Miksi vanhemmat eivät pue lapsiaan juhliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja `??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kaikki eivät käy, ja siellä kevätjuhlissakin on ne lenkkarit jalassa.

Pukeutukoot muut sitten miten lystää, mutta minusta häät on hieno juhla ja juhlissa yleensä pukeutumalla hyvin kunnioitetaan sekä muita että itseä. Ja taidan olla outo... metsähäihinkin menisin kauniissa mekossa ja kauniissa kengissä. Minua ei haittaa jos olen ylipukeutunut, se on minusta vähemmän noloa kuin olla alipukeutunut. Ylipukeutuneena sentään on yrittänyt jotain.

Mua käy naurattamaan hienot kenkäsi metsässä, siellä sitten teloisit nilkkasi, etkä pystyisi nauttimaan häistä, kun hienostelisit kenkiesi kanssa.

Vähän niin kuin tänään, kuopus oli synttäreillä, joihin pukukoodina oli sisäjumppavaatteet - olivat siis jumppapaikassa. Yksi lapsista oli ylipukeutunut tyllimekossaan - mahtoi olla kivaa, kun mekossa ei voinut temppuilla.

Olen minäkin sitä mieltä, että mielummin vähän ylipukeutunut, kuin alipukeutunut. Hienot kengät jalassa metsässä on kuitenkin jo todella liikaa!

[QUOTE="poikia3";26257846]Tuli muuten mieleeni, ettei niitä kenkiä edes aina pikku pojille löydy kaupasta, vaikka olisit sellaiset valmis ostamaan. Menimme mieheni kanssa naimisiin kesäkuun puolessa välissä, samalla kertaa keskimmäinen kastettiin. Esikoiselle oli mustat housut, paita ja musta liivi, ja etsin sitten 3-vuotiaalle sopivia kenkiä. Niitä ei ollut missään! Kauppojen mukaan juhlakengät oli myyty kevään lakkiaisten aikaan, eikä niitä tullut lisää. Päädyin minäkin ostamaan pojalle jalkineiksi tummansiniset tennarit, kun mitään muuta ei tuon muutaman päivän varoitusajalla löytynyt.[/QUOTE]

Muutaman päivän varoitusajalla? Tuliko naimisiinmenonne ja kastejuhla täytenä yllätyksenä?

Muutaman päivän varoitusajalla? Tuliko naimisiinmenonne ja kastejuhla täytenä yllätyksenä?

Joo, olisinhan minä voinut ostaa kengät lapselle ennen vauvan syntymää, jos ne sitten olisivat vielä sopineet.

Katsos aina et voi tietää mitä toiselle on tapahtunut. Mulla oli erittäin vaikea synnytys (istukan osittainen irtominen, kiireinen sektio ja hb:n romahdus), n. 6 viikkoa synnytyksen jälkeen olin nalkissa kotona, ja vauvan kanssa ei kierretä päiväkausia ennen ristiäisiä. Jos kuitenkin kävin 15 kenkäliikkeessä ja tavaratalossa riittääkö se sinulle?

[QUOTE="poikia3";26257914]Joo, olisinhan minä voinut ostaa kengät lapselle ennen vauvan syntymää, jos ne sitten olisivat vielä sopineet.

Katsos aina et voi tietää mitä toiselle on tapahtunut. Mulla oli erittäin vaikea synnytys (istukan osittainen irtominen, kiireinen sektio ja hb:n romahdus), n. 6 viikkoa synnytyksen jälkeen olin nalkissa kotona, ja vauvan kanssa ei kierretä päiväkausia ennen ristiäisiä. Jos kuitenkin kävin 15 kenkäliikkeessä ja tavaratalossa riittääkö se sinulle?[/QUOTE]

Kai se mieskin voisi homman hoitaa.

[QUOTE="poikia3";26257930]Niin, edelleen et tiedä kaikkea. Lapsen isästä olin eronnut - en katso uuden puolison velvollisuudeksi lähteä ostamaan lapselleni kenkiä.

