Miksi tavalliset ihmiset käyttää hissiä kauppakeskuksissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja .:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ruusruus:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Eli moneltakin mamilta on mennyt ostosreissu/päivä/elämä totaalisesti pilalle, kun hissiä on joutunut odottamaan?

Oorrait. Onneksi mulla ei oo ollut noin kamalia kokemuksia :D

Ei, vaan jos joku ohittelee. Musta se nyt vaan on niin törkeetä, mennä pienen vauvan eteen porukalla...

No toi kuulostaa nyt siltä et iso joukko tyyliin hyökkää vauvan kimppuun, vähän marttyrointia ilmassa... Mun silmissä lapsiperheillä ei oo mitään etuoikeutta verrattuna muhun tai muihinkaan "tavallisiin", jos on kiire jostain syytä eikä saa silti suutaan auki niin siinä sit ootat.

Siis. Millä tavalla yritän olla etuoikeutettu, jos me olemme ensin hissiä odottamassa ja sitten tulee joukko ihmisiä meidän TAKAA ja menee hissiin niin ettei päästäkkään? Eikös se ole reilua, että kuka on odottamassa hissi"jonossa" ensin, menee hissiin myös ensin?

En tajua mitä etuoikeutta siinä on? :o

No mut eihän tää liity mitenkään alkuperäiseen aiheeseen, jossa ap kummasteli sitä, miksi tavalliset ihmiset käyttää hissiä ylipäänsä. Ohittelusta ei ollut mitään puhetta.

Ohittelu on rumaa, oli ohittelija sitten äiti-ihminen vaunuineen tai 22-vuotias terve.

Miksi sitten kiistelet tästä asiasta kanssani?

En tajunnut, että puhut ohittelusta, luulin että sulla on mielestäsi oikeus lapsen kanssa päästä ruuhkaiseen hissiin ennen tavallisia ihmisiä, jotka olivat jonossa ennen sinua.

Eli moneltakin mamilta on mennyt ostosreissu/päivä/elämä totaalisesti pilalle, kun hissiä on joutunut odottamaan?

Ei, vaan jos joku ohittelee. Musta se nyt vaan on niin törkeetä, mennä pienen vauvan eteen porukalla...

No toi kuulostaa nyt siltä et iso joukko tyyliin hyökkää vauvan kimppuun, vähän marttyrointia ilmassa... Mun silmissä lapsiperheillä ei oo mitään etuoikeutta verrattuna muhun tai muihinkaan "tavallisiin", jos on kiire jostain syytä eikä saa silti suutaan auki niin siinä sit ootat.

Siis. Millä tavalla yritän olla etuoikeutettu, jos me olemme ensin hissiä odottamassa ja sitten tulee joukko ihmisiä meidän TAKAA ja menee hissiin niin ettei päästäkkään? Eikös se ole reilua, että kuka on odottamassa hissi"jonossa" ensin, menee hissiin myös ensin?

No mikset sitten mene ensin? Kun se hissin ovi avautuu, niin kävelet reippaasti sisään? Jos jäät muhimaan siihen niin kai nyt muut menee kun ehkä kaikki ei jaksa jäädä odottelemaan. Tuskin kukaan sua sivuun työntää, eikä ainakaan vaunuja kun niitä on hankalampi siirrellä!

Jos painan hissiä niin joku kolmesta hissistä aina tulee, joten ei voi odottaa yhden hissin edessä. Jos hisseillä olisi omat painikkeet, nii nvoisin vaikka odottaa sitä "omaa" hissiä, mutta kun niillä on yhteinen. (pk-seutu joten hissejä on useampi monissa paikoissa)

Ja kun kerroksia on vaikka 10 ja jokasessa tulvii ihmisiä niin ei ne kaksi muutakaan sieltä niin vaan tule..

Se on ollut sun ihan oma valinta ottaa ne vaunut mukaan kauppaan, joten oma asiasi miten niiden kanssa pärjäät. Eri asia siis kuin kainalosauvojen kanssa kulkevat tai vanhukset, jotka eivät tilalleen mitään voi.

