Miksi totuttaa lapset mäkkiin/heseen?

  • Viestiketjun aloittaja lauantain pohdintaa....
  • Ensimmäinen viesti
lauantain pohdintaa....
Ei ne lapset osaa kaivata mitään sellaista mistä eivät tiedä mitään, joten miksi totuttaa ne roskaruokaan?
On suorastaan surullista miten jotkut vanhemmat käyvät usein syömässä hesessä pikkulasten kanssa. Sitten jos joku kerta jää väliin niin muksut saa raivokohtauksen että äääää, pakko päästä heseen! Punkerot lapset on todella yleisiä. Ja nyt ei ole kyse mistään lapsenpyöreydestä, vaan jotkut on ihan oikeasti syötetty tuhtiin kuntoon ja se näkyy! Opiskeluaikoina hesessä työskennelleenä sai nähdä joka päivä näitä kun ylipainoinen perhe lyllertää heseen megaburgereille.

Ja kun lapsi tottuu heseen ja ynnämuuhun roskaruokaan niin miten siitä sitten yhtäkkiä opetat sen takaisin terveen ruokavalion pariin? Eikä varmaan liikuntakaan enää paljoakaan kiinnosta jos/kun ylipainoa alkaa kertymään enemmän.
 
  • Tykkää
Reactions: Tähkäpää-90
Mä ite kävin ekan kerran mäkissä 10v. ja meillä ei siellä käyty koskaa. Pizzalle mentii perheen kesken ja se oli mukavaa. Mun pointti on se, etten teininä tai aikuisenakaan nää sitä mättöä ruokana ja en mene koskaan nälkääni noihin paikkoihin tyydyttämään.
En halua omalle lapselekaan opettaa, että noista paikoista saisi "ruokaa" vaan jos käydään niin se on jokin erikoistilanne.
 
  • Tykkää
Reactions: 4eliveto
minä,
Roskaruokaa ei ole :)
Wikipedia:
Vastoin yleistä käsitystä kotiruoka ei automaattisesti ole pika- tai valmisruokaa terveellisempää, vaan kotiruoka voi olla runsasrasvaista, tai -sokerista, sisältää paljon energiaa ja sen vitamiini- ja kivennäisainepitoisuus voi olla niukka.
 
maa aam
Niin, ihan hyvä kysymys. Mä olen käynyt hesessä ekaa kertaa aikuisena, eikä niitä kertoja nyt tajuttoman montaa ole edelleenkään 35-vuotiaana. Meillä syötiin kotiruokaa, mutta kävimme kyllä hyvissä ravintoloissa säännöllisesti.

Oma lapseni on 4-vuotias, ja hän on viimeisen vuoden aikana käynyt hesellä ehkä 2 kertaa. Yhtä ehdotonta linjaa en ole ottanut kuin vanhempani, mutta pääosin meillä syödään aina hyvää kotiruokaa. Myös me käymme ulkona hyvissä ravintoloissa melko usein, eikä lapsi tilaa nakkeja ja ranskalaisia (saa kyllä itse valita mitä tilaa) oikeastaan ikinä.

Olen kyllä samaa mieltä, miksi tehdä huonoista ruokailutottumuksista tapa?
 
maa aam
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Roskaruokaa ei ole :)
Wikipedia:
Vastoin yleistä käsitystä kotiruoka ei automaattisesti ole pika- tai valmisruokaa terveellisempää, vaan kotiruoka voi olla runsasrasvaista, tai -sokerista, sisältää paljon energiaa ja sen vitamiini- ja kivennäisainepitoisuus voi olla niukka.
Totta kai voi.

Kotona saa kuitenkin todella paljon terveellisempää ja ravinnerikkaampaa ruokaa helpolla kuin pikaruokapaikoissa, jos viitsii hiukan paneutua terveellisen ravitsemuksen perusteisiin.
 