Kuinka monta liikettä sen puolison olisi pitänyt käydä, jos 15 liikettä ei ole jo tarpeeksi?[/QUOTE]

Kyllä on avutonta meininkiä. Oisit vaikka tilannut netistä... Ja älä edes väitä ettei sieltäkään löytynyt :D

[QUOTE="poikia3";26257930]Niin, edelleen et tiedä kaikkea. Lapsen isästä olin eronnut - en katso uuden puolison velvollisuudeksi lähteä ostamaan lapselleni kenkiä.

Kuinka monta liikettä sen puolison olisi pitänyt käydä, jos 15 liikettä ei ole jo tarpeeksi?[/QUOTE]

ps. kierretyt liikkeet olivat Myyrmannin ja Sellon kenkäkaupat ja tavaratalot (Prisma, Citymarket, Anttila) sekä Tapiolan kenkäkaupat ja Sokos ja Stockmann.

Tää on ihan ihme juttu kun monet tuntuu olevan suorastaan ylpeitä siitä että pukeudutaan huonosti. Käytännöllisyys on tosiaan aina arvostetumpaa jne. No, ihan sama mulle mutta en vaan ymmärrä että miksi.

Kyllä on avutonta meininkiä. Oisit vaikka tilannut netistä... Ja älä edes väitä ettei sieltäkään löytynyt :D

Sinä tässä olet avuton, mikä mahtaa olla netin toimitusaika? Entä minkälaiset mahtoivat olla nettikauppojen määrä 12 vuotta sitten? Niimpä, sinä taisit olla ihan kakara tuohon aikaan. Jos netistä olisi löytynyt, ne eivät olisi ehtineet perille ajoissa!

[QUOTE="poikia3";26257948]Sinä tässä olet avuton, mikä mahtaa olla netin toimitusaika? Entä minkälaiset mahtoivat olla nettikauppojen määrä 12 vuotta sitten? Niimpä, sinä taisit olla ihan kakara tuohon aikaan. Jos netistä olisi löytynyt, ne eivät olisi ehtineet perille ajoissa![/QUOTE]

Kuten sanottua, ei ne juhlat yht'äkkiä tulleet. Olis sulla ollut aikaa. Ja kyllä olen jo 12 vuotta sitten käyttänyt nettikauppoja.

[QUOTE="poikia3";26257869]Mua käy naurattamaan hienot kenkäsi metsässä, siellä sitten teloisit nilkkasi, etkä pystyisi nauttimaan häistä, kun hienostelisit kenkiesi kanssa.

Vähän niin kuin tänään, kuopus oli synttäreillä, joihin pukukoodina oli sisäjumppavaatteet - olivat siis jumppapaikassa. Yksi lapsista oli ylipukeutunut tyllimekossaan - mahtoi olla kivaa, kun mekossa ei voinut temppuilla.

Olen minäkin sitä mieltä, että mielummin vähän ylipukeutunut, kuin alipukeutunut. Hienot kengät jalassa metsässä on kuitenkin jo todella liikaa![/QUOTE]

En ole puhunut korkokengistä. Minusta korkokenkien ja tennareiden välimaastostakin löytyy kenkiä joita pitää metsähäissä :)

Itse olen muuten kokkaroinut kaverisynttäreillä tyllimekossa, ja hyvin sen kanssa pystyi melskaamaan. Se onkin siitä kiinni, onko juhlavaate mukava päällä, sillä sitä sen täytyy olla että voi olla rennosti ja nauttia juhlista.

[QUOTE="poikia3";26257948]Sinä tässä olet avuton, mikä mahtaa olla netin toimitusaika? Entä minkälaiset mahtoivat olla nettikauppojen määrä 12 vuotta sitten? Niimpä, sinä taisit olla ihan kakara tuohon aikaan. Jos netistä olisi löytynyt, ne eivät olisi ehtineet perille ajoissa![/QUOTE]

Niin ja Selloa ei edes ollut 12 vuotta sitten...

