Miksi varakkaita aina kadehditaan? Vaikka kukaan ei tietenkään koskaan myönnä kadehtivansa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hanna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Se on varmaan aika paljon siitä kiinni, miten asiat näkee.

Mun mielestä siinä ei ole mitään kohteliasta tai hyväkäytöksistä, että joku tuntematon kyselee mun kuulumisia ihan vaan "koska se on niin kohteliasta", olematta lainkaan kiinnostunut mun kuulumisista.
Mä pidän jenkkejä aika teennäisenä ja pölönä kansana.

Mun mielestä on ihanaa, että suomessa sä voit istua rauhassa bussissa ja pitää turpansa kiinni.
Riittää, että moikaat naapureille, sun ei tarvi koskaan puhua niille, eikä siinä ole mitään pahaa.
Sun ei tarvi jättää tippiä, eikä kenekään liksa ole niiden varassa.

En siltikään epäile, etteikö jenkeissä olisi jotain hienompaa, kuin suomessa, omalla kohdallani en vaan ole sitä vielä keksinyt...

Entäpä sitten multikulttuuriset työverkostot. Kiinalaiset ei uskalla sanoa mitään, intialaiset ei tee mitään ellei isopomo käske, britit vittuilevat niin sofistikoituneesti että yhdeksän kymmenestä luulee saaneensa isotkin kehut. Ja amerikkalaiset ovat isoja vauvoja, joille ei kukaan ole ikinä sanonut, että et vaan osannut. Menepä pyytämään jotain jo myöhässä olevaa tai *gasp* käske korjaamaan/toimittamaan jotain, niin sitten eskaloidaan koko ketju koko organisaatiolle kun ei saa sanoa että joku ei olekaan maailman paras ja ihanin vaikka on nelkjänkymmenen hampaan hymy. Ja koska ei jaksa eikä voi, sama harhaisuus jatkuu: kyllä me ämjöriccalaiset vaan ollaan hvyiä ja parhaita ja sosiaalisia ja onnellisia.

Huh. Kiitos kyllä helpotti. Ja samaa edessä illan telcoissa taas.

Urheilu vakuutuksen ansiosta pääsin huippu kirurgin leikattavaksi yksityiselle asemalle 2 viikkoa traumasta, jos olisin kunnalliselle joutunut niin joku vähän vähemmän pätevä kaveri olisi ronkkinut polvea 6kk myöhemmin.

[QUOTE="Mies..";30326726]Tuokin, mietis jos ei tarvitsisi tehdä töitä kuinka paljon voisi laittaa energiaa omasta kunnosta huolehtimiseen, jos ei tarvitsisi miettiä rahaa kuinka hyvin ja terveellisesti voisi syödä, terveydenhuolto sitten vanhana -> ei tarvitsisi jonotella kunnalliseen kun voisi mennä lonkkaleikkaukseen yksityiselle, kyllä se rahna vaan vaikuttaa ja paljon,.[/QUOTE]

Niin mutta! Mun duuni on fyysistä, sen lisäksi vähän venyttelyä ja hieman lihaskuntoa tai kävely joskus riittää. Mä syön terveellisesti eikä tee tiukkaakaan ostaa pelkkää fileetä tai vaikka siikaa ja rehuja jos siltä tuntuu. Tryffeleistä sen sijaan esim. en tykkää. Yksityiseen lääkäriin mulla on varaa nytkin, olettaisin siis että myös vanhempana. Mulla on tarpeeksi rahaa että elämä on helppoa ja mitään sen kummempaa en kyllä haluakaan.

Tai no, vois toi auto ehkä olla uudempikin. Toisaalta siihen on rahaa sit kun sen uusimisen aika tulee. Ehkä sittenkin oon tyytyväinen näinään.

Niin mutta! Mun duuni on fyysistä, sen lisäksi vähän venyttelyä ja hieman lihaskuntoa tai kävely joskus riittää. Mä syön terveellisesti eikä tee tiukkaakaan ostaa pelkkää fileetä tai vaikka siikaa ja rehuja jos siltä tuntuu. Tryffeleistä sen sijaan esim. en tykkää. Yksityiseen lääkäriin mulla on varaa nytkin, olettaisin siis että myös vanhempana. Mulla on tarpeeksi rahaa että elämä on helppoa ja mitään sen kummempaa en kyllä haluakaan.

