Miksi te palstalaiset olette melkein kaikki matalapalkka-aloilla ja vähän koulutettuja?

  • Viestiketjun aloittaja jännän äärellä
  • Ensimmäinen viesti
jännän äärellä
Niin, siinähän se jo tulikin. Enkä nyt ilkeile millään tavalla, mutta mua vaan kiinnostaa. Olen vaan huomannu, että suurin osa palstailijoista on vain toisen asteen koulutuksen käyneitä ja matalapalkkaisilla aloilla, kuten lh,sh jne.

Se on hieman yllättävää, koska korkeakoulutus on nykyään niin yleistä kuitenkin ja iso osa palstailijoista on myös sen verran nuoria. Nykyään iso osa hommaa vähintään sen amk-tutkinnon. Ja aika paljon on myös niitä, jotka eivät ole kouluttautuneet mitenkään. Harvemmin törmää irl tällaiseen.
 
????
Alkuperäinen kirjoittaja jännän äärellä:
Niin, siinähän se jo tulikin. Enkä nyt ilkeile millään tavalla, mutta mua vaan kiinnostaa. Olen vaan huomannu, että suurin osa palstailijoista on vain toisen asteen koulutuksen käyneitä ja matalapalkkaisilla aloilla, kuten lh,sh jne.

Se on hieman yllättävää, koska korkeakoulutus on nykyään niin yleistä kuitenkin ja iso osa palstailijoista on myös sen verran nuoria. Nykyään iso osa hommaa vähintään sen amk-tutkinnon. Ja aika paljon on myös niitä, jotka eivät ole kouluttautuneet mitenkään. Harvemmin törmää irl tällaiseen.
ja mikäs sä olet koulutukseltasi?
 
Minäkin olen vähän mielessäni hämmästellyt asiaa. Täällä 2500 palkkaakin pidetään loistavana, eikä silloin voi olla mitään rahaongelmia, kun niin "hyvin" tienaa. Ja sitten vängätään, että kolmosella alkavat palkat on vaan tosi harvojen ihmisten juttu ja normaaleilla ihmisillä palkka alkaa ykkösellä.
 
Jos ollaan vanhoja? ja tämä lasten väsääminen on kivasti vienny vuosia joten vaikee yhtälö tehä monta lasta, pitkäkoulutus ja hyvä ura. Ihan omassa kaveripiirissäkin tuntuu olevan vähän niin että alle 40v lapsekkaat on alempia koulutukseltaan kun samanikäiset lapsettomat.
 
hivenenhullu
no mulla ei oo mitään muuta koulutusta suoritettuna kuin peruskoulu.. ja ihan siitä syystä että ei ole ollut kiinnostusta mihinkään sellaiselle alalle jossa olsi atrbinnut koulutusta...
kouluttautuminen ilman syytä kun on turhaa...
 
vieras
No koulutusta löytyy mutta asuinpaikkakunnalla ei ole koulutusta vastaavaa työtä. Eikä ole mitään järkeä muuttaa muualle kun mies on sukutilallaan maanviljelijänä. Ite käyn töissä 50 km päässä lajittelemassa postia. Ihan kiva et sentään jotain työtä on :)
 
Jenis
Mua kaveri valisti, että matalasti koulutetut mammat palstailee täällä, korkeasti koulutetut jossain Verkkoklinikan vauvapalstalla :D Itse oon FM ja palkkakin alkaa kolmosella, eli selvästi oon ajautunut väärälle palstalle ;)

Mä oon myös "vanha", eli saanut lapseni selvästi palstakeskiarvoa vanhempana. Kas kun piti vähän elellä ja opiskella ensin, hommata myös se työpaikka...
 
Alkuperäinen kirjoittaja jännän äärellä:
Niin, siinähän se jo tulikin. Enkä nyt ilkeile millään tavalla, mutta mua vaan kiinnostaa. Olen vaan huomannu, että suurin osa palstailijoista on vain toisen asteen koulutuksen käyneitä ja matalapalkkaisilla aloilla, kuten lh,sh jne.

