Miksi totuttaa lapset mäkkiin/heseen?

  • Viestiketjun aloittaja lauantain pohdintaa....
  • Ensimmäinen viesti
maa aam
[QUOTE="Argh";29885450]Olen elintarvikealalla ja valitettavasti monesti ravintolahenkilökunta ei tosiaan tiedä näitä eroja. Ehkä koulutus on puutteellinen tai sitä ei ole?
Monesti kun asiakas kysyy onko maidoton tulee tarjoilija kysymään onko Hylaa. Olen itse monta kertaa joutunut kysymään täsmennystä että haluaako asiakas siis vähälaktoosisen vai laktoosittoman ja vastaus on "Ööö no hyla?" (eli ei edes ymmärrä Hylan olevan vain tavaramerkki/mitä se edes on). Tämä sama on monen eri allergian kohdalla.

Kiitos tiedosta, että kassalta saa tulosteen. En tiennytkään. :)[/QUOTE]

Niin, se on uskomatonta. Eivätkö ravintolat edes kouluta henkilökuntaansa, jos sitä ei esim. tarjoilijan koulutuksessa tehdä? Luulisi, että allergiareaktion saanut asiakas on todella huonoa mainosta ravintolalle. Meilläkään ei kukaan nuku pariin yöhön yhtään, jos lapsi saa yhtään maitoa. Eli ihan vakavasta asiasta kyse.

Minunkin lapseni on joskus saanut mm. maidottoman pasta-annoksen, jonka päälle oli ripoteltu juustoraastetta. Muistakin esimerkkejä riittää ja joillekin vähälaktoosinen/laktoositon/maitoallergia menevät iloisesti sekaisin.
 
"Lissu"
Me käydään silloin tällöin muksujen kanssa Hesellä tai Mäkkärissä, yleensä kun ollaan matkalla johonkin ja syödään tien päällä. Ehkä kerran kuussa keskimäärin, ei ainakaan useammin. Mä tilaan lasten ateriat aina maidolla tai tuoremehulla, en limulla. Ja yhdet ranskalaiset korvaan pikkuporkkanoilla mitä maistelee kaikki. En usko että vie turmioon meidän muksuja. :)
 
Ninnim
Meillä lapset on normaalipainoisia ja käydään hamppareilla kerran parissa viikossa. Lapset syö korkeintaan tavallisen hampparin ja pari ranskalaista maidolla. Ystäväperheemme päivittelee tätä ja heidän lapsensa ovat sitten taas pyöreitä ihan kotiruoan ansiosta.. Annoskoot ovat aivan liian suuria ja syövät muutoinkin kotona huomattavasti epäterveellisemmin kuin me. Tässä ketjussa on kyllä jo tullut monta hyvää kommenttia, mutta kiteytettynä, uskoisin, että pikaruokaa välillä syövät lapset syövät kokonaisuutena ajatellen terveellisemmin kuin monet lapset jotka eivät pääse koskaan Mäkkiin :).
 
"vieras."
Hesellä olen käynyt 32 vuoden aikana ehkä 10 kertaa ja mäkkärissä en koskaan. Mä en vaan tykkää niistä hamppareista tahi pussi ranskiksista. Maidottomalla ruokavalio ei ole meillä ravintoloissa tuottanut päänvaivaa, toki allergia oireet eivät nyt tietty ihan hengenvaarallisia meidän kohdalla ole olleet, joten ei silleen ole pilkkua tarttenut viilata. Monesta ravintolasta sai maidottomia ruokia kun soitti etukäteen ja kysyi, eräs pizzeriakin leipoi maidottoman pizzan jos veimme oman maidottoman juuston tullessamme.

Toki maidottomasta ei kaikki voi tietää, kuten en itsekkään tiennyt ennen kuin oli pakko opiskella.
 
hurdur
ravintola-alan ammattitaidottomuuteen... en itse ole alalla, mutta nuo allergiat toki käydään koulussa läpi. kaikki asiat eivät vain 100% jää koulusta mieleen. toisekseen, siinä missä pahasti allerginen henkilö tai tälläisen vanhempi on sattuneesta syystä erittäin tarkasti selvillä siitä omasta erikoisruokavaliostaan, tarjoilijan olisi tämän ruokavalion lisäksi muistettava tuolla samalla vaaditulla intohimolla sen kymmenen erilaista supertarkkaa ruokavaliota ja jokaisessa niistä esiintyviä pikkuisia yksityiskohtia ja kompastuskiviä (eri tärkkelykset esim). se toki nyt on ihan surkeaa jos yleisimpiä allergioita ja termejä ei tunneta, mutta älytön apteekin hyllyltä tuleva tietämys ja muistaminen jokaisesta maailman erikoisruokavaliosta ja ruoka-aineesta joihin ei joka päivä edes törmää on paljon vaadittu.

en minäkään muista jokaista työpaikkani kasvin latinankielistä nimeä, vaikka se koulutukseeni kuuluisikin.
 
