Miksi vanhemmat eivät pue lapsiaan juhliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja `??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minua ei kyllä toisten lasten kengät paljon kiinnosta, omillani on sellaiset joilla voidaan esimerkiksi juosta, kävellä ja leikkiä ilman pelkoa rakoista jaloissa. Uudenkarheat juhlakengät eivät sitä ole.

Verkkarit on minusta sellainen vaate, jota en omien antais juhliin laittaa.

[QUOTE="äitix3";26259816]Meillä juhlakengät aina käytetty todella loppuun jokaisella tytöllä!! Olen ostanut niitä ihan uutena, mutta suurimman osan kirpparilta muutamilla euroilla kenties juurikin sen kerran/pari käytettyinä. Ettekö hyvät ihmiset tajua, että niitä voi käyttää juhlien jälkeen ihan normi kenkinäkin:D!?![/QUOTE]

Komppaan. Jos ei ole varaa tai haluja joihinkin ihmeen kiiltonahkakenkiin niin ostaa sitten ihan perussiistit nauha/remmikengät joita voi käyttää sitten vähäisemmilläkin vierailuilla, koulussa ja kerhoissa.

Hih, valtavia näkemyseroja!

Kyllä minä voin laittaa pojalleni farkut juhliin jos ovat siistit. Kenkiä en itsekään osta juhlia varten koska harvoin on sellaista juhlakenkää, joka sitten sopisi leikkeihin/pihalle käyttöön ja olisi kuitenkin tukeva ja mukava jalassa.

Mitä taas tyttöjen hiuksiin tulee niin meillä ei kiharrella, laiteta pantoja tai pinnejä eikä muutakaan erikoista. Pestyt, kammatut hiukset ja that's it. Tyttö olis puolen tunnin kuluttua järkyttävä ilmestys repsottavine pinneineen ja otsalla roikkuvine pantoineen kun ei niitä osaa käyttää :)

Puhtaat lapset, kammatut hiukset (ainakin juhliin saapuessa, hah) sekä siistit vaatteet. Minusta se riittää.

Sen verran vielä omista vaatteistani, että meikäläisen kengänkoolla ei ole paljon vaihtoehtoja niille tennareille. Sori vaan niille raukoille, jotka joutuvat niitä katselemaan kesähäissä ;)

• Tykkää
Reactions: Minna77
Mitä tulee sosiaaliseen elämään, niin koen kyllä että meillä on paljon ystäviä, mutta ei meille silti juhlakutsuja satele, häitä on kaveripiirissä keskimäärin yhdet vuodessa, eikä ylioppilas- tai rippikouluikäisiä sukulaisia tai ystävien lapsia ole, pyöreitä vuosia useimmat tuntuvat viettävän matkailun merkeissä, joten harvassa ovat meillä juhlat, joihin vaaditaan juhlapukeutumista. Lasten synttäreillä meidän kaveripiirissä pukeudutaan useimmiten trikoomekkoihin, tai vastaaviin ja ollaan sisällä ihan sukkasillaan.

Hääjuhla kestää usein monta tuntia, lapsetkin saattavat jouta pitämään kenkiä jalassa jopa kymmenen tuntia, joten kengiltä todella vaaditaan muutakin kuin nätti ulkoasu. Söpöt muovikengät halpahallin alelaarista ei tosiaan paljon maksa, mutta minä kyllä ajattelen ensisijaisesti lasteni parasta ja ostan heille kengät jotka ovat hyvät jalassa. Ymmärrän hyvin että juhlapukeutuminen voi olla jonkun perheen taloudelle liikaa, useamman, kuin yhden lapsen pukeminen maksaa jo melkoisesti ja jos ei rahaa ole, niin sitä ei todellakaan ole.