Kuten sanottua, ei ne juhlat yht'äkkiä tulleet. Olis sulla ollut aikaa. Ja kyllä olen jo 12 vuotta sitten käyttänyt nettikauppoja.

Vastaappa sinä kysymykseen monestako liikkeestä itse haet lapsillesi kenkiä, kun etsit jotain? Mun ei ole ikinä ennen tarvinnut käydä noin monessa liikkeesä.

Ja jos olet todella huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen, jossa olisit voinut kuolla samoin kuin se vauva, ensisijainen asia on hoitaa sitä vauvaa ja itseäsi kuntoon. Ne häät ja ristiäiset ovat siinä vaiheessa hyvin toissijainen asia. Paitsi näköjään sinulle, joka lähdet kaupoille etsimään kenkiä lapselle, vaikka olet kaikkea muuta kuin kunnossa. Mulla oli kotitöidenteko kieltokin 6 viikkoa synnytyksestä - mutta kauppoihin toki olisin ollut valmis - ainakin sinun mukaasi.

Oli nettikauppoja 12 vuotta sitten, mutta lasten kengät pitää mun mielestäni aina sovittaa - olen itsekkin myynyt kenkiä - ja tiedän, että voi mennä pahasti pieleen, jos niin ei tee. Lisäksi nettikauppojen toimitusaika on viikosta kahteen. Siinä vaiheessa, kun totesin, ettei kenkiä yksinkertaisesti saa - ei mikään nettikauppa olisi niitä ehtinyt toimittaa.

Häät olivat kuitenkin upeat ja tunnelmalliset, vaikka pienellä sulhaspojalla sattuikin olemaan tennarit jalassa - sitä ei noista häistä muista varmastikkaan yksikään vieras. He muistavat jotain ihan muuta - sen mikä oli tärkeintä!

Miksi ne pukis lapsiakaan juhlavasti kun eivät monesti itseäänkään? Trikootunika ja leggingsit naisilla ja mustat farkut pikeepaidan kanssa miehillä paremmissakin juhlissa. Surullista.

Minusta se käyttökertojen vähyys on huono selitys. Siksi juuri pukeudutaankin juhlavasti, kun ne juhlat ovat erityistilaisuuksia joita on hieman harvemmin!

Itse olen löytänyt lapsille usein Halpa-hallista tosi halvalla juhla-asut ja juhlakengät.

Ja nettikaupoissahan on kaiken maailman alennuksia vähän väliä, Ellokseltakin pukkaa alennuskoodeja kai viikoittain.

Tytöille kyllä löytyy juhlakenkiä pienellä rahalla, mutta pojille on hankalampi löytää. Etenkin kun meidän esikoispojalla on niin leveä jalka, ettei sille tahdo löytyä sopivaa, päälle viittäkymppiä en suostunut maksamaan jostain kerran käytettävistä kengistä, panostin sen sen mieluummin käyttökenkiin (eli sai käydä juhlissa esim. Eccon sandaaleissa, niistäkin yleensä oli se kaikkein kallein malli, joka jalkaan meni). Onneksi on jo iso murkku, joka voi lainata isänsä kanootteja :D

[QUOTE="poikia3";26257986]Vastaappa sinä kysymykseen monestako liikkeestä itse haet lapsillesi kenkiä, kun etsit jotain? Mun ei ole ikinä ennen tarvinnut käydä noin monessa liikkeesä.

Ja jos olet todella huonossa kunnossa synnytyksen jälkeen, jossa olisit voinut kuolla samoin kuin se vauva, ensisijainen asia on hoitaa sitä vauvaa ja itseäsi kuntoon. Ne häät ja ristiäiset ovat siinä vaiheessa hyvin toissijainen asia. Paitsi näköjään sinulle, joka lähdet kaupoille etsimään kenkiä lapselle, vaikka olet kaikkea muuta kuin kunnossa. Mulla oli kotitöidenteko kieltokin 6 viikkoa synnytyksestä - mutta kauppoihin toki olisin ollut valmis - ainakin sinun mukaasi.

Oli nettikauppoja 12 vuotta sitten, mutta lasten kengät pitää mun mielestäni aina sovittaa - olen itsekkin myynyt kenkiä - ja tiedän, että voi mennä pahasti pieleen, jos niin ei tee. Lisäksi nettikauppojen toimitusaika on viikosta kahteen. Siinä vaiheessa, kun totesin, ettei kenkiä yksinkertaisesti saa - ei mikään nettikauppa olisi niitä ehtinyt toimittaa.

Häät olivat kuitenkin upeat ja tunnelmalliset, vaikka pienellä sulhaspojalla sattuikin olemaan tennarit jalassa - sitä ei noista häistä muista varmastikkaan yksikään vieras. He muistavat jotain ihan muuta - sen mikä oli tärkeintä![/QUOTE]

Seliseli :D :D

[QUOTE="vieras";26257942]Tää on ihan ihme juttu kun monet tuntuu olevan suorastaan ylpeitä siitä että pukeudutaan huonosti. [/QUOTE]

Tuo on minusta juuri sitä WT-meininkiä, josta aika ajoin kovasti on keskusteltu. Ollaan polleita käytöstapojen puutteesta ja siitä, miten röyhkeästi tehdään vain oman mielen mukaan, vaikka se olisi täysin etikettiä vastaan. "Minähän menen häihin crocksit jalassa jos minä haluan, mitä se muille kuuluu"...

Seliseli itsellesi, sulta puuttuu empatiakyky täysin. Kannattaa kokeilla synnytystä, joka alkaa sillä, että lattialle hulahtaa, muka lapsivedet - mutta se hulahdus onkin verta - lattialla on iso lätäkkö. Sitten pelkäät vauvan ja itsesi puolesta. Se helpotus, kun kuulet sairaalassa vauvan sydänäänet ja sitten kiireinen sektio, jossa vauva viedään heti tutkittavaksi - lapsivesi on vihreää, paikalle on hälyytetty lastenlääkäri ja leikkurissa on väkeä kuin pipoa.

Sairaalassa muut hoitavat lastasi, kun odotetaan että hb on riittävän hyvä veritankkausten jälkeen.

Mutta ihan sama - lapselle on hommattava kunnon kengät - kun en kuollut, niin ei mitään väliä.

Mä puin lapsen häihin juhlamekkoon, sukkahousuihin ja juhlakenkiä oli peräti kahdet. Aluksi en meinannut löytää mieleisiä juhlakenkiä, niin ostin sellaiset ei niin mun makuun. Mutta vähän ennen häitä löysinkin kivat juhlakengät ja ostin nekin. Lapsi halusi pitää kumpiakin kenkiä häissä ja niin pitikin. Toisia kirkossa ja toisia juhlapaikalla. Hiuksiin käytiin laittamassa juhlakampaus kampaamossa. Niin ja ostettiin myös ranne- ja kaulakoru lapselle.

Eli täällä ainakin panostetaan juhlapukeutumiseen. Eipä noita tarvittu kun kerran, mutta jäipä hienoja kuvia muistoksi. Kengät annoin kirpparille ja mekko on muistona.

[QUOTE="poikia3";26258024]Seliseli itsellesi, sulta puuttuu empatiakyky täysin. Kannattaa kokeilla synnytystä, joka alkaa sillä, että lattialle hulahtaa, muka lapsivedet - mutta se hulahdus onkin verta - lattialla on iso lätäkkö. Sitten pelkäät vauvan ja itsesi puolesta. Se helpotus, kun kuulet sairaalassa vauvan sydänäänet ja sitten kiireinen sektio, jossa vauva viedään heti tutkittavaksi - lapsivesi on vihreää, paikalle on hälyytetty lastenlääkäri ja leikkurissa on väkeä kuin pipoa.

