Miksi väsyttää ja on veto poissa AINA?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laiska-jaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laiska-jaana

Vieras
Voi että, ärsyttää tää väsymys.
Olen käynyt kilpparitesteissä, arvot OK. Ei pitäisi olla anemiaakaan.
Yritin aloittaa säännöllisen liikkumisen nyt keväällä, mutta ongelmaksi tuli tämä uupumus. Siis minusta on kivaa kävellä metsässä ja ihmetellä linnun laulua ja luontoa, mutta jotenkin kun tulen töistä kotiin ja mietin ensin ihan innoissaan että vaihdan kuteet ja lähden, niin on jalat kuin spagettia kun olis oikeasti tarkoitus vetää lenkkarit jalkaan.
Onkohan tuo joku alitajuinen laiskuusreaktio vai mitä??
Alkaa huippaamaan ja olemaan paha olo vain liikunnan ajattelemisesta, ja se ärsyttää.

Jos lähden liikkeelle, niin suht hyvin kyllä jaksan tunnin kävelylenkin vetää, mutta kotiin kun tulee ja syke laskee, niin on aivan järkyttävän huono olo, enkä pysty loppupäivänä tekemään yhtään mitään, makoilen vain ja menen aikaisin nukkumaan. Ja uni on ollut noina öinä todella huonolaatuista.

En mielestäni ole masentunut, ihan tyytyväinen elämääni muuten, paitsi että ärsyttää tämä uupumus. Ikinä ei oikein jaksa innostua mistään kun aina väsyttää.
Aloin miettimään että voisiko noita e-pillereitä syyttää? Olen nyt vuoden syönyt tasminetta-pillereitä. Olen kyllä aina ollut suht matalaenerginen ihminen, mutta jotenkin nyt lähiaikoina tämä vain on lähtenyt täysin käsistä...

Arkisin herään klo 5:30, joten joudun unipuulle jo 20:00 illalla, eikä sekään taida olla ihan normaalia aikuiselle ihmiselle?? Mutta jos valvon pidempään, niin työpäivä menee ihan persiilleen, koko päivän kuljen kuin sumussa -.-

Muuten ei ole mitään oireita. Lihaksia ei särje, ei ole päänsärkyä tai vatsakipuja, eikä oikeastaan koskaan mitään flunssaakaan.

Välillä syön terveellisesti, välillä epäterveellisemmin. Nyt kun on koulussa halpa lounas, niin syön paljon salaattia ja kasviksia joka arkipäivä. Kesällä se kasvisten pupeltaminen sit tietysti on vähän enemmän omalla vastuulla, kun ei noita kasviksia hirveästi viitsi kaappiin ostaa mätänemään.
Minä en hirveästi tee kunnon ruokaa kotona. Ostan paketin aurinkosalaattia ja syön sen kanssa esim. nakkeja. Mies taas tykkää kokkailla ja tekee kunnon ruokaa, tänään on lohta ja perunoita, ja oletettavasti jotain vihersalaattiakin.

Jos ei tuo painonhallinta kiinnostaisi yhtään, niin varmasti ahtaisin pelkkää sipsiä ja karkkia kitusiin, mutta pakkohan sitä on jotenkuten elää terveellisesti vaikkei toisaalta jaksaisi ollenkaan ressata noita asioita.

Joskus kun tuota rukaremppaa on yrittänyt (siis paljon kuituja ja kasviksia, ja samalla herkkulakko jne) niin se on tyssännyt noin 3 viikon jälkeen siihen kun mitään hyvää oloa ei siitä kuitenkaan tule.

Onko sydän ultrattu..? Mun tädillä todettiin sydämen synnynnäinen toisen läpän puuttuminen, kun oli koko ajan väsynyt ja nukahteli. Myös hoitamaton keliakia väsyttää. Tsemppiä ! :-)

Mulla on kanssa joku krooninen lorvikatarri. Oon valmistunut jo useampia vuosia sitten, mut muistan miten nuokahtelin tunneillakin ja sama jatkui töissä päätteen edessä, jos vähänkin hiljaisempi aika. Verkikokeissa en ole nyt hetkeen käynyt, mut ei niissä aiemminkaan ole mitään näkynyt.

Jos ei olisi tätä pitkittynyttä depistä, niin ehkä jaksaisikin testata esim. vhh-ruokavaliota, kun moni on kertonut saaneensa mahavaivoihin avun leivättömyydestä. Ja nuorempana oon testaillut juurikin vatsavaivoista johtuen hyvin kuitu- ja kasvis-/hedelmäpitoisen ruokavalion, mut meinasi mennä ortoreksiaksi se touhu eikä tuonut hyvää oloa.

Joten en osaa kysymykseesi vastata, mut toivottavasti löytyy joku syy vetämättömyydelle.

