Miksi syötät vauvalle purkkiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hampaaton sihtikurkkumme kakoi kotitekoiset pois, eikä todellakaan huvittanut jatkaa soseutusurakointia näiden tyrmäysten jälkeen. Olen myös niin laiska keittiöihminen, että kotitekoisten soseiden optimaalisen koostumuksen ja ravitsemuksellisesti tasapainoisen sisällön varmistaminen oli vaan hyötyyn nähden liian iso vaiva (+ pakastelu, sulattelu, sekoittelu). Purkissa kaikki oli sopivassa suhteessa ja lapselle kelpasi ja voi miten helppo purkkia oli pitää mukana, kun vaunuilimme puistoissa ja kahviloissa.

Heitetääs takaisin, että minä en vaan ymmärrä, miten jotkut antavat taaperolle keksejä, pullaa, jätskiä, ranskalaisia tai jopa karkkia (meidän purkkiruoalla pilattu lapsemme söi ekan keksin, pullan, jäätelön 2-vuotiaana, maistoi 2 kpl ranskalaisia 2,5-vuotiaana eikä tykännyt, karkkia ei ole saanut vielä yhtään). Tai miksi kaikki eivät imetä lastaan 1,5-vuotiaaksi, kuten minä tein tai kehitä lapsen sanavarastoa ja sosiaalisia taitoja puhumalla lapselle ja keskustelemalla lapsen kanssa paljon tai hassuttele, hulluttele, laula ja leiki lapsen kanssa paljon. Tai anna vauvalle läheisyyttä nukkumalla ihan vierekkäin tai pidä pienen lapsen sänkyä samassa huoneessa, vaan pakottavat pienen omaan huoneeseen pelkäämään. Tai miksi kaikki isät eivät pidä hoitovapaata ja syvennä siten suhdettaan lapseen tai tai tai... Voin sitä minäkin päteä vaikka millä :). Ja lapsi syö nykyään ihan normiruokaa (niitä herkkuja lukuun ottamatta).

• Tykkää
Reactions: Madicken04
[QUOTE="nih";26274525]mun lapsi syö vaan sormiruokaa luomuna mun itse kasvattamana. kaikki muu oon laiskuutta ja sellaisilta pitäis ottaa lapset pois. NIIIIIIH. MÄ OLEN TÄYDELLINEN!!!!!!!!!!![/QUOTE]

Minä oon sitte lähes täydellinen, kun lapsi on enimmäkseen syönyt sormiruokaa, ja luomua niin paljo ku kaupasta saa, osin jopa itse kasvattamaa. Mut on se kyllä syönyt muutaman hedelmä/marjasosepurkinki, luomua sentään neki. Jee. :)

Nii ja mikroa meillä ei ole ollenkaan. :p

Siinähän se ruoka lapselle on tullu samalla ku itelleki tekee. Noo, jonkin verran on saanu ihan omaaki laittaa, kuten lihat (kerralla enempi ja pakkaseen). Mut höyryttää parsakaalta ja kukkakaalta, keittää porkkanaa ja perunaa... Sormiruokana vaan kaikki mahdollinen ni säästyy soseuttamisen vaivalta.

Ei oo rankkaa. Mut mulla onki vaan yks lapsi... Ja on syöty paljolti ihan yksinkertaista ruokaa, lihaa ja kasviksia ilman sen kummempia kokkailuja.

[QUOTE="...";26285982]Haluaisitko itse elää vuoden verran pelkästään purkkiruokaa syöden? Huh.[/QUOTE]

Tuskin hän haluaisi, tosin epäilen hänen haluavan syödä munkaan tekemiä mössöjä vuotta, tai 4kk pelkkää maitoa!!! :xmas:

Tuskin hän haluaisi, tosin epäilen hänen haluavan syödä munkaan tekemiä mössöjä vuotta, tai 4kk pelkkää maitoa!!! :xmas:

Missä vauvojen oikeudet kunnon pihviin ja kylmään bisseen! Nyt vauvat syövät suolatonta mössöä, maustamattomia kasvispaloja (sormin! ei edes haarukkaa anneta!) ja lämmintä maitoa ateriasta toiseen. Kaikkein pienimmät vauvat ovat vielä tätäkin heikommassa asemassa, sillä heidän ruokavalionsa koostuu usein pelkästä lämpimästä maidosta. Siis pöyristys ja järkytys.

