Miksi yksinhuoltajaisistä ei tykätä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Yh-isä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siis ihan perusajatuksena yh-isä ei tuota mussa millään muotoa negatiivista ajatusta.

Mutta nämä tämän palstan yh-isät on kyllä sitten ihan oma lukunsa. Tai ehkei pidä yleistää, sillä yksi kolmesta (kolme yh-isää täältä siis tiedän) on osoittautunut jopa ihan fiksun tuntuiseksi. Ne kaksi muuta sitten taas ovat ihan jotain muuta.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28776995:
Joillakin yh-naisilla on noussu niskakarvat pystyyn kun ovat kuulleet miehen olevan yh, ja sitten on ihmetelty miten mies voi olla kun se ei ole lasta kantanut, imettänyt eikä osaa hoitaa. Tällaiset mielikuvat varmaan tulee omista huonoista kokemuksista...
Nouseeko ne niskakarvat kuitenkaan pystyyn sinun vuoksesi vai kenties exäsi vuoksi? Monelle naiselle on vaikeaa ymmärtää, miten joku äiti vapaaehtoisesti luopuisi lapsistaan tai on niin epäkelpo vanhemmaksi, että lapset on määrätty isälle.

Siis ihan perusajatuksena yh-isä ei tuota mussa millään muotoa negatiivista ajatusta.

Mutta nämä tämän palstan yh-isät on kyllä sitten ihan oma lukunsa. Tai ehkei pidä yleistää, sillä yksi kolmesta (kolme yh-isää täältä siis tiedän) on osoittautunut jopa ihan fiksun tuntuiseksi. Ne kaksi muuta sitten taas ovat ihan jotain muuta.

Mihinkä luokkaan olet minut pistänyt? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28777038:
Nouseeko ne niskakarvat kuitenkaan pystyyn sinun vuoksesi vai kenties exäsi vuoksi? Monelle naiselle on vaikeaa ymmärtää, miten joku äiti vapaaehtoisesti luopuisi lapsistaan tai on niin epäkelpo vanhemmaksi, että lapset on määrätty isälle.

Ihan on suoraan sanottu, että miten isä muka voisi lapsia hoitaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28776995:
Joillakin yh-naisilla on noussu niskakarvat pystyyn kun ovat kuulleet miehen olevan yh, ja sitten on ihmetelty miten mies voi olla kun se ei ole lasta kantanut, imettänyt eikä osaa hoitaa. Tällaiset mielikuvat varmaan tulee omista huonoista kokemuksista...

Tästä tulee mieleeni se ajatus, että yh-äideillä voi olla takanaan hyvin kirjava, yleensä negatiivisessa mielessä, ero ja huoltajuustaistelu, ja kuullessaan miehen olevan yksinhuoltaja nainen voi ensimmäisenä saada mielikuvan katkerasta huoltajuuskiistasta, jossa joku häiriintynyt mies on vienyt lapset kostona ex-vaimolleen. He siis tahattomasti yhdistävät sinut omiin ex-miehiinsä ja omiin katkeriin huoltajuusriitoihinsa ja siitä voi syntyä sellainen puistattava epäilys, joka saattaisi aiheuttaa yh-äideissä ikävän ensireaktion. Täytyy ymmärtää, että yh-äidit eivät YLEENSÄ ole yksinhuoltajia ilman jonkinlaista taustalla vaikuttavaa kriisiä, josta joko on päästy yli tai sitten ei.

Tämä siis pelkkää spekulointia ja arvailua...

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28777044:
Noh, ehkä olet törmännyt sellaisiin naisiin, jotka ovat hankkineet lapsia kaikenkarvaisten heittiöiden kanssa ja joiden exät ovat niin epäluotettavia, ettei niille voi lasta hetkeksikään jättää. Ei kannata ottaa itseensä heidän sanomisistaan, koska luultavasti taustalla on vain katkeruus omaa tilannetta kohtaan. Voithan sanoa, että luultavasti sinun exäsi oli samanlainen kuin heidän exänsä, joten ei pitäisi olla mitään ihmeteltävää siinä, miksi sinä olet yh eikä exäsi :) Suurimmalla osalla eroperheiden lapsistakin on ihan normaalit vanhemmat ja lapset voisivat teoriassa olla ihan kummalla vanhemmalla tahansa. Jo monestihan onkin nykyisin se viikko-viikko -systeemi.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28777044:

Tämä on jotenkin hullun sitkeässä pysyvä ajatus. Vaikka lapsen vanhemmat asuisivat yhdessä perheenä niin silti usein nainen on se joka kantaa päävastuun lapsista vaikka molemmilla vanhemmilla olisi siihen mahdollisuus... isovanhemmat usein epäilevät isän kykyä hoitaa pieniä lapsia.... nainen "antaa isälle hoitoon" lapset kun lähtee pois kotoa hoitamaan asioita/ tapaamaan kavereita / urheilemaan.... Ja tätä ajatusmaailmaa mun on tosi vaikea ymmärtää. Miksi ihmeessä isä ei osaisi hoitaa omaa jälkikasvuaan.? Noin perusajatuksena, pois sulkien sen pienen joukon joka ei kelpaa huoltajaksi edes sammakolle... (ja tähän ryhmään kuuluu kyllä sekä naisia että miehiä)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28777038:

Tuo taitaa olla vanhempien ihmisten ennakkoluulo että äiti on lapsille lähtökohtaisesti parempi kasvattaja kuin isä. Niin paljon tunnen loistavia isejä että ei kovin 'epäkelpo' äidin tarvitse olla että isä koetaan paremmaksi huoltajaksi, jonka luona lapset saa asua.

[QUOTE="vieras";28777072]Tuo taitaa olla vanhempien ihmisten ennakkoluulo että äiti on lapsille lähtökohtaisesti parempi kasvattaja kuin isä. Niin paljon tunnen loistavia isejä että ei kovin 'epäkelpo' äidin tarvitse olla että isä koetaan paremmaksi huoltajaksi, jonka luona lapset saa asua.[/QUOTE]
Minustakin isät - ainakin suurin osa - on ihan yhtä hyviä vanhempia kuin äiditkin. Lähinnä ajattelin sitä, että lapset on huoltajuuskiistassa määrätty isälle eikä äidille. Vielä tälläkin hetkellä kun lasten lähihuoltajuuden saa lähes aina äiti, ellei sitten äiti ole nk epäkelpo huoltajaksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28777064:
Noh, ehkä olet törmännyt sellaisiin naisiin, jotka ovat hankkineet lapsia kaikenkarvaisten heittiöiden kanssa ja joiden exät ovat niin epäluotettavia, ettei niille voi lasta hetkeksikään jättää. Ei kannata ottaa itseensä heidän sanomisistaan, koska luultavasti taustalla on vain katkeruus omaa tilannetta kohtaan. Voithan sanoa, että luultavasti sinun exäsi oli samanlainen kuin heidän exänsä, joten ei pitäisi olla mitään ihmeteltävää siinä, miksi sinä olet yh

Tämä on se asia mitä itsekin luulen taustalla olevan. Pakko myöntää, että olen itse epäillyt "nykynaisten kykyä äitiyteen", totta kai ihan turhaan, mutta omista kokemuksistahan ne kumpuavat.

[QUOTE="Sirkkeli";28776930]Jeah. Ja sä Rollo oot niin stanan yksinkertainen ihminen, etten voi kuin ihmetellä :) En edes viitsi sarkasmeista yms. muusta kertoa, kun et sä kuitenkaan tajua.[/QUOTE]

Ei anna oma kielenkäyttösi sinusta kovin hyvää kuvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;28777077:
Minustakin isät - ainakin suurin osa - on ihan yhtä hyviä vanhempia kuin äiditkin. Lähinnä ajattelin sitä, että lapset on huoltajuuskiistassa määrätty isälle eikä äidille. Vielä tälläkin hetkellä kun lasten lähihuoltajuuden saa lähes aina äiti, ellei sitten äiti ole nk epäkelpo huoltajaksi.

Ikävä kyllä saavat :/

arvostan yh isejä. ja vaikka esim mun mies ei oo mun tytärtä synnyttänyt, osaa se sitä hoitaa ei siis ole yh mutta voisinkuvitella että jos vaikka kuolisin tai muuten olisin kykemätön hoitamaan tytärtäni voisin ihan rauhassa mennä lepoon koska tyttereni jäisi minun miehelleni jok on tos ihyvä isä

[QUOTE="Sirkkeli";28776930]Jeah. Ja sä Rollo oot niin stanan yksinkertainen ihminen, etten voi kuin ihmetellä :) En edes viitsi sarkasmeista yms. muusta kertoa, kun et sä kuitenkaan tajua.[/QUOTE]

Älä viitsi haukkua toista.

Jospa se on reaktio enemmän sinuun, kuin yh-isiin yleensä. Ehkä siis vaikutat itse jotenkin erikoiselta tyypiltä, minkä vuoksi ihmetellään.

Yleensähän yh-isille nostetaan kovasti hattua ja ihaillaan. Yh-äideille taas ei tarvitse, kun ei omien lapsien hoidosta tarvitse naista kehua.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28777041:
Mihinkä luokkaan olet minut pistänyt? :D

Ensin hehkutit tuossa pari viikkoa sitten sen nimeen, ettet voisi uutta suhdetta miettimäänkään...viikon päästä aloitit viestiketjun, jossa etsit itselleni naista.

Ja viikon kuluttua kerrot, ettet ole naista etsimässä. Taaskaan.

Jotta miten se nyt meni?

Tästä voidaan myös päätellä, että mihin luokkaan olen sut laittanut. Niihin fiksun tuntuisiin, vai niihin toisiin.

[QUOTE="vieras";28777098]Jospa se on reaktio enemmän sinuun, kuin yh-isiin yleensä. Ehkä siis vaikutat itse jotenkin erikoiselta tyypiltä, minkä vuoksi ihmetellään.

Yleensähän yh-isille nostetaan kovasti hattua ja ihaillaan. Yh-äideille taas ei tarvitse, kun ei omien lapsien hoidosta tarvitse naista kehua.[/QUOTE]

No ei kyse ole minun persoonastani, jos ihan tuntematon ihminen asian toteaa.

Ensin hehkutit tuossa pari viikkoa sitten sen nimeen, ettet voisi uutta suhdetta miettimäänkään...viikon päästä aloitit viestiketjun, jossa etsit itselleni naista.

Ja viikon kuluttua kerrot, ettet ole naista etsimässä. Taaskaan.

Jotta miten se nyt meni?

Tästä voidaan myös päätellä, että mihin luokkaan olen sut laittanut. Niihin fiksun tuntuisiin, vai niihin toisiin.

Kiitos tästä hienosta analyysistä :D lue vielä niitä ketjuja, ei se ihan noin mennyt.

[QUOTE="vieras";28777086]Ikävä kyllä saavat :/[/QUOTE]
Ja juuri sen vuoksi moni ajattelee, että lasten äidissä on täytynyt olla jotain vikaa, kun kerran lasten isä on saanut lähihuoltajuuden. Ja monen äidin on vaikea ymmärtää, miten joku äiti ei haluaisi tehdä kaikkensa (esim lopettaa päihteiden käyttö), jotta olisi hyvä ja kelvollinen äiti lapsilleen. Ehkä joskus tulevaisuudessa ei enää ajatella näin, mutta se edellyttää ensin sitä, että isät saisivat useammin huoltajuuden kuin nykyisin. Mä olen miettinyt, että isät, jotka eivät halua käyttää lakisääteisiä oikeuksiaan erilaisiin perhevapaisiin (vanhempainvapaa, hoitovapaa, osittainen hoitovapaa), tavallaan kusevat omille kintuilleen siinä vaiheessa, kun erotaan ja lasten huoltajuudesta aletaan käymään vääntöä. Jos lapset ovat viettäneet suurimman osan hereilläoloajastaan äitinsä eikä isänsä kanssa, niin yleensä suhde äitiin on läheisempi. Omaa poikaani - jos hänestä joskus isä tulee - aion kannustaa käyttämään isyysloman ja jakamaan vanhempainloman sekä hoitovapaan lastensa äidin kanssa tasan, jotta ei pääse syntymään tuollaista tilannetta, että isä olisi lapsilleen "vieraampi" kuin äiti.

Saattavat epäillä onko lasten äiti ongelmallinen (esim narkkari,juoppo tai vastaavaa) ? Kuka sellaiseen soppaan haluaa..tai sitten että olet kauhea narsisti joka on vienyt lapset äidiltä ilkeyttään, kun äiti on ollut esim lievästi masentunut tai vastaavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Yh-isä;28777108:
Kiitos tästä hienosta analyysistä :D lue vielä niitä ketjuja, ei se ihan noin mennyt.

Eikö?

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2280198-oliko-han-elamani-rakkaus/

11.07.13, 19:13 #15
Yh-isä
"Uutta parisuhdetta en pysty miettimäänkään."

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2282358-mista-yh-isalle-kiva-nainen/

19.07.13, 21:40 #1
Yh-isä
Yh-isä on kirjautuneena

"Mistä yh-isälle kiva nainen?

Otetaas projektiksi allekirjoittaneelle kivalle, ja mukavan näköiselle, miehelle hyvän naisen löytäminen

Eli mistä teitä löytää arvon naiset?"

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2284209-miksi-yksinhuoltajaisista-ei-tykata/

Tänään, 14:05 #21
Yh-isä

"En ole koskaan saanut sympatiaa täällä sen sijaan luullaan, että naista muka oon etsimässä."

Minkä kohdan mä ymmärsin väärin?

Itse en oikeastaan lähtökohtaisesti ajattele suuntaan tai toiseen oli kyseessä sitten nainen tai mies, joka on yh. Nykyisen miekkoseni tavatessani, hän oli toiselle lapselleen yh ja toinen oli 2+2 vko -systeemillä (isoja lapsia, saivat itse valita miten ovat), ja mä oikeastaan olin aika vaikuttunut siitä, että huolehtii lapsistaan.

Ja kyllä mä alkuun mietinkin, että onko lasten äidissä jotain 'vikaa' kun lapset ovat niin paljon isällään. No ei ole, lapset ovat vain halunneet systeemit näin. Isä vain ollut tosi paljon läsnä (työtilanteenkin takia) lapsien kanssa heidän ollessaan pieniä, joten ehkä se sitten sieltä kumpuaa.

Itse olisin joutunut teininä valitsemaan kumman kanssa elän (ja isän olisin valinnut), mutta lopulta vanhemmat majailivat saman katon alla kunnes muutin itse pois.

Yhteistyössä