Tai no, vois toi auto ehkä olla uudempikin. Toisaalta siihen on rahaa sit kun sen uusimisen aika tulee. Ehkä sittenkin oon tyytyväinen näinään.

Eli SUomeksi sanottuna olet riittävän varakas jo nyt, jos sinulla esim on varaa tehdä mitä haluat.. Tämähän ei suinkaan ole se normaali SUomalaisen tilanne ;)

Mä olen joskus tehnyt aloituksen täällä että miksi OSA rikkaista kuvittelee köyhien olevan kateellisia.
Suuri osa voi olla kateellisia rahamääristä kyllä, mutta kyllä se aika pieni osa on jotka äityvät haukkumaan toisia rahan takia, ja ovat siis ilkeästi kateellisia.

Kyllä mäkin haluaisin rahaa. Mut en mä ketään rikasta vihaa sen takia että hänellä on rahaa. Mutta osa rikkaista (esim. kokoomuksen väki) päästelee suustaan ihan julkisesti lauseita, jolla he osoittavat miten huonoja ihmisiä köyhät ovat heidän silmissään.

Jos köyhän pitää arvostaa rikkaita, niin miksei se päde sitten myös toisinpäin? Miksi rikas saa haukkua ja sortaa köyhää?

Mä olen joskus tehnyt aloituksen täällä että miksi OSA rikkaista kuvittelee köyhien olevan kateellisia.
Suuri osa voi olla kateellisia rahamääristä kyllä, mutta kyllä se aika pieni osa on jotka äityvät haukkumaan toisia rahan takia, ja ovat siis ilkeästi kateellisia.

Kyllä mäkin haluaisin rahaa. Mut en mä ketään rikasta vihaa sen takia että hänellä on rahaa. Mutta osa rikkaista (esim. kokoomuksen väki) päästelee suustaan ihan julkisesti lauseita, jolla he osoittavat miten huonoja ihmisiä köyhät ovat heidän silmissään.

Jos köyhän pitää arvostaa rikkaita, niin miksei se päde sitten myös toisinpäin? Miksi rikas saa haukkua ja sortaa köyhää?

Olet oikeassa juu. Nämä Kokoomuksen öykkäröitsijät harvoin ovat itse rikkaita edes. Ovat keskiluokkaisia, jota kuvittelevat olevansa jotenkin muita parempia jonkun random asian vuoksi. Esim. Tämä juttu "heikomman aineksen lisääntymisestä" oli tuikitavallisen ihmisen suusta, joka tulee ihan keskiluokkaisesta perheestä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30326465:
Okei, olet sitten varmaan poikkeus, koska suurimmalle osalle tosiaan käy niinkuin kuvailin. Se tavallaan kuuluu asiaan, "kuherruskuukausi" uuden maan kanssa ja se auttaa pääsemään sisään ja kotiutumaan uuteen maahan ja kulttuuriin. Mutta ehkä olet sitten se ainoa tai lähes ainoa poikkeustapaus, jolla ei mitään tuollaista ole.

Anteeksi kun huutelen täältä puskista, mutta sen minkä Pin kertoi olevan erona suomalaisten ja yhdysvaltalaisten kesken, näkee myös ilman että tarvitsee asua rapakon takana. Jos on tavannut useita ja taas useita yhdysvaltalaisia ja heitä on ystävinä, niin eron huomaa ja se on minustakin ihana juttu, että itsestään ja menestyksestään saa olla iloinen!

• Tykkää
Reactions: Pin ja Ciervo
Minä en osaa realisoida toisten omaisuutta mielessäni. Tiedän kyllä millainen talo maksaa enemmän ja minkä merkkiseen autoon saa tuhlattua rahaa enemmän kuin vaikka meidän perus-Hyundaihin ikinä saisi. Tunnistan merkkejä vaatteista tai vaikka vain kuosin, että jaa, nyt on kyseessä kalliimpi vaate.

