Miksi vanhemmat eivät pue lapsiaan juhliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja `??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kyllä on ihmisillä vähän juhlia. Meillä on saletisti joka vuosi ainakin yhdet häät, yhdet rippijuhlat, yhdet konfirmaatiojuhlat, yhdet kastejuhlat jne. Tänä vuonna kolmet häät, kahdet konfirmaatiojuhlat, kaksi kastejuhlaa nyt ainakin, näihin on kutsut tullut. Mutta vielähän ehtii tulla lisää. Iso suku ja paljon ystäviä. Ei kovin sosiaalista kuvaa anna ihmisestä, jos on 10-vuoteen mahtunut yhdet häät.

Tottakai on ymmärrettävää, että joskus ei todellakaan ole ollut mahdollisuutta esim. niitä kenkiä saada juhlaa varten (poikia3:n esimerkki), mutta hei, tuskin sama tilanne on kaikilla niillä muilla, lukemattomilla tapauksilla, jotka juhlivat lenkkareissa... ;)

En jaksanu lukea koko ketjua mutta olen huomannu saman asian kuin ap. Kyllä meillä ainakin lapset puetaan juhliin juhlavaatteisiin. Samoin koulun ja päiväkodin juhliin yms. Meillä myös on juhlakengät erikseen, ei missään lenkkareissa mennä.

[QUOTE="a p";26258075]Kyllä on ihmisillä vähän juhlia. Meillä on saletisti joka vuosi ainakin yhdet häät, yhdet rippijuhlat, yhdet konfirmaatiojuhlat, yhdet kastejuhlat jne. Tänä vuonna kolmet häät, kahdet konfirmaatiojuhlat, kaksi kastejuhlaa nyt ainakin, näihin on kutsut tullut. Mutta vielähän ehtii tulla lisää. Iso suku ja paljon ystäviä. Ei kovin sosiaalista kuvaa anna ihmisestä, jos on 10-vuoteen mahtunut yhdet häät.[/QUOTE]

Meillä juhlat menevät kyllä jaksoittain, viime vuonna ei yksiäkään häitä, ei rippijuhlia, yhdet hautajaiset ja yksi kaste oli viime vuonna. Pari vuotta sitten kahdet häät.

Jaksottain tuo juhlien meneminen johtuu ihan siitä, että suvussa on sisarukset ovat saaneet lapsensa suht samaan aikaan, sen vuoksi rippijuhlat, kasteet yms. ovat menneet ryppäinä muutaman vuoden sisällä, sitten on vuosia jolloin ei tapahdu yhtään mitään. Tämän vuoden ainoat tiedossa olevat juhlat ovat esikoiseni rippijuhlat.

Meillä on myös iso suku, mutta niin iso suku, että kaikki eivät kaikkiin juhliin mahdu, esim. serkkuni häihin ei meidän perhettämme kutsuttu. Ja kun ikää meillä aikuisilla on jo yli 40, on suurin osa ystävistämme mennyt jo naimisiin ajat sitten, meillä päin ei ole tapana kutsua ystäväperheitä esim. rippijuhliin ja kasteisiin.

Mikä ero on muuten konfirmaatiojuhlilla ja rippijuhlilla, kun musta ne on yksi ja sama juttu?

Lisättäköön vielä, että mun kaikilla pojillani on juhlissa paidat, tummat housut, ja liivi tai puvun takki. Myös juhlakengät löytyy joka jätkällä.

Meillä myös kenkiä on enemmän kuin tavallisesti perheillä täällä, talvella on kuomat ja goret, mielellään myös nahkakengät juhlavampia tilaisuuksia varten. Kesällä lenkkarit, sandaalit, crocksit ja nahkakengät. Ja ne juhlakengät erikseen. Mutta tuosta omasta kokemuksestani myös tiedän, ettei niitä kenkiä aina halusta huolimatta löydy. Ja kun poikia on nuo 3 kappaletta, nykyisin juhlakenkiä joutuu ostamaan yleensä vain tuolle esikoiselle, muille löytyy sitten kaapista veljien vanhoja. Ja tosiaan toivon, ettei kundin jalka enää kasva, koska sitten kenkien hankkiminen menee tosi haasteelliseksi.