Näin
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Roskaruokaa ei ole :)
Wikipedia:
Vastoin yleistä käsitystä kotiruoka ei automaattisesti ole pika- tai valmisruokaa terveellisempää, vaan kotiruoka voi olla runsasrasvaista, tai -sokerista, sisältää paljon energiaa ja sen vitamiini- ja kivennäisainepitoisuus voi olla niukka.
Roskaruoka-termi tulee kylläkin siitä, että syömisestä syntyy paljon roskaa kun käytetään kertakäyttötuotteita :D
 
jtf
Kun olin pieni mentiin usein mäkkiin/heseen ja se oli aina niin juhlaa ja ihanaa. Lapsuuden jälkeen en ole käynyt kummassakaan (en edes teini-iässä) koska se ei vaan maistu ja kotiruoka on maittavampaa. Ja vaikka varmaan mielestäsi kävimme liikaa roskaruokapaikoissa kun olin lapsi olin aina alipainoinen. Teininä olin kylläkin ylipainoinen, mutta mäkillä ei sen kanssa ollut mitään tekemistä.
Sama 9v veljelläni. On kivaa käydä mässäämässä, mutta kotiruoka se vasta hyvää onkin.
Se, että käy mäkissä ei tarkoita että lapsesta tulee lihava tai jos näet punkeron lapsen mäkissä että he syövät vain pikaruokaa.

Ei ne lapset osaa kaivata mitään sellaista mistä eivät tiedä mitään, joten miksi totuttaa ne roskaruokaan?
Hah! Et voi olla noin naiivi.
 
Kieltämättä vähän pisti mietityttämään kun käytiin miehen kans Hesessä muutama päivä sit niin siihen viereiseen pöytään tuli tosi nuori tyttö arviolta alle vuoden ikäisen vauvan kanssa ja tilasi itselleen jonkun aterian ja se vauva imi ranskalaisia ketsupin kanssa. Tuli vaan mieleen et ehkä hieman liian aikaseen ainakin ton ikäisellä koska eihän pieni vauva/lapsi osaa kaivata mitään ranuja ja hamppareita..
 
ploppis
Niin yllättävältä kuin se kuulostaakin, Hesestä ja Mäkistä saan varmimmin syötävää allergisille lapsilleni. Ravintolassa joudun kysymään, juoksuttamaan, epäilemään ja varmistamaan, jotta lapseni saisi varmasti hänelle turvallista ruokaa. Siltikin voi käydä niin, ettemme ruokaa saa. Joudumme suht usein tekemään reissuja kaupunkiin lääkäri yms käyntien takia ja silloin on mukavina mennä syömään sinne mistä ruuan saa vaivattomimmin, ilman että joudun ensin käyttämään useamman minuutin varmistaakseni valmistusaineiden turvallisuuden.

Hesessä saan kassalta pyytäessni tulosteen, josta voin tarkistaa valmistusaineet. Ravintolassa, tarjoilija juoksee ja kyselee ja silti minua jää epäilyttämään ymmärsikö henkilökunta oikeasti mitä eroa on laktoosittomalla ja 100% maidottomalla ruokavaliolla.... (Meille on kerran tarjottu leipäää, jonka leipomiseen ei ollut käytetty maitoa, mutta makua tuomaan oli laitettu taikinaan voita. Onneksi tarjoilija sivumennen mainitsi tämän, ennenkuin poika ehti leipää suuhunsa laittamaan.)
 
Me käydään silloin tällöin kun tekee mieli: välillä pari kertaa kuussa, välillä paljon harvemmin - nyt taitaa olla pari kk siitä kun viimeksi käytiin mäkkikaistalla :) ei tuo esikoinen osaa edes kysellä minnekään hampparille tmv ellei nyt kävellä ko paikan ohi, jolloin minulle ei tuota minkäänlaisia vaikeuksia todeta, ettei nyt olla menossa. Eikä siitä synny mikään show. (Kuopus on vielä vauva niin ei edes tiedä moisesta)

Ei elämän tarvitse olla niin ehdotonta. Nautin tuosta itsekin joten miksen sitten nauttisi siitä satunnaisesti lastenikin kanssa.
 
maa aam
Niin yllättävältä kuin se kuulostaakin, Hesestä ja Mäkistä saan varmimmin syötävää allergisille lapsilleni. Ravintolassa joudun kysymään, juoksuttamaan, epäilemään ja varmistamaan, jotta lapseni saisi varmasti hänelle turvallista ruokaa. Siltikin voi käydä niin, ettemme ruokaa saa. Joudumme suht usein tekemään reissuja kaupunkiin lääkäri yms käyntien takia ja silloin on mukavina mennä syömään sinne mistä ruuan saa vaivattomimmin, ilman että joudun ensin käyttämään useamman minuutin varmistaakseni valmistusaineiden turvallisuuden.

Hesessä saan kassalta pyytäessni tulosteen, josta voin tarkistaa valmistusaineet. Ravintolassa, tarjoilija juoksee ja kyselee ja silti minua jää epäilyttämään ymmärsikö henkilökunta oikeasti mitä eroa on laktoosittomalla ja 100% maidottomalla ruokavaliolla.... (Meille on kerran tarjottu leipäää, jonka leipomiseen ei ollut käytetty maitoa, mutta makua tuomaan oli laitettu taikinaan voita. Onneksi tarjoilija sivumennen mainitsi tämän, ennenkuin poika ehti leipää suuhunsa laittamaan.)
Minun lapsellani on myös maitoallergia sekä lisänä soija-allergia, ja on uskomatonta miten ravintolan henkilökuntakaan ei välttämättä ymmärrä mikä on maitoallergia!!! Ja jotkut eivät edes välitä, tai ainakin siltä tuntuu.

En muuten tiennytkään, että Heseltä voi saada aineslistan tulosteena, kiitos vinkistä :) Ehkä meillä tästä eteenpäin syödäänkin enemmän heseruokaa :D
 
erilainen nuori
Me käydään Hesessä tai Mäkissä noin kerran viikossa. Lapset ovat terveitä ja normaalipainoisia/hoikkia, vanhemmat myös. Muissakin ravintoloissa syödään, noin kerran viikossa niissäkin, joskus useamminkin. Niissä lapset valitsevat mitä haluavat, enhän laita miestäkään valitsemaan vaikka kanaa naudanlihan sijasta, vaikka se olisi terveellisempää :). Lapset valitsevat ravintolassa laidasta laitaan, kala-annoksista nakkeihin ja ranskalaisiin. Kotona laitamme toki myös ruokaa, joskus lihaa, joskus kasvisruokaa. Eineksiä ja puolivalmisteita käytämme toisinaan. Kukaan ei syö pakolla mitään. Emme myöskään leiki ruoalla emmekä tee siitä elämää suurempaa numeroa. Monet nykyään ronklaavat ruoan kanssa. Muu kuin luomu on paskaa ja roskaa, ja sitä rataa (en nyt tarkoita aloittajaa, mutta lähipiirissäni on näitä hifistelijöitä riittämiin). Minun lapsuudessani tuollaisista puheista olisi tyrmistytty, omat vanhempani ovat ikäluokkaa, joka on niukoissa oloissa kasvaessaan tottunut arvostamaan ruokaa kuin ruokaa.
 
Blue
Siksi koska halusimme/haluamme käydä siellä välillä syömässä. Käymme paljon myös muissa ravintoloissa (viiden tähden rafloista pikaruokaloihin) syömässä mutta se ei tarkoita että meidän lapset kiljuisivat jos emme hetkeen raflassa kävisi. Osaammehan kotonakin tehdä ravintotasoista ruokaa.

Ps. Lapsemme eivät ole lihavia, he ovat kulinaristeja.
 
erilainen nuori
Me käydään Hesessä tai Mäkissä noin kerran viikossa. Lapset ovat terveitä ja normaalipainoisia/hoikkia, vanhemmat myös. Muissakin ravintoloissa syödään, noin kerran viikossa niissäkin, joskus useamminkin. Niissä lapset valitsevat mitä haluavat, enhän laita miestäkään valitsemaan vaikka kanaa naudanlihan sijasta, vaikka se olisi terveellisempää :). Lapset valitsevat ravintolassa laidasta laitaan, kala-annoksista nakkeihin ja ranskalaisiin. Kotona laitamme toki myös ruokaa, joskus lihaa, joskus kasvisruokaa. Eineksiä ja puolivalmisteita käytämme toisinaan. Kukaan ei syö pakolla mitään. Emme myöskään leiki ruoalla emmekä tee siitä elämää suurempaa numeroa. Monet nykyään ronklaavat ruoan kanssa. Muu kuin luomu on paskaa ja roskaa, ja sitä rataa (en nyt tarkoita aloittajaa, mutta lähipiirissäni on näitä hifistelijöitä riittämiin). Minun lapsuudessani tuollaisista puheista olisi tyrmistytty, omat vanhempani ovat ikäluokkaa, joka on niukoissa oloissa kasvaessaan tottunut arvostamaan ruokaa kuin ruokaa.
Ja lisäys vielä: meidän lapset eivät IKINÄ kinua pikaruokaa. Eivät myöskään karkkia, vaikka sitäkin saavat joskus muulloinkin kuin karkkipäivänä.
 
ploppis
En muuten tiennytkään, että Heseltä voi saada aineslistan tulosteena, kiitos vinkistä :) Ehkä meillä tästä eteenpäin syödäänkin enemmän heseruokaa :D
Mulle tää selvisi, kun meillä oli (taas vaihteeksi) menossa uusi välttämisdieetti ja kassalla aloin pohtia ja kysellä. Myyjä tulosti mulle ainesosaluettelon, jotta sain vielä itse tarkistaa asian. Tuoteselosteet näkee myös netistä ;)
 
"Argh"
Niin yllättävältä kuin se kuulostaakin, Hesestä ja Mäkistä saan varmimmin syötävää allergisille lapsilleni. Ravintolassa joudun kysymään, juoksuttamaan, epäilemään ja varmistamaan, jotta lapseni saisi varmasti hänelle turvallista ruokaa. Siltikin voi käydä niin, ettemme ruokaa saa. Joudumme suht usein tekemään reissuja kaupunkiin lääkäri yms käyntien takia ja silloin on mukavina mennä syömään sinne mistä ruuan saa vaivattomimmin, ilman että joudun ensin käyttämään useamman minuutin varmistaakseni valmistusaineiden turvallisuuden.

Hesessä saan kassalta pyytäessni tulosteen, josta voin tarkistaa valmistusaineet. Ravintolassa, tarjoilija juoksee ja kyselee ja silti minua jää epäilyttämään ymmärsikö henkilökunta oikeasti mitä eroa on laktoosittomalla ja 100% maidottomalla ruokavaliolla.... (Meille on kerran tarjottu leipäää, jonka leipomiseen ei ollut käytetty maitoa, mutta makua tuomaan oli laitettu taikinaan voita. Onneksi tarjoilija sivumennen mainitsi tämän, ennenkuin poika ehti leipää suuhunsa laittamaan.)
Olen elintarvikealalla ja valitettavasti monesti ravintolahenkilökunta ei tosiaan tiedä näitä eroja. Ehkä koulutus on puutteellinen tai sitä ei ole?
Monesti kun asiakas kysyy onko maidoton tulee tarjoilija kysymään onko Hylaa. Olen itse monta kertaa joutunut kysymään täsmennystä että haluaako asiakas siis vähälaktoosisen vai laktoosittoman ja vastaus on "Ööö no hyla?" (eli ei edes ymmärrä Hylan olevan vain tavaramerkki/mitä se edes on). Tämä sama on monen eri allergian kohdalla.