Ja mun puolesta äidit saa mennä tasan mihin vaan, kunhan eivät vaadi mitään erityisoikeuksia sillä perusteella, että raahaavat mukuloitaan mukana.
Kaikilla äideillä ei muuten ole mahdollisuutta tosta noin vaan VALITA ottaako vaunut mukaansa vai ei, ellei sitten jätä lastaan heitteille.

Kuuluu hyviin käytöstapoihin huomioida KAIKKI muut ihmiset ja heitä/heidän liikkumistaan mahdollisesti rajoittavat tekijät.

Täytyy myöntää että harvinaisen sekava keskustelu tämä.. Itse en ole koskaan missään törmännyt muuhun kiilaamiseen kuin bussissa. Et pääse vaunujen kanssa pois ennenkuin muut on kiilanneet välistä. Toinen missä kiilataan, bussipysäkillä tuntuu vallitsevan viidakon laki, kuka ehtii ekana bussiin täyttämään vaunupaikat, saa mennä.. Hississä aina on ihmiset, kuten minäkin odottanut vuoroa ennen tulleiden takana.

No mut eihän tää liity mitenkään alkuperäiseen aiheeseen, jossa ap kummasteli sitä, miksi tavalliset ihmiset käyttää hissiä ylipäänsä. Ohittelusta ei ollut mitään puhetta.

Ohittelu on rumaa, oli ohittelija sitten äiti-ihminen vaunuineen tai 22-vuotias terve.

En tajunnut, että puhut ohittelusta, luulin että sulla on mielestäsi oikeus lapsen kanssa päästä ruuhkaiseen hissiin ennen tavallisia ihmisiä, jotka olivat jonossa ennen sinua.

aa... Anteeksi jos kirjotin harhaanjohtavasti. Ei sitten mitään :D
Puhuin tosiaan vain ohittamisesta, ei muuten ole munkaan mielestä etuoikeutta, toki SUOSITUKSENA tai VINKKINÄ voisin kuitenkin tässä ehdottaa että käyttäs MIELUUMMIN liukuportaita jos mahd ;)

näin mäkin tämän ymmärsin-ja se ei ole sallittua. kaikki saavat hissiä käyttää-fiksusti osataan jonottaa..

No ei tasan ole ne lukusat ohmiset jotka niitä käyttää, naurettava väite. Eli pitäs vaan odotella kun joku sadasta SAATTAA sairastaa jotain HAHAA :D
Sanon suoraan, ja saa sanoa takasin että minulla on jaloissa vikaa tms. Tottakai ymmärrän ja saa siinä vaiheessa vaikka etuilla, kun minä kyllä pystyn kauemmin seisomaan ku "rajoitteisesti" liikkuva...
Varmasti sinne hissiin on menossa ihan terveitäkin. Mutta mä en ole hissijonossa millään tavoin tilivelvollinen sulle - tai kenellekään muullekaan - miksi en mene portaita. En tosin ohittele jonossa, jos se tässä oli nyt ongelma. Mä luulin, että ongelmana oli se, että terveiltä näyttävät käyttävät hissiä.

Alkuperäinen kirjoittaja sama:

No mikset sitten mene ensin? Kun se hissin ovi avautuu, niin kävelet reippaasti sisään? Jos jäät muhimaan siihen niin kai nyt muut menee kun ehkä kaikki ei jaksa jäädä odottelemaan. Tuskin kukaan sua sivuun työntää, eikä ainakaan vaunuja kun niitä on hankalampi siirrellä!

Jos painan hissiä niin joku kolmesta hissistä aina tulee, joten ei voi odottaa yhden hissin edessä. Jos hisseillä olisi omat painikkeet, nii nvoisin vaikka odottaa sitä "omaa" hissiä, mutta kun niillä on yhteinen. (pk-seutu joten hissejä on useampi monissa paikoissa)

Ja kun kerroksia on vaikka 10 ja jokasessa tulvii ihmisiä niin ei ne kaksi muutakaan sieltä niin vaan tule..

No itse valitsen yleensä yhden hissin ja odotan sen edessä... Sit kun se tulee niin hupsistaheijaa sisään vaan. Ihan normi juttu.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen vieras:
Se on ollut sun ihan oma valinta ottaa ne vaunut mukaan kauppaan, joten oma asiasi miten niiden kanssa pärjäät. Eri asia siis kuin kainalosauvojen kanssa kulkevat tai vanhukset, jotka eivät tilalleen mitään voi.

