Miksi vanhemmat eivät pue lapsiaan juhliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja `??
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
joo. Kyllä synttäreille voi farkut laittaa esim. kaverisynttäreille, mutta jos esim. vanhemman ihmisen tasakymppiset, niin ei todellakaan farkuissa tai jos kyse esim. rippi-, ylioppilas-, hääjuhlasta. Lapset opetetaan ihan vauvoista asti kunnioittamaan juhlaa pukeutumalla oikein. Ne on niitä käytöstapoja.

Meillä kyllä lapset jo ihmettelisivät jos äiti ja isä laittaa itsensä viimeisen päälle ja sitten heille laitetaan mekot ja lenkkarit/tai farkut ja lenkkarit.

No mä nyt vaan olen eri mieltä. Omalle en farkkuja pukisi, mutta en todellakaan jaksa kauhistella jos 3-v poika tulee hääjuhliin farkuissa ja tennareissa. Voi elämän kevät.

Ja minusta on naurettavaa verrata esim. aikuisen naisen pukeutumista ja pikkupojan :D

• Tykkää
Reactions: Minna77
[QUOTE="a p";26257232]Lähinnä suretti. Koska oma tyttöni oli niin ikionnellinen hienosti pukeutumisesta. Ja koska minusta on tietynlaista piittamattomuutta jättää lapsi pukematta asiallisesti.[/QUOTE]

Mua taas surettaa se, että sunkaltaiset ihmiset tuomitsevat toisia niinkin hepposin perustein, kuin juhlapukeutumisen perusteella, ilman mitään OIKEAA tietoa perheen asioista. Surullista, mutta tähän tää maailma on mennyt..

Itse en kyllä osta juhlakenkiä, vaikka ne maksaisi 7,50e jos niitä käytetään tasan sen yhden kerran.
En ymmärtänyt miksi tytöllä olisi pitänyt olla joku panta? Kyllä tytön tukka voi olla siisti ilman mitään härpäkkeitäkin...

Näistä samaa mieltä. Ekologisesti ihan kestämätöntä. Lisäksi 7,50 on köyhälle jo iso menoerä eikä tuolla hinnalla isommalle tytölle tai pojalle enää kenkiä löydäkään!

Olethan ap ottanut huomioon, että 2-vuotias paljettimekossa saattaa juhlien tyylistä riippuen olla myös ylipukeutunut. Ihannetilanne olisi, että vieraat osaisivat puketua samaan tyyliin kuin juhlijat ja muut vieraat. Tämä edellyttäisi, että kutsutta mainittaisiin esim. tumma puku. Mikäli ei mainita, asu on vapaa.

[QUOTE="a p";26257219]Jos lapsilla tälläinen hiustyyppi, niin kannattaa varmaan laittaa hoitoainetta ja vaikka föönätä tukka kuivaksi ennen lähtöä. Ja ottaa kampa ja sumutinpullo mukaan, niin voi automatkan jälkeen vielä siistiä.[/QUOTE]

Ja sitten kulkea se sumutinpullo käsilaukussa pitkin juhlapaikkaa lasten perässä, ettei ne vaan nojaa mihinkään ja pilaa pöyhittyä tukkaansa uudelleen :D

Ei hyvää päivää.

No joillekin juhlassa on tärkeintä sankari. Joillekin on tärkeintä minkälaisen vaikutuksen itse tekee ja millaiset kuvat saa napattua perheestään facebookiin...

• Tykkää
Reactions: jaassi ja Minna77
[QUOTE="vieras";26257300]Näistä samaa mieltä. Ekologisesti ihan kestämätöntä. Lisäksi 7,50 on köyhälle jo iso menoerä eikä tuolla hinnalla isommalle tytölle tai pojalle enää kenkiä löydäkään!

