittamatta asia, ja kas; hän sai todistukset ja oli sylikummina. Ei niitä papereita kukaan tarkista eikä kysy, jos et itse ala asiaa mainostamaan.

Aika erikoista, ettei pappi kysynyt veljesi seurakuntaa. .jota ei siis ole kun ei kuulu kirkkoon. Kyllä ne yleensä tarkistetaan ja pappikin yleensä kysyy että mihin seurakuntaan kummit kuuluvat.

Höpöhöpö. Voi kuulua kirkkoon, vaikka ripari ois käymättä.

Itse olen kahden lapsen kummi, vaikka en ristiäisten aikaan kuulunut kirkkoon. Olen jopa toisen sylikummi. Ei vaan pappi tarkistellut tietoja eikä multa koskaan kysytty mitään uskonnoista ja kirkkoonkuulumisista. Kummilasten vanhemmat oli papille kertoneet, että kuulun kirkkoon.
Vuosi sitten kuitenkin liityin kirkkojuttuihin uudelleen.