Ja mun puolesta äidit saa mennä tasan mihin vaan, kunhan eivät vaadi mitään erityisoikeuksia sillä perusteella, että raahaavat mukuloitaan mukana.
Kaikilla äideillä ei muuten ole mahdollisuutta tosta noin vaan VALITA ottaako vaunut mukaansa vai ei, ellei sitten jätä lastaan heitteille.

Kuuluu hyviin käytöstapoihin huomioida KAIKKI muut ihmiset ja heitä/heidän liikkumistaan mahdollisesti rajoittavat tekijät.

No kyllä mä autan vaunujen kanssa kulkevaa äitiä esim. ovissa tai portaissa, mut jos olen hissiin tai bussiin menossa, en ala väistää vaikka näen vaunujen tulevan paikalle, koska en ymmärrä miksei se vaunullinen nyt voisi odottaakin hetkeä kuten kaikki muut. Päinvastoin jos menen hissiin vien vaan yhden paikan, mutta vaunullisen takia tosi moni joutuisi odottamaan. Huomioin siis kyllä muut mielestäni ihan hyvin.

Lasta voi kyllä kuljettaa vaikka liinassa tai repussa ilman vaunujakin, jolloin ei vie enempää tilaa. Ja jokaikisellä on varmasti mahdollisuus edes joskus käydä jossain ilman lasta, jos tahtoa on tarpeeksi.

Kuinkahan suuri osa näistäkin v---joista on käynyt kampin keskuksessa vaunujen kanssa. Ne teinit (varsinkin ne pissikset) on tosi rasittavia. Kiilaavat hissiin nenän edestä, suihkuttelevat lakkaa, haistattelevat jne... Ja ne hissit on tosi pieniä, niitä on peräti kaksi siinä liukuportaiden vieressä. Kerran odotin 10 minuuttia hissiä, ja kun se vihdoin tuli niin teunilauma rynni suoraan sisään. En käy siellä enää, stockalla sentään on ihmisillä käytöstapoja.

Alkuperäinen kirjoittaja lp:
Kuinkahan suuri osa näistäkin v---joista on käynyt kampin keskuksessa vaunujen kanssa. Ne teinit (varsinkin ne pissikset) on tosi rasittavia. Kiilaavat hissiin nenän edestä, suihkuttelevat lakkaa, haistattelevat jne... Ja ne hissit on tosi pieniä, niitä on peräti kaksi siinä liukuportaiden vieressä. Kerran odotin 10 minuuttia hissiä, ja kun se vihdoin tuli niin teunilauma rynni suoraan sisään. En käy siellä enää, stockalla sentään on ihmisillä käytöstapoja.

juuri tällaiset kokemukset hisseistä kampissa. todellakin on vaan ne kaksi pientä hissiä jotka menevät lastenkerrokseen. alempien kerroksien välillä hissejä useammissa paikoissa. ja pissiksillä todella rumaa käytöstä.

No meepä kokeilemaan "onneasi" Keskustan Anttilan hissiin, joita on tasan 1 kpl, joka on armottoman pieni, pysähtelee joka välikerrokseen (joissa on siis parkkihallit ja sitä käyttävät 95% parkkihalliin parkkeeranneista, koska portaissa kulkeminen on ilmeisesti niin raskasta). Todella huonosti toteutettu nuo hissit Anttilassa! Joskus olen joutunut odottamaan yli 10 minuuttia vaunujen kanssa hissiin pääsyä, mikä on mielestäni kohtuuttoman pitkä aika kahden pienen lapsen kanssa ja ollut kiire myös torilta lähtevään bussiin, koska seuraava bussi tänne meidän perähikiälle lähtee vasta seuraavan tunnin päästä!

Olisi varmaan pitänyt jättää kauppareissu väliin ja jäädä tänne perähikiälle vaan...

Alkuperäinen kirjoittaja m:
No onpa kamalaa jos joutuu ihan seuraavaa hissiä odottamaan.. se hissi on ihan kaikkia varten, miksi vaunuilla pitäisi olla etuoikeus?

Siksi että niillä ei pääse portaita...?