Olethan ap ottanut huomioon, että 2-vuotias paljettimekossa saattaa juhlien tyylistä riippuen olla myös ylipukeutunut. Ihannetilanne olisi, että vieraat osaisivat puketua samaan tyyliin kuin juhlijat ja muut vieraat. Tämä edellyttäisi, että kutsutta mainittaisiin esim. tumma puku. Mikäli ei mainita, asu on vapaa.[/QUOTE]

Ylipukeutunut häissä?? Häät on iso juhla. Sinne pukeudutaan parhaimpiinsa. Kyllä siellä kaikilla muilla lapsilla paitsi mainitsemillani oli juhlavaatteet ja aikuisilla myös. Isot häät hienossa juhlapaikassa, niin oletan, että sinne ei farkuissa kukaan tule.

ostimme juuri lasten mummmin hautajaisiin kaikille 3 tytölle juhlakengät. Yhteensä liki 80€... eikä noilla paljoa tule olemaan käyttöä.

Yhden mukulan vanhemman on tässä taas helppo huuttaa miksi joku tekee niin kuin tekee. Minusta 80 euroa on iso raha. Todella iso raha.

[QUOTE="a p";26257325]Ylipukeutunut häissä?? Häät on iso juhla. Sinne pukeudutaan parhaimpiinsa. Kyllä siellä kaikilla muilla lapsilla paitsi mainitsemillani oli juhlavaatteet ja aikuisilla myös. Isot häät hienossa juhlapaikassa, niin oletan, että sinne ei farkuissa kukaan tule.[/QUOTE]

No menepä maalaishäihin paljettimekossa niin huomaat, ettet sovi tyyliin. ;) Ja juu, kuuluu häihin ja juhliin laittaa jotain parempaa päälle. Ehkä nuo vain olivat heidän parhaansa. Tämä tosiaan voi olla rahallinenkin kysymys. On eri asia ostaa hieno mekko yhdelle kuin kolmelle. Ja yritäpä metsästää se hieno mekko kirpparilta kaikille juuri silloin, kun se kutsu postilaatikkoon tipahtaa.

Ei kannata vetää herneitä nenään kenenkään ulkoisen olemuksen vuoksi, etenkään, jos itse on vieraana.

[QUOTE="jasp";26257234]10 eurolla tuskin löytää isommalle lapselle kenkiä, joita on miellyttävä pitää jalassa.[/QUOTE]
Jep - jotkut ihmiset ovat sellaisia että mikä tahasta lärpäke kelpaa jalkaan, mutta yleensä se halvin kenkä on kaukana oikeasta ja miellyttävästä kengästä. Vaikkapa juuri ne kauppojen halpaakin halvimmat kengät voivat herkästi tehdä rakot jalkoihin. Keinokuitua, teräviä reunoja, jne. Häät ovat muuten aika koettelemus kenkien suhteen - pitkä aika eli pitää olla kunnon kengät, jotta jalat selviävät siitä hengissä.

Onko muuten parempi mennä halpispaskoilla kengillä rakot jalassa vai tyylirikkona paremmilla kengillä? Jos vaikka ei ole rahaa ostaa kenkiä?

Mutta joo, onhan se kivempi, jos juhlissa ollaan kivasti pukeuduttu. Mutta tällä palstalla tämä on niin kulutettu aihe ja yleisimmin aloittajat eivät tunnu edes ymmärtävän, että juhliin voi pukeutua monin eri tavoin koska juhliakin on erilaisia. Mehän muuten emme tiedä, oliko ap ylipukeutunut.....

[QUOTE="a p";26257325]Ylipukeutunut häissä?? Häät on iso juhla. Sinne pukeudutaan parhaimpiinsa.[/QUOTE]

Väärin - kaikki häät eivät ole kermakakkujuhlia. Mitäs jos häät pidettäisiin metsässä?

Mä rakastan pukea tyttöjäni juhliin, mutta ymmärrän kyllä sen, ettei kaikilla ole siihen välttämättä taloudellisia resursseja.

