Miksi vauvoille syötetään eineksiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eineksiä vastaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eineksiä vastaan

Vieras
Miksi vanhemmat, jotka ei itse tikullakaan koske eineksiin kuitenkin syöttää vauvoilleen teollisia purkkieinessoseita (niitä Pilttejä, Sempereitä sun muita)? Ei luulisi perussoseiden teon olevan niin monimutkaista, jos itsellekin osaa ruokaa laittaa. Noista kaupan soseista moni maistuukin niin einesruuille, että siinähän lapsen makumieltymykset saattaa muodostua eineksiä suosiviksi.

Ne hedelmäsoseet sentään ymmärrän, jotka on täyttää hedelmää ilman tärkkelysjatkeita.

Siksi koska niillä on nälkä aina välillä..

No eikö se ole pääasia että saa ruokaa tuli se ruoka mistä tahansa jopa niillä jotka ei jaksa sitä ruokaa lapselle erikseen tehdä..
ne maistuu :x ihmettele ettei jotkut lapset niistä tykkää..

Esikoinen söi pelkästään omatekoisia soseita ja sylki kaupan soseet pois. Kuopus taas suostui 10 kk ikään asti syömään vain kaupan silkoisensileitä soseita, omatekoisia ei niin sileäksi saanut millään. Kumpaakaan asiaa en kokenut ongelmaksi.

Jep. Tärkein tässä ruoka-asiassa on että vauva saa syödäkseen. Toiseksi tärkein on se, että se ruoka olis laadukasta. Ei riitä, että kunhan vaan saa ruokaa. Ei aikuisetkaan voi elää pelkillä valmisruuilla tai millä tahansa jolla saa mahan täyteen. Tai tietysti voi, mutta eri asia kannattaako. Ehkä ne vauvan mössöt on kuitenki parempia ku muille tarkoitetut mössöt.

Mun mielestä ne ei oo mitenkää vaarallisia kun niissä ei oo säilöntäaineita. Ihan samanlaista säilykettä kuin se jos sörssäät itte evästä vauvalle ja säilöt sen esim pakastamalla. Uskallan väittää että purkkisoseita syövät syö monipuolisemmin. Ainaki mitä mun kavereissa on näitä itse soseet tekeviä niin se on aina sitä peruna-porkkana-kukkakaali-lihasosetta...

Meillä on käännetty kelkka niin,ettei omatekoiset enää uppoa:O Mulla ois pakastin "täynnä" itsetehtyjä soseita,mut ei mee ja jotainhan lapsen on syötävä..Oon ostanut paljon luomua:)

Alkuperäinen kirjoittaja km:
Mun mielestä ne ei oo mitenkää vaarallisia kun niissä ei oo säilöntäaineita. Ihan samanlaista säilykettä kuin se jos sörssäät itte evästä vauvalle ja säilöt sen esim pakastamalla. Uskallan väittää että purkkisoseita syövät syö monipuolisemmin. Ainaki mitä mun kavereissa on näitä itse soseet tekeviä niin se on aina sitä peruna-porkkana-kukkakaali-lihasosetta...

Peesiä! Sitä paitsi kaveripiirissä olen huomannut, että pelkästään kotiruokaa vauvana syöneet ovat isompinakin paljon nirsompia uusille mauille kun on vaan niihin muutamaan totuttu.

miksi sä ne hedelmäsoseet sitten "sentään ymmärrät"..eipä nekään ole pelkkää hedelmää?
Mä olen sit kai outo, mutta jos kokeilen pienokaiselle esimerkiksi hedelmäsosetta jossa on passionhedelmästä ja ananaksesta lähtien kaikenlaista, en "viitsi" ostaa sitä kaikkea soseen tarpeisiin ja heittääkin roskiin kun toinen ei pidäkään.
sama pätee monessa muussakin.
minä ainaki haluun lapselleni muitakin makuja kuin se peruna,porkkana,kukkakaali,banaani jne?

Tää aloitus on vähä samassa sarjassa kuin se, että miksi vauvaa ruokitaan korvikkeella eikä äidinmaidolla...

No musta taas toisaalta ei (ymmärrän kyllä pointtisi muuten). Soseita pystyy kaikki tekemään, senkun hakee kaupasta värkit ja alkaa kokkailla, tissimaidoksi ei kukaan pysty muuttua.

Omatekoisissa on ainakin se huono puoli, että ne säilyvät vain pakastimessa, valmiit huoneenlämmössä.

Aikuisen ja vauvan makumieltymykset poikkeaa aikalailla toisistaan. Vai moniko äidinmaitoa maistanut olisi valmis juomaan sitä maun puolesta ihan pääasialliseksi ravinnokseen? Moni vauva sylkee kotisoseet pois...ei mua ainakaan kiinnostaisi tuhlata aikaa valmistaakseni ruokaa suoraan roskikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Tää aloitus on vähä samassa sarjassa kuin se, että miksi vauvaa ruokitaan korvikkeella eikä äidinmaidolla...

No musta taas toisaalta ei (ymmärrän kyllä pointtisi muuten). Soseita pystyy kaikki tekemään, senkun hakee kaupasta värkit ja alkaa kokkailla, tissimaidoksi ei kukaan pysty muuttua.

Juu tiedän sen faktan, että kaikilla vaan ei tuu maitoa ja piste, mutta imetysfanaatikothan on kuitenkin sitä mieltä, että se on itsestä kiinni se imetys...että siinä mielessä on samaa sarjaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Omatekoisissa on ainakin se huono puoli, että ne säilyvät vain pakastimessa, valmiit huoneenlämmössä.

Aikuisen ja vauvan makumieltymykset poikkeaa aikalailla toisistaan. Vai moniko äidinmaitoa maistanut olisi valmis juomaan sitä maun puolesta ihan pääasialliseksi ravinnokseen? Moni vauva sylkee kotisoseet pois...ei mua ainakaan kiinnostaisi tuhlata aikaa valmistaakseni ruokaa suoraan roskikseen.

Meillä esikoinen ei suostunut syömään omatekoisia soseita alkuunkaan. Kaupan soseet alkoi heti mennä. TOiselle lapselle en edes alkanu tekeen ite mitään, söi kaupan soseita.

Alkuperäinen kirjoittaja noo:

Peesiä! Sitä paitsi kaveripiirissä olen huomannut, että pelkästään kotiruokaa vauvana syöneet ovat isompinakin paljon nirsompia uusille mauille kun on vaan niihin muutamaan totuttu.

Just näin...ja onhan siitä tutkimustakin, että lapsen ruokavalio vaihtuu selvästi epäterveellisemmäksi siinä vaiheessa, kun siirrytään soseista perheen tavalliseen kotiruokaan.

Kaupan soseissa on kuitenkin kaikki vitamiinit ja ravintoaineet laskettu tarkkaan ja niiden tuotantoa valvotaan todella tarkasti. Kotonaan jokainen voi tehdä vauvalleen mitä mössöjä tahansa, eikä se aina ole ihan hyvä juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja eineksiä vastaan:
Miksi vanhemmat, jotka ei itse tikullakaan koske eineksiin kuitenkin syöttää vauvoilleen teollisia purkkieinessoseita (niitä Pilttejä, Sempereitä sun muita)? Ei luulisi perussoseiden teon olevan niin monimutkaista, jos itsellekin osaa ruokaa laittaa. Noista kaupan soseista moni maistuukin niin einesruuille, että siinähän lapsen makumieltymykset saattaa muodostua eineksiä suosiviksi.

Siis ajattelin tätä mm. ihan siltä kannalta, että mitäs sitten, kun niistä soseista siirrytään perheen yleisruokaan, miten lapsi sitten niihin suhtautuu.

Teen soseet itse ja maustan niitä reilusti mm. chilillä, inkiväärillä ja valkosipulilla, koska meillä syödään usein itämaista ruokaan. Vauvaan uppoaa hyvin ja luulisin siirtymän muun perheen ruokaan olevan helpompaa kuin kaupan soseista. Mautkin ovat lapselle ennestääntuttuja rintamaidon kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja eineksiä vastaan:
Siis ajattelin tätä mm. ihan siltä kannalta, että mitäs sitten, kun niistä soseista siirrytään perheen yleisruokaan, miten lapsi sitten niihin suhtautuu.

Kiitos, hyvin suhtautuu. Kaikki uppoaa, muukin kuin itämainen.

Annan valmissoseita kotiruoan ohessa useastakin syystä.
- helppo ottaa matkalle mukaan ja syöttää missä vain kun säilyy huoneen lämmössä
- uusia ja erilaisia makuja (poikkeaa minun tekemästäni ruoasta)
- ne on terveellisiä, niissä ei ole suolaa ja rasvakoostumus on oikeanlainen
- jos en kerkeä tehdä ruokaa niin en ota siitä stressiä, vaan kaivan silloin valmisruokapurkit lapsille tuolta kaapista.

Yhteistyössä