Mutta mikä on seuraava ajatukseni siitä, että jollain on enemmän rahaa kuin minulla? Se on a) mitenhän sitä itsekin saisi joskus tai b) en ajattele yhtään mitään.

Ehkä olen elämässäni saanut sitten enemmän kuin joku muu, kun pystyn ajattelemaan että mitä väliä? Tiedän kyllä valitettavasti sellaisia ihmisiä, joille Audi ja kivitalo ja golfaaminen ovat punaisia vaatteita. He ovat kamalia ihmisiä, sillä heidän kanssaan ei oikeastaan voi puhua mitään, valittaa vain. Heille ei voi kertoa omista haaveista, ei toisen ihmisen haaveista, ei kenenkään menestyksestä eikä heille voi puhua neutraalisti ihmisestä jonka varakkuus tai oletettu varakkuus ylittää heidän sietokykynsä. He ovat ihmisiä, jotka ovat sitä mieltä että rikas ei tiedä mitä on rakkaus ja että rikas ei tiedä, mitä on oikea elämä.

Kapeakatseisia pässejä siis.

Talosta ei välttämättä näe ulospäin paljonko se on maksanut. Mulla ja siskopuolella on kummallakin uusi noin 130m2 puinen perinnetalo. Meidän projekti maksoi noin 250.000 ja siskon noin 330.000. Asutaan landella lähellä tosiamme. Siskon talossa on paljon kalliimpia ratkaisuja, kallista talotekniikkaa yms...

No tuollainen noin selkeä selän takana haukkuminen ja suorastaan aggressiivinen asenne varakkaampaa henkilö kohtaan lienee kuitenkin suhteellisen harvinaista. Sekin ilmenee köyhemmän tai alemman keskiluokan piirissä. En usko että 100te vuodessa tienaava kadehtisi suunnattomasti Nalle Wahlroosin rahoja. Enemmän kai se kateus puskee ilmoille kun niinsanottuun perushyvään toimeentuloon ei ole itsellä varaa.

Se minkä itse olen huomannut suomalaisessa kateudessa, on tämä "hiljainen ilmentymä". Eli jos se naapurin ukko on ostanut vaikka törkeän siistin veneen ja kutsuu sinne veneilykauden avajaisiin, niin nämä kateelliset menevät ihan hiljaiseksi. Ei siis uskalleta/kehdata sanoa että "vitsi sulla on muuten hieno vene, täällähän on keittiö ja kaikkea..." Ei kun katsellaan ympärilleen ja ollaan ihan hiljaa. Pahimmillaan voidaan töksäyttää jotain hieman vähättelevää, että "no eikös tästä ole se isompikin versio olemassa?".

Jos ette ole aikaisemmin tuota huomanneet, niin kiinnittäkääpä siihen huomiota. Ensi kerran kun teillä on joku normaalia hienompi auto hankittuna, niin katsokaapa miten jotkut menevät ihan hiljaisiksi. Ei sanallakaan sanota mitään positiivista asiasta.

No tuollainen noin selkeä selän takana haukkuminen ja suorastaan aggressiivinen asenne varakkaampaa henkilö kohtaan lienee kuitenkin suhteellisen harvinaista. Sekin ilmenee köyhemmän tai alemman keskiluokan piirissä. En usko että 100te vuodessa tienaava kadehtisi suunnattomasti Nalle Wahlroosin rahoja. Enemmän kai se kateus puskee ilmoille kun niinsanottuun perushyvään toimeentuloon ei ole itsellä varaa.

Se minkä itse olen huomannut suomalaisessa kateudessa, on tämä "hiljainen ilmentymä". Eli jos se naapurin ukko on ostanut vaikka törkeän siistin veneen ja kutsuu sinne veneilykauden avajaisiin, niin nämä kateelliset menevät ihan hiljaiseksi. Ei siis uskalleta/kehdata sanoa että "vitsi sulla on muuten hieno vene, täällähän on keittiö ja kaikkea..." Ei kun katsellaan ympärilleen ja ollaan ihan hiljaa. Pahimmillaan voidaan töksäyttää jotain hieman vähättelevää, että "no eikös tästä ole se isompikin versio olemassa?".