"Argh"
Niin, se on uskomatonta. Eivätkö ravintolat edes kouluta henkilökuntaansa, jos sitä ei esim. tarjoilijan koulutuksessa tehdä? Luulisi, että allergiareaktion saanut asiakas on todella huonoa mainosta ravintolalle. Meilläkään ei kukaan nuku pariin yöhön yhtään, jos lapsi saa yhtään maitoa. Eli ihan vakavasta asiasta kyse.

Minunkin lapseni on joskus saanut mm. maidottoman pasta-annoksen, jonka päälle oli ripoteltu juustoraastetta. Muistakin esimerkkejä riittää ja joillekin vähälaktoosinen/laktoositon/maitoallergia menevät iloisesti sekaisin.
Valitettavasti ainakin kun minä olin koulussa meidän "allergiakoulutus" kesti viikon-pari. Ensimmäisenä annettiin tulosteet termeistä, opettaja selitti ja sitten loppuaika ja päivät tehtiin ruokia tulosteen mukaan kuten aina. Itseopiskelua ei laisinkaan. Olin jo silloin todella tyrmistynyt tästä joten opiskelin itse vapaa-ajalla. Taisinpa kysyä asiasta opettajaltakin ja vastaus oli muminaa opetussuunnitelmasta tms.

Oon pahoillani sun lapsesta, että hän on saanut vääränlaista ruokaa ravintolassa. :( Jos vielä käy niin neuvon ottamaan kuvan ateriasta (mikäli näkyy että on kiellettyä syötävää) ja lähettämään firmalle sähköpostia. Toki jos jo ravintolassa sanot asiasta ja saat uuden ruuan anteeksipyyntöjen kera asia on ok.
 
"Nuuh"
Siksi, että ranuja ja hamppareita on saatavilla kaikkialla ja limsaa myös. Matkustit mihin hyvänsä, aina on saatavilla ruokaa johon lapset on tottuneet, jos nyt kävisi niin hullusti ettei paikalliset herkut maistu.
 
"Argh"
[QUOTE="Argh";29885713]Hah en siis tarkoittanut sanoa "itseopiskelua ei laisinkaan" vaan, että itseopiskelin allergiat ja kielletyt ruoka-aineet. :D[/QUOTE]

Ei pylly. Kyllähän mä sanoin et itseopiskelin. Nyt totean et viisujen katsominen ja palstan seuraaminen ei käy yhteen. Keskityn vain yhteen eli viisuihin. :D
 
maa aam
[QUOTE="Argh";29885736]Ei pylly. Kyllähän mä sanoin et itseopiskelin. Nyt totean et viisujen katsominen ja palstan seuraaminen ei käy yhteen. Keskityn vain yhteen eli viisuihin. :D[/QUOTE]

Hauskoja viisuja ja kiitos vinkistä :D
 
maa aam
ravintola-alan ammattitaidottomuuteen... en itse ole alalla, mutta nuo allergiat toki käydään koulussa läpi. kaikki asiat eivät vain 100% jää koulusta mieleen. toisekseen, siinä missä pahasti allerginen henkilö tai tälläisen vanhempi on sattuneesta syystä erittäin tarkasti selvillä siitä omasta erikoisruokavaliostaan, tarjoilijan olisi tämän ruokavalion lisäksi muistettava tuolla samalla vaaditulla intohimolla sen kymmenen erilaista supertarkkaa ruokavaliota ja jokaisessa niistä esiintyviä pikkuisia yksityiskohtia ja kompastuskiviä (eri tärkkelykset esim). se toki nyt on ihan surkeaa jos yleisimpiä allergioita ja termejä ei tunneta, mutta älytön apteekin hyllyltä tuleva tietämys ja muistaminen jokaisesta maailman erikoisruokavaliosta ja ruoka-aineesta joihin ei joka päivä edes törmää on paljon vaadittu.

en minäkään muista jokaista työpaikkani kasvin latinankielistä nimeä, vaikka se koulutukseeni kuuluisikin.
No kyllä minun mielestäni ihan jokaikisen ravintolassa työskentelevän pitäisi ymmärtää vähälaktoosisen, laktoosittoman ja maidottoman ero. Samoin kuin tietää mitä on gluteiiniton ruokavalio ja mitä taas vilja-allergia. Vaikka nyt esimerkiksi.
 
kyykkyvatkaaja! harmaana
Voin ottaa hyviä suosituksia vastaan, missä sitä pitäisi syödä Helsingissä. Oltiin tänään lapsen kanssa eräässä lastentapahtumassa. Siellä oli sit tarjolla : karkkia, räiskäleitä, grillimakkaraa, kuppikakkuja ja kahvia ja pillimehuja ja toki kokista.

Valikoima oli siis täysin sama kuin muissa lastentapahtumissa, siellä on mahdoton syödä mitään.

Lähdettiin sit Helsingin keskustaan ja mietin sellaista välipalapaikkaa.

Missä oikeasti voi syödä lapsen kanssa jotenkin terveellisesti keskustassa ilman että pitää mennä ihan ravintolaan syömään kunnon ruokaa?

Lapsi ei voi syödä mausteita, valikoima kahviloissakin on aika rajattu.
 