Mä en vaan ymmärrä tätä "ei syö kotitekoisia soseita". Minusta kaupan soseet on ok, mutta en usko että evoluutio on kehittänyt vauvoihin jonkun "pakko saada TEOLLISTA sosetta" -geenin?

Se on sit eri asia jos ei viitsi soseuttaa/pusertaa siivilän läpi ja etenkin jos on (liian) suuret odotukset sen suhteen miten pienenä ja miten paljon lapsi syö (syömästä kieltäytyminen ei välttämättä tarkoita että ruoassa on vika, ehkä lapsella ei ole nälkä tai hän ei vielä hoksaa soseen auttavan nälkään). Ja jos haluaa päästä vähän helpommalla ja jostain syystä haluaa lapsen syövän määrällisesti paljon (kaupan soseet on vesipitoisempia), niin mikäs siinä, purkkieväs on ok. Mut "se ei suostu" on ontuva selitys, esi-isät olis kupsahtaneet aikoja sitten.

[QUOTE="Miljaana";26286733]Mä en vaan ymmärrä tätä "ei syö kotitekoisia soseita". Minusta kaupan soseet on ok, mutta en usko että evoluutio on kehittänyt vauvoihin jonkun "pakko saada TEOLLISTA sosetta" -geenin?

Se on sit eri asia jos ei viitsi soseuttaa/pusertaa siivilän läpi ja etenkin jos on (liian) suuret odotukset sen suhteen miten pienenä ja miten paljon lapsi syö (syömästä kieltäytyminen ei välttämättä tarkoita että ruoassa on vika, ehkä lapsella ei ole nälkä tai hän ei vielä hoksaa soseen auttavan nälkään). Ja jos haluaa päästä vähän helpommalla ja jostain syystä haluaa lapsen syövän määrällisesti paljon (kaupan soseet on vesipitoisempia), niin mikäs siinä, purkkieväs on ok. Mut "se ei suostu" on ontuva selitys, esi-isät olis kupsahtaneet aikoja sitten.[/QUOTE]

Samaa mäkin oon miettiny ja sitä kuulee tosi monelta, että ei suostu omatekemää syömään. Tuntuu, että se on joku nykyajan tekosyy sille, että on laiska eikä siksi tee itse eikä ole kärsivällinen, että jaksaisi jatkaa niiden antamista ensimmäisien kieltäytymisten jälkeen. Kun ei ne soseet vaan aluksi kaikille uppoa hyvin. Kyllä siihen menee aikaa, että tottuu uuteen koostumukseen jne. Jos sitä kaupan sosetta ei vain heti kokeilisi, ihan varmasti vauva söisi omatekemääkin tai sitten puolivuotiaalle kannattaa kokeilla sormiruokaa, vaikka vain osaksi.

[QUOTE="niinpä";26286878]Samaa mäkin oon miettiny ja sitä kuulee tosi monelta, että ei suostu omatekemää syömään. Tuntuu, että se on joku nykyajan tekosyy sille, että on laiska eikä siksi tee itse eikä ole kärsivällinen, että jaksaisi jatkaa niiden antamista ensimmäisien kieltäytymisten jälkeen. Kun ei ne soseet vaan aluksi kaikille uppoa hyvin. Kyllä siihen menee aikaa, että tottuu uuteen koostumukseen jne. Jos sitä kaupan sosetta ei vain heti kokeilisi, ihan varmasti vauva söisi omatekemääkin tai sitten puolivuotiaalle kannattaa kokeilla sormiruokaa, vaikka vain osaksi.[/QUOTE]

Uskotko muuten toisinpäin? Eli esikoinen kelle tein itse soseet ei meinannut reissuruokana huolia kaupan soseita millään. Loppupelissä löytyi pari hipp:n sosetta mitkä tarvittaessa menivät.