Aikanaan kun olimme lähettäneet omat hääkutsumme, soitti eräs läheinen sukulainen itkien, että heillä ei kertakaikkiaan ole varaa osallistua häihimme, molemmat vanhemmista oli irtisanottu kevään aikana. He olisivat joutuneet ostamaan kolmelle neljästä lapsestaan kaikki uudet juhlavaatteet + kengät, lisäksi kustannuksia tulee, kun hankkii junaliput koko perheelle ja vielä häälahja meille. Sanoin silloin tälle sukulaiselle, että en pahastu, jos he jäävät pois häistämme, mutta jos he haluavat tulla, niin meidän takiamme ei tarvitse hankkia lapsille juhlavaatteita ja häälahjan voi unohtaa ensimmäisenä, tärkeämpää olisi että he tulisivat paikalle. Koko perhe tuli paikalle, pojilla oli puhtaat farkut jalassa, siistit t-paidat ja neuleet päällä ja tennarit jalassa, perheen isälle lainattiin mieheni pukua. Kaikki näyttivät nauttivan juhlasta ja toivon todella että kukaan ei pyöritellyt silmiään ja päivitellyt perheen juhlapukeutumista!

• Tykkää
Reactions: nöppönen
[QUOTE="a p";26257186]Minusta kyllä pilaa siistin asun jos on lenkkarit jalassa. Enhän itsekään juhlamekkoni kanssa lenkkareita pue, saati mies. Jos olisivat olleet siistit kävelykengät edes, niin ok. mutta multaiset tarralenkkarit ei kyllä ole mistään päin katsottuna juhlakengät. Ja farkut menettelee pikkupojalla, mutta kun ikää on 10 ja yli, niin minusta kyllä hääjuhlaan kuuluu laittaa suorat housut. Tai edes sammarit tai siistit puuvillahousut. Eikä ne farkut edes olleet mitenkään uudenkarheat, vaan rispaantuneet jo. Pesemättömyyden päättelin siitä, että lapset iältään noin 5-10v ja kaikilla takaraivolla sellainen unipäheikkö, siis sellainen kun ohuthiuksissa hankauksessa menee ns. takulle.[/QUOTE]

apua, minusta kuulostaa tosi pahansuovalta että täällä palstalla jokun pikkulapsen unipäheikköjä kuvailet. Meijän pojat ei ainakaan todellakaan nauti juhlavaatteista, ja toisaalta minusta ei ole edullista ostaa 15e paitaa kolmelle, kertakäyttöiseksi. Aina ei löydy edullisesti.

Sanohan se! Kyllä ihmiselämän juhlatilaisuuksiin kuuluu pukeutua.
Meidän poikamme luokalla on poika, jolla on ollut kaikissa joulu-ja kevätjuhlissa sama ruskea t-paita ja farkut. Pojan hiuksia tai kynsiä ei liene koskaan leikattu. Vanhemmillaankin on ollut samat röntsyvaatteet aina, molemmilla pitkä tukka. Luulen, että poika todella kärsii tästä, koska on hirveän arka ja yksinäinen.

Oikeesti mulla ei oo tullut mieleenkään että leikki-ikäiset pojat ei vois mennä siisteissä farkuissa häihin. Meidän pikkukundilla oli viime kesänä tumman siniset farkut, valkoinen kauluspaita ja sininen kraka ja oli musta oikien siisti häihin. Juhlakenkiä ei ole ainakaan vielä ollut, jos on kesällä nätti sää niin nahkasandaalit, mut jos kylmempää niin siistit tennarit. Mun mielstä lasten pitää pystyä liikkumaan juhlissakin. Monissa häissä onkin ollu vaik trampoliini pihalla tmv. , ei varmaan oo hääpari välitänyt vaikka lapsi tennareissa tuliskin.

• Tykkää
Reactions: Minna77
Alkuperäinen kirjoittaja 3 pojan äiti;26260701:
apua, minusta kuulostaa tosi pahansuovalta että täällä palstalla jokun pikkulapsen unipäheikköjä kuvailet. Meijän pojat ei ainakaan todellakaan nauti juhlavaatteista, ja toisaalta minusta ei ole edullista ostaa 15e paitaa kolmelle, kertakäyttöiseksi. Aina ei löydy edullisesti.

Jos sulla kerta on monta poikaa, mikset säästä isompien juhlavaatteita nuoremmille?

[QUOTE="a p";26257225]Näitä asioita ei vaan pidetä tärkeinä. Kyllähän tähänkin ketjuun on kommentoitu, ettei viitsi ostaa lapselle juhlakenkiä, kun niitä käytetään vaan kerran. No hei vähänkö pihiä!! Käyttö se on kertakin ja sen jälkeen voi kierrättää.[/QUOTE]

No ihmenipottamista. juhlavaatteethan niillä oli sillä kolmen ryhmällä, kengät eivät sinua miellyttäneet.

