Miksi työttömät vievät lapsensa päiväkotiin?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti joka on lastensa kanssa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja harmaan eri sävyjä;22478198:
Tässä olikin kyse äideistä jotka makoilevat kotona ja vievät lapsensa pk:hon mukamas saamaan virikkeitä, mutta todellisuudessa sen vuoksi että äidillä on palava halu omaan aikaan ja omiin juttuihin.

mutta ,mutta...
kuinkas sitä voi tietää oikeaa syytä lapsen päivähoidossa oloon? en usko äitien kertovan kaikille todellisia syitään esim. lapsella jollakin osa-alueella vaikeuksia, joihin päivähoito voi tuoda apuja tai perheolot siinä jamassa, että lapsen on hyvä käydä päivähoidossa.

ja onko väärin, jos äiti haluaa omaa aikaa? itsekin haluaisin! mutta hoitoon en tällähetkellä voi lapsiani viedä vaikka haluaisin.

Tämä onkin taas jo aivan eri asia. Jos perheolot todella ovat sitä luokkaa, että lapsen on parempi hoidossa tai lapsella kehityksellisiä ongelmia. Tässä olikin nyt kyse ihan muusta.
Ja omaa aikaa äiti saa varmasti muutenkin kuin viemällä lapsiaan päivähoitoon. esim mll hoitajat, seurakunnalla omat lapsiparkit (noin 2e kerta) jos vain haluaa.

Ehkäpä siksi, että olen yrittänyt pitää lapseni kotona viimeisen vuoden. Täällä kuitenkin työkkärissä ollaan niin tiukkoja että olen jo kerran kärsinyt karenssin ja lähes toisenkin kerran, sen sain sentään purettua kun sain lapset päiväkotiin ja vietyä todistuksen päivähoitopaikasta työvoimatoimistoon. Ei siis onnistu meillä enää työttömänä kotihoito. JOs maksan täysistä viikoista ja päivistä kahdesta lapsesta niin miksen sillon tällöin myös käyttäisi? Siis kun on pakko pitää täysiaikainen paikka ja toisaalta sitä on maksamisen lisäksi myös käytettävä ettei sitä menetä, kunnallinen kun on. Kyllähän sitä ihmiset väittää että on tekosyy mutta kun ei valitettavasti ole. ITsekin mieluumin pidän lapset kotona. Haenkin ne aina kesken päivän pois.

Eikö teillä onnistu osa-aikainen hoito jonka voi muuttaa täysiaikaiseksi kun siihen tulee tarvetta? : /

Alkuperäinen kirjoittaja äiti joka on lastensa kanssa;22478191:
Taidat tarkoittaa seuraavaa kirjoittamaani kohtaa:
Onhan se ihanaa kun saa rauhassa puuhailla omiaan ja joku muu kasvattaa lapset ja hoitaa heille virikkeitä.

Pitää paikkansa. Mutta edelleen ne, jotka ovat kotona, ovat ETUOIKEUTETTUJA kasvattamaan lapsensa itse. Itse olen töissä ja pakon edestä joudun lapseni pk:hon viemään. Kerrohan sinä arvon "tyhmä olet", että miksi ihmeessä kunnallinen päivähoito edes on järjestetty? Onko se siksi, että valtiolle verotuloja kantavat kansalaiset saavat vastinetta rahalleen ja hyvän, asianmukaisen hoidon lapsilleen? vai siksi että työttömät nykyäidit ovat niin täynnä itseään ja niin uusavuttomia etteivät jaksa itse lapsiaan kasvattaa, vaan lojuvat kotona selitellen että lapsi saa virikkeitä. (huom!! edelleen löytyy paljonkin niitä äitejä jotka arvostavat perhettä ja arvostavat lasta yksilönä. Niitä joille lapsi ei ole este ja haitta joka pitää saada pois näkyvistä oman jaksamisen takia. Niitä työttömiä on paljon! :) Hatunnosto heille!)

Monet vievät lapsensa päiväkotiin, koska siellä on lapselle kavereita. Aikaisemmin pidin tätä ihan höpöhöpönä. Nyt, kun olen viimeiset pari vuotta tehnyt 80%:sti etätöitä täältä lähiöstä käsin ja päivisin käyttänyt välillä koiraa pikalenkillä sekä käynyt kaupassa, olen huomannut, miten tyhjiä taloyhtiöiden pihat ja leikkipuistot ovat. Aivan erilaista kuin parikymmentä vuotta sitten, jolloin omat lapseni olivat kotihoidossa. Mikä sitten on syy ja mikä seuraus, sitä voi toki miettiä. Pitääkö lapsi viedä kavereiden vuoksi päiväkotiin, koska kaikki kaveritkin on päiväkodissa? Ei ne kaverit ainakaan tuolla pihoilla ja leikkipuistoissa näytä olevan.

Eikö teille tule huonoa omaatuntoa kun olette kotona ja lapsi hoidossa? Mä poden huonoa omaatuntoa jos mulla on etätyöpäivä ja olen kotona. Tosin se hyvä puoli noissa etäpäivissä on että pääsee hakemaan lapset aikaisemmin pois kun ei mene työmatkoihin aikaa mutta silti.. on se vähän outoa olla kotona ja lapset hoidossa...

no mä taas olen saanut olla lasten kanssa kotona niin monta vuotta putkeen, että nautin jokaisesta rauhallisesta hetkestä kotona ILMAN lapsia.. mut huvinsa kullakin.. ;)

Yhteistyössä