Mä käytän itse paljon kirppiksiä ja ostan kauniita mekkoja, vaikkei juhlia olisi tulossakaan...näin kaapista sitten tarpeentullen löytyy sopivaa päällepantavaa. Ostan kirppikseltä myös juhlakenkiä, sillä juhlakengät ovat melko arvokkaita, kun miettii niiden käyttökertoja...yleensä niille on käyttöä tasan kerran.

Mutta kaikki eivät ennakoi...ja vaikka minäkin ennakoin parhaani mukaan on tilanne se, että meillä ei ole tuleviin lakkiaisiin vaatteita kuin esikoisella. Eikä ole kenkiäkään, ainakaan kaikille lapsille.

Aion kyllä vielä etsiskellä sopivia vaatteita kirppikseltä, mutta jos en löydä, on pakko suunnata kaupoille. Ja kenkien löytymiseen en luottaisi...siinä vaaditaan jo niin hyvää tuuria.

Lisäksi sitten valkoiset sukkikset tai legginssit, sillä kaapista ei löydy uudenveroisia ja riittävän siistejä. Boleroita taitaa löytyä ja kaikenmaailman pinnejä ja pampuloita.

Mutta kyllä sinne kauppaan saa taas useamman kympin laittaa, jotta saadaan likat näteiksi. Toivottavasti tulossa olisi vaikka hääkutsu, jotta saadaan ko. vaatteille lisää käyttöä...jos ne enää loppukesästä on sopivat.

http://www.pikkujalat.fi/images/mustat_tennarit-kuva1_1202_990.jpg

Meidän pojalla oli tämän tyyppiset tennarit häissä. Ero vain se, että olivat täysin mustat. Oliko kamala etikettivirhe, kun lapsella tennarit jalassa juhlassa. Muutoin lapsella oli liivi, kauluspaita ja suorat housut.

• Tykkää
Reactions: chef
Siis jos teillä jotka ette viitsi ostaa lapsille siistejä kenkiä, niin minkälainen on seuraelämä sitten,
jos niille ei ole käyttöä MUULLOIN?

Eikö ole päiväkodin tai koulun kevätjuhlaa?
Ettekö käy synttäreillä/rippijuhlissa/yo-juhlissa, ravintolassa, MISSÄÄN???

Siis jos teillä jotka ette viitsi ostaa lapsille siistejä kenkiä, niin minkälainen on seuraelämä sitten,

Mä kyllä viitsin, mutta vastaan silti. Meillä on tosiaan tyttöjä...jolloin juhlakengät ovat tyyliä balleriinat (koska mekkoina on tylliunelmat). Yleensä vielä sellaiset glitteriballeriinat. Eikä niille tosiaan ole muuta käyttöä, kuin juhlat, sillä ne todella ovat juhlakengät, eivätkä siis misään nimessä parhaat mahdolliset kengät kävelyyn.

Ei ole päiväkodin kevätjuhlaa, eikä koulunkaan. Lapset ovat kotihoidossa.

Synttäreillä käydään 1-2 kertaa vuodessa, rippijuhlissa ollaan käyty kerran ja nyt edessä on elämämme ensimmäiset yo-juhlat. Häissä lapset eivät ole käyneet koskaan, minä olen kerran. Ravintolassa käydään hyvin harvoin.

Kyllä meillä silti ihan vilkas seuraelämä on...ei vaan juhlien muodossa.

Kaikki eivät käy, ja siellä kevätjuhlissakin on ne lenkkarit jalassa.

Pukeutukoot muut sitten miten lystää, mutta minusta häät on hieno juhla ja juhlissa yleensä pukeutumalla hyvin kunnioitetaan sekä muita että itseä. Ja taidan olla outo... metsähäihinkin menisin kauniissa mekossa ja kauniissa kengissä. Minua ei haittaa jos olen ylipukeutunut, se on minusta vähemmän noloa kuin olla alipukeutunut. Ylipukeutuneena sentään on yrittänyt jotain.