Jos ette ole aikaisemmin tuota huomanneet, niin kiinnittäkääpä siihen huomiota. Ensi kerran kun teillä on joku normaalia hienompi auto hankittuna, niin katsokaapa miten jotkut menevät ihan hiljaisiksi. Ei sanallakaan sanota mitään positiivista asiasta.

Tämä hiljaisuus koskee ihan kaikkea: käsityöpiirissä joku loihtii ihan uskomattoman hienon, sanotaan vaikka ryijyn ja kukaan ei sano mitään. Joku menee ensimmäistä kertaa kylään toisen luo ja sen toisen koti on vastikään rempattu viimeisen päälle lattiasta kattoon, ja voit olla varma että se vieras ei sano sanaakaan.

Ja niin edelleen. Tämä asenne näkyy myös siinä, että ihmetellään mihin kukaan kehuja tarvitsee, että pitäähän jokaisen nyt itse tietää missä on hyvä tai mikä on hieno juttu.

Tuo hiljaisuuden pitäminen on kyllä totta! Oltiin taannoin eräillä kutsuille yhden tutun luona. Heillä oli uusi talo. Ihan ns. normaalikokoinen talo, mutta aivan sitten niin viimeisen päälle laitettu ja sisustettu. Sisustuksesta huomasi, että rahaa on käytetty. Mä osasin jo etukäteen arvata, että pari tyyppiä ovat ihan hiljaa ja eivät kommentoi taloa sanallakaan. Juuri siis pari sellaista, joiden tiedän kadehtivan itseään varakkaampia, koulutetumpia jne. Ostavat itse merkkituotteita visalla ja sitten lainaavat vanhemmilta rahaa sähkölaskuun. On ihan pakko saada luksusloma osarilla ja sitten ei makseta lainaa, vaan pelkkiä korkoja ja michael korsin laukku pitää vinguttaa visalle.
Aivan hiljaa olivat ja kun muut halusivat kiertää taloa niin kiersivät hiljaa mukana ja yrittivät esittää ilmeillään sellaista "no ei tää mun mielestä ole ees hieno" oloa. Lopulta toisen oli pakko sanoa suureen ääneen " joo mä en itse kyllä valitsisi tällaista ja mä en itse kyllä pidä violetista ja mä en kyllä ostaisi tollaista lamppua" jne.

Hiljaisuus on kyllä monissa tilanteissa selkein merkki kateudesta. Monissa tilanteissa on ihan jo hyvien käytöstapojen mukaista sanoa jotain positiivista. Esimerkiksi toisen uudesta kodista nyt yleensä kuuluu hyvien tapojen mukaan sanoa edes jotain. Vaikka sitten vaan "voi miten ihanan valoista" tai "ompa söpö huone teidän pojalla" tms.

• Tykkää
Reactions: ilaria
[QUOTE="Mies..";30326726]Tuokin, mietis jos ei tarvitsisi tehdä töitä kuinka paljon voisi laittaa energiaa omasta kunnosta huolehtimiseen, jos ei tarvitsisi miettiä rahaa kuinka hyvin ja terveellisesti voisi syödä, terveydenhuolto sitten vanhana -> ei tarvitsisi jonotella kunnalliseen kun voisi mennä lonkkaleikkaukseen yksityiselle, kyllä se rahna vaan vaikuttaa ja paljon,.[/QUOTE]

Mulle on vähän epäselvää, mistä tulo- tai varallisuusluokista tässä nyt puhutaan - toisaalta itse puhut välillä siitä, millainen on yleinen suomalainen todellisuus ja välillä puhut rikkaista. Eihän sitä varten tarvitse olle rikas tai edes erityisen hyvätuloinen, jotta voi syödä terveellisesti tai pitää huolta kunnostaan. Eikä tarvitse olla rikas, että voi käydä yksityislääkärissä. (Ja käänteisesti kaikki hyvätuloiset eivät edes käy yksityisellä - eräskin perusteli sillä, että kun on maksanut melkoisen paljon veroja, haluaa sille jotain katettakin.)

