Miksi toinen lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heti perään?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heti perään?

Vieras
Miksi toinen lapsi heti perään?
Olen huomannut,että täällä monet rupevat odottamaan toista vauvaa,kun ensimmäinen ei ole melkein täyttänyt edes puolta vuotta,miksi?
Tarkotuksella vai vahingossa?
Eikö kukaan kaipaa hengähdys taukoa ja aikaa nauttia ensimmäisestä?

ps. Eikä tämä ollut millään pahalla,mutta mietityttää!

Mä ajattelen asiaa niin että, samalla hoitaa kahta kuin yhtä. Haluan kuitenkin lapselleni sisaren. Eli kun tulee kaksi lasta heti peräkanaa, niin saa niitä sitte rauhassa kasvattaa isommiksi. ja se raskas aika pienten lasten kanssa on lyhyempi, kun saisi lapset esim. 3 vuoden välein.
En mä tiiä saako tästä mitään selvää=)

Meillä nyt ensimmäinen 7kk:tta eikä mitään kiirusta ruveta seuraavaa yrittämään. Olisihan se tietysti mukavampaa ainakin esikoisellemme että olisi leikkikaveri kotonakin. Mutta toivon että hän saa sosiaali-elämää päiväkodissa ja tuttujeni muksujen kautta. Me haluamme hengähtää, tämä meidän nuppumme oli aika vaativa ensimmäiset 5kk:tta. Näin meillä

Mä kyllä haluan joskus toisen lapsen jos luoja suo. Ja kiva ois saada lapsille pieni ikäero. MUTTA: en kyllä haluaisi olla heti taas raskaana. Tuntui kauhean pitkältä ajalta. Raskas työ joten jäin aikaisin sairaslomalle ja kypsyin kotona. Supisteli, joten ei paljo mitään voinut tehdä. Synnytys oli ihan ok. Ja on tässä yhdessäkin muksussa ihan riittävästi hommaa. Aikas vaativainen tapaus myös (4 kk nyt). Vähän alkaa nyt helpottaa.
Ehkä voisin toista harkita perään, jos nykyinen olisi ""syö ja nukkuu""-tapaus. =)

Haluaisin olla lasten kanssa kotona kunnes nuorin täyttää 3. Minulla on kuitenkin hyvä ja haastava ammatti, ja haluan pysyä työelämässä jotakuinkin mukana. Lapset mahdollisimman pienellä ikäerolla tarkoittaa sitä, että työelämästä on oltava pois mahdollisimman vähän aikaa.

Meillä tulee ikäeroksi 1v4kk. Ei oikeastaan ole ollut raskasta tehdä heti uutta lasta toisen perään, kotona olen kuitenkin ja sittenhän ne lapset on tehty ja pääsee työelämäänkin joskus. Olen entistä vakuuttuneempi, että tämä oli meillä hyvä ratkaisu, muilla voi olla toisin, ei voi yleistää.
Esikoinen kaipaa kauheasti lapsiseuraa eikä kaveripiirissä ole monia joilla olisi lapsia.

Ajateltiin ensinnäkin, että samaan syssyyn nämä vauvavuodet saavat mennä. Ikääkin on sen verran, ettemme halua venyttää ja lisäksi lapsilla on toisistaan seuraa eri lailla kuin jos ikäero olisi esim. 3 vuotta. Meidän esikoinen on ollut tyytyväinen ja terve lapsi ja sekin varmasti on ollut yksi syy. Jos esikoisen kanssa olisi ollut kovin rankkaa, sitten ei varmasti olisi jaksanut edes heti ajatella. Yksi pointti meillä on myös takana olleet lapsettomuushoidot. Esikoinen ei ollut itsestäänselvyys ja kesti aikaa ennen kuin hän ilmoitti tulostaan. Päätös olikin siten selvä, että toisen tuloa emme viivytä ainakaan ehkäisyllä, koska se voi kestää muutenkin, jos on yleensä tullakseen. Luonto päätti toisin ja pienenä ihmeenä uusi raskaus alkoi varsin helposti. Ikäeroksi tulee 1v6kk.

meillä tulee ikäeroksi 1,5 vuotta.

oli jo alusta asti selvää, että haluamme useamman lapsen (ainakin sen kaksi). ensimmäistä 'tehtiin' pari vuotta, ja ehkä siksi oli vähän hoppu tämän toisenkin kanssa. tärppäsi kuitenkin heti, mikä oli tosi iloinen yllätys! pienellä ikäerolla on lapsista toisilleen kaveria, ja luulen, että kaksi menee siinä missä yksikin, saa nähdä! (= esikoinen on ns 'helppo' ja senkin puolesta uskalsimme aloittaa toisen yrittämisen.

jos lisää vielä haluamme, luulen että kuitenkin tämän parivaljakon jälkeen pidetään enemmän väliä. tai mistä sitä ikinä tietää. kovat on paineet töihinkin, joten saattaa olla ettei mahdollisuutta uusiin vauvoihin ole.

mulla henk.kohtaisesti ärsyttää suunnattomasti se, että ihmetellään onko raskaus vahinko. ekassa raskaudessa minulta kyselivät ihan puolitututkin asiasta. en tiedä liittyikö koulun käyntini asiaan. nyt kun on lyhyt väli viime synnytyksestä, niin voi tietysti miettiä taas, että luottiko ne tollot imetyksen ehkäsevään vaikutukseen yms. täytyy sanoa, että kahden vuoden yrittämisen jälkeen oli itku tulla kun udeltiin, että miten näin on päässyt käymään. ei kiva.

Samat syyt kuin muillakin. Meidän poika on vasta 2,5 kk mutta ollaan jo mietitty että elosyyskuussa aloitettaisiin yrittämään pikkusisarta, näin ikäeroksi tulisi n. 1 v 6 kk.

Lapsista on seuraa toisilleen nyt sekä vanhempina ja sitten ne on tehty.. en tietenkään sano ettei enempää lapsia tule mutta nyt tuntuu että kaksi riittää, mikäli luoja sen toisen luo.
Ensimmäistä yritettiin mekin vuosi joten eihän sitä tiedä kauan toisen tuloon menee.

Täällä ei näköjään ole ainoatakaan sellaista äänessä, jolla jo oikeasti olisi kaksi vuoden välein syntynyttä. Asiaa läheltä seuranneena voin kertoa, että kaksi lasta ei todellakaan hoidu siinä kuin yksikin, vaan työtä on moninkertaisesti, varsinkin ekana vuotena. Myöhemmin kyllä helpottaa. Ruusunpunaiset kuvitelmat voi siis aluksi heittää roskikseen.

Itselläni on lapsilla tuo monien kauhistelema pitkä 3 vuoden ikäero ja hyvin on heistäkin seuraa toisilleen! Olisin kyllä halunnut lyhyemmän ikäeron, mutta kaikille ei sitä onnea suoda eli lapsia ei noin vain monisteta ainakaan minun sisukaluillani.

Onnea valitsemallenne/haaveilemallenne tielle!

En tehnyt lapsia peräjälkeen, se harmittaa. Nyt ikäeroksi tulee 8,5 vuotta, mikä on aika paljon. Tosin minulla ja sisaruksillani on ikäeroa 8-13 vuotta, eikä se näin aikuisiällä tunnu enää hirvittävän suurelta.

minä ainakaan en kuvittekaan että olisi helppoa vauvan ja leikki-ikäisen kanssa! Tulee varmasti olemaan rankkaa. Mutta itselläni on siskot vuoden itseäni nuorempi ja 3 vuotta itseäni vanhempi ja kyllä muistan selvästi miten isosiskoni ollessa 13 vuotias ja siitä n. 22 ikään asti (jolloin minä täytin 18) minä olin aina ""Pikkupentu"" jota ei huolittu mihinkään mukaan:)

Ja kuten sanoin, jos luoja toisen suo.

Jotkut vaan jaksaa paremmin, luulisin.
Itse jätän kyllä ehdottomasti pari vuotta väliä, ennenkuin aletaan edes yrittämään. Jos aletaan. Tuntuu, että yhdessäkin vaippaikäisessä on tarpeeksi minulle...

Ne tutut, joilla on useampia lapsia, ovat sanoneet, että ei mene kaksi siinä kuin yksikin. Mutta en tiedä sitten, riippunee aika paljon äidin luonteestakin, ja isän.

Itse tykkään tämmöisestä rauhallisemmasta perhe-elämästä enemmän.

Meillä ensimmäisen lapsen tekoon meni n. vuosi aikaa. Kun hän sitten syntyi, tiesimme heti, että haluamme toisenkin lapsen. Koska meillä molemmilla oli ikää jo kertynyt, päätimme olla enempiä odottelematta. Ykkösen ja kakkosen ikäeroa tuli 1v3kk. Kieltämättä vauva-aika oli aika rankkaa, mutta isoäidit ovat olleet ihania ja auttaneet ajoittain. Kolmas (ja meille viimeinen) lapsi tuli ja nyt kaikki kolme ovat ikänsä puolesta viiden vuoden sisällä.

Ei toisen lapsen saaminen estä ""nauttimasta ensimmäisestä"". Kaikkea vaan on kaksin verroin !

Minä en todellakaan kuvittele, että alku tulee olemaan ruusunpunaisia unelmia vaan olen varautunut siihen, että raskasta on. Valintamme oli kuitenkin se, että emme suunnittele koska toinen ""hommataan"" koska kuten itsekin mainitsit, lapsia ei niin vaan tehdä. Kävi niin, että ikäero tulee olemaan pieni ja uskon, että näin oli meillä tarkoitus ja hyvä niin.

Minusta on 9,5 kk:n ikäisen neidin äitinä hieman ihmeellistä lukea muiden suunnitelmia, kun 2-5 kk:n vauvojen vanhemmat sanovat että toinen saa tulla heti koska ""tämä eka on niin helppo, nukkuu, syö ja nauraa vaan""... Meillä tyttö aloitti melko vaativasta (koliikki), muuttui tooosi helpoksi, ja nyt vanhemmilla on taas kädet täynnä eroahdistuksen, syömisongelmien ja levottomien öiden piinaman tytön kanssa. Huh! =D

Silti täälläkin on vauvakuumetta, ja mainitulle neidille saattaa tulla 1 v 7 kk:tta nuorempi sisarus jos hyvin käy. Pohdimme vielä, haluanko valmistuttuani ensin työelämään vai jäänkö mieluummin kotiin heti. Kieltämättä pelottaa miten jaksan hoitaa esikoista ja opiskella raskaana, ja miten pärjään kahden vaippaikäisen kanssa kolmistaan päivisin.

Meillä esikoinen oli 8kk kun kakkonen syntyi (2kk ennen aikojaan),kakkosen ja kolmosen ikäeroks tulee 1v 2kk...alussa minullakin oli epäilyjä siitä,että miten jaksan,mutta kaikki on mennyt hyvin. Tietty välillä on päiviä jolloin tuntuu ettei jaksa,mutta onneks ne on harvassa.

Ikäkysymys.
Ikää mittarissa 38.
Kyllä sisarus ihana olisi.
Niin pienenä kuin sitten aikuisenakin.
Varsinkin kun on vanhat vanhemmat..
Aina vaan ei automaatti tuppaa toimimaan.
Elokuun alkuun syntyväksi laskettu toukka masussani on hengetön.
Aamulla alkaa tyhjennys.
Kyllä lapset kannattaa mun mielestä tehdä nuorempana ja vaikka sitten putkeen. Jos siihen vain on edellytyksiä.
Muutaman vuoden on lujilla mutta sitten elämä helpottaa.
Ei omakohtaista kokemusta, mutta sivusta seuranneena.

Toisesta haaveillaan, vaikka esikoinen ei ole KUIN 9kk. Ikää tarpeeksi mittarissa ja salaisissa haaveissa 3 lasta. Jos 3 vuoden välein tekisin syntyisi viimeinen yli 4-kymppisenä (jos edes tulisi). Nytkin yövalvomiset ottaa fysiikan päälle, miten olis sitten. Mutta mutta ei vaan toista kuulu....

En tosiaan koe olevani lapsentekoautomaatti jos teen 2 lasta peräjälkeen (ikäeroa tulee 1,4v) enkä kyllä käsitä miten joku voi täällä ihan tosissaan kommentoida, että niitä varmaan tehdään ruusunpunaiset lasit silmillä. Minä en tehnyt ensimmäistäkään minkäänlaiset sumulasit päässä, vaan olin vähän turhankin realistinen, olisi pitänyt antaa sijaa myös niille vaaleanpunaisille unelmille.
No, ainakaan sen ensimmäisen jälkeen ei niitä ole ;)
Tiedän mihin olenryhtynyt ja se sopii meille, joten mulle ei tarvitse ainakaan tulla kommentoimaan nenäkkäitä. Saattaa pian saada omalle nenälleen ja mitä sen sitäpaitsi pitäisi ketään liikuttaa kuinka kukin lapsensa tekee?!

Nirppu,Ei kukaan sinua(tai ketään) mielestäni ole edes arvostellut jos tekee lapsensa pienellä ikäerolla!!!
Tämä oli vain kysely ja ennen sinua vastaukset olleet asiallisia.
Tottahan se on hyvä,että lapsilla on pieni ikäero ja kysymyksellä on tullut myös vastaan vanhempia joiden ikäkin alkaa olemaan sen verran,että lapsen saannissa ei enään tingitä,vaan lapset halutaan saada nyt eikä viiden vuoden päästä.

Kiitos kaikille asiallisista vastauksista!

Haluaisin noin kaksi vuotta omien lasteni ikäeroksi. Itselläni ja veljelläni on ollut näin, mutta enpä voi sanoa meidän olleen lapsena ylimpiä ystävyksiä lapsena. Oma poikani on nyt 8 kk (tänään tasan!) ja oikein kauhulla ajttelen sitä uudelleenraskautumista. Raskausaikani oli niin kamala pahoinvointeineen (monta viikkoa sairaalassa tiputuksessa), etten erityisesti aikaa odota. Ainakin on pakko odottaa, että saadaan sadonkorjuu tehdyksi. Viime raskaudessa jäin sairaslomalle rv 8 ja olin loppuun asti.

Yhteistyössä