Tuttu tunne. Itselläni on lapsia joiden vuoksi olen ollut pitkään väsynyt. Vaikka kuinka nukkui niin väsymys ei meinannut lähteä. Noin kuukausi sitten päätin muuttaa ruokavaliota vähähiilihydraattisemmaksi. Lounaalla välttelen hiilareita koska yleensä sen jälkeen alkoi pahin väsymys. Päivällisellä saatan syödä perunaa tai tummaa pastaa. Aamulla kaurapuuroa ja illalla sitten leipää. Eli en kyllä ole kokonaan luopunut hiilareista. Puhtaasta sokerista (herkut) olen luopunut kokonaan. Voin sanoa, että olen kuin uudesti syntynyt. Vaikka vauva herättää yöllä usein niin päivällä ei tule sitä järkyttävää väsymystä. Viikonloppuna söin suklaaleivoksen ja voi vitsi kun tunnin parin päästä alkoi niin järkyttävä väsymys että meinasin nukahtaa pystyyn. Eli mulla ainakin sokeri vaikuttaa ja paljon.

Onko sydän ultrattu..? Mun tädillä todettiin sydämen synnynnäinen toisen läpän puuttuminen, kun oli koko ajan väsynyt ja nukahteli. Myös hoitamaton keliakia väsyttää. Tsemppiä ! :-)

Itseasiassa minulla oli reikä sydämessä, joka on nyt aikuisiällä korjattu. Lääkäri sanoi että se on mahdollisesti ollut syynä huonoon kuntoon lapsena, ja siihen miksi niin äkkiä tuli veren maku suuhun pienestäkin ponnistelusta.
Mutta sydän on tutkittu varmasti tarkemmin kuin monilta muilta, ja pitäisi olla ihan kunnossa.

Keliakian pitäisi kai oireilla edes jollain muullakin tavalla kuin pelkällä väsymyksellä?

Täällä olis yksi kohtalotoveri! Olen just tässä viimeaikoina pohtinut kovasti omaa olotilaani, siis sitä että olenko laiska vai onko minussa jotain vikaa kun aina väsyttää.

Toisaalta ajattelen että vika on elintavoissa, ylipainoa on vähän, en liiku tarpeeksi, syön paljon makeaa ym jne, mutta kun olen ollut tällainen myös silloin kun olen ollut nuorempi, hoikempi ja harrastanut liikuntaa. Kaikkea liikuntaa olen inhonnut aina, jo lapsena v*tutti kun kavereille piti mennä pyörällä ja parin kilsan matka oli yhtä tuskaa. Aikuisena olen sisäistänyt sen että liikuntaa pitää harrastaa terveyden vuoksi, mutta motivaatio on tiukassa kun en koe saavani siitä mitään hyötyä. Mulla on toki hyvä olo aina lenkin jälkeen, ja usein se hyvä olo kestää koko päivän, mutta seuraavana päivänä olen hirveän väsynyt ja voimaton.

Olen joskus kärsinyt masennuksesta joten tunnistan sen olotilan, nyt en siitä kärsi. Toki mielialat vaikuttavat jaksamiseen mutta en iloisenakaan ole yhtään energisempi. Perusverikokeet oon saanut aina tarkistettua työterveyshuollossa jos olen ollut tavallista väsyneempi, eikä niissä ole koskaan ollut mitään poikkeavaa.

Syötkö mitään kotiin tullessa ennen lenkille lähtöä? Mulla nimittäin tulee hetkessä kamala heikotus ja kädet tärisee jos en syö muutaman tunnin välein jotain. Mulla vaikuttaa tosi paljon myös valon määrä. Eli talvi menee sumussa ja toinen, melkein pahempi väsy on näin keväällä. Vitamiinit auttaa asiaa

Jos sulla ei oo kunnolla lihaksisto kehittynyt lapsena, kun et jaksanut sen sydänreiän takia. Ja vaikuttaa edelleen aikuisena, väsyt helposti.

Itsekin olen tosi väsynyt, sinänsä tykkään urheilusta, mutta väsyn tosi helposti ja nopeasti.

Kilppariarvot OK; tarkoittaako siis että viitearvoissa? Se että ovat viitteissä ei takaa sitä että ovat OK. Sanoisi näin kokemuksesta.

Näinpä. Itselläni arvot viitteissä, kilpparilääkitys aloitetaan silti. Mahtavaa, että löysin tk:sta lääkärin joka osasi tulkita myös OIREITA, ei tuijottaa pelkkiä arvoja.
Toivon että elämänlaatuni kohenee lääkityksen myötä.

mä en oo eläessäni syönyt d vitamiiniä, ja oli aina veto pois ja väsytti. nyt oon syönyt 50ug päivässä ja oon oikeasti pirteempi ku ennen :D tai sit se on tää kevät..