Hanki nyt hyvä ihminen oma elämä1!!

Itse en välitä tuon taivaallista mitä vieraillani on juhlissani päällä kunhan ovat paikalla. Ihmisinä minä heidät haluan mukaan elämäni juhlahetkiä jakamaan eikä kunnon juhlissa ketään kiinnosta mitä muilla on päällä. Totta kai on asiallista laittaa puhtaat vaatteet ja valmistautua mutta aina ei ehdi. Toiset tulevat juhliinkin paikalle töistä puku päällä, toiset kotoa farkuissa, jos se heille parhaiten sopii.

Muiden juhliin puen yleensä lapset kyllä kauniisiin vaatteisiin mutta mitään hiuspantoja en väkisin päähän runno kun ne eivät yleensä minuuttia kauempaa kestä. Itselleni taas on hankalaa löytää juhlavaatteita, joten pukeudun yleensä siistimpiin tunikoihin tai hameisiin mutta en todellakaan pukeudu mihinkään kotelomekkovirityksiin. Ruokottomamman näköistä se olisi. Ja aina kuitenkin pitää ottaa huomioon myös juhla ja sen sankari itse: on epäkunnioittavaa pukeutua näyttävämmin kuin morsian tai päivänsankari. Eli kyllä, on mahdollista myös ylipukeutua.

Jos lapseni haluaisi laittaa juhliin trikoomekon, joka olisi muuten siisti, niin sen hän saisi päälleen laittaa. Tärkeintä on, että osaa käyttäytyä muuten kauniisti ja muut huomioon ottavasti juhlissa ja juhlapaikalla. Se on yhdentekevää millaiseen kalliiseen pitsiunelmaan sen lapsen on tällännyt, jos herranterttu varastaa shown, karjuu ja juoksentelee ympäriinsä puheiden aikana sekä käyttäytyy muutenkin kuin pellossa. En tosin tuomitse näitäkään vanhempia. Onhan se nyt ymmärrettävää että jos kaikki aika menee rahan tienaamiseen perheelle, niin ei ole aikaa olla kotona opettamassa lapsille käytöstapoja.

Minä olen vähän samaa mieltä tämän henkilön kanssa...;

Ihmettelen, että joku jaksaa noin tarkkaan huolehtia muiden lasten pukeutumisesta ja tulla kauhistelemaan sitä tännekkin....*huokaus*. Pilasivatko nämä "alipuetut" lapset oman juhlasi ap?

Muutenkin mielestäni pukeutumissäännöt ei ole samat taapero- tai alle kouluikäisillä kuin vanhemmilla lapsilla tai aikuisilla. Kunhan on siistit, puhtaat vaatteet ja olemus, se on mielestäni hyvä - siis pienillä lapsilla.

Useimmiten on vielä niin, että perheessä, jossa lapsella on rönttävaatteet juhlissa, niin perheen molemmat vanhemmat on puettu viimeisen päälle. Yksikin tuttavaäiti kävi itse meikissä ja kampauksessa ja osti useamman satasen mekon, mutta lapsella oli mustat gollegehousut ja pikee t-paita. Ja ok. ikää oli kolme v, mutta kyllä kolmevuotiaalle jo voi opettaa juhlapukeutumista. Ja meillä on ainakin ihan vauvoillakin ollut juhlavaatteet, koska kyllä niitä saa mukaviakin, kun näkee vähän vaivaa. Esim. poikavauvalle pehmeästä puuvillasta siisti kokopuku.

Onhan se kiva jos laittaa edes vähän jotain erikoista päälle kun on juhla, mäkin pyrin jotain siistimpää ja erilaista, vähän "tärkeempää" laittamaan lapselle, vaikka onkin vielä vauva, mutta kyllä mä ymmärrän niitä lapsiakin että mieluummin ihan vaan normaalit, mutta tietenkin siistit vaatteet, niissä kun joutuu koko päivän olemaan.