Aika harvalla on toki niin hyvä tilanne, että ei tarvitse tehdä töitä - mutta tällöin puhut vähemmistöstä (mikäli työttömiä ei lasketa :D). Tosin sitten joillain voi olla sellainen työ, jota tekisi muutenkin harrastuksenaan - esim. jokin taidealan ammatti. Ei tällöin työnteko ole mikään kirous, vaikka se viekin aikaa - koska sitä aikaa haluaa antaa sille työlleen. Muitakin esimerkkejä löytyisi.

Emmä vaan voi, katsos duuni .. Ja onhan sillä vähän eroa vedätkö tuolla järvellä soutuveneellä vai busterilla ;) Tai asutko jossain läävä hotskussa vai 5 tähden.
Isoin kateus Samppaa kohtaan on just se että kaiken voi tehdä niinkuin itse haluaa tapahtuvan, ns hän pystyy elämään törkeän helpon elämän jos ei sairastu..

Tottakai sillä on eroa vedätkö soutuveneellä vai busterilla - itse valitsisin kaikissa taloudellisissa tilanteissa sen soutuveneen. Ja mitä tuohon loma-asumiseen tulee, niin ei varmaan ole ihannetilanne asua jossain ikävässä hostellissa, mutta sen ja viiden tähden hotellin välissä on paljon vaihtoehtoja. Suurimman osan kohdalla on käytännössä aika sama, onko kyseessä kolmen vai viiden tähden hotelli. Ja jotkut tykkäävät hostelleistakin.

On vähän kumma oletus, että ihminen ostaa aina kalleinta mahdollista, mihin on varaa. Ja että yleensä haluaa kuluttaa mahdollisimman paljon. Itse tunnen enemmänkin sellaisia varakkaita, jotka ottavat lomalla halvimman mahdollisen kivan hotellin (kun kerran käyvät siellä vaan nukkumassa) ja tosiaan soutelevat vielä sillä vanhalla soutuveneellä, josta luopuvat vasta kun se alkaa osoittaa hajoamisen merkkejä.

senkin takia esim tuolla dameissa kun oltiin siellä oli 6 eri maasta jengiä samas huonees sai aamupalaksi venäläistä kahvia ja suklaata sitten välilpalla vähän ranskalaista viiniä jneee. et oliha nsiinä kansainvälistä meinkii.. okei siin huonees oli yks joka veti niin paljon myssyä et nukku koko ajan :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mä diggasin;30327578:
senkin takia esim tuolla dameissa kun oltiin siellä oli 6 eri maasta jengiä samas huonees sai aamupalaksi venäläistä kahvia ja suklaata sitten välilpalla vähän ranskalaista viiniä jneee. et oliha nsiinä kansainvälistä meinkii.. okei siin huonees oli yks joka veti niin paljon myssyä et nukku koko ajan :D

:D

Hostellejakin on erilaisia. Itselläni on joitain suosikkeja, joihin menen ihan vaan sijainnin vuoksi. Nykyisinhän niissä on myös sellaisia apartment-vaihtoehtoja - vähän ehkä se perinteinen hostellin idea on muuttunut, mutta sopii perheelliselle matkailijalle. Mutta monihan tykkää hostelleista myös siksi, että niissä on helppo tutustua uusiin ihmisiin, ja myös jos viihtyy nuorehkossa seurassa, niin todennäköisempi valinta on hostelli eikä viiden tähden hotelli.

Alkuperäinen kirjoittaja Viileä Venla;30327285:
Hiljaisuus on kyllä monissa tilanteissa selkein merkki kateudesta. Monissa tilanteissa on ihan jo hyvien käytöstapojen mukaista sanoa jotain positiivista. Esimerkiksi toisen uudesta kodista nyt yleensä kuuluu hyvien tapojen mukaan sanoa edes jotain. Vaikka sitten vaan "voi miten ihanan valoista" tai "ompa söpö huone teidän pojalla" tms.