Minuakin on ap:n tavoin ihmetyttänyt sama asia. Ymmärrän sen Stockalla, Kampissa, mutta monissa muissa paikoissa mennään yksi kerrosväli hissillä! Vanhukset ja liikuntarajoitteiset ymmärrän, en täysin liikuntakykyisiä.

täällä yksi jonka liikunta rajoite ei näy ulospäin..ja aion tästäkin eteenpäin jatkaa hissin käyttöä.
Ei, en kulje kepin kanssa (vielä ) ..mutta valitettavasti jalastani on hermot vaurioituneet, toiminta (tunto ja tasapaino aisti) heikentynyt vasemmalta puolelta ylä ja ala-raajasta...joten särky on välillä kova ja tasapainon menetys ja huimaaminen valtava..eli mieluummin menen hissillä ja pyörryn sinne kuin että pyörtyisin ihmisten päälle. Tai voinhan tietysti jäädä vaappumaan portaisiin niin ei kukaan pääse eteenpäin

No kyllä mä autan vaunujen kanssa kulkevaa äitiä esim. ovissa tai portaissa, mut jos olen hissiin tai bussiin menossa, en ala väistää vaikka näen vaunujen tulevan paikalle, koska en ymmärrä miksei se vaunullinen nyt voisi odottaakin hetkeä kuten kaikki muut. Päinvastoin jos menen hissiin vien vaan yhden paikan, mutta vaunullisen takia tosi moni joutuisi odottamaan. Huomioin siis kyllä muut mielestäni ihan hyvin.

Lasta voi kyllä kuljettaa vaikka liinassa tai repussa ilman vaunujakin, jolloin ei vie enempää tilaa. Ja jokaikisellä on varmasti mahdollisuus edes joskus käydä jossain ilman lasta, jos tahtoa on tarpeeksi.
No etuiluoikeutta ei ole minunkaan mielestä vaunuilla. Tosin itse saatan päästää vaunut hissiin ensin, koska kokemuksesta tiedän, että vaunujen kanssa saattaa joutua odottamaan kauankin kun itse mahdun pienempäänkin rakoseen. Liina ja reppu on käteviä, mutta kaikki lapset eivät niissä viihdy varsinkaan kovin pitkään (voivat olla kuumalla ilmalla myös raskaampia äidille). Ja kyllä, kaikilla varmasti on mahdollisuus EDES JOSKUS käydä jossain ilman lasta, mutta suurin osa kaupungilla liikkuvista äideistä viettääkin tavallista arkeaan lapsen kanssa eikä halua lukittautua sen takia neljän seinän sisälle (ts. "edes joskus" voi olla aika harvoin).

no näillekkin teineille voi tehdä yhtä röyhkeästi..kiilaa niillä vaunuilla väliin :että me mennään nyt kun oltiin ensin

Itse kolmen lapsen äitinä olen aina päässyt kulkemaan kauppakeskusten hisseillä vaikka mukana rattaat, joskus joutuu odottamaan hetken tai kaksi, mutta ei se maata kaada. Jos lapsi itkee rattaissa voi hänet ottaa hetkeksi syliin rauhoittumaan tai etsiä samasta kerroksesta paikan jossa imettää tai antaa pullosta maitoa.

Nykyisin en enää rattaiden kanssa liiku, kun nuorinkin täyttänyt jo 3 vuotta mutta saatan käyttää silti kauppakeskuksen hissiä esim jos ne liukuportaat on kauempana ja useinhan sillä hissillä pääsee myös parkkikerrokseen kätevämmin kuin rullaportaita, etenkin jos on kärryt mukana.

En ole koskaan ajatellut että hissit olisivat vain vaunuilla liikkuvia tai huonokuntoisia varten, kyllä se on kaikkien halukkaiden käytössä.

Alkuperäinen kirjoittaja Turkuoriginaali:
No meepä kokeilemaan "onneasi" Keskustan Anttilan hissiin, joita on tasan 1 kpl, joka on armottoman pieni, pysähtelee joka välikerrokseen (joissa on siis parkkihallit ja sitä käyttävät 95% parkkihalliin parkkeeranneista, koska portaissa kulkeminen on ilmeisesti niin raskasta). Todella huonosti toteutettu nuo hissit Anttilassa! Joskus olen joutunut odottamaan yli 10 minuuttia vaunujen kanssa hissiin pääsyä, mikä on mielestäni kohtuuttoman pitkä aika kahden pienen lapsen kanssa ja ollut kiire myös torilta lähtevään bussiin, koska seuraava bussi tänne meidän perähikiälle lähtee vasta seuraavan tunnin päästä!