[QUOTE="poikia3";26258060]Ja tilanne vaan pahenee, mun esikoisen kengän numero on 45. Siltä poistettiin vasta kynsi varpaasta, oli vielä lunta maassa, mutta kaupoista ei löytynyt numeron 47 kenkää. Siteen kanssa(side yli sentin varpaan normaalimitan) poika olisi tarvinnut sellaisen. Poika tuli leikkauksesta kotiin sandaaleissa - ja oli sitten kotona useamman päivän, ettei enää tarvinnut paksua sidettä jalassa. 45 kenkiä löytyy vielä suhteellisen hyvin, toivottavasti kundin jalka ei enää kasva, koska sitten rupeaa menemään jo tosi vaikeaksi. Yksi duunikaveri kuvasi tilannetta niin, että kaikki kengät, jotka tuntuvat hyviltä jalassa on ostettava, koska isoja kenkiä ei tule kauppaan kuin yksi tai kaksi paria. Eikä todellakaan kaikkia kenkämalleja tule kauppaan noin isoissa koissa.[/QUOTE]

Miesten puolella tarjontaa on vielä jonkin verran, mutta pelkään miten tytön kanssa käy. 10 v:llä on jo 39-41 kengän koko mallista riippuen ja jos vielä paljon kasvaa, niin ongelmia tulee olemaan, 42 alkaa olla numero mihin tarjonta loppuu, jostain voi löytyä vielä 43. Kenkäkaupoissa ovat onneksi hieman heränneet tilanteeseen ja hankkivat isompia kenkiä, selittivät, että naisten juhlakengistä katosi ensimmäisenä koko 42. Itselleni ostan kengät aina kun löytyy tarpeeksi leveällä lestillä, tytöllä on onneksi sentään kapea jalka.

Pojalla tuntuu sentään jalan koon kasvu lähes loppuneen, pääsee nyt peruskoulusta.

[QUOTE="poikia3";26258125]
Mikä ero on muuten konfirmaatiojuhlilla ja rippijuhlilla, kun musta ne on yksi ja sama juttu?[/QUOTE]
Konfirmaatio tapahtuu kirkossa, rippijuhlat vietätään sitten kotona tai missä juhlapaikassa ne sitten haluaa pitääkin.

[QUOTE="vieras";26258173]Konfirmaatio tapahtuu kirkossa, rippijuhlat vietätään sitten kotona tai missä juhlapaikassa ne sitten haluaa pitääkin.[/QUOTE]

Joo, mutta ko. kirjoittajalla oli erikseen konfirmaatiojuhlia ja rippijuhlia. Kyseessä mun mielestäni on tilaisuus, joka jakautuu konfirmaatioon kirkossa ja juhliin kotona tai juhlapaikassa, ei siis kahta eri juhlaa! Ja en tiedä ketään joka olisi kutsuttu joko kirkkoon tai rippijuhliin.

Vastaavalla tavallahan vihitään yleensä kirkossa tai maistraatissa ja juhlat ovat eripaikassa, ei tuolloinkaan puhuta kaksista eri juhlista.

En ole puhunut korkokengistä. Minusta korkokenkien ja tennareiden välimaastostakin löytyy kenkiä joita pitää metsähäissä :)

Itse olen muuten kokkaroinut kaverisynttäreillä tyllimekossa, ja hyvin sen kanssa pystyi melskaamaan. Se onkin siitä kiinni, onko juhlavaate mukava päällä, sillä sitä sen täytyy olla että voi olla rennosti ja nauttia juhlista.

Mainitsinko minäkään mitään korkkareista. Siellä metsässä voi olla märkää ja ne sun kenkäsi voivat siellä kastua ja mennä täysin pilalle. Riippuu nyt tosin metsästäkin, mutta mun mielestäni mun nahkaiset kaupunkikävelykengätkin voivat olla väärät jalkineet metsään.

Teitkö sä kuperkeikkoja tyllimekossa? Satuinpa nimittäin kuulemaan, kun tyttö voihkaisi ollessaan selällään vetoketjun raapiessa selkää. Noihin juhliin tyllimekko oli täysin väärä vaate.

Kiinnitän kyllä joskus huomiota aikuisiin, jotka ovat alipukeutuneet juhliin. En tosin jaksa asialla päätäni vaivata. Kiva, että ovat lähteneet mukaan juhlimaan, vaikka voimat/rahat/tyylitaju/kasvatus eivät olekaan kertoneet mikä olisi pukukoodi.
Mutta ap:lle voin myös sanoa. että ne tylli-paljettihärpäkkeet tai teryleenisuorathousut, joihin jotkut pikkulapsensa pukevat, eivät vastaa myöskään minun tyylitajuani. Joskus kauniskuosinen trikoomekko voi olla tyylikkäämpi vaihtoehto, kuin halvalla hankittu paljettikauhistus.