"vieras."
Mä ite kävin ekan kerran mäkissä 10v. ja meillä ei siellä käyty koskaa. Pizzalle mentii perheen kesken ja se oli mukavaa. Mun pointti on se, etten teininä tai aikuisenakaan nää sitä mättöä ruokana ja en mene koskaan nälkääni noihin paikkoihin tyydyttämään.
En halua omalle lapselekaan opettaa, että noista paikoista saisi "ruokaa" vaan jos käydään niin se on jokin erikoistilanne.
Eihän niitä sitä ennen edes ollut Suomessa :D

Me käydään pari kertaa vuodessa, tai siis paremminkin ostetaan mukaan jostain pelireissusta palatessa. Sitäpaitsi autogrillin makkaraperunat on paljon maukkaampia kuin Hesen ranskalaiset jotka ei ole perunaa paljon nähneetkään! Maksaa 3,30e ja niissä riittä syömistä kahdelle (tai mun mies syö yksin kokonaisen mutta se onkin fyysistä työtä tekevä mies).
 
[QUOTE="vieras.";29885968]Eihän niitä sitä ennen edes ollut Suomessa :D

Me käydään pari kertaa vuodessa, tai siis paremminkin ostetaan mukaan jostain pelireissusta palatessa. Sitäpaitsi autogrillin makkaraperunat on paljon maukkaampia kuin Hesen ranskalaiset jotka ei ole perunaa paljon nähneetkään! Maksaa 3,30e ja niissä riittä syömistä kahdelle (tai mun mies syö yksin kokonaisen mutta se onkin fyysistä työtä tekevä mies).[/QUOTE]

Tää on kyllä totta ei niitä oikee ollu. Snäkärin kuumakoira :heart:
 
hhhh
Meillä ei käydä sen takia, että itse en pidä hesestä/mäkkäristä, enkä muistakaan hamppari-ranskanperuna-paikoista, yök! Mies on tähän asti käyttänyt lasta siellä kokonaista 2 kertaa, lapsi siis 4 vuotta. Mun mielestä kerran vuodessa riittää jatkossakin :)
 
Miksi muroihin? Makeutettuihin jogurtteihin? Makaroneihin? Nakkeihin ja muussiin?

Mä olen varma, että jos lapset lihovat, johtuu se kotiruoan epäterveellisyydestä. Tuskinpa kukaan joka päivä mäkkärillä syö.
 
Me ollaan käyty muutaman kerran vuodessa ja lapset on tottuneet taaperoista asti niihin sapuskouhin. Silti ne ei ole lastemme isojen eikä pienten intohimo vaan paikka, jossa saa nopeasti ja kohtuu hinnalla mahan täyteen. Jos niiltä kysyy, minne mennään syömään, tulee ensin muita vaihtoehtoja, missä parempaa ruokaa ja jos ne ei käy, mennään mäkkiin tai heseen.
 
"..."
3,5h mummolamatkalla ei paljon kiinnosta etsiä jotain tasokkaampaa ravintolaa, missä saa viettää aikaa yli tunnin ja maksaa itsensä kipeäksi, joten tylysti vaan mäkin kautta ja matka jatkuu.
 
ei se että lapset on nykyisin punkeroita johdu todellakaan siitä, että joskus käydään hesessä tai mäkissä. kyllä se johtuu siitä, että nykylapset makaa sohvalla katsomassa telkkari, pelaamassa tietsikkaa, tai pelikonsolilla. ennen lapset ei lihoneet, kun ne leikki ja pelasi kaikenlaisia pelejä porukalla ulkona ja liikkuivat. suurin osa lapsista kulkee koulumatkatkin autolla, jos kunta tai kaupunki ei kustanna kyytiä, niin vanhemmat sitten kuskaa autolla
 
Viimeksi muokattu:
hilllla
Koska elämästä pitää myös nauttia ja meille esim. joskus heselle herkuttelu on yksi tapa nauttia elämästä. Vähän vaihtelua arkeen, mukava mennä vaan tiskille ja tilata sapuskat, ei itse tarvitse kokata eikä tiskata jnejnejne. Joskus käydään ravintolassa, joskus vaan tekee mieli sitä heseä, ei siinä sen kummempaa. N. 1-2 krt kuussa käydään ulkona syömässä. Ainakaan meidän lapsi eikä me vanhemmat olla mitään punkeroita, kuitenkin n. 98 % aterioista on sitä terveellistä kotiruokaa, teen kaikki ruoat kotona itse emmekä käytä eineksiä. Me myös liikutaan ja ulkoillaan päivittäin.

Ja kyllä, n. vuoden iässä lapsi sai imeskellä elämänsä ensimmäiset ranskalaiset, siis voi kamala! :D Tosin lapseni ei ole koskaan ollut idiootti, jos hän näki että muut söi jotain niin hän osasi kyllä sitä myös itselleen maisteltavaksi pyytää, eikä tyydy mihinkään iänikuiseen porkkanapalaan, mitä saa joka päivä kotonakin.
 

Yhteistyössä