Onhan se kiva jos laittaa edes vähän jotain erikoista päälle kun on juhla, mäkin pyrin jotain siistimpää ja erilaista, vähän "tärkeempää" laittamaan lapselle, vaikka onkin vielä vauva, mutta kyllä mä ymmärrän niitä lapsiakin että mieluummin ihan vaan normaalit, mutta tietenkin siistit vaatteet, niissä kun joutuu koko päivän olemaan.

Miksi te ostatte lapsille epämukavia juhlavaatteita? Kyllä siistit ja juhlavat vaatteet voivat hyvin olla myös mukavat. Ja oikeesti, kun puhutaan taaperoa vanhemmasta lapsesta, niin onko se sitten niin kamalaa, jos nyt yhden päivän joutuu olemaan vähän epämukavammassakin asussa? Sitten kasvaa just näitä crockseissa häihin aikuisia, kun ei saa olla yhtään epämukava koskaan.

[QUOTE="a p";26261445]Miksi te ostatte lapsille epämukavia juhlavaatteita? Kyllä siistit ja juhlavat vaatteet voivat hyvin olla myös mukavat. Ja oikeesti, kun puhutaan taaperoa vanhemmasta lapsesta, niin onko se sitten niin kamalaa, jos nyt yhden päivän joutuu olemaan vähän epämukavammassakin asussa? Sitten kasvaa just näitä crockseissa häihin aikuisia, kun ei saa olla yhtään epämukava koskaan.[/QUOTE]

Niin no juu.. tääkin on kyllä hyvä pointti :D

[QUOTE="a p";26261445]Miksi te ostatte lapsille epämukavia juhlavaatteita? Kyllä siistit ja juhlavat vaatteet voivat hyvin olla myös mukavat. Ja oikeesti, kun puhutaan taaperoa vanhemmasta lapsesta, niin onko se sitten niin kamalaa, jos nyt yhden päivän joutuu olemaan vähän epämukavammassakin asussa? Sitten kasvaa just näitä crockseissa häihin aikuisia, kun ei saa olla yhtään epämukava koskaan.[/QUOTE]

No näin.
Omiin häihini tuli aikoinaan yksi vieras farkuissa, bootseissa ja kauluspaidassa, kehui vielä kovaan ääneen ja moneen otteeseen, kuinka hän ei "pönötä" puvussa paskantärkeänä kuten kaikki muut. Hän ei niin tärkeänä itseään pidä ja pönöttäköön muut. Ei minkäänlaista käsitystä siitä, miksi juhliin on tapana pukeutua...

[QUOTE="a p";26261402]Useimmiten on vielä niin, että perheessä, jossa lapsella on rönttävaatteet juhlissa, niin perheen molemmat vanhemmat on puettu viimeisen päälle. Yksikin tuttavaäiti kävi itse meikissä ja kampauksessa ja osti useamman satasen mekon, mutta lapsella oli mustat gollegehousut ja pikee t-paita. Ja ok. ikää oli kolme v, mutta kyllä kolmevuotiaalle jo voi opettaa juhlapukeutumista. Ja meillä on ainakin ihan vauvoillakin ollut juhlavaatteet, koska kyllä niitä saa mukaviakin, kun näkee vähän vaivaa. Esim. poikavauvalle pehmeästä puuvillasta siisti kokopuku.[/QUOTE]

No en tiedä millasissa häissä liikut, mut itse en muista et oisin koskaan nähnyt leikki-ikäistäkään ihan gollegehousuissa ja crocseissa kirkossa. :)

Itse juhlatilaisuudessa meidänkin lapsilla on ollut myöhemmin jopa kumpparit jalassa, kun on ollut maalaishäät ja sateista ja lapset haluaa tietty pyöriä navetassa ja traktoreilla.

Tästäkin ketjusta huomaa, että suomalaiset toden totta alipukeutuvat usein juhliin. Monissa maissa lapset (eikä aikuiset) eivät pukeudu edes kyläreissulle yhtä arkisesti kuin suomalainen häihin.