[QUOTE="a p";26258075]Kyllä on ihmisillä vähän juhlia. Meillä on saletisti joka vuosi ainakin yhdet häät, yhdet rippijuhlat, yhdet konfirmaatiojuhlat, yhdet kastejuhlat jne. Tänä vuonna kolmet häät, kahdet konfirmaatiojuhlat, kaksi kastejuhlaa nyt ainakin, näihin on kutsut tullut. Mutta vielähän ehtii tulla lisää. Iso suku ja paljon ystäviä. Ei kovin sosiaalista kuvaa anna ihmisestä, jos on 10-vuoteen mahtunut yhdet häät.[/QUOTE]

No sanoppa muuta. Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä kohta 14 vuotta. Ja tähän aikaan mahtuu 3 hautajaiset, yksi rippijuhla, yksi yo-juhla, yksi kastejuhla ja YHDET häät ja 3 syntymäpäiväjuhlat (tarkoitan 90-,ja 2 70-vuotisjuhlaa )

Kyllähän noita sukulaisia on mennyt naimisiin, mutta ei olla oltu kutsulistalla kun on haluttu pitää kaverihäitä.

JUHLIIN pukeudutaan JUHLAvaatteisiin. Kerran olemme olleet vastoin tapojamme huonosti pukeutuneita kun tulimme reissusta suoraan juhliin. Ei ollut kiva juhlafiilis pukeutumattomuuden ja kammottavan väsymyksen vuoksi. Kyllä meitä varmaankin katsottiin ihmeissään, kaikki kun eivät tienneet mistä on kyse. Ei tule tapahtumaan toiste. :)

Itse en kyllä osta juhlakenkiä, vaikka ne maksaisi 7,50e jos niitä käytetään tasan sen yhden kerran.
En ymmärtänyt miksi tytöllä olisi pitänyt olla joku panta? Kyllä tytön tukka voi olla siisti ilman mitään härpäkkeitäkin...

Siis miksi ihmeessä? Itse kyllä ostan juhlakengät, jos on juhlat tiedossa, se kuuluu asiaan. Vaikka niitä käytettäisiinkin vain kerran. Ja ei ole edes iso investointi, haloo, vajaa 10e! Kyllä sen verran voi laittaa juhlakenkiin.

Mä en vaan voi ymmärtää tätä ihmeellistä palsta-asennetta, että "en kyllä osta ja maksa ja nillinnillin..", kun ei ole edes rahasta kiinni useimmilla. Tää on varmaan samaa sarjaa sen kanssa, että ei kyllä mihinkään ravintolaan lähdetä, kun kotona syö halvemmalla ihan saman aterian. Huoh.

[QUOTE="poikia3";26258259]Mainitsinko minäkään mitään korkkareista. Siellä metsässä voi olla märkää ja ne sun kenkäsi voivat siellä kastua ja mennä täysin pilalle. Riippuu nyt tosin metsästäkin, mutta mun mielestäni mun nahkaiset kaupunkikävelykengätkin voivat olla väärät jalkineet metsään.

Teitkö sä kuperkeikkoja tyllimekossa? Satuinpa nimittäin kuulemaan, kun tyttö voihkaisi ollessaan selällään vetoketjun raapiessa selkää. Noihin juhliin tyllimekko oli täysin väärä vaate.[/QUOTE]

Ihanko totta, että metsässä voi olla märkää? :D En tiennyt, kiitos tästä tiedosta.
Ja kyllä tein kuperkeikkoja. Olen ihan satavarma, että sellaisiakin tyllimekkoja on, missä pikkusten on hyvä olla ja telmiä.

Tää on varmaan samaa sarjaa sen kanssa, että ei kyllä mihinkään ravintolaan lähdetä, kun kotona syö halvemmalla ihan saman aterian. Huoh.
Joo, näin on ainakin meillä. Ei ole minkäänlaista intoa mennä syömään kotikaupungin ravintoloihin paitsi korkeintaan johonkin pizzeriaan. 5 hengen ruokailu maksaa helposti 200 euroa. Sillä rahalla saa kotona loistoaterian. Kotona tehty ruoka on usein jopa parempaa kuin ravintolassa saatu.

