Täältä mä taas liihottelen sulostuttamaan päiväänne naiiveilla mielipiteilläni (lue:absoluuttinen totuus).
Mä olen sitä mieltä, että ihminen on jo mennyt niin kauas luonnosta eikä vauvaakaan osata aina ajatella elämän luonnollisena jatkumona.
Nykyvauva on usein tulos mittavasta projektista,
lapsen teosta. Vauva syntyy täyttämään jonkin aukon vanhempiensa elämässä ja usein tuo aukko on suunniteltu jo etukäteen todella tarkasti.
Raskausaikana vanhempi nielee tietoa internetistä, kasvatusoppaista, lastentarvikeoppaista jne. Raskaana oleva äiti soutaa ja huopaa; kumman kantoliinan hankin, mitkä vaunut ovat tarpeeksi hyvät ja ergonomiset juuri meidän lapselle.
Tiedostava vanhempi suunnittelee synnytyksensäkin etukäteen hyvin tarkkaan ja kun se sitten ei yleensä ihan suunnitelmien mukaan mene, vanhempi kokee pienen epäonnistumisen jo siinä kohtaa. Epäonnistumisen tunne liitettynä ajatusmaailmaan jossa synnytystä ei nähdä vain luonnollisena pakkokeinona saada lapsi ulos, saa vanhemman näkemään koko tapahtuman äärimmäisen rankkana, kauheana asiana.
Tässä on jo hyvät pohjat rankan vauvan vanhemmuudelle.
Kun sitten muutaman päivän kuluttua syntymästä vauva kärrätään uudenkarheissa pitkällisen pohdinnan tuloksena hankittujen Bugaboo Cameleon-vaunujen kyydissä laitokselta kotiin, pohtii vauvan äiti sairastuneensa synnytyksenjälkeiseen masennukseen kun kaikki ei tunnukaan niin iih-ihanalta ja mahtavalta kuin unelma silloin kun vielä työstettiin projektia ovistikkujen ja raskaustestien keskellä.
Ja kun kotonaolo yksin vauvan kanssa alkaa, tämä itselliseen elämään tottuneen äiti-ihmisen päivät täyttyvät vauvan jokaisen liikkeen vahdinnasta sekä itkujen ja imetyksen analysoinneista.
Ensimmäinen raivokohtaus vauvalla on äidin diagnoosin mukaan mitä luultavimmin AD/HD. Selvästi asperger-tyyppisiä oireita on myös havaittavissa.
Imetyskään ei ehkä onnistu niinkuin suunnitelmissa.
Tässä vaiheessa (yli)äiti-ihminen alkaa tajuta, että täähän on todella rankkaa.
Ystävät peesailevat rankkuutta, totta kai. Luultavasti moni ihminen on ehtinyt udella tai jopa taivastella vauvanhoidon rankkuutta äidille ennenkuin tämä on edes itse maininnut asiasta. Ehkä äitiä on jopa vähän aivopesty tähän rankkuuteen?
No joo, tää oli TODELLA kärjistetty tarina, mutta sisälsi niitä pointteja jotka mun mielestä liittyy yleistyvään vauva-arjen rankkuuteen.
Mainitsen senkin, että tekstin tarkoitus ei missään nimessä ole väheksyä oikeasti vastoinkäymisiä kohdanneita vanhempia.