Mulla auttoi merileväkapselit väsyneisyyteen. Tajusin etten ole vuosiin saanut tarpeeksi jodia, kun meillä ei käytetä jodioitua suolaa, en ole maitoallergian vuoksi voinut käyttää maitotuotteitakaan, joista niistäkin saa jodia. Muutama päivä kapseleita ja oloni korjaantui heti.

Hehehe! Hyvä nikki Laiska-Jaana... ;)

Mulla on onneksi hyvä tsemppari ja lenkittäjä, koira.
Minun pitäisi kyllä nyt ihan oikeasti olla tuolla keittiössä hääräilemässä ja siivoilemassa muutenkin, kun tänään illalla on pienimuotoinen synttärikahvitus ja kämppä on kuin pommin jäljiltä. No on meillä remonttikin nyt vielä menossa, mutta silti...

mulla on ihan samaa kuin aloittajalla, kaikki verikokeet (kilppari, sokerit, Hb...) kunnossa, eikä
muutenkaan mitään perussairautta pitäis olla. Lievä ylipaino, josta oon nyt n.puolet saanut tiputettua ja pidettyä poissa. Ruokavalio siis ihan ok. SAnotaanko hh-tietoinen. (ja laihdutusprojekti siis jatkuu, pikkuhiljaa tahdilla mennään)
Lapsia on ja koira ja työkin eli jossain määrin on pakko jaksaa, mut esim. vapaapäivänä nuklun päiväunet, tuntuu, etten koskaan herää aamulla virkeänä, olinpa nukkunut vähän tai paljon.
liikun, kun pakotan itseni lenkille tai mpyöräilemään tai lasten kanssa pihalle, mut kaiken aikaa on sellainen väsynyt, pöhnä olo.

Odotin tosiaan, kun aloitin tuota laihdutus- ja elämäntaparempnttia, että virkistyisin, mut ei...n.1,5 vuotta tuota jo takana ja ihan sama väsymys edelleen. Oon puhunu työterveydessä, mut ei siellä oikein vakavasti tätä otettu.

Ja on ärsyttävää, kun haluaisin olla virkeä aj touhuta ja jaksaa. Masentunu en ole myöskään. Kilpparilääkitystä olen miettiny, josko sellaisen sais "kokeeksi", mutta ei ole kukaan lääkäri suostunu sellaista määräämään, kun arvot on kohillaan

Minäkin teen toisinaan ihan noita masennustestejä, mutta yleensä tulokseksi tulee joko ihan lievä masennus, tai sitten ei masennusta. Ei mulla sellainen toivoton olo ole, siis sellainen, että kaikki on turhaa jne. Olen hyvinkin optimistinen, mutta en vaan saa itsestäni irti.

[QUOTE="vierailija";29731238]
Toisaalta ajattelen että vika on elintavoissa, ylipainoa on vähän, en liiku tarpeeksi, syön paljon makeaa ym jne, mutta kun olen ollut tällainen myös silloin kun olen ollut nuorempi, hoikempi ja harrastanut liikuntaa. Kaikkea liikuntaa olen inhonnut aina, jo lapsena v*tutti kun kavereille piti mennä pyörällä ja parin kilsan matka oli yhtä tuskaa. Aikuisena olen sisäistänyt sen että liikuntaa pitää harrastaa terveyden vuoksi, mutta motivaatio on tiukassa kun en koe saavani siitä mitään hyötyä.[/QUOTE]

Tää on ihan kuin minun näppikseltäni!
Ihan pienenä, 1- tai 2-luokalla vielä tykkäsin liikunnasta, olin yks luokan parhaista 60 m- juoksussa, ja hiihdossakin pärjäsin. Mutta vissiin sitten kun tuli noita ryhmäliikuntamuotoja (futis, pesis, koris jne), niin aloin inhoamaan liikuntaa noin kaikin puolin. Yläasteelle kun piti fillaroida 5 km suunta, niin siihen ei tottunut ikinä, aina oli yhtä rankkaa ja veemäistä.

Teininä kävin koiran kanssa sellaisilla 1,5 h lenkeillä, mutta ei se kyllä millään lailla tehnyt minua energisemmäksi. Äippä joskus sanoikin että miten ihmeessä noin voi elää, koulusta kotiin tultaessa vain koiran kanssa ulos, ja sit lukemaan kirjaa ja nukkumaan, ja seuraavana päivänä uudelleen. Nuorena tosin en ollut vielä oppinut tuota jääkaapilla käymistä, joten BMI pysyi tosi mukavissa lukemissa. Nyt on lähempänä 22, ja pelottaa että se nousee jos en saa itseäni millään lailla energisemmäksi. Vaikka tiedän että liikuntaa pitäisi harrastaa, niin toisaalta aina käy mielessä että haluanko tosiaan elää pitkän ja "terveen" elämän niin että v*tuttaa joka päivä kun tuolla räntäsateessa pitää tallustaa koska niin vain pitää tehdä. Vai ehkä elää lyhyemmän elämän mutta sellaisen mistä jollain tavalla tykkää?

Olen joskus karppaillut jonkun kuukauden, enkä muistaakseni huomannut mitään muuta muutosta kuin sen että pari kiloa lähti. Ne tosin tulivat kans takaisin.

Masentunut olen joskus ollut, eikä tämä mielestäni sitä kuitenkaan ole. Paniikkikohtauksia tulee silloin tällöin. Syynä useimmiten se että ei jaksaisi olla sosiaalinen sellaisissa tilanteissa missä pitäisi. Ja esim kun aamulla ei ole jaksanut panostaa ulkonäköön, ja tuleekin sellainen tilanne missä pitäisi olla edustava, se ahistaa ihan sikanaa!

Laaja verenkuva otettiin joku vuosi sitten työterveydessä (ihan huvikseen sitä pyysin, ei siis ollut mitään oikeaa syytä), ja kaikki arvot olivat hyvät ja jotkut jopa erittäin hyvät.
Valkosoluja on normaalia vähemmän veressä, mutta lääkärit ovat sanoneet että syynä on se ettei minulla "koskaan" ole tulehduksia, ja valkosolut ovat pernassa (tai jossain vastaavassa elimessä) lepäämässä.

Kilppariarvot olivat T4 14 ja TSH 1,4. Nämä tosin pitäis kai katsoa uudelleen. En muista otettiinko nuo niin aikaisin aamulla kuin mahdollista.

Fibromyalgiaakin olen vähän netissä tutkinut, mutta tosiaan, ei ole mitään kipuja minulla. Tosi harvoin oikeastaan särkee mihinkään millään lailla.

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29731556:
kannattais teetätää sitten varmaan perusteellisemmat tutkimukset. voihan olla kyse vaikka sydämestä. noilla oireilla mun tuttava meni tutkimuksiin ja hänelle jouduttiin asettamaan sydämentahdistin

Minulta tuota sydäntä on ultrattu monessa sairaalassa ja sydänfilmi otetaan edelleen puolen vuoden välein just in case. Ja siellä Meilahdessa oli ihan kunnon erikoislääkäreitä (KAI!?) jotka ryhmässä tuota sydäntä tutki, joten uskon että olisivat huomanneet jos tahdistimeen olisi tarvetta :)

Alkuperäinen kirjoittaja wäsynytvieras;29731756:
Ja on ärsyttävää, kun haluaisin olla virkeä aj touhuta ja jaksaa. Masentunu en ole myöskään. Kilpparilääkitystä olen miettiny, josko sellaisen sais "kokeeksi", mutta ei ole kukaan lääkäri suostunu sellaista määräämään, kun arvot on kohillaan

Tätä minäkin olen miettinyt. Että jos vain olisi täällä pikkupaikkakunnalla joku lääkäri joka suostuisi antamaan tyroksiinia ihan testimielessä. Mutta jotenkin vähän epäilen. Työterveydessäkin olen aina joutunut sellaiselle lääkärille joka vain katsoo pitkin nenänvartta ja näyttäis olettavan että yritän lusmuilla töistä. Vaikka saitsua en ole esim. nyt yli vuoteen tarvinnut päivääkään.

Ekana tietty kannattaa katsoa ettei terveydessä ole mikään pielessä.

Mutta oma kokemus puhuu elämäntapojen puolesta. Aloitin kovemmman liikunnan joskus kolmenkympin jälkeen ja ekat kukaudet meni kuin sumussa. Mutta sitten alkoi tulla ennergiaa ja virtaa ihan uudella tavalla. Vähitellen ruokavalio on kohentunut sivussa, sillä liikkuminen auttaa sihenkin, ei tee mieli epäterveellisiä juttuja. Viljojen vähentäminen ja makeiden herkkujen vähentäminen niittasi loputkin väsymyksestä. Ylipainoa ei ole koskaan ollut mutta vasta jälkikäteen meni jakeluun, että kun lapset olivat pieniä, olin päässyt rapistumaan tosi huonoon kuntoon.

Nykyään aika herkästi haetaan vastausta lääketieteestä vaikka ihmiset on rapakunnossa.

Sulla saattaa olla hiivasyndrooma. Kokeile Candida Forte puhdistuskuuria. Popsit vaan niitä luontaistuotteita aluksi 2 aamulla ja 2 illalla muutama viikko, sitten 1 ja 1. En muista miten pitkään. 2, 60 tbl pakettia riittää. Jos ne auttavat niin vika oli siinä liiassa hiivassa. Maksavat n 20€ pkt. Jos ei ole hiivaa ja käytät noita niin ei haittaa. Niitä saa vaikka kauppoijen luontaistuotteiden joukosta tai luontaistuotekaupoista