Olisi varmaan pitänyt jättää kauppareissu väliin ja jäädä tänne perähikiälle vaan...

Seuraavalla ostosreissulla varaudut siihen että hissiä voi joutua odottamaan ja lähdet kaupasta 15 min aikaisemmin kuin muuten lähtisit.

Ei selämä ole sen vaikeampaa kuin mitä siitä itse haluaa tehdä ja pienen lapsen kanssa sitä joutuu muutenkin suunnittelemaan ja aikatauluttamaan menonsa ihan eri tavoin kuin yksin liikkuessa...

Alkuperäinen kirjoittaja Turkuoriginaali:

Luulet, etten oo siellä montakymmentä kertaa käynyt sekä yksösrattaiden että tuplien kera? Ei ongelmaa. Joskus hissiä on saanut odottaa, mutta se on vaan elämää.
Yksösrattailla/vaunuilla pääsee Anttilan rullaportaitakin näppärästi.

Sitä, miten Anttilassa pääsee portaita pitkin parkkihalliin, en itse asiassa edes tiedä. Hissillä olemme aina menneet :)

Anttilan hissi ON syvältä, sitä en kiistä.

samaa ihmeteltiin vikingin laivalla. Kaks hissiä, jotka oli koko ajan täynnä nuoria ihmisiä tai lapsia. vanhemmat ym ymmärrän toki. ite muistan lapsena, että oli kivaa liikkua portaissa. :) laiskuus, laiskuus...

Päästäisin meitä ennen koska vaan kainalosauvoilla tao pyörätuolissa olevan, tai muuten vaikeasti liikkuvan, mutta muita en. Sanon yleensä suoraan että tuossa vieressä on liukuportaat, kun sinä pääset niillä ylös, me ei.

.

Eli lapsettomille ei nykyään edes saa puhua? Ihan ystävällisesti olen sen aina sanonut, että kun me ei päästä muulla ku hissillä. Ei tartte olla niin hissukka, sitten vaan sanoo että en halua liukuportaisiin niin se on ok.

Ei kai kukaan niin posliinista ole tehty ettei kestäis mun kehotusta? Se on KEHOTUS minä en sitä määrää nimittäin.

HISSIPOLIISI!!!

Ja ihan tiedoksi vaan, että olet kyllä tavattoman törkeä.

Kampissa on kolme hissiä lisää niistä kahdesta hissistä vasemmalle päin. ÖÖö, nyt on huono selitys, mutta ne kolme lisähissiä on siellä e-kerroksessa (narinkkatorin tasolla) tuulikaapissa ja ylemmissä kerroksissa ne on siellä takanurkassa lasiovien takana. Kyllä sinne ihan viitat on. Hoitohuonetta (3. kerros?) vastapäätä löytyy mm. ovet, joista rohkeasta vaan sisään ja sieltä hissejä löytyy. Näitä kolmea hissiä harvemmat käyttää ja yksi hisseistä on iso.

Kannattaa katsella ympärilleen ja vähän seurailla opasteita.

Kamppi (ja pääkaupunkiseutu yleensäkin) on kyllä paljon helpompi paikka vaunulliselle kuin esim. Turku, Tampere, Lappeenranta tai Jyväskylä. Että ihan turhaan stadilaiset (tai wannabe-stadilaiset) valitatte.

Tuli toisesta aloituksesta mieleen, että kauppakeskuksessa on liukuportaat joilla pääsee hienosti ylös ja alas, niin miksi tavalliset hyvin liikkuvat ihmiset menee aina hissillä? Ja ärsyttää odottaa vaunujen kanssa monesti todella pitkään kun ei mahdu sinne terveiden joukkoon.

Ehkä joku jolla on esim. Aspergerin oireyhtymä tai korkean paikan kammo pelkää liukuportaita. Joissakin kauppakeskuksissa ei ole tavallisia portaita kuin hätäpoistumisteissä (joita normaalitilanteissa ