miksi te otatte isot asunto- ja autovelat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olin ihan reilut kuusi vuotta koti-äitinä (ja nautin siitä ) ja sitten aloitin omat hommat, jotka ei perheeltä aikaa vie normaalia enempää (ja nautin tästä vähästä omasta)...

Isot on velat ja silti onnellisia ollaan. Pystytään velkamme maksaan ilman, että lapset kärsisi (ja olisivat aamusta iltaan hoidossa). :heart:

Meillä on asuntovelkaa (mutta ei tod. mitään järkkysummaa otettas ikinä) ja (jopa) autostakin vielä jälellä jokusen verran, ite hoidan kotona lapsia ja ukkeli töissä, jonka ei tarvi kuitenkaa niskalimassa raataa, koska on hyväpalakkanen. Ei mittään hättää oo ollu, mutta asia ois eri jos ois milijoonavelat.. En ymmärräkkään sitä, miks jotku nuoret ottaa esim talolainaa 200-300 000, semmosia summia ei pitäs ees antaa lainaks jos tekee niin tiukkaa, että sen takia joutuu olemaan koko ajan töissä.

asuntolaina on ja molemmat työssä-lapset tarhassa.en valita . oma valinta. ja minusta 340 000 e on kohtuu asuntolaina Helsingissä.Halvemman lainan takia en muuttaisi pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kun sitten ette pysty omia lapsianne hoitaa kotona! Melkeen kaikki jotka tunnen näyttää rikkaammilta kun ovat ja pers ruvella tekevät töitä. Se aika on pois perheeltä ja ELÄMÄSTÄ ymmärrättekö?

Tuo on niin relevantti kysymys, todellakin ihan niin totta kuin vaan voi olla. Suomalaista unelmaa omakotitaloineen ja pikkutilkkuineen, farkkuautoineen ja muine statussymboleineen kun ei enää tämän päivän Hesen kassat pysty kustantamaan. Kotitalouksien velkaantumisaste on jo 100%, ja ihmiset sokeita, lyhytnäköisiä ja tyhmiä hakeutuessaan vapaaehtoisesti ikuiseen velkavankeuteen ja taattuihin ongelmiin nostaessaan 100% lainaa ekasta tarjoavasta maksulaitoksesta ja ostaessaan samana päivänä sen kipurajoilla hintansa puoleta kiekkuvan talon, auton ja lopuilla mariskooleja Nunnauunin reunalle.

Kun noin naru kireellä on pakko painaa yötä päivää, niin en ole ihan varma enää siitä, onko sittenkään niille lapsille pahempi paikka olla pois sieltä oravanpyörästä. Päiväkodissa sentään saa juosta ja ulkona edes huutaa. Joskus jopa pääsee kurakelillä ulos ja saa valita satunnaisesti, mikä kirja luetaan. Kauheaahan se on olla vaan se toinen kahden vuoden välein oppikirja kädessä tehdystä lapsesta, jolla on upeissa velkaisissa puitteissa ainoastaan koristearvoa.

Kun sitten lapset maailmaan saattanut pariskunta ymmärtäisi, että eivät kutsu itseään vanhemmiksi ainoastaan niillä meriiteillä, että ovat siittäneet ja synnyttäneet. Se ei vielä riitä. Vaikka olisikin talous kunnossa.

Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Noo, jokainen taplaa tyylillään, mutta tommosten summien kans on kyllä pakko taplatakki, aika tahilla, siis siellä töissä..

Meillä myös suunnilleen tuosta arvosta hankittua omaisuutta, osa pankin mutta suurin osa ei. Kyllä järjen pitäisi ilmoittaa, että jos ei varat riitä niin hankitaan edullisempaa tai sitten siirretään hankintaa kunnes on säästöä tai muuta rahoitusmahdollisuutta kuin velka. Ei voi kukaan todella kuvitella ottavansa 400 000 euron velkaa ja maksavansa sen alusta loppuun ja vielä nauttivansa elämästään. En minä ainakaan, vaikka olemme molemmat vakituisessa, kohtuupalkkaisessa ansiotyössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidit hoi-aloitus kanssako?:
kun sitten ette pysty omia lapsianne hoitaa kotona! Melkeen kaikki jotka tunnen näyttää rikkaammilta kun ovat ja pers ruvella tekevät töitä. Se aika on pois perheeltä ja ELÄMÄSTÄ ymmärrättekö?

Tuo on niin relevantti kysymys, todellakin ihan niin totta kuin vaan voi olla. Suomalaista unelmaa omakotitaloineen ja pikkutilkkuineen, farkkuautoineen ja muine statussymboleineen kun ei enää tämän päivän Hesen kassat pysty kustantamaan. Kotitalouksien velkaantumisaste on jo 100%, ja ihmiset sokeita, lyhytnäköisiä ja tyhmiä hakeutuessaan vapaaehtoisesti ikuiseen velkavankeuteen ja taattuihin ongelmiin nostaessaan 100% lainaa ekasta tarjoavasta maksulaitoksesta ja ostaessaan samana päivänä sen kipurajoilla hintansa puoleta kiekkuvan talon, auton ja lopuilla mariskooleja Nunnauunin reunalle.

Kun noin naru kireellä on pakko painaa yötä päivää, niin en ole ihan varma enää siitä, onko sittenkään niille lapsille pahempi paikka olla pois sieltä oravanpyörästä. Päiväkodissa sentään saa juosta ja ulkona edes huutaa. Joskus jopa pääsee kurakelillä ulos ja saa valita satunnaisesti, mikä kirja luetaan. Kauheaahan se on olla vaan se toinen kahden vuoden välein oppikirja kädessä tehdystä lapsesta, jolla on upeissa velkaisissa puitteissa ainoastaan koristearvoa.

