Miksi syötät vauvalle purkkiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "miksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"miksi"

Vieras
En vaan ymmärrä, miksi vauvoille syötetään kauppojen purkkiruokia. Ovat toki hyviä matkoilla, kun säilyvät hyvin lämpimässä ja ymmärrän toki, jos vanhemmat ovat masentuneita tai muuten jaksamisen äärirajoilla, että siinä tilanteissa purkkiruokiin turvaudutaan, mutta muuten en. Ei ole kovin suuri vaiva tehdä itse vauvalle pakkaseen ruokaa. Voi tehdä vaikka viikon tai kuukauden ruoat kerralla. Monethan tekevät kaksikin ruokaa päivittäin isommille lapsille, mutta samalla syöttävät vauvalle kaupan purkkiruokaa.

Purkkiruoissa sallitaan monia aineita, jotka ovat esimerkiksi koirien ja kissojen ruoissa kiellettyjä. Kyllä kai jokainen ymmärtää, että kun nämä purkkiruoat valmistetaan, ne lämmitetään todella kuumissa lämpötiloissa, että säilyisivät useita vuosia. Ei niihin voi enää jäädä esim. mitään vitamiineja tai tärkeitä mikrobeja. Katselin juuri 8kk purkkiruokia ja todella vähän niissä oli esim. kasviksia, joissain ei ollut yhtään. En laske perunaa kasvikseksi vaan rinnastan sen riisiin tai pastaan. Purkkiruokien valmistaminen on teollisuutta ja tietysti pyritään mahdollisimman suureen voittoon, joten käytettävät raaka-aineet ovat mahdollisimman halpoja. Tosi usein käytetään erilaisia tärkkelyksiä, koska ovat niin halpoja.

Miksi kukaan haluaa syöttää vauvalleen purkkiruokaa?

Miksi vaivata päätään sillä mitä ruokaa muut syöttävät vauvoilleen? En tiedä mikä meidän poikaa vaivaa kun ei todellakaan suostunut syömään minun muussaamia/tekemiä ruokia. Sylki ne pois ja ne meinasi jäädä kurkkuun kiinni jne. Olen syöttänyt purkkiruokia. Ihan saa haukkua rauhassa.

• Tykkää
Reactions: Ananaskookos
Kuinka monta lasta sulla itselläsi on?

Olen yrittänyt tehdä kyllä itsekin aikoinaan.
Keittänyt perunaa, maissia, bataattia..., paistanut lihaa, broileria...

Kyllähän oli aikaa vievää.. Toki isomman satsin sai tehtyä kerralla mutta koko se parituntinen oli pois sitten lastenhoidosta.

Ja taas toisaalta, on se pakastimenkin tilavuusrajallista.

Kyllä ne purkkiruoat on ihan hyviä ruokia ja ennenkaikkea käteviä.

Mikähän muuten on se ainesosa mitä saa lasten ruokiin laittaa mutta ei eläintenruokiin? Linkkiä kiitos..

Niin ja tosiaan, mulla on 4 lasta ja kyllä jokainen heistä on ihan nomaali ja terve vaikka ovatkin tämmöisen kamalan vääryyden kohteeksi ovat vauva-aikana joutuneet.. Raasut..

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: TrueBlood ja erinys
mun lapsi syö vaan sormiruokaa luomuna mun itse kasvattamana. kaikki muu oon laiskuutta ja sellaisilta pitäis ottaa lapset pois. NIIIIIIH. MÄ OLEN TÄYDELLINEN!!!!!!!!!!!

Kuinka monta lasta sulla itselläsi on?

Olen yrittänyt tehdä kyllä itsekin aikoinaan.
Keittänyt perunaa, maissia, bataattia..., paistanut lihaa, broileria...

Kyllähän oli aikaa vievää.. Toki isomman satsin sai tehtyä kerralla mutta koko se parituntinen oli pois sitten lastenhoidosta.

Ja taas toisaalta, on se pakastimenkin tilavuusrajallista.

Kyllä ne purkkiruoat on ihan hyviä ruokia ja ennenkaikkea käteviä.

Mikähän muuten on se ainesosa mitä saa lasten ruokiin laittaa mutta ei eläintenruokiin? Linkkiä kiitos..

Niin ja tosiaan, mulla on 4 lasta ja kyllä jokainen heistä on ihan nomaali ja terve.

Niin ja sitten kun olet keittänyt niitä kaikkia yöllä ja soseuttanut ja sitten tuloksena vauva kakistelee ja oksentaa ne ulos, niin onko järkeä.

