Miksi vanhempi lapsi hoitoon kun pienempi kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Champion
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Champion

Aktiivinen jäsen
05.04.2005
4 115
0
36
Pirkanmaa
Ei nyt millään pahalla mut mulle tulee mieleen aina kun isompi menee hoitoon ja pienempi on kotona et vanhempi sysätään päiväks pois jaloista ja toisaalta viedään turhaan hoitopaikka sellaiselta joka sitä kipeesti tarvitsee turhan takia kun voisi lapsi olla kotonakin. Onhan olemassa kaiken maailman kerhoja vaikka kuinka paljon mihin lapsen voi viedä leikkimään pari ketaa viikossa. Eikös se voi lapsesta tuntua vähän syrjimiseltä kun laitetaan pois jaloista päiväksi? Kyllä meillä poika 4.v on paljon mieluummin kotona kun hoidossa. Eikös sillon asiat ole vähän huonosti jos hoitopaikka on parempi paikka kun koti lapsen mielestä?

*haukotus*
Eihän tästä aiheesta ole päivään tai pariin tappeluketjua ollutkaan.

Mutta vastaan silti :D
Kaikkialla ei ole niitä kerhoja yms minne isomman sisaruksen voi viedä leikkimään pari kertaa viikossa. Siinä yksi syy vaikkapa.

Meillä 4v lapsi on puolipäiväisenä hoidossa. Leikkikavereita ei ole lähellä ja seurakunnan kerho ainoa joka täälläpäin on ja sinne ei viedä kun ei ei haluta lapsellle opettaa mitään uskonnollisia juttuja (kokeiltiin ja oli liikaa jeesusta meille). Kauempana oleviin kerhoihin pitäis lähteä bussilla ja se on aika hankalaa talvipakkasella pienen vauvan ja isomman kans lähteä. Ja sit kerhon ajaks pitäis itselle ja vauvalle olla paikka minne mennä kun ei tuossa edestakaisin voi bussilla ajella koko päivää.

Lapset on myös erilaisia ja toiset kaipaa seuraa eritavalla kuin toiset. Ja toiset lapset on muutenkin enemmän äidin helmoissa pyörijöitä kuin toiset.

Meillä lapsi ei lähde pois jaloista pyörimästä vaan hänelle annetaan mahdollisuus saada leikkikavereita. Eikä hoitopaikka ole parempi paikka kuin koti vaikka lapsi siellä muutaman tunnin päivässä viettääkin.

Mun mielestä on tosi surullista, kun näyttää olevan niin ettei lapsilla ole yhtään tarhan ulkopuolisia kavereita ja ei ole tuttavaperheitä joissa käydä ja palvelutkin on ajettu alas ettei mitään kerhoja ole. Onpa surkeaa, kun jopa omassa tuppukylässä oli MLL:n kerho.

No mutta kyllähän kotonakin virikkeitä saa jos vaan haluaa. Kyllä mullakin omat lapset hoidossa tällä hetkellä kun olen töissä mutta aina kun mies on viikolla vapaalla niin ihan ehdottomasti lapset sillon kotona eikä hoidossa. Hyvin toi ylivilkas poikakin pärjää.

Mulle tuli tää aihe mieleen (en ole ite ennen päässyt tästä tappelemaan :D ) kun äiti puhui jostain tutusta joka vei toisen hoitoon ja piti toisen kotona. Äitikin sanoi ettei ikimaailmassa tekis lapselleen noin. Vanhempi saattaa koke lapsen tarvitsevan virikkeitä mutta kyllä se koti on kaikkein tärkin ja lapset jotka ovat koko ikänsä kotona eskariin tai kouluun asti ovat kyllä yhtä normaaleja kun muutkin jotka ovat olleet siinä niin kovin virikkeellisessä päivähoidossa. ´Tähän päädyttiin äidin kanssa.

Voiko joku oikeasti 100% väittää ettei olisi helpottunut siitä että isompi on hoidossa ja saa olla vain pienemmän kanssa päivän? En usko jos joku niin väittää eli oma lehmä ojassa joka tapauksessa.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
No mutta kyllähän kotonakin virikkeitä saa jos vaan haluaa. Kyllä mullakin omat lapset hoidossa tällä hetkellä kun olen töissä mutta aina kun mies on viikolla vapaalla niin ihan ehdottomasti lapset sillon kotona eikä hoidossa. Hyvin toi ylivilkas poikakin pärjää.

Mulle tuli tää aihe mieleen (en ole ite ennen päässyt tästä tappelemaan :D ) kun äiti puhui jostain tutusta joka vei toisen hoitoon ja piti toisen kotona. Äitikin sanoi ettei ikimaailmassa tekis lapselleen noin. Vanhempi saattaa koke lapsen tarvitsevan virikkeitä mutta kyllä se koti on kaikkein tärkin ja lapset jotka ovat koko ikänsä kotona eskariin tai kouluun asti ovat kyllä yhtä normaaleja kun muutkin jotka ovat olleet siinä niin kovin virikkeellisessä päivähoidossa. ´Tähän päädyttiin äidin kanssa.

Voiko joku oikeasti 100% väittää ettei olisi helpottunut siitä että isompi on hoidossa ja saa olla vain pienemmän kanssa päivän? En usko jos joku niin väittää eli oma lehmä ojassa joka tapauksessa.

mä voisin väittää, että mulle ois helpompaa olla viemättä poikaa kolmesti viikossa päiväkotiin. ei oo kivaa aamuisin herätä aikaisin ja etenkin nyt ku on tullu pimeetä ja kylmää, niin mieluummin vaan kääntäisin kylkee.

Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Niin no... ei kaikki ole ihan niin mustavalkoista. Meillä vanhin 4vee päiväkodissa ja ite kotona 2vee ja 1vee poitsujen kans. Ihan vaan sen takia että se on kuntoutuksellisena päiväkodissa. Fysioterapiat, toimintaterapia ja psykologi ym käy päiväkodilla jumppaamassa että saa kelan kautta kuntoutuksen. Muuten ihan kuin muutkin lapset,mutta sairastaa sokeritautia ja aivoneste ja lihakset jumissa. Ei kaikki näy päällepäin aina :flower:

Ja vielä. Asutaan maalla ja täälä ei kerhoja edes järjestetä.

Puhuinkin nyt yleisesti tästä turhaan vientinä enkä sellaisena etteikö lasta saisi viedä jos on jokin kunnollinen syy kuten teillä. Älkää nyt kaikki ottako niin henkilökohtaisesti.

Ja toi puolipäiväinen on vielä sellainen minkä ymmärrän jos on kyse virikkeistä ja lapsen kaverista mutta kun pitkään hoitopäivään liittyy paljon muutakin kun kaverit ja virikkeet.

Alkuperäinen kirjoittaja thewaxa:
Niin no... ei kaikki ole ihan niin mustavalkoista. Meillä vanhin 4vee päiväkodissa ja ite kotona 2vee ja 1vee poitsujen kans. Ihan vaan sen takia että se on kuntoutuksellisena päiväkodissa. Fysioterapiat, toimintaterapia ja psykologi ym käy päiväkodilla jumppaamassa että saa kelan kautta kuntoutuksen. Muuten ihan kuin muutkin lapset,mutta sairastaa sokeritautia ja aivoneste ja lihakset jumissa. Ei kaikki näy päällepäin aina :flower:

Ja vielä. Asutaan maalla ja täälä ei kerhoja edes järjestetä.

Puhuinkin nyt yleisesti tästä turhaan vientinä enkä sellaisena etteikö lasta saisi viedä jos on jokin kunnollinen syy kuten teillä. Älkää nyt kaikki ottako niin henkilökohtaisesti.

Ja toi puolipäiväinen on vielä sellainen minkä ymmärrän jos on kyse virikkeistä ja lapsen kaverista mutta kun pitkään hoitopäivään liittyy paljon muutakin kun kaverit ja virikkeet.

Mutta pointtina oli se että yllättävän moni sairastaa ja se ei näy päällepäin. Monikaan aikuinen ei halua sanoa ääneen että lapsi kuoleman sairas ja kuntoutetaan päiväkodissa. Sitä monesti peitellään että haluaa virikkeitä ja tykkää leikkiä sielä ja äiti saa keskittyä vauvaan ym. :flower:

Meillä lääkäri suositteli päiväkotia kuntouttavana sillon kun nuorimmaisen kans olin kotona.. ja osa-aikaisena oli päiväkodissa ja välillä oli päiviä etten vieny ollenkaan kun en jaksanut.
Ja nyt kun työssä ollaan aina kun itsellä on vapaa päivä tai itse olen sairas niin kotona ollaan aina kun siihen mahdollisuus

Totta tuo, mitä thewaxa totesi.
Mun pojan kehitysviive ei näy päällepäin.
Ja mm. äidin masennus/uupumus ei useinkaan ole sellainen asia, että siitä kovaan ääneen kylillä huudeltaisiin. Eikä siitä, että perhe on sossun syynäyksen alla, ja lapset ovat hoidossa lastensuojelullisena toimenpiteenä.