Viitseliäisyys tai siis sen puute tietenkin suurin syy purkkiruoalle. Oman kokemukseni mukaan panos-tuotos -suhde kotisoseilla on perheellemme kuitenkin varsin tappiollinen. Yhtälöön voi laskea esim. ajan, vaivan, hermojen säästö vs. kotitekoisten mahdollisesti hitusen parempi terveellisyys (rahansäästöä ei edes välttämättä kovin paljon tule, kun raaka-aineet maksaa kuitenkin paljon ja aina jotain menee hukkaan).

Eri ihmiset panostaa erilaisiin asioihin ja arvostaa joitain asioita enemmän kuin toisia. Minä esim. arvostan läheisyyttä, lapsentahtisuutta, leppoisaa yhdessäoloa, enkä vaan näe sillä kotitekoisella ruoalla niin ratkaisevaa paremmuutta purkkiruokiin nähden.

[QUOTE="niinpä";26286878]Samaa mäkin oon miettiny ja sitä kuulee tosi monelta, että ei suostu omatekemää syömään. Tuntuu, että se on joku nykyajan tekosyy sille, että on laiska eikä siksi tee itse eikä ole kärsivällinen, että jaksaisi jatkaa niiden antamista ensimmäisien kieltäytymisten jälkeen. Kun ei ne soseet vaan aluksi kaikille uppoa hyvin. Kyllä siihen menee aikaa, että tottuu uuteen koostumukseen jne. Jos sitä kaupan sosetta ei vain heti kokeilisi, ihan varmasti vauva söisi omatekemääkin tai sitten puolivuotiaalle kannattaa kokeilla sormiruokaa, vaikka vain osaksi.[/QUOTE]

Näin. Tosin haluan tarkentaa, että mun mielestä ei ole mikään itseisarvo olla ahkera ja kärsivällinen ja syöttää pelkkää kotitekoista. Jos haluaa suunnata energiansa toisin, niin se ei sitä äitiä mustavalkoisesti huononna tai paranna. Mutta silloin syy ei ole siinä että lapsi ei suostu :)

(Tosin ihan PELKÄN purkkiruoan syöttämistä ilman erityistä syytä en kannata [mikrobit+makutottumukset]. Mutta eiköhän jokainen nyt jonkun leipäpalan tai banaanin anna kouraan ennen yksivuotissynttäreitä... kai...?)

Viitseliäisyys tai siis sen puute tietenkin suurin syy purkkiruoalle. Oman kokemukseni mukaan panos-tuotos -suhde kotisoseilla on perheellemme kuitenkin varsin tappiollinen. Yhtälöön voi laskea esim. ajan, vaivan, hermojen säästö vs. kotitekoisten mahdollisesti hitusen parempi terveellisyys (rahansäästöä ei edes välttämättä kovin paljon tule, kun raaka-aineet maksaa kuitenkin paljon ja aina jotain menee hukkaan).

Eri ihmiset panostaa erilaisiin asioihin ja arvostaa joitain asioita enemmän kuin toisia. Minä esim. arvostan läheisyyttä, lapsentahtisuutta, leppoisaa yhdessäoloa, enkä vaan näe sillä kotitekoisella ruoalla niin ratkaisevaa paremmuutta purkkiruokiin nähden.

Juuri näin. Priorisoida saa ja pitääkin, kukin omilla mittareillaan.