Sairaalassa muut hoitavat lastasi, kun odotetaan että hb on riittävän hyvä veritankkausten jälkeen.

Mutta ihan sama - lapselle on hommattava kunnon kengät - kun en kuollut, niin ei mitään väliä.[/QUOTE]

Marttyyri

4lasta ja alesta yritän katella että ois aina sopivat juhlavaatteet jokaisella..juhlia on todella harvoin..
Viimeksi oli 2 isompaa lasta vuosi sitten hautajaisissa..ja sitä edelliset juhlat oli 1,5-vuotta sitten meidän kuopuksen ristiäiset..nyt on kesällä yhdet ristiäiset,mutta siellä ollaan sisällä sukat jalassa=D
Ja seuraavat juhlat on reilu 2-vuoden päästä esikon rippijuhlat ellei joku kuole sitä ennen..
Häissä on käyty 2kertaa miehen kanssa mutta lapset ollut kotona,koulujen ja päiväkodin juhliin kelpaa kauluspaita,farkut ja lenkkarit..ne nyt ei niin hienoja juhlia ole.

Eikö ole päiväkodin tai koulun kevätjuhlaa?
Ettekö käy synttäreillä/rippijuhlissa/yo-juhlissa, ravintolassa, MISSÄÄN???
Päiväkodissa lapsilla on ollut juhlat pihalla eli sinne on turha mitään hienostelukenkiä laittaa hiekkakentälle. No, aina joku laittaa ja sitten pikkutytöt istuu maassa hiekkaa ja kiviä tyhjentämässä niistä avonaisista juhlakengistä. Tai jos juhlat ovat olleet sisätiloissa, niin silloin lapsilla on tossut. Useimmilla synttäreillä lapset on ilman kenkiä sisällä, rippi- ja yojuhlissakin lapset ovat sisällä riisuneet kengät yleensä pois, jos on juhlat ovat olleet kotona, muuten on useinmiten kenkinä ollut sandaalit.

[QUOTE="vieras";26257994]Tytöille kyllä löytyy juhlakenkiä pienellä rahalla, mutta pojille on hankalampi löytää. Etenkin kun meidän esikoispojalla on niin leveä jalka, ettei sille tahdo löytyä sopivaa, päälle viittäkymppiä en suostunut maksamaan jostain kerran käytettävistä kengistä, panostin sen sen mieluummin käyttökenkiin (eli sai käydä juhlissa esim. Eccon sandaaleissa, niistäkin yleensä oli se kaikkein kallein malli, joka jalkaan meni). Onneksi on jo iso murkku, joka voi lainata isänsä kanootteja :D[/QUOTE]

Ja tilanne vaan pahenee, mun esikoisen kengän numero on 45. Siltä poistettiin vasta kynsi varpaasta, oli vielä lunta maassa, mutta kaupoista ei löytynyt numeron 47 kenkää. Siteen kanssa(side yli sentin varpaan normaalimitan) poika olisi tarvinnut sellaisen. Poika tuli leikkauksesta kotiin sandaaleissa - ja oli sitten kotona useamman päivän, ettei enää tarvinnut paksua sidettä jalassa. 45 kenkiä löytyy vielä suhteellisen hyvin, toivottavasti kundin jalka ei enää kasva, koska sitten rupeaa menemään jo tosi vaikeaksi. Yksi duunikaveri kuvasi tilannetta niin, että kaikki kengät, jotka tuntuvat hyviltä jalassa on ostettava, koska isoja kenkiä ei tule kauppaan kuin yksi tai kaksi paria. Eikä todellakaan kaikkia kenkämalleja tule kauppaan noin isoissa koissa.

Yhteistyössä