Haa, Foortti taisi saada ahaa-elämyksen. Kaikilla ei ole vilkas seuraelämä. Osaa ei kiinnosta, osalla ei muuten vain ole suurta seurapiiriä.

Ja niin, koulussa viimeksi ei ollut varsinaista joulujuhlaa, päiväkodissa kevätjuhla on viimeiset 2 kertaa ollut metsäretki tms.

Juu ei käydä ei. Synttäreillä juu käydään, mutta ne on sellaisia synttäreitä joihin ei todellakaan laiteta mitään juhlakenkiä. Rippi- tai yo ikäisiä ei meidän kummankaan suvuissa vielä ole eli todellakin juhlakengille on käyttöä tasan sen yhden kerran.
Meidän vanhin poika täyttää tänävuonna 10v ja hänen elämänsä aikana juhlakenkiä olisi tarvittu tasan 2 kertaa.

Mun mielestä on surullista, ku suomalaiset muutenki alipukeutuu lähes AINA. Häät on isoimpia juhlia yleisesti, mitä ihmisillä on, hautajaiset samoin.

Missään muussa maassa ei olla tollasissa vaatteissa, mitä Suomessa näkee. Töihin, kaupungille, yms. pukeudutaan myös aivan käsittämättömän arkisesti, jopa rumasti. Itse tykkään hatuista ja käytän niitä (olen 25v), ennen vanhaan lähes kaikki käyttivät hattua, nykyään on harvinaista jos yhdenkään aikuisen päässä näkee hatun kaupungilla, oli kesä tai talvi, pipoja ja myssyjä näkee kyllä.

Mä oon kuullu, että suomalainen ei voi ikinä olla ylipukeutunut ja noudatan sitä omassa pukeutumisessani juhliin. Toki voi olla vääräntyylisesti pukeutunut, kuten jotku viittas maalaishäihin yms, mutta ei silloin ole _yli_pukeutunut.

Ryhdistäytykää, palstamammat ja kaikki muutkin.

• Tykkää
Reactions: Scindapsus
Mä haluan, että lapset viihtyvät juhlissa. Se voi tarkoittaa mukavampia vaatteita sen hienouden kustannuksella.

Ja mieluummin suon, että vieraat tulevat asussa kuin asussa kuin jättävät tulematta. Juhlan hienouden ja kunnioitukset tekee mulle läsnäolo ja yhteishenki, ei hienot vaatteet. Toki ne on kiva lisä, mutta ei vaatimus. Pahottaisin myös mieleni jos joku ajattelisi noin mun tai lapseni vaatteista ja ulkomuodosta.

• Tykkää
Reactions: Minna77 ja jaassi
Mun mielestä on surullista, ku suomalaiset muutenki alipukeutuu lähes AINA. Häät on isoimpia juhlia yleisesti, mitä ihmisillä on, hautajaiset samoin.

Missään muussa maassa ei olla tollasissa vaatteissa, mitä Suomessa näkee. Töihin, kaupungille, yms. pukeudutaan myös aivan käsittämättömän arkisesti, jopa rumasti. Itse tykkään hatuista ja käytän niitä (olen 25v), ennen vanhaan lähes kaikki käyttivät hattua, nykyään on harvinaista jos yhdenkään aikuisen päässä näkee hatun kaupungilla, oli kesä tai talvi, pipoja ja myssyjä näkee kyllä.

Mä oon kuullu, että suomalainen ei voi ikinä olla ylipukeutunut ja noudatan sitä omassa pukeutumisessani juhliin. Toki voi olla vääräntyylisesti pukeutunut, kuten jotku viittas maalaishäihin yms, mutta ei silloin ole _yli_pukeutunut.

Äläs nyt viitsi taas aloittaa tätä "suomalaisten" mollaamista. On maita joissa miljoonilla ihmisillä ei ole varaa ylipäätään ostaa vaatteita päälleen arjeksi.