Se on hieman yllättävää, koska korkeakoulutus on nykyään niin yleistä kuitenkin ja iso osa palstailijoista on myös sen verran nuoria. Nykyään iso osa hommaa vähintään sen amk-tutkinnon. Ja aika paljon on myös niitä, jotka eivät ole kouluttautuneet mitenkään. Harvemmin törmää irl tällaiseen.
no oot säki aika daaaa jos et tajua et sh:ksi vaaditaan kolmannen asteen koulutus:D
 
x
No tehän voitte perustaa palstan jonne saa tulla vaan ne joiden palkka alkaa 3:lla. En oo edes aatellu, että mulla on huono palkka ku oon lh ja iahn omasta tahdosta siihen ammttiin opiskelin. Miks kukaan ei kunnioita normiduunareita joita kuiten on pakko olla enemmän, että roskat kuljetetaan, siivotaan, viat korjataan, kadut ja pihat pidetään puhtaana jne. Listaa vois jatkaa loputtomiin.
 
heh
No matalapalkka tai ei, mä ainakin haluan tehdä työkseni hoitajan hommia. Ei oo varmaan mieltä käydä sitä yliopistoo sen seittemän vuotta todetakseen ettei halua päivääkään tehdä sen alan töitä (ihan sama mikä korkea koulutus olisikaan kyseessä). Luuletko sä ap että tää maailma pyörii niillä tohtoreilla ja maistereilla ;)
 
TuhmaHauva
No toi palkka-asia on kyllä vähän paikkakunta kohtastakin. Kyllähän helsingin päässä varmasti 2500 ? on huono palkka kun taas jossain kovenkylässä se voi olla aivan huippu.
 
itse ainakin viihdyn ihan duunarin hommissa, voisin kyllä lukea jossain amk:ssa, muttei se vaan ole mun juttu... Ei kaikki ihmiset voi olla korkeastikoulutettuja- kuka ne kunnon työt sitten tekee? :LOL: itse olen päätynyt kouluttamaan itsestäni moniosaajan, olen opiskellut: levyseppä-hitsaajaksi, sähköasentajaksi, nosturikuskiksi ja käynyt lukionkin(josta ei ollut mitään hyötyä). Töissä saan tehdä sellaisia hommia jotka mua kiinnostaa, eikä ykskään päivä ole samalainen, haasteita riittää! Jokainen kouluttaa ittensä sellaseen työhön josta tykkää- ei se palkka kaikkea ratkaise(vaikka se raha onkin ihan kiva lisä)
 
Alkuperäinen kirjoittaja TuhmaHauva:
No toi palkka-asia on kyllä vähän paikkakunta kohtastakin. Kyllähän helsingin päässä varmasti 2500 ? on huono palkka kun taas jossain kovenkylässä se voi olla aivan huippu.
helsinkihän mukaan lukien espoo, vantaa jne kuuluu muutenki 1. kalleusluokkaan jolloin jo lähtöpalkkakin on korkeempi.
 
Minä olen FM ja vallan hyvin viihdyn tällä palstalla. Eihän se koulutus takaa sitä, että älliä löytyy päästä. Ihmisillä on erilaiset intressit, toinen tykkää opiskella ja toinen ei. Eikä korkea koulutus myöskään automaattisesti takaa hyviä ansioita. Eikö se nyt ole päinvastoin rikkaus, että palstalta löytyy eri elämäntilanteissa olevia taustoiltaan erilaisia ihmisiä?
 
-
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
Niinhän sitä sanotaan jos johtajaa ei näy sitä ei kaipaa kukaan,mutta jos siistijää ei näy kaikki hukkuu paskaan.Siis voi sanoa että siistijä on tärkeämpi.
Jos ei ole johtajaa, ei ole firmaakaan - ja siistijä voi jäädä kotiin pyyhkimään pölyjä.

Kyllä kaikkia tarvitaan, se on sitten eri juttu, mitä siitä työstä kullekin maksetaan.
 
yks vaan
Alkuperäinen kirjoittaja heh:
No matalapalkka tai ei, mä ainakin haluan tehdä työkseni hoitajan hommia. Ei oo varmaan mieltä käydä sitä yliopistoo sen seittemän vuotta todetakseen ettei halua päivääkään tehdä sen alan töitä (ihan sama mikä korkea koulutus olisikaan kyseessä). Luuletko sä ap että tää maailma pyörii niillä tohtoreilla ja maistereilla ;)
PEESI!!
 
vieras
Konservaattorin palkka on keskimäärin 1800? ja konservaattoriksi opiskellaan amk-puolella. Ei se koulutus takaa parempaa palkkaa, joku ammattikoulusta valmistunut kirvesmies voi saada palkkaa tuplasti enemmän.
 

Yhteistyössä