MIKSI vauva pitää saada ulos heti kun rv 37 täyttyy?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysymysmerkki"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28378516]Taisin kyllä vastatakin jo, mutta et taida vouhkaltasi jaksaa lukea ;) Siksi, että paikat kypsyisi lisää ja synnytyksen kesto lyhenisi.[/QUOTE]

Siis no millä rv:llä? Ei pysy perässä kun tässä nyt on niin monta "vierasta". Mä en mielestäni ole mitään vouhkannu vaan aloituksen tehnyt aiheesta joka mua kiinnostaa ja halusin kysyä.. Ai, mut sehän ei just olekaan tän palstan idea.. ;)

Itsellä on kokemusta lapsettomuudesta, "liian aikaisesta" sektiosta (40+2, perätila ja liian ahdas lantio perätilasynnytykseen) sekä nyt tukalasta raskaudesta.

En olisi millään antanut vielä tuota 40+2 vauvaa ulos silloin kun hänet otettiin. Oma olo oli sellainen, että vauva ei ole vielä valmis. Oli kyllä 3800g, mutta mielestäni osa ongelmista olisi vältetty jos olisi saanut olla masussa niin pitkään kuin oli tarve.

Nyt rv 33+4 ja totaalisen eri olo. Joka askel supistaa, hengästyttää, vauva painaa aivan eri tavalla kuin edellinen, potkut sattuvat välillä niin, että tipun lattialle kaksinkerroin. Seinät kaatuu päälle sairasloman kunniaksi. Näen vain unia liikunnan hekumasta. Jos siis oma olo on täysiaikaisuuden täyttyessä sellainen, että tämä vauva olisi valmis niin (jos pystyisin) voisin kipaista lenkin ja tehdä kesäsiivouksen naapurillekin.

[QUOTE="vieras";28378497]Öö, mitä suuremmaksi vauva kasvaa sitä todennäköisempää on että joutuu suuremman rasituksen kohteeksi synnytysvaiheessa, ihan riittävä lääketieteellinen peruste myös synnytyksen käynnistämiselle. Ei ole rakettitiedettä tämä asia mutta tietysti palstaämmä kuvittelee tietävänsä kaikesta kaiken.

Aika = kasvu , jos se nyt jollekin ei mennyt kaaliin.[/QUOTE]

ÖÖ, mitäh :D
No jos normaaliraskaudessa kerran on noin suuret riskit vauvan joutua rasituksen kohteeksi synnytyksessä, niin eikö sit kaikkien pitäis suurinpiirtein saada käynnistys jo tyyliin rv37??

Normaali raskaus kun on sinne rv 42 asti..

[QUOTE="kysymysmerkki";28378567]Siis no millä rv:llä? Ei pysy perässä kun tässä nyt on niin monta "vierasta". Mä en mielestäni ole mitään vouhkannu vaan aloituksen tehnyt aiheesta joka mua kiinnostaa ja halusin kysyä.. Ai, mut sehän ei just olekaan tän palstan idea.. ;)[/QUOTE]

rv 37 eteen päin.

[QUOTE="kysymysmerkki";28378594]ÖÖ, mitäh :D
No jos normaaliraskaudessa kerran on noin suuret riskit vauvan joutua rasituksen kohteeksi synnytyksessä, niin eikö sit kaikkien pitäis suurinpiirtein saada käynnistys jo tyyliin rv37??

Normaali raskaus kun on sinne rv 42 asti..[/QUOTE]

Viikon 40 jälkeen riskit kasvavat hieman (mm.kohtukuolema ja synnytyksen komplikaatioiden), 42 jälkeen ne kasvavat reilusti.

En varmaan sais vastata, kun itsellä ei ollut ihan normi raskaus. Mutta en ole kyllä kenenkään tutunkaan valittavan tästä aiheesta ja toivovan aikaista synnytystä. Oma tilanne oli, että viikolla 32+ todettiin että vauva saattaa syntyä milloin vain ja sain kortisonipiikitkin. Kohdunsuu oli lyhentynyt siihen pisteeseen. 34+ viikolla totesivatkin, ettei enää estellä jos lähtee syntymään. Vauva onneksi kasvoi keskikäyrillä, eli toivoin vaan että kestäis sinne 37 viikkoon asti, jolloin se paino olis jotain 3kg. Siihen asti otin hyvinkin rauhallisesti. Joskus 38 viikolla aloin sitten tekemään sen mitä jo pystyin, olo alkoi kyllä olla jo tukala. Mutta en enää tietoisesti varonut kaikkea. Seksiäkin harrastettiin, ei nyt kuitenkaan vauvan häätötarkoituksena. Se kyllä aiheutti kunnon supistukset illaksi, mutta ei vielä vauva syntynyt. Vaan syntyi sitten viikolla 39, todennäköisesti lääkärin sisätutkimus sen sitten käynnisti, kun reilu vuorokausi ennen synnytystä sellainen tehtiin. Vauva painoi 3,6kg ja oli ihan normaalivauva muutenkin. Ei tullut ongelmia sen suhteen. Olisi varmaan saanut syntymään jo pari viikkoa aiemmin jos olis halunnut, mutta kun en halunnut. Mutta en myöskään olisi halunnut yliaikaistakaan synnyttää. Koska pelkona oli sitten vauvan iso koko, olis ollut varmaan jo neljä kiloinen. Ja oma lantion koko vähän jännitti, kun hoikka olen, pituutta kyllä on, mutta sehän ei takaa mitään. Nyt on toinen lapsi tulossa ja todennäköisesti tämäkin syntyy ennen laskettua aikaa, kun samat riskit on tässäkin. Toivon kuitenkin että kestäis sinne 38 viikolle asti ainakin. Ja jos on pienempi kuin esikoinen niin eipä tuo varmaan haittais vaikka vähän ylikin menis, olkoonkin että tuon esikoisen hoito on varmaan haastavaa loppuajasta.

Mulle se oli enemmän ajanvietettä ekassa raskaudessa 38vko jälkeen kun tiesin hyvin, että vauva ei sieltä tule jos ei ole tullakseen, ainoastaan saan vauhtia mahdollisesti vain alkavaan synnytykseen.
Te vedätte kyllä ongelman kaikesta ja jo ollaan haukkumassa maanrakoon taas jälleen kaikki "ne muut itsekkäät". :laugh: Luulitteko tosissanne, että saadaan vauva ulos seksillä ja saunalla ennenaikaisesti?! Vai luulitteko meidän luulevan?! :laugh: Sori. :D

Mulle se oli enemmän ajanvietettä ekassa raskaudessa 38vko jälkeen kun tiesin hyvin, että vauva ei sieltä tule jos ei ole tullakseen, ainoastaan saan vauhtia mahdollisesti vain alkavaan synnytykseen.
Te vedätte kyllä ongelman kaikesta ja jo ollaan haukkumassa maanrakoon taas jälleen kaikki "ne muut itsekkäät". :laugh: Luulitteko tosissanne, että saadaan vauva ulos seksillä ja saunalla ennenaikaisesti?! Vai luulitteko meidän luulevan?! :laugh: Sori. :D

Ongelma, kellä?? :D
Sori, ei enää pysty jatkaa, kun ei toiset osaa lukee tai sisäistää lukemaansa.. SORI!! <3 ;D

Minä voin kyllä ilmoittautua osittain tällaiseksi "häätäjäksi". En nyt väen vängällä aio tehdä suuria häätöoperaatioita saadakseni synnytyksen käynnistymään mutta ensisynnyttäjänä olen sekä hieman malttamaton odottelemaan tapahtumien alkua, toisekseen rv 36+2 painoarvio oli 3,2kg jo ja muutenki reippaankokoinen pötkylä tulossa ja hirvittää miten rikki sitä voi mennä synnyttäessään möhköfanttia, kolmanneksi en ole tottunu tähän vatsaan lainkaan vaikka se jo pitkään isohko onkin ollut... Nukkuminen ja kaikki tekeminen hankalaa... Useamman koiran kanssa remontin keskellä kun emännöi, alkaa jossain kohtaa toivoa että asioita pystyisi tekemään normaalisti. Vauvaa ja vauva-arkea odotan innolla!!!!! :))

Itse olen kärsinyt kuusi vuotta lapsettomuudesta. IVF:llä saatiin tämä ensimmäinen raskaus käyntiin. Itse toivon kovasti että lapsi syntyisi rv 38, ei myöhemmin. Syyksi sanon yksinkertaisesti sen, että pelkään aivan järkyttävästi joka päivä, että lapsi kuolee kohtuun. Minulla on myös radi (ruokavaliohoito), joten pelkään että lapsi on tosi iso (vaikka sokerini eivät ole olleet kertaakaan yli raja-arvojen). Rv 33 arvioitiin lapsen painoksi 2500g. Iso lapsi ei varmaan monia niinkään huolettaisi, sillä "kyllä ne sairaalassa osaavat ja kaikki menee hyvin". Noh, itse olen sairaanhoitaja ja tiedän, että ihminen tietää itse parhaiten, mikä on järkevää, mikäli osaa ottaa asioista selvää ja omaa normaalin älykkyyden. Toki lääkäreitä pitää kuunnella, mutta myös he tekevät (paljon) virheitä.

Sama juttu kuin edellisellä, useamman vuoden lapsettomuus takana ja ivf-alkuinen raskaus menossa. Silti haluaisin vauvan ulos seuraavan kolmen vkon sisällä (nyt 37+0).
Minulla voimakas pelko kohtukuolemasta, koska sellainen osui hiljattain kohdalle lähipiirissä. Tapahtui vkolla 41, vaikka kaiken piti olla ihan normaalisti eikä vauvasta löytynyt mitään vikaa tutkimuksissa.
Lisäksi mulla paastosokerit jostain syystä rajalla, joten neuvolantäti katsoi asiakseen pelotella jättivauvalla. Tosin syön terveellisesti ja liikun, olen painoindeksin alarajalla ja ultrassa näkyi vkolla 34 normaalikokoinen vauva, joten huoli saattaa olla täysin aiheetonkin.
Mutta em. syistä en todellakaan haluaisi yliaikaa odotella ja suurimpana syynä ei ole oma itsekkyys, vaikka raskaus onkin ollut vaikea ja epämukava.
Mahtaako aloittaja olla tietoinen, miten la:n ylitys nostaa esim. kohtukuoleman riskiä?

Yhteistyössä