Kiitos tiedosta, että kassalta saa tulosteen. En tiennytkään. :)
 
Musta on kans kummaa ettei tiedetä allergioista mitään, ei olisi iso vaiva vapaa-ajalla lueskella netistä näitä asioita. Ja miten työantaja ei kouluta henkilökuntaa, nämä ovat kuitenkin nykyään aika yleisiä vaivoja.
Kaveri tilas maidottoman cesarsalaatin ja sai salaatin ilman soosia, mutta parmesanjuuston kera. Yks kokki möi joululaatikoita gluteenittomana vaikka oli päälle ripotellu korppujauhoja jne. jne.
 
ploppis
[QUOTE="Argh";29885450]
Monesti kun asiakas kysyy onko maidoton tulee tarjoilija kysymään onko Hylaa. [/QUOTE]

Arvaappa miten monesti väänsin rautalangasta gluteenittoman ja viljattoman eroa, kun hetken olimme viljattomalla ruokavaliolla :D (Gluteeniton ruoka voi siäsltää viljaa) Silloin opin kyllä itsekin miten erilaisten termien taakse voi viljaa piilottaa. Mm, jos ei lue mikä tärkkelys on kyseessä, on syytä epäillä kyseessä olevan vehnätarkkelys. En yhtään ihmettele, jos ihan kaikkea ei tiedä, mutta kyllä olen monesti pohtinut ammattitaidon tasoa, kun taas kerran selitän mitä tarkoittaa maidoton ja mikä on maitoproteiini.
 
Niin yllättävältä kuin se kuulostaakin, Hesestä ja Mäkistä saan varmimmin syötävää allergisille lapsilleni. Ravintolassa joudun kysymään, juoksuttamaan, epäilemään ja varmistamaan, jotta lapseni saisi varmasti hänelle turvallista ruokaa. Siltikin voi käydä niin, ettemme ruokaa saa. Joudumme suht usein tekemään reissuja kaupunkiin lääkäri yms käyntien takia ja silloin on mukavina mennä syömään sinne mistä ruuan saa vaivattomimmin, ilman että joudun ensin käyttämään useamman minuutin varmistaakseni valmistusaineiden turvallisuuden.

Hesessä saan kassalta pyytäessni tulosteen, josta voin tarkistaa valmistusaineet. Ravintolassa, tarjoilija juoksee ja kyselee ja silti minua jää epäilyttämään ymmärsikö henkilökunta oikeasti mitä eroa on laktoosittomalla ja 100% maidottomalla ruokavaliolla.... (Meille on kerran tarjottu leipäää, jonka leipomiseen ei ollut käytetty maitoa, mutta makua tuomaan oli laitettu taikinaan voita. Onneksi tarjoilija sivumennen mainitsi tämän, ennenkuin poika ehti leipää suuhunsa laittamaan.)
Tämä on niin totta!!
 
"Argh"
Musta on kans kummaa ettei tiedetä allergioista mitään, ei olisi iso vaiva vapaa-ajalla lueskella netistä näitä asioita. Ja miten työantaja ei kouluta henkilökuntaa, nämä ovat kuitenkin nykyään aika yleisiä vaivoja.
Kaveri tilas maidottoman cesarsalaatin ja sai salaatin ilman soosia, mutta parmesanjuuston kera. Yks kokki möi joululaatikoita gluteenittomana vaikka oli päälle ripotellu korppujauhoja jne. jne.
Ei ei ei ei! Mä tavallaan ehkä pystyn ymmärtämään nämä mokat tarjoilijalta, mutta kokilta/leipurilta en sitten ollenkaan! Eivätkö nämä ihmiset ymmärrä että saattavat pahimmassa tapauksessa tappaa jonkun?!
Itsellä suurin allergiakoulutus on opiskelusta mitä se pieni osa tätä käsitteli. Olen tehnyt paljon ruokia ja leipomuksia allergikoille ja varmuudeksi vielä tarkistin koska minä en ole ottamassa kontolleni toisen allergiareaktiota. Jos ei ole muistiinpanoa niin jokaisella on mahdollisuus nopeaa katsoa jostain kuten netistä. Luulisin että asiakas arvostaa saavansa turvallista ruokaa ja odottaa sen ylimääräiset 5 minuuttia valittamatta.
 

Yhteistyössä