En sillä erityisesti vaivaa päätäni, mutta haluaisin tuoda purkkiruokia syöttäville vanhemmille esille, että ne eivät välttämättä ole niin terveellisiä kuin monet ajattelee. En halua ketään haukkua vaan antaa ajattelemisen aihetta. Toki jos ei vauva suostu omatekemiä syömään, ei kai sille voi mitään? Ehkä kannattaisi kuitenkin säännöllisin väliajoin yrittää uudestaan ja koittaa tehdä sitten niistä tosi sileitä ja lisätä runsaasti vettä tai maitoa. Ei luulisi niin jäävän kurkkuun kiinni. Purkkiruoathan ovat tosi liisteriä, luulisi niiden jäävän kurkkuun kiinni.

Reissussa käteviä. Esikoiselle tein itse soseet ja sitten olikin ongelma kun ei meinannut reissussa noita valmisruokia huolia. Esikoisen jälkeen olin niin tympääntynyt soseiden tekoon että kakkonen sai pääosin noita purkkiruokia.

Kolmonen on onneksi ollut lähinnä sormiruualla, ei ole onneksi tarvinut paljoa soseita tehdä. Reissussa kelpaa purkkiruoka - jos ei näe muiden syövän "oikeaa ruokaa".

Hyviä eväsruokia, koska säilyvät. Kuopuksella tosin oli vauvaiässä niin paljon allergioitam että vain harvasta purkista löytyi sopivaa syötävää. Ne olivatkin sitten kullanarvoisia arjen apuja =)

http://www.mtv3.fi/makuja/uutiset.shtml/ylen-silminnakija-koiran-ruoat-terveellisempia-kuin-lasten-valmisruoat?1403744

http://yle.fi/uutiset/lasten_purkkiruoan_terveellisyydesta_vaannetaan_katta/2926780

tuossa pari linkkiä

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26274535:
Juu juu juu, minäkin tein esikoiselleni kaikki soseet itse ja taisinpa jollain nimeltä mainitsemattomalla palstalla ihmetellä, miksi ja miten ja kuinka ihmeessä kaikki muut eivät tee samoin. :ashamed: :saint:

Toinen lapseni sai rennomman äidin.

:whistle: :ashamed:

Kuopus on täysin purkkiruoalla, kakoo vain jos annan omatekoisia. Esikoinenkin söi pääasiassa purkista mutta kelpuutti myös kotiruoan.

Odotan sitä hetkeä että myös nuorempi saa alkaa syömään samaa ruokaa kun me muut, vaikka purkit onkin käteviä niin rassaa välillä se säätäminen että saisi lämmitettyä jos ollaan muualla kun kotona.

Varmaan laiskuuttani. Ensimmäiset kiinteät tein itse, koska oli helppoa juuri se yksi peruna keittää tai bataatti laittaa, mutta sitten kun lapsi alkoi syömään "sekoituksia" niin totesin nämä purkkiruuat helpommaksi. Harvoin nimittäin itselleni teen lisäkkeen, lihan ja kasvikset jolloin samalla syntyisi lapsellekin täysipainoinen ateria. Ajattelin nyt hetken mennä näillä purkkiherkuilla ja sitten siirtyä antamaan itsetehtyä kun lapsi syö samaa kuin minä itse.

Ja miksi en itselleni laita kunnon ruokaa kahta kertaa päivässä? Koska en VIITSI! :D Ja koitan muutenkin rajoittaa hiilareita (en karppaa) ja punaista lihaa, mutta en halua tietenkään lapseltani riistää näitä ruoka-aineita. :)

Kyllä siinä vaan menee aikaa kun tekee itse vauvalle ruokaa. Joku porkkanasose nyt eri asia, mutta siinä vaiheessa kun pitää olla jo monipuolisempaa, mutta ei kuitenkaan voi olla samaa kuin muulle perheelle tarjottava. Lisäksi tuo, että niissä olisi jotain eipäilyttäviä ja kamalia aineita lisätty on ihan puppua. Vitamiineja vauva saa muualtakin.

Lapset on saaneet itsetehtyä ja purkkiruokia. Ihan sen mukaan miten olen kerennyt ja jaksanut ja mikä on ollut päivän aikataulu. Ostan vain luomupurkkiruokia, mutta en sitten tiedä miten paljon laadukkaampaa mössöä ovat, vai ovatko edes yhtään sen parempia.