Kun sitten lapset maailmaan saattanut pariskunta ymmärtäisi, että eivät kutsu itseään vanhemmiksi ainoastaan niillä meriiteillä, että ovat siittäneet ja synnyttäneet. Se ei vielä riitä. Vaikka olisikin talous kunnossa.

aamen!

Eikö ne pankissa antaneet sulle lainaa?.. vai mikä o?

Alkuperäinen kirjoittaja Äidit hoi-aloitus kanssako?:
Se aika on pois perheeltä ja ELÄMÄSTÄ ymmärrättekö?

Tuo on niin relevantti kysymys, todellakin ihan niin totta kuin vaan voi olla. Suomalaista unelmaa omakotitaloineen ja pikkutilkkuineen, farkkuautoineen .
Meillä on asuntolainaa yli 200 000?, mutta alle kolmesataa kuitenkin.
On aika kapeakatseista olettaa että tästä syystä raadettaisi niska ruvella ja aika ei riittäisi lapsille.
Minä teen töitä alle 30h/vko koska koemme että vaikka lapset ovat kouluikäisiä he tarvitsevat aikuisen läsnäoloa mahd. paljon, mies sitten enempi häärii töissä mutta ihan ollaan kyllä perheen kesken kaikki illat ja viikonloput.

Meille asunnon omistus ei ole status vaan haluamme että asumiskustannukset on minimit kun lapset lentävät pesästä ja voimme sitten esim. taloudellisesti jeesata heitä kun opiskelevat jne.

Alkuperäinen kirjoittaja siska:
Alkuperäinen kirjoittaja !!!:
aika kova laina on juu...

Sulla vai kellä?

Sillä, jonka täytyy ottaa lainaa 400 000, huhhuh...

mEILTÄ LÖYTYY TUO LAINA.

Ouh..Mä taisin älähtää ihan turhaa....ei meillä tommosia summia ole lainaa.Alta puolet tosta...

Mä oon kyllä aika samaa ihmetellyt monta kertaa. Joskaan en sitä ihan näin suoraan kehtaisi kysellä. ;) Mutta miksi ihmeessä annatte rahan päättää elämästänne?

Kyllä haluan tehdä työtä ja elää mukavasti ja elättää myös lapseni ja ostaa heille kaikkea kivaa. Myös oma jaksaminen ja henkinen hyvinvointi oli minulle tärkeää joten lähdin töihin. Enkä ole katunut. Tilinauhaa on mukava katsella kuun lopussa ja lapsetkin on tyytyväisiä kun ei tarvitse kärttyisen äidin naamaa katsella vaan jaksavan ja hymyilevän!

Alkuperäinen kirjoittaja nii-in:

Mä oon kyllä aika samaa ihmetellyt monta kertaa. Joskaan en sitä ihan näin suoraan kehtaisi kysellä. ;) Mutta miksi ihmeessä annatte rahan päättää elämästänne?

Miksi lasten sannin jälkeen ei voi viettää normaalia elämää, johon kuuluu työnteko???? Miksi lasten saannin jälkeen äidin pitäisi jäädä kotiin, koska se EI AINA ole lapsen paras!

Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:

Miksi lasten sannin jälkeen ei voi viettää normaalia elämää, johon kuuluu työnteko???? Miksi lasten saannin jälkeen äidin pitäisi jäädä kotiin, koska se EI AINA ole lapsen paras!

Meillä lapsi saa olla kotona vaikka käydään molemmat töissä. Kumpaan ryhmään me kuulutaan?

Alkuperäinen kirjoittaja hannamaria:

Meillä lapsi saa olla kotona vaikka käydään molemmat töissä. Kumpaan ryhmään me kuulutaan?

En tiedä. Tämä nyt vaan ei ole kaikilla mahdollista.

Juu en mä sillä. Tuli vaan mieleen että ku kaikilla perheillä on eri tilanteet, niin välttämättä vanhemmat töissä ei tarkoita samaa kuin lapsi päiväkodissa:) Toisaalta oon sitä mieltä että lapselle on pienempi paha olla vaikka päiväkodissa kuin tajuta vanhempiensa köyhyys, mikäli talous ei salli kotihoitoa

Juu en mä sillä. Tuli vaan mieleen että ku kaikilla perheillä on eri tilanteet, niin välttämättä vanhemmat töissä ei tarkoita samaa kuin lapsi päiväkodissa:) Toisaalta oon sitä mieltä että lapselle on pienempi paha olla vaikka päiväkodissa kuin tajuta vanhempiensa köyhyys, mikäli talous ei salli kotihoitoa

ja varsinkin jos vanhemman "mielenterveys" ei kestä kotona oloa, vaan hän suunnilleen yhteiskunnan painostuksesta jää sinne vaan siksi koska väitetään kotihoidon olevan parempaa lapselle.

ja varsinkin jos vanhemman "mielenterveys" ei kestä kotona oloa, vaan hän suunnilleen yhteiskunnan painostuksesta jää sinne vaan siksi koska väitetään kotihoidon olevan parempaa lapselle.

Mä nyt en teekään kuin 3 päivää viikossa, koska sen verran saan sopimaan miehen työvuoroihin että lapsi saa olla kotona... Mutta ollakseni rehellinen, niin hyvin kuin kotiäitinä viihdyinkin, on ihanaa olla taas tämän verran töissäkin.

Yhteistyössä