Siksi että kerhoja ei ole lähimailla ja mies tarvitsee auton työhönsä (kerhoon viemisen takia ei toista autoa hankita!), lähimpään päiväkotiin on muutama sata metriä. Lapsi on hoidossa kolmena päivänä viikossa lyhyehkön päivän.

Itse ihmettelen TÄYSIN samaa! Niin paljon kuin tyttömme nauttiikin päiväkodissa olemisesta, en vain kykenisi pitämään häntä tarhassa vain ollakseni itse vauvan kanssa.

Tästäpä syystä sain tytölle kerhopaikan joka toimii 3krt viikossa 3h kerrallaan! Mieletön juttu :)

Hohhoijaa!

Pian tämä on 10 sivuinen ketju, jossa pääosaa näyttelevät ne laiskat mammat, jotka laittavat esikoisensa hoitoon, että saavat itse maata vauvan kanssa kotona. Pakkoko niitä lapsia on tuupata puolen vuoden välein, jollei niitä jaksa hoitaa?

Tarhat ja perhepäivähoitajat on lapsille, joiden vanhemmat OPISKELEVAT tai KÄYVÄT TÖISSÄ!!

Ei niille, jotka makaavat itse kotona pienemmän lapsen kanssa, isomman ollessa poissa jaloista!

1 50stä voi olla joku kuntouttamisen takia hoidossa oleva, mutta isoin osa on näitä, joilla ei ole mitään välttämätöntä TARVETTA olla hoidossa.
Suomen laki kusee tässäkin.

No mutta eikka! Etkö ole kuullut näistä virikkeistä joita nykylapset tarvitsevat ihan hillittömästi eikä se kotona olo enää riitä? Katos, pienestä se on aloitettava. Ja nykyihmiset on niiiiiin yksinäisiä, ettei muita lapsia ole yhtään missään, ei ole tuttavaperheitä, ei mitään kerhoja, ei siis kertakaikkiaan seuraa muualla kuin siellä päiväkodissa. Ankeaa! :(

Miten se sinun takamusta kaivelee, jos joku haluaa jopa elää, eikä olla puolikuollut? jos esim. vie lapsen toisten lasten seuraan 4 tunniksi päivässä, ja itse hoitaa vauvaa kotona, eikä mene jonnekin puistoon palelemaan?

Oletko kateellinen?teitkö itse niin pienellä ikäerolla lapset että et kehdannut tai eikö sulla ollut varaa maksaa hoitomaksua?

miksi äidin pitäisi olla se joka elää vain äitiydelle 24/7?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
No mutta eikka! Etkö ole kuullut näistä virikkeistä joita nykylapset tarvitsevat ihan hillittömästi eikä se kotona olo enää riitä? Katos, pienestä se on aloitettava. Ja nykyihmiset on niiiiiin yksinäisiä, ettei muita lapsia ole yhtään missään, ei ole tuttavaperheitä, ei mitään kerhoja, ei siis kertakaikkiaan seuraa muualla kuin siellä päiväkodissa. Ankeaa! :(

Niin. Maailma on surkea paikka. Täällä palstalla noita virikekuntoutettavia reppanoita on pilvinpimein. Äidit kuorossa kehtaavat myöntää vievänsä jonkun todella tarvitsevan päivähoitopaikan pitämällä palleroansa hoidossa "turhan takia".

Minusta tuo olisi yksi asia, joka pitäisi heti välittömästi muuttaa ja kieltää sellaisten kakaroiden hoitoonvienti, joiden äiti on vauvan kanssa kotona. Syvältä tuollainen saamattomuus!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten se sinun takamusta kaivelee, jos joku haluaa jopa elää, eikä olla puolikuollut? jos esim. vie lapsen toisten lasten seuraan 4 tunniksi päivässä, ja itse hoitaa vauvaa kotona, eikä mene jonnekin puistoon palelemaan?

Oletko kateellinen?teitkö itse niin pienellä ikäerolla lapset että et kehdannut tai eikö sulla ollut varaa maksaa hoitomaksua?

Luepa koko ketju niin ei tarvitse hermostua...

Näin voi kysyä vain yh tai nainen jolla "mies" ei hoida lapsia. Ainakin mulle on itsestään selvyys että ei tarvitse olla äiti 24 /7 koska on myös se mies.

Sama kysymys sinulle; MIKSI TEIT ENEMMÄN KUIN YHDEN LAPSEN NOIN PIENELLÄ AIKAVÄLILLÄ, kun et niitä jaksa itse hoitaa???????!

Olisit pitänyt nepparit kiinni ;).

Yhteistyössä