Sen enempää ketjua kahlaamatta, soseruokien suurin huono puoli on siinä, että ne ovat ravintosisällöltään köyhiä ja niistä on kovan kuumentamisen ja prosessoinnin myötä kuollut kaikki hyödyllinen. Ne sisältävät hyvin vähän vitamiineja ja antioksidantteja aitoon kamaan verrattuna eikä lapsi saa niistä mitä tarvitsisi esim. kunnollisen bakteerikannan kehittämiseksi suolistoonsa. Enkä vain usko, että raaka-aineet olisivat mitenkään parhaasta päästä, koska teollisuudessa nyt vain vallitsee tiukka kilpailuttaminen ja halvalla ei laadukasta saa. Virallisten torjunta-aine- ym rajojen noudattaminen ei tarkoita, että raaka-aineet olisivat huippulaadukkaita.

Ruuat ovat varmasti turvallisia ja puhtaita, mutta ongelma on se, että ne ovat "liiankin" puhtaita ja steriilejä:

http://yle.fi/uutiset/lasten_purkkiruoan_terveellisyydesta_vaannetaan_katta/2926780

" Ihminen tarvitsee mikrobeja pysyäkseen terveenä ja varsinkin lapsi tarvitsee niitä, jotta immuunijärjestelmä kehittyisi. Jos se jää tapahtumatta, immuunijärjestelmä jää kypsymättömäksi ja riski sairastua allergioihin, astmaan ja tyypin 1 diabetekseen nousee", sanoo Salkinoja-Salonen keskiviikkona Silminnäkijä-ohjelman haastattelussa.

PS. En ole soseiden fanaattinen vastustaja ja ollaan itsekin jonkin verran purkkiruokia käytetty itsetehtyjen lisäksi, mutta itsetehty on eittämättä parempi vaihtoehto. Pöyristyttävintä on se, että monet luulevat, ettei lasta osaa tai pysty ravitsemaan terveellisesti ja monipuolisesti ilman, että käyttää näitä teollisuuden kehittämiä soseita! Markkinointimiehet kun sanoo, että "syömällä näitä varmistat, että lapsi saa kaiken tarpeellisen". Ja p*skat :D Vähän viitsimistä kehiin niin jatkossa välttää monta sairastelukierrettä jne.

Uskotko muuten toisinpäin? Eli esikoinen kelle tein itse soseet ei meinannut reissuruokana huolia kaupan soseita millään. Loppupelissä löytyi pari hipp:n sosetta mitkä tarvittaessa menivät.

Uskon kyllä ja se taas varmasti johtuu siitä, että oli tottunu kotitekoisen makuun ja koostumukseen. Varmasti olisi pystynyt myös totuttamaan purkkiruokaan, jos olisi lakannut antamasta kotitekoista, mutta se nyt ei ole millään tavalla järkevää.

[QUOTE="Miljaana";26286927]Näin. Tosin haluan tarkentaa, että mun mielestä ei ole mikään itseisarvo olla ahkera ja kärsivällinen ja syöttää pelkkää kotitekoista. Jos haluaa suunnata energiansa toisin, niin se ei sitä äitiä mustavalkoisesti huononna tai paranna. Mutta silloin syy ei ole siinä että lapsi ei suostu :)

(Tosin ihan PELKÄN purkkiruoan syöttämistä ilman erityistä syytä en kannata [mikrobit+makutottumukset]. Mutta eiköhän jokainen nyt jonkun leipäpalan tai banaanin anna kouraan ennen yksivuotissynttäreitä... kai...?)[/QUOTE]

Joo ei tietenkään ole mikään itseisarvo ja ei mielestäni se mitä lapselle syöttää tee kenestäkään huonoa tai parempaa äitiä. Siitä mielestäni tässä ketjussa ei ole ollut kyse, että kuka on huono ja kuka hyvä. Olisi hyvä, että nekin ihmisten, jotka pelkkää purkkiruokaa antavat, tajuaisivat että se ei todellakaan ole yhtä hyvä vaihtoehto kuin kotiruoka eikä varsinkaan parempi. Monet saattavat vain olla niin sinisilmäisiä ja sokeasti uskoa, että purkkiruoka on terveellistä ja ravitsevaa ja sisältää vitamiineja ym. oikeassa suhteessa. Sillon on kyse tiedon puutteesta.

