Miksi, voi miksi ne työpaikan lapsettomat on niitä joustamattomimpia?

• Viestiketjun aloittaja Kysyy hän
  • Ensimmäinen viesti
Hommatjärjestykseen
Ja te nielette tuon. Tuon on syrjintää ja työpaikkakiusaamista ja tuosta pitää ilmoittaa ammattiliiton edustajalle. Lomat, vuorot ja vapaat tasapuolisesti. Miksi tällaista hyväksytte.

Alkuperäinen kirjoittaja laaman nöyhtä;30767924:
Mitäää? Onko teillä tosiaan tuollaisia työpaikkoja joissa otetaan perheelliset huomioon :O meillä täysin päinvastoin. Vain kaksi ihmistä joilla lapsia ja kuusi lapsetonta/vaihdevuosivinkujaa niin arvatkaa ketkä tekee illat, vkonloput ja pyhät? Vinkiksi että esimies on lapseton....
Lomat menee niin että opiskelijat saavat koulun loma-aikoina pitää, esimies pitkän loman yhteenputkeen kesä-heinäkuun ja tietenkin joulun ja pääsiäisenpyhät. Vaihdevuodet juhannukselta eteenpäin 4 viikkoa koska Raimo ja Martti (miehet) 65vee on ajanut mökille AINA samaan aikaan jo 48 vuotta ja Raimo ja Martti saavat haimakohtauksia jossei näin onnistu.
Lapsellisille sitten jääkin sitä laatuaikaa touko- ja syyskuussa.....nekin pätkissä.

"Realisti"
Meistä jokainen on joskus ollut lapsi. On sitten perheellinen tai perheetön. Ajatusta voisi katsoa joskus siltäkin kantilta...
Ei voisi. Tätä pitää katsoa siltä kantilta, että jokainen voi valita itse tekeekö lapsia vai ei, ja kaikki eivät ole lapsiperheellisiä koskaan. On ihan epäreilua jos sen, joka ei koskaan tee lapsia, pitäisi joustaa koko ikänsä. Vain siksi, että toiset ovat halunneet lisääntyä. Se on valinta siinä missä esim. golfin pelaaminenkin, eikä kukaan ilkeäisi vaatia aina tiettyjä loma-aikoja vain siksi, että silloin on paras hetki golfata. Tai ainakaan kukaan ei olettaisi, että ne ei-golfaajat siihen mukisematta suostuvat.

Kun kerran lapsellisia ei saa syrjiä lastensa takia, ei heille kuulu silloin positiivinenkaan syrjintä. Joko ollaan kaikessa tasa-arvoisia lapsiluvusta välittämättä, tai sitten lopetatte kaiken sen itkun perhevapaiden vaikutuksesta urakehitykseen jne. Ette voi noukkia rusinoita pullista.

"Ffff"
Ystävälläni oli häät pari vuotta sitten kesällä (+ häämatka siihen heti perään) ja lapseton kun oli niin alkoivat työpaikan pari mammaa marmattamaan, että hänellä ei voi olla mitään tärkeää menoa kesällä... :rolleyes:

laaman nöyhtä
Alkuperäinen kirjoittaja Hommatjärjestykseen;30767929:
Ja te nielette tuon. Tuon on syrjintää ja työpaikkakiusaamista ja tuosta pitää ilmoittaa ammattiliiton edustajalle. Lomat, vuorot ja vapaat tasapuolisesti. Miksi tällaista hyväksytte.
On ilmoitettu ja monena vuotena. Luottari käynyt listoja läpi. Huomautuksia jaeltu. Lupauksia tehty. Mutta...näin jatkuu. Esimiehet vaihtuu n vuoden välein ja ovat aina yhtä kuutamolla mitä edellinen tehnyt. Ja voit arvata taasen ketkä on ne liiveihin uijat ja perseennuolijat ensimmäisinä uuden pomon lenkkareita ihastelemassa :D
Mä en pysty lipomiseen, multa puuttuu perseennuolenta-geeni :D

Alkuperäinen kirjoittaja laaman nöyhtä;30767941:
On ilmoitettu ja monena vuotena. Luottari käynyt listoja läpi. Huomautuksia jaeltu. Lupauksia tehty. Mutta...näin jatkuu. Esimiehet vaihtuu n vuoden välein ja ovat aina yhtä kuutamolla mitä edellinen tehnyt. Ja voit arvata taasen ketkä on ne liiveihin uijat ja perseennuolijat ensimmäisinä uuden pomon lenkkareita ihastelemassa :D
Mä en pysty lipomiseen, multa puuttuu perseennuolenta-geeni :D
Sä oot hulvaton. Mä olen repeillyt sun juttuja ihan kympillä.