Joo, näin on ainakin meillä. Ei ole minkäänlaista intoa mennä syömään kotikaupungin ravintoloihin paitsi korkeintaan johonkin pizzeriaan. 5 hengen ruokailu maksaa helposti 200 euroa. Sillä rahalla saa kotona loistoaterian. Kotona tehty ruoka on usein jopa parempaa kuin ravintolassa saatu.

Näinhän se on. Itse olen myös sitä mieltä, että miksi matkustella ja maksaa siitä satoja euroja, kun voi katsoa matkaoppaita. Ja kotosuomessa on usein turvallisempaakin. Ja jos nyt joskus reissuun lähdetään, vaikka tallinnan risteilylle, niin omat eväät otetaan mukaan, kun laivalla ja tallinnassa syöminen maksaa niin paljon. Itse asiassa usein jäädään hyttiin.

Näinhän se on. Itse olen myös sitä mieltä, että miksi matkustella ja maksaa siitä satoja euroja, kun voi katsoa matkaoppaita. Ja kotosuomessa on usein turvallisempaakin. Ja jos nyt joskus reissuun lähdetään, vaikka tallinnan risteilylle, niin omat eväät otetaan mukaan, kun laivalla ja tallinnassa syöminen maksaa niin paljon. Itse asiassa usein jäädään hyttiin.
Reissussa ollessa on eri asia syödä ravintolassa, koska kotikokkausmahdollisuutta ei ole. Ravintolasta riippuu hyvin pitkälti, onko ruoka hintansa arvoinen. Risteilyllä vien mielelläni lapset buffettiin syömään, koska siellä he saavat syödä vatsansa täyteen. Kotikaupungin ravintolassa käytyään he todennäköisesti olivat ruokaa vailla heti kotiin päästyään, sillä sen verran minimaalisesti ruokaa saa 50 eurolla per nenä.

Minustakin on valitettavaa, ettei lasten juhlapukeutumiseen välttämättä jakseta panostaa. Lenkkarit ja farkut, olivat kuinka siistit hyvänsä, eivät ole juhlavaatteet aikuisella eikä lapsella.

No kaikilla ei vaan ole niin juhlia.. itse olen ollut häissä viime vuonna, sitä edellinen kerta taisi olla 5vuotta sitten. Ystäviä ja sukulaisia riittää, mutta itseäni vanhempi suku on ehtinyt naimisiin silloin kun itse olin lapsi ja, koska olen serkuksista toiseksi vanhin ei serkut (suurin osa) ole vielä siinä iässä . Ystäviäkin on paljon, mutta kaikki ei halua naimisiin ja vaikka silloin tällöin joku naimisiin menee, ei silti häitä joka kesälle ole ollut. Kastajaisiin täällä kutsutaan yleensä vain oma perhe ja kummit, joten sellaiset juhlat meidän perheellä viimeksi oli muutama vuosi takaperin. Se, että on sosiaalinen ei välttämättä tarkoita monia "virallisia" juhlia vuodessa.

Väärin - kaikki häät eivät ole kermakakkujuhlia. Mitäs jos häät pidettäisiin metsässä?

No tuolloin häiden symbolinen merkitys on kyllä yhtä tyhjän kanssa.

Häät ovat julkinen instituutio kuten pukeutuminen. Ja siksi eri asia kuin esim. huoltsikalla syöminen äitienpäivänä, joka on minusta ok koska pääosassa on yksityiset tunteet. On vain yhteisöllisyyttä ja hyvien tapojen mukaista kunnioittaa asullaan muita ihmisiä, ja sitä ei voi tehdä miten vain vaan on olemassa yhteisesti jaettuja normeja, millaista tämä kunnioitus on. Se ei ole yksilön fiiliksistä riippuvaista vaan historiasta ja yhteisön tapakulttuurista.

Suomalainenhan tietenkin pelkää että erottuu tai on parempi kuin muut... Mutta tarvitseeko tätä oikeasti noudattaa vuosisadasta toiseen? Mikään ei kehity ellei ravistella näitä alemmuuskomplekseja. Se, että maalla voidaan olla kumisaappaissa ja verkkareissa häissä, ei ole argumentti sen puolesta, että niin pitäisi olla tai ylipäätään että siinä olisi jotain positiivista.

