Kummien valinta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mariia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mariia

Vieras
Voiko sellainen henkilö toimia kummina joka ei ole käynyt rippikoulua? Entä jos henkilö ei kuulu kirkkoon? Itse ollaan ev.lut. seurakunnasta ja tuli vähän epäselvyyksiä tästä kummihommasta. Tuleva kummi sanoo että ei ole haittaa vaikka ei ole käynyt rippikoulua mutta itse olen eri mieltä. Olenko väärässä?

eli olin aivan oikeassa. tämä henkilö oltais kummiksi haluttu mutta nyt se ei varmaan onnistu. itse väitti tiukasti että siitä ei ole haittaa vaikka ei ole rippikoulun käynyt. tällä henkilöllä tietääkseni on ennestään ainakin yks kummilapsi mutta en tiedä millä perusteella. pitäiskö vielä soittaa kirkkoon ja kysyä varmistus ennen ku puhun tälle kummille asiasta?

Juu kyllä se niin menee, että näitä konfirmoituja kirkkoon kuuluvia kummeja pitää olla kaksi kappaletta. Lisäksihän siihen voi valita muita, mutta nämä ei ole virallisia.

me ei tiedetty/tajuttu tota ja kuulun kyllä kirkkoon, mut en oo käyny riparia
ja oon kummi. tai sain kummitodistuksen ainakin :D
mut sovittiin sit jälkeenpäin et oon kai sit epävirallinen ku se tuli myöhemmin selville.. :D

Kyllä tuo on ihan varmaa tietoa.
Niissä lapuissa mitä tulee seurakunnalta ennen kastetilaisuutta, ne paperit siis millä ilmotetaan nimi väestörekisteriin ja seurakunnan jäseneksi lukee se kuka kelpaa kummiksi.

ok. meillä ei ihan vielä ole asia ajankohtainen, eikä olla saatu vielä lappuja koska olen viimisilläni raskaana mutta etukäteen on jo hyvä tietää tämä ettei tule yllätyksiä sitten. googletin ja etsin tästä tietoa mutta jäi vielä vähän epäselväksi asia joten päätin kysyä täältä..kiitos!

Yhteistyössä