Hattuja ei ole, koska ne EI OLE MUODISSA. Ne on rumia ja mammat käyttää hattuja. Tai jotkut outolinnut.

http://www.pikkujalat.fi/images/mustat_tennarit-kuva1_1202_990.jpg

Meidän pojalla oli tämän tyyppiset tennarit häissä. Ero vain se, että olivat täysin mustat. Oliko kamala etikettivirhe, kun lapsella tennarit jalassa juhlassa. Muutoin lapsella oli liivi, kauluspaita ja suorat housut.

Tuli muuten mieleeni, ettei niitä kenkiä edes aina pikku pojille löydy kaupasta, vaikka olisit sellaiset valmis ostamaan. Menimme mieheni kanssa naimisiin kesäkuun puolessa välissä, samalla kertaa keskimmäinen kastettiin. Esikoiselle oli mustat housut, paita ja musta liivi, ja etsin sitten 3-vuotiaalle sopivia kenkiä. Niitä ei ollut missään! Kauppojen mukaan juhlakengät oli myyty kevään lakkiaisten aikaan, eikä niitä tullut lisää. Päädyin minäkin ostamaan pojalle jalkineiksi tummansiniset tennarit, kun mitään muuta ei tuon muutaman päivän varoitusajalla löytynyt.

Juu, kyllä meillä lapset puetaan juhlavaatteisiin, mutta noissa kengissä yritän itsekin säästää. Varmaan ap sitten kauhistelisi, kun kulkevat vaikkapa sellaisissa halvahkoissa kumipohjaisissa kangastossuissa. Ja tytön tukan voin laittaa vaikka kuinka nätisti, ja jos sitten sille päälle sattuu, repii sen kyllä alta aika yksikön pörröpehkoksi...

Olen samaa mieltä. Meillä on vähintään yhdet häät kesässä, vähintään kahdet vuodessa, tänä vuonna vähintään kolmet. Yhdet häät pidettiin metsässä, mutta kyllä siellä kaikilla oli hepenet päällä. Jatkojuhlat oli juhlateltassa. Hääparilla kuitenkin häämekko ja smokki, joten miksi vieraat olisivat tulleet arkivaatteissa? Tietysti aina mahtuu joukkoon niitä, joilla on ne arkivaatteet, mutta kyllä suurimmalla osalla oli juhlapuvut. Varsinkin vanhemmilla ihmisillä. Välillä näkee nuoria naisia trikootunikoissa ja housuissa, eikä se mielestäni ole riittävä varustus häihin. Mutta tällä palstallahan joku joskus ilmoitti menevänsä crockseissa häihin, kun oli raskaana. Minä olin rv 38 häissä, oli 30 astetta hellettä ja kyllä mulla oli sifonkimekko, sukkikset ja ihan niitä häitä varten ostetut pari kokoa isommat juhlasandaalit. Tuskaista vähän oli, mutta ei tulisi mieleenkään mennä missään crockseissa.

[QUOTE="poikia3";26257846]Tuli muuten mieleeni, ettei niitä kenkiä edes aina pikku pojille löydy kaupasta, vaikka olisit sellaiset valmis ostamaan. Menimme mieheni kanssa naimisiin kesäkuun puolessa välissä, samalla kertaa keskimmäinen kastettiin. Esikoiselle oli mustat housut, paita ja musta liivi, ja etsin sitten 3-vuotiaalle sopivia kenkiä. Niitä ei ollut missään! Kauppojen mukaan juhlakengät oli myyty kevään lakkiaisten aikaan, eikä niitä tullut lisää. Päädyin minäkin ostamaan pojalle jalkineiksi tummansiniset tennarit, kun mitään muuta ei tuon muutaman päivän varoitusajalla löytynyt.[/QUOTE]

Minusta tummanväriset, uudet tennarit menettelee hyvin pikkulapsella. Mutta kirjavat, likaiset tarralenkkarit ei. Ei varsinkaan juhlahameen kanssa. Samoin kaikenlaiset siistit kangaskengät, balleriinat ym.

Yhteistyössä