Laiskuuden takia syötin lapselle aikoinaan purkkiruokaa. N. 1-vuotiaaksi mentiin pääosin kaupan purkeilla ja senkin jälkeen lapsi söi purkkeja matkalla, toisena lämpimänä ruokana tms. Taisi olla jo 4-vuotias, kun viimeisen purkin söi (mökillä). Ei ollut muita lapsia ja itselle vain tein lämmintä ruokaa. Nyt tietysti jälkiviisaana voi sanoa, että oishan siitä hyvin lapselle muussannut oman annoksen, mutta olin lapsen vauvavuonna jotenkin niin voimaton ja alakuloinen, koska olin jäänyt vastoin toiveita ykisnhuoltajaksi, että helpoimman kautta vain mentiin.

2-vuotiaana lapsi alkoi ruokalakkoon ja tuolloin ainoa mikä meni alas oli purkit. Terve poika tuosta kuitenkin kasvoi ja nyt 6-vuotiaana on kaikkiruokainen.

[QUOTE="miksi";26274563]http://www.mtv3.fi/makuja/uutiset.shtml/ylen-silminnakija-koiran-ruoat-terveellisempia-kuin-lasten-valmisruoat?1403744

Lasten purkkiruoan terveellisyydestä väännetään kättä | Yle Uutiset | yle.fi

tuossa pari linkkiä[/QUOTE]

Ei vakuuta. Nuo molemmat käsittelevät yhden yksittäisen tyypin väitteitä, jotka viranomaiset kumoavat. Lisäksi ainakin ensimmäisessä puhutaan sekaisin lasten purkkiruoista ja muista kaupassa myytävistä eineksistä, tokihan on ihan erilaiset ainesosaluettelot jossain halpisnakeissa kuin 6kk ikäiselle tarkoitetussa vauvanruoassa (ei tasan ole mitään glutamaattia vauvanruuassa!).

Liiallisesta hygieniasta olen samaa mieltä, siis siitä, että suomalaisten allergiat todennäköisesti johtuvat siitä. Mutta muutama purkki lastenruokaa päivässä ei tarkoita sitä, että lapsi ei mitään muuta söisi tai että perheessä muuten oltaisiin ylihygieenisiä. Sen mukaan miltä tuntuu sekaisin purkista ja itse tehtyä ja hyvä tulee :).

Mä tein aluksi itse kaikki soseet, kun lapsi söi kerrallaan pieniä määriä. Sitten kun ruuan tarve alkoi lisääntyä, pakastimeen ei enää saanut mahdutettua kovin monen päivän ruokia, joten annoin itsetehtyä ruokaa silloin kun tein jotain mistä sai myös vauvalle soseen, mutta jos syötiin miehen kanssa jotain mitä en lapselle olisi antanut, annettiin kaupan soseita. Tuleehan ruoka itse tekemällä paljon halvemmaksi (itse ostan lapselle yleensä luomua, joka on vielä hieman kalliimpaa kuin muut piltit), ja mielummin opetan lapsen maistelemaan kotiruokaa, mutta en ole ottanut asiasta stressiä, pääasia että lapsi saa vatsansa täyteen. Mulla on masennusta, ja ihan hyvällä omallatunnolla menen joissakin asioissa siitä mistä aita on matalin jotta jaksaisin olla lapselle läsnä, kun kaikki energia ei mene muuhun touhuamiseen.

• Tykkää
Reactions: Tara74
Pakkaseen pystyy tekemään erikseen, vaikka lihaa, porkkanaa, perunaa, parsa- ja kukkakaalia, kesäkurpitsaa jne, ja sitten on helppo tehdä erilaisia sekotuksia. En ymmärrä miten se on niin aikaavievää, kun samat äidit, jotka on vauvan ensimmäisen vuoden syöttänyt purkkiruokaa, tekevät sen jälkeen 2 lämmintä ateriaa. Eikö se ole aikaavievää? Onhan täällä netissä oleminenkin aikaavievää. :)

Toki olen itsekin antanut purkkiruokaa juurikin reissussa ja hyvällä ruokahalulla syönyt ja siis välillä käyttynä varmasti ok, mutta ei varmasti ole terveellistä syödää pelkästään niitä, jos nyt puhutaan kiinteästä ruoasta.

No meillä esimerkiksi lapsi oksensi melko pitkään kaiken vähänkin rakeisemman ruuan, enkä saanut siitä kyllin sileää itse. (Lapsella oli myös refluksi, tämä varmaan vaikutti siihen asiaan.)

Yhteistyössä