Minusta on melko mustavalkoista ja negatiivista ajattelua että hiljaisuus olisi automaatisesti kateutta tai että se kertoisi negatiivisesta suhtautumisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30327587:
:D

Hostellejakin on erilaisia. Itselläni on joitain suosikkeja, joihin menen ihan vaan sijainnin vuoksi. Nykyisinhän niissä on myös sellaisia apartment-vaihtoehtoja - vähän ehkä se perinteinen hostellin idea on muuttunut, mutta sopii perheelliselle matkailijalle. Mutta monihan tykkää hostelleista myös siksi, että niissä on helppo tutustua uusiin ihmisiin, ja myös jos viihtyy nuorehkossa seurassa, niin todennäköisempi valinta on hostelli eikä viiden tähden hotelli.

enää menis mut eihän sitä tiedä ja hyvä puoli oli siin et kaikilla kieli oli broken english :). joo tuolla dameis en kyllä ees huomannu niitä hotellei tuntu et kaikki ol ienempi vähempi hostellei ainakin ihan siinä keskustassa . joo ja yleensä siellä nukutaan vaan toki sitku lapsi mukana ni homma muuttuukin toisenlaiseks mut ite en kuulu siihen tyyppiin joka makoilee hotellin uimaaltaalla ja syö siinä hotelissa ja dokaa sadan metrin päässä hotellista tyyppiin :) sit säästö vinnkei lapsi perheille kanattaa mennä niihin loma osake esittelyihin messiin ssaa vaik mitä ilmais lippui kaikkiin mestoihin mekin saatin monen satasen eestä :) tietysti sit pitää olla tiukkana ku ne höpöttää paratiisita osakkeessa .. elä allekirjota kuuntele löpinät koppaa liput ja mene :)

enää menis mut eihän sitä tiedä ja hyvä puoli oli siin et kaikilla kieli oli broken english :). joo tuolla dameis en kyllä ees huomannu niitä hotellei tuntu et kaikki ol ienempi vähempi hostellei ainakin ihan siinä keskustassa . joo ja yleensä siellä nukutaan vaan toki sitku lapsi mukana ni homma muuttuukin toisenlaiseks mut ite en kuulu siihen tyyppiin joka makoilee hotellin uimaaltaalla ja syö siinä hotelissa ja dokaa sadan metrin päässä hotellista tyyppiin :) sit säästö vinnkei lapsi perheille kanattaa mennä niihin loma osake esittelyihin messiin ssaa vaik mitä ilmais lippui kaikkiin mestoihin mekin saatin monen satasen eestä :) tietysti sit pitää olla tiukkana ku ne höpöttää paratiisita osakkeessa .. elä allekirjota kuuntele löpinät koppaa liput ja mene :)

Lihavoituun kohtaan: vahva peesi.

Kai niitä jonkin verran on, siis kateellisia ihmisiä.
Omassa lähipiirissä ei sellaisia ole, enkä itsekään "osaa" toisten varoja kadehtia, niin en sillä tavalla elä asian kanssa.

Lapsuudesta muistan kyllä, että kateellisia oli, mutta en erityisemmin kärsinyt siitä, sillä lähimmät kaverit olivat suurinpiirtein saman elintason perheistä, eli ne ilkeät oli sellaisia kaukaisempia heppuja, joilla ei niin väliä.

Kai niitä jonkin verran on, siis kateellisia ihmisiä.
Omassa lähipiirissä ei sellaisia ole, enkä itsekään "osaa" toisten varoja kadehtia, niin en sillä tavalla elä asian kanssa.

Lapsuudesta muistan kyllä, että kateellisia oli, mutta en erityisemmin kärsinyt siitä, sillä lähimmät kaverit olivat suurinpiirtein saman elintason perheistä, eli ne ilkeät oli sellaisia kaukaisempia heppuja, joilla ei niin väliä.

Asian huomaakin vasta kunnolla siinä vaiheessa kun itse aikuisena elää varakkaampaa elämää. Mikä naurettavinta, se alkaa usein jo keskitulon aikana. Sitten vaan voimistuu mitä enemmän elintaso nousee.

Yhteistyössä