[QUOTE="mies";26259286]No tuolloin häiden symbolinen merkitys on kyllä yhtä tyhjän kanssa.

Häät ovat julkinen instituutio kuten pukeutuminen. Ja siksi eri asia kuin esim. huoltsikalla syöminen äitienpäivänä, joka on minusta ok koska pääosassa on yksityiset tunteet. On vain yhteisöllisyyttä ja hyvien tapojen mukaista kunnioittaa asullaan muita ihmisiä, ja sitä ei voi tehdä miten vain vaan on olemassa yhteisesti jaettuja normeja, millaista tämä kunnioitus on. Se ei ole yksilön fiiliksistä riippuvaista vaan historiasta ja yhteisön tapakulttuurista.

Suomalainenhan tietenkin pelkää että erottuu tai on parempi kuin muut... Mutta tarvitseeko tätä oikeasti noudattaa vuosisadasta toiseen? Mikään ei kehity ellei ravistella näitä alemmuuskomplekseja. Se, että maalla voidaan olla kumisaappaissa ja verkkareissa häissä, ei ole argumentti sen puolesta, että niin pitäisi olla tai ylipäätään että siinä olisi jotain positiivista.[/QUOTE]

Amen! Juhlaan pukeudutaan hienosti, koska kyseessä on erityistilaisuus. Sellainen eroaa mammat arjesta. Nyt suut suppuun, selittely pois ja kenkäostoksille mars! :D Asenteesta se on kiinni eikä mistään muusta.

Itse tulin juuri äitienpäiväjuhlista joihin yksi sisaruksista toi pesueensa suurinpiirtein likaisimmissa vaatteissa mitä kuvitella saattaa ja hiukset kampaamatta. Juu, tokihan oli lähisukulaisia vain paikalla mutta olisi kai nyt silti isoäidin mieliksi voinut laittaa edes puhdasta päälle jos ei juhlavaa. Meidän pikkunatiaisellakin oli sentään kauluspaita ja neuletakki. Tämä sama ihminen vielä ihmetteli vierestä kun minä pyyhin ruokatahraa pojan puserosta kun "lastenhan kuuluu sotkea, turha siitä on hössöttää...".

Tässä samassa perheessä perustellaan juurikin juhlavaatteiden puutetta sillä ettei ole rahaa ostaa monia vaatekertoja ja kenkiä. Mutta jos on rahaa niukalti niin eikö juuri silloin pitäisi pitää niitä siisteimpiä vaatteita parhaiten ja huoltaa hyvin ja jos on rahaa ostaa vain yhdet kengät niin ostetaan sitten sen verran siistit että niillä kehtaa mennä juhliinkin ja juostaan siellä rapakoissa sitten vaikka kumppareilla. Tämän perheen lapsille olen itsekin ostanut ja lahjoittanut vaatteita ja kenkiä jotta olisivat siististi puettuja ja sitten niitä vaatteita pidetään ties missä kuraleikeissä "kun ei nyt sattunut olemaan muuta". Hei haloo, kuraleikkivaatetta nyt luulisi löytyvän kasapäin jos vain pistää sanan kiertämään vaikka facessa että meille voi antaa rikkinäiset ja pysyvästi tahraiset vaatteet. Itsekin tietäisin monta perhettä joka ihan ilolla lahjoittaisi pois tuollaiset rievut ettei tarvitse roskiin sulloa, ja säästyisivät ne siistit vaatteet kouluun ja juhliin.

[QUOTE="miia";26257335]ostimme juuri lasten mummmin hautajaisiin kaikille 3 tytölle juhlakengät. Yhteensä liki 80€... eikä noilla paljoa tule olemaan käyttöä.

Yhden mukulan vanhemman on tässä taas helppo huuttaa miksi joku tekee niin kuin tekee. Minusta 80 euroa on iso raha. Todella iso raha.[/QUOTE]

Meillä juhlakengät aina käytetty todella loppuun jokaisella tytöllä!! Olen ostanut niitä ihan uutena, mutta suurimman osan kirpparilta muutamilla euroilla kenties juurikin sen kerran/pari käytettyinä. Ettekö hyvät ihmiset tajua, että niitä voi käyttää juhlien jälkeen ihan normi kenkinäkin:D!?!

Yhteistyössä