[QUOTE="niinpä";26287008]Olisi hyvä, että nekin ihmisten, jotka pelkkää purkkiruokaa antavat, tajuaisivat että se ei todellakaan ole yhtä hyvä vaihtoehto kuin kotiruoka eikä varsinkaan parempi. Monet saattavat vain olla niin sinisilmäisiä ja sokeasti uskoa, että purkkiruoka on terveellistä ja ravitsevaa ja sisältää vitamiineja ym. oikeassa suhteessa. Sillon on kyse tiedon puutteesta.[/QUOTE]

Juuri näin!

Ja vaivannäöstä kun joku puhui, niin minusta kaikkein eniten vaivaa on siitä, jos lapset sairastelevat paljon. Ja ihan takuulla sairastellaan vähemmän, jos syödään kunnollista ruokaa, joka kehittää lapsen vastustuskykyä ja esim. suoliston bakteerikantaa (mitä steriili purkkiruoka ei tee). Ei kaikkia sairasteluja tietenkään pysty 100-prosenttisesti välttämään, mutta ihan varmasti niitä on vähemmän, jos kunnon ruuan lisäksi huolehditaan esim. riittävästä unesta ja vältetään arjen liian tiukkaa ohjelmointia ja turhia antibioottikuureja. Näiden aiheuttama vaiva on paljon pienempi kuin se vaiva, mitä sairasteluista on.

En vaan ymmärrä, miksi vauvoille syötetään kauppojen purkkiruokia. Ovat toki hyviä matkoilla, kun säilyvät hyvin lämpimässä ja ymmärrän toki, jos vanhemmat ovat masentuneita tai muuten jaksamisen äärirajoilla, että siinä tilanteissa purkkiruokiin turvaudutaan, mutta muuten en. Ei ole kovin suuri vaiva tehdä itse vauvalle pakkaseen ruokaa. Voi tehdä vaikka viikon tai kuukauden ruoat kerralla. Monethan tekevät kaksikin ruokaa päivittäin isommille lapsille, mutta samalla syöttävät vauvalle kaupan purkkiruokaa.

Purkkiruoissa sallitaan monia aineita, jotka ovat esimerkiksi koirien ja kissojen ruoissa kiellettyjä. Kyllä kai jokainen ymmärtää, että kun nämä purkkiruoat valmistetaan, ne lämmitetään todella kuumissa lämpötiloissa, että säilyisivät useita vuosia. Ei niihin voi enää jäädä esim. mitään vitamiineja tai tärkeitä mikrobeja. Katselin juuri 8kk purkkiruokia ja todella vähän niissä oli esim. kasviksia, joissain ei ollut yhtään. En laske perunaa kasvikseksi vaan rinnastan sen riisiin tai pastaan. Purkkiruokien valmistaminen on teollisuutta ja tietysti pyritään mahdollisimman suureen voittoon, joten käytettävät raaka-aineet ovat mahdollisimman halpoja. Tosi usein käytetään erilaisia tärkkelyksiä, koska ovat niin halpoja.

Miksi kukaan haluaa syöttää vauvalleen purkkiruokaa?

Oon miettinyt ihan samaa. Valmisruoka on aikuiselle epäterveellistä ja sen kaikki tietää, mutta vauvoille syötetään kuraa.

Kuopus on täysin purkkiruoalla, kakoo vain jos annan omatekoisia. Esikoinenkin söi pääasiassa purkista mutta kelpuutti myös kotiruoan.

Odotan sitä hetkeä että myös nuorempi saa alkaa syömään samaa ruokaa kun me muut, vaikka purkit onkin käteviä niin rassaa välillä se säätäminen että saisi lämmitettyä jos ollaan muualla kun kotona.
Nythän se aika on jo ohi

Yhteistyössä