Kenkäongelmaan itsekin olen törmännyt eli pojille on monesti pienellä rahalla vaikea löytää hyviä juhlakenkiä. Juhlavaatteet on vielä viitsinyt ostaa kirpputorilta niiden osuessa kohdalle, vaikka juhlasta ei ole ollut tietoakaan, mutta kenkiä ei ole voinut ostaa sovittamatta varastoon. Kun kutsu kolahtaa postilaatikkoon, ei ehkä ole enään vaihtoehtoja kuin monen kympin kenkiin ja jos sitä rahaa ei ole niin ei ole. Pieninä pojilla oli kivoja kävelykenkiä, jotka oli pihalenkkareita parempi vaihtoehto, mutta isompina ei niillä ollut enään niinkään käyttöä, joten viitsinyt niitä turhaan seisomaan ostaa. Tytöt taasen tykkää kulkea kivoissa mekkojen kanssa sopivissa kengissä muutenkin, joten ne voivat mielestäni sopia juhlamekonkin kanssa, jos ei ihan juhlakenkiä erikseen ole varaa ostaa.

Itse olen myös sitä mieltä, että lapsena tavat opitaan. Ei ne kauluspaidat ja suorat housut epämukavia ole, jos niihin totutaan jo pienestä pitäen. Ja kyllä meillä pojat niissä pomppii trampoliinillakin, kuten myös tytöt prinsessamekoissaan.

omaa 3v tyttöäni en ole ikinä mihinkään prinsessaunelmiin pukenut, mutta siisteihin mekkoihin kylläkin. Juhlakenkinä on tähän asti toiminut siistit sisäsandaalit (ecco). Pikkuhiljaa voisi miettiä juhlakenkiäkin, kun osaisi jo varmaan olla ne jalassa ja meillä taas varaa semmoisiin (elettiin pitkään mun palkalla, mikä tarkoitti mm. että itse lainasin omat juhlavaatteet usein äidiltäni). Mun mielestä lasten kanssa juhliessa on tärkeintä siisteys ja hyvät käytöstavat!

Me käydään perheen kanssa ravintoloissa, mutta itse en niihin lapsena päässyt. Silti olen aina omannut hyvät pöytätavat, koska kotonani ne on opetettu.. Meillä nytkin syödään arkisinkin illallinen perheen kesken ja ruoka aloitetaan yhtä aikaa toivottamalla hyvää ruokahalua ja pöydästä poistutaan yhtä aikaa. Jopa 3v osaa =)

Minä olen vähän samaa mieltä tämän henkilön kanssa...;

Muutenkin mielestäni pukeutumissäännöt ei ole samat taapero- tai alle kouluikäisillä kuin vanhemmilla lapsilla tai aikuisilla. Kunhan on siistit, puhtaat vaatteet ja olemus, se on mielestäni hyvä - siis pienillä lapsilla.

Mulle on sikäli ihan sama, onko joku lapsi suorissa housuissa vai siisteissä collareissa. Mutta mielestäni lapsi voisi jo pienestä oppia käyttämään niitä suoria housuja ja kauluspaitoja, jotta tottuvat niihin, eikä tarvitse sitten rippikouluikäisen kanssa tapella siita, tuntuuko ne pahoilta päälä vai ei.

Ennen niihin pukeuduttiin joka sunnuntai, mutta koska sunnuntait on nykyisin arkistuneet, niin edes juhliin voisi pukeutua juhliin sopiviin.

Luin vaan aloituksen. Itse olen pukenut lapseni juhliin aina juhlavaatteisiin. Poikani ymmärsi viis vuotiaana millaisiin juhliin laitetaan juhlavaatteet ja millaisiin siistit vaatteet. Vanha sanonta menee että nuorena vitsa väännettävä ja minusta se pätee pukeutumiseenkin. Eli juhliin juhlavaatteet, kylään ja kouluun tms siistit nätit ja kotona sit niitä vähän kulahtaneempia. Niin ja juhlakengät pitää jokaisella olla. Meillä lapset on pienikokoisia ja olen aina ostanut juhlakenkiin kasvunvaraa niin ovat pari vuotta menneet kesät talvet juhlissa.

Tietenkin kyllä niin. Itse ajattelinkin niin, että siistit farkut yhdessä kauluspaidan kanssa on ok pienillä lapsilla, alle kouluikäisillä. Eikä mitkään mutaiset lenkkarit jalassa. Eikä crockseja - yäk.

Yhteistyössä