On totta, että perseennuolentageeni on useissa työpaikoissa lyömätön etu :)

"mielikki"
[QUOTE="Realisti";30767938]Ei voisi. Tätä pitää katsoa siltä kantilta, että jokainen voi valita itse tekeekö lapsia vai ei, ja kaikki eivät ole lapsiperheellisiä koskaan. On ihan epäreilua jos sen, joka ei koskaan tee lapsia, pitäisi joustaa koko ikänsä. Vain siksi, että toiset ovat halunneet lisääntyä. Se on valinta siinä missä esim. golfin pelaaminenkin, eikä kukaan ilkeäisi vaatia aina tiettyjä loma-aikoja vain siksi, että silloin on paras hetki golfata. Tai ainakaan kukaan ei olettaisi, että ne ei-golfaajat siihen mukisematta suostuvat.

Kun kerran lapsellisia ei saa syrjiä lastensa takia, ei heille kuulu silloin positiivinenkaan syrjintä. Joko ollaan kaikessa tasa-arvoisia lapsiluvusta välittämättä, tai sitten lopetatte kaiken sen itkun perhevapaiden vaikutuksesta urakehitykseen jne. Ette voi noukkia rusinoita pullista.[/QUOTE]

Niin no mun ajatus kai perustuu siihen että olen itse ollut joskus lapsi ja pitänyt siitä että sain viettää aikaani silloin perheen kanssa kun heitä tarvitsin => antaa hyvän kiertää.

"..."
En tiedä muista, mutta mä en halua tuupata lapsiani hoitoon ihan kenelle vaan. Toisekseen, mun sinkkuina tai pariskuntina elävät ystävät kyllä keksii muutakin tekemistä, kuin hoitaa muiden kersoja. Ne, joilla lapsia on, on vähän sellaisia, etten viitsi sinne sekaan enää tunkea omia lapsia. En mäkään jaksaisi meillä mitään viittä samanikäistä hullua remuamaan.
Kenenkään kanssa en viitsi alkaa kaveraamaan siksi, että saisin lapseni sinne hoitoon. Mun mielestä se olis aika moraalitonta.
Jos on niin sisäänpäin sulkeutunut ihminen, että ei halua tavata ja tutustua uusiin ihmisiin (muutenkin kuin saadakseen lapsille hoitopaikan), niin sitten ei kai auta muu kuin hoitaa ne lapset itse. Kannattaisi kuitenkin miettiä, että haluaako kasvattaa lapsistaan samanlaisia epäsosiaalisia marmattajia. Ja suosittelisin silloin tällöin viettämään noita viiden lapsen kaveri-iltoja remuamiseen, niiden jälkeen se tavallinen arki maistuu taas ihanan rauhalliselta :)

"mmmm"
Valitettavasti ne on nuo meidän perheellisten lapsoset kun kuittaa jonain päivänä teidän perheettömienkin paksavaippa kulut kun siellä osatolla puolitiedottomana maataan. Valitettavasti tää systeemi ei toimi jos ei ole nuorat sukupolvea kasvamassa - ihan turha siis lapsettomien kitistä siitä että "lapset vaikuttaa liikaa". Ne vaikuttaa, myös teihin ja teidän tulevaisuuteen.

Tai ehkä lapsettomia voidaankin tulevaisuudessa palkata hoitamaan robotit?

"..."
[QUOTE="Puuhippa";30767911]Ei ole koskaan käynyt edes mielessä valita kavereita ajatuksella, että he voisivat vahtia mun lasta. Toivon ettei kukaan näin tekisi.[/QUOTE]

En kyllä yhtään ihmettele, että tyrvaverkkosi on melko hatara....

En sanonut, että pitäisi mennä tutustumaan ihmisiin hankkiakseen lastenhoitopaikka. On ihan järkevää ja pelkästään lasten kannalta suotavaa, että tutustutaan lähipiirin lapsiperheisiin. Kenen kanssa lapsenne leikkivät kun ovat/olivat pieniä? Kuulostaa oudolta, että esim. vanhempainvapaalla oleva äiti kyhöttää mielummin yksin vauvan kanssa kotona kuin että tutustuu muihin lähistöllä asuviin mammalomalaisiin.

"..."
[QUOTE="Tjaa";30767916]No ei kaverit minun mielestä ole sellaisia, joille tuupataan lapsi hoitoon kuin ihan lyhyiksi hetkiksi korkeintaan (nopea kauppareissu tms). Enkä kyllä itsekään vahtisi työpäivän verran jonkun toisen lapsia, ainakaan ilman tuntipalkkaa.[/QUOTE]

En kyllä koskaan lakkaa hämmästelemästä tätä perisuomalaista itsekkyyttä ja oman navan tuijottelua.

[QUOTE="...";30767954]Jos on niin sisäänpäin sulkeutunut ihminen, että ei halua tavata ja tutustua uusiin ihmisiin (muutenkin kuin saadakseen lapsille hoitopaikan), niin sitten ei kai auta muu kuin hoitaa ne lapset itse. Kannattaisi kuitenkin miettiä, että haluaako kasvattaa lapsistaan samanlaisia epäsosiaalisia marmattajia. Ja suosittelisin silloin tällöin viettämään noita viiden lapsen kaveri-iltoja remuamiseen, niiden jälkeen se tavallinen arki maistuu taas ihanan rauhalliselta :)[/QUOTE]

Mulla on jo riittävästi ystäviä ja ne on niin mahtavia, ettei parempia löydy. Miksi mun siis pitäisi tutustua uusiin ihmisiin? Siksi, että mä voisin hyötyä niistä?

"miu"
[QUOTE="...";30767963]En kyllä yhtään ihmettele, että tyrvaverkkosi on melko hatara....

En sanonut, että pitäisi mennä tutustumaan ihmisiin hankkiakseen lastenhoitopaikka. On ihan järkevää ja pelkästään lasten kannalta suotavaa, että tutustutaan lähipiirin lapsiperheisiin. Kenen kanssa lapsenne leikkivät kun ovat/olivat pieniä? Kuulostaa oudolta, että esim. vanhempainvapaalla oleva äiti kyhöttää mielummin yksin vauvan kanssa kotona kuin että tutustuu muihin lähistöllä asuviin mammalomalaisiin.[/QUOTE]

Jaa, mitäs outoa tuossa on? En todellakaan jaksanut kuunnella niitä keskusteluja minkä väristä kakkaa kullakin on pottaan tullut. Tai kuin ihanin Kippervaarn kuppejan tulikaan Eevastiinan kutsuilta ostettua. Jutut oli tosi kapeita, en sopinut minulle. Lapset saannut kavereita ihan ilmankin että verkostouduin mammapiireihin.

Mä en ymmärrä miksi pitäs joihin lähipiirin lapsiperheisiin tutustua jos ei itseä kiinnosta? Lapset todellakin sai kavereita kerhosta ja myöhemmin päikystä. Ja toki naapuristosta. Mutta ei se tartkoita että tarttis naapurin Martan kanssa kahvitella...että olis tukiverkostoo.

Meillä on kahden vanhemman perhe. Siinä lähin tukiverkosta. Ja luojan kiitos työt joissa lomat saa kokolailla täysin määritellä itse. Jos näin ei olisi, niin sitten tarttis miehen kanssa suplia. Ei siltikään tartte kaveerata naapurin Marttoja...

laaman nöyhtä
[QUOTE="...";30767954]Jos on niin sisäänpäin sulkeutunut ihminen, että ei halua tavata ja tutustua uusiin ihmisiin (muutenkin kuin saadakseen lapsille hoitopaikan), niin sitten ei kai auta muu kuin hoitaa ne lapset itse. Kannattaisi kuitenkin miettiä, että haluaako kasvattaa lapsistaan samanlaisia epäsosiaalisia marmattajia. Ja suosittelisin silloin tällöin viettämään noita viiden lapsen kaveri-iltoja remuamiseen, niiden jälkeen se tavallinen arki maistuu taas ihanan rauhalliselta :)[/QUOTE]

No hyi helevetti. Meidän naapuriin ei tulla viettämään viiden lapsen remukaveri-iltoja!!

"miu"
[QUOTE="...";30767979]Siksi, että lapsillasi olisi mukavaa seuraa ja he oppisivat hiukan sosiaalisemmiksi...[/QUOTE]

Miten se pois sulkee lasten seuran jos äiti ei tahdo "marttakerhoilla"? On paljon paikkoja missä lapsi saa ikäistään seuraa että äidin on pakko tutustua toisiin äiteihin joiden kanssa yhteistä on vaan se että on about saman ikäisen lapsen äiti?

Spencer Hastings
Jokaisen tulisi välillä joustaa yhteisönsä hyväksi, oli lapseton tai lapsellinen, ja asiat ovat usein vain järjestelykysymyksiä. Mutta silti voin kuvitella jopa sellaisen "vittuillakseni en jousta" -asenteen, jos oikeasti saa kokea lapsettomuutensa vuoksi eriarvoista kohtelua työvuoro-, ja lomasuunnitteluissa ja muissa. Ja tässäkin ketjussa harvinaisen monella on sellaisia kokemuksia. Ja myös sellainen asenne, että lapset vääntäneenä on tehnyt suuren palveluksen koko maailmalle, ja jollain tavalla etuoikeutettu myös niiden nojalla vaatimaan ties ja mitä.

vierass
Alkuperäinen kirjoittaja laaman nöyhtä;30767924:
Vaihdevuodet juhannukselta eteenpäin 4 viikkoa koska Raimo ja Martti (miehet) 65vee on ajanut mökille AINA samaan aikaan jo 48 vuotta ja Raimo ja Martti saavat haimakohtauksia jossei näin onnistu.
Mun töissä kanssa pari tyyppiä joiden pitäisi saada loma aina heinäkuussa kun heidän miehillä on yleensä aina heinäkuussa loma.
Siinä sitten sumplitaan jos saisivat edes viikon tai kaksi samaan aikaan.

"..."
[QUOTE="miu";30767985]Jaa, mitäs outoa tuossa on? En todellakaan jaksanut kuunnella niitä keskusteluja minkä väristä kakkaa kullakin on pottaan tullut. Tai kuin ihanin Kippervaarn kuppejan tulikaan Eevastiinan kutsuilta ostettua. Jutut oli tosi kapeita, en sopinut minulle. Lapset saannut kavereita ihan ilmankin että verkostouduin mammapiireihin.

Mä en ymmärrä miksi pitäs joihin lähipiirin lapsiperheisiin tutustua jos ei itseä kiinnosta? Lapset todellakin sai kavereita kerhosta ja myöhemmin päikystä. Ja toki naapuristosta. Mutta ei se tartkoita että tarttis naapurin Martan kanssa kahvitella...että olis tukiverkostoo.

Meillä on kahden vanhemman perhe. Siinä lähin tukiverkosta. Ja luojan kiitos työt joissa lomat saa kokolailla täysin määritellä itse. Jos näin ei olisi, niin sitten tarttis miehen kanssa suplia. Ei siltikään tartte kaveerata naapurin Marttoja...[/QUOTE]
Ei niiden naapurin marttojen ja lasten kavereiden vanhempien kanssa mitään bestiksiä tarvitse olla. Jos ovat nyt kaikki aivan erilaisia kuin sinä, niin ihan hyvä opettaa lapsille, että erilaistenkin ihmisten kanssa on hyvä tulla toimeen.

"miu"

Kommentoimpa tähänkin. Mä saan olla sosiaalinen työssäni, ihan tarpeeks. MUN ei tartte kontaktoitua vapaa-ajalla kuin vain niihin ihmisiin joiden kanssa ihan oikeasti synkaa - eikä millään lapsi-tekosyyllä.

Onko liian vaikea käsittää että ihmisiä on erilaisia. Tiedostan että on ihmisiä jotka tarttee aina ympärilleen lauman että "kestää arkea". Mutta on meitäkin jotka viihdymme hyvinkin pienissä piireissä, ilman että olisimme jotekin epäsosiaalisia. Puhumattakaan että tekis lapsista epäsosiaaliaalisia.

"..."
[QUOTE="miu";30767992]Miten se pois sulkee lasten seuran jos äiti ei tahdo "marttakerhoilla"? On paljon paikkoja missä lapsi saa ikäistään seuraa että äidin on pakko tutustua toisiin äiteihin joiden kanssa yhteistä on vaan se että on about saman ikäisen lapsen äiti?[/QUOTE]

Saa toki esim leikkipuistosta aina väliaikaista ikäistään seuraa, mutta ei siinä opi ystävyyttä ja merkittävämpää ihmissuhdetta rakentamaan. Kyllähän sinäkin vaikka Prisman kassajonosta saat hetkeksi ikäistäsi seuraa, mutta tuskin se ystäväsuhteita korvaa.

"miu"
[QUOTE="...";30767998]Ei niiden naapurin marttojen ja lasten kavereiden vanhempien kanssa mitään bestiksiä tarvitse olla. Jos ovat nyt kaikki aivan erilaisia kuin sinä, niin ihan hyvä opettaa lapsille, että erilaistenkin ihmisten kanssa on hyvä tulla toimeen.[/QUOTE]

No totta ihmeessä mä kohtelen Marttoja asiallisesti, voin kuulumiset pihassa vaihtaa jne. Mut se on eriasia kuin kaveraaminen "että olis tukiverkostoa". Älä huoli, lapsi taatusti saa mun käytöksestä mallia että erilaisten kanssa on toimeen tultava. Sillä ei nyt taas oo mitään tekoa sen kanssa etten vauvakerhoissa halunnut käydä.

"..."
[QUOTE="miu";30768002]Kommentoimpa tähänkin. Mä saan olla sosiaalinen työssäni, ihan tarpeeks. MUN ei tartte kontaktoitua vapaa-ajalla kuin vain niihin ihmisiin joiden kanssa ihan oikeasti synkaa - eikä millään lapsi-tekosyyllä.

Onko liian vaikea käsittää että ihmisiä on erilaisia. Tiedostan että on ihmisiä jotka tarttee aina ympärilleen lauman että "kestää arkea". Mutta on meitäkin jotka viihdymme hyvinkin pienissä piireissä, ilman että olisimme jotekin epäsosiaalisia. Puhumattakaan että tekis lapsista epäsosiaaliaalisia.[/QUOTE]

No jos oma asenne on se, että "minähän en toisten kersoja meille ota hoitoon" ja "minä en noin typerien tupperwara-ämmien kanssa ala kaveeraamaan", niin eiköhän siitä lapsesta tule ihan samanlainen. Sitten voi hänkin aikuisena marttyyrinä paasata, kuinka "ihan ilman mitään tukiverkkoja on pärjätty yksinkin".

"..."
[QUOTE="miu";30768009]No totta ihmeessä mä kohtelen Marttoja asiallisesti, voin kuulumiset pihassa vaihtaa jne. Mut se on eriasia kuin kaveraaminen "että olis tukiverkostoa". Älä huoli, lapsi taatusti saa mun käytöksestä mallia että erilaisten kanssa on toimeen tultava. Sillä ei nyt taas oo mitään tekoa sen kanssa etten vauvakerhoissa halunnut käydä.[/QUOTE]

Eikö itsestäsi ole lainkaan outoa, että kaupungistasi ei löytynyt yhtään ketään toista äitiä, joka ei olisi seurasi arvoinen? Että kaikki, siis ihan kaikki olivat tyhjäpäisiä vauvakerhoilijoita, joiden kanssa ei voi jutella kuin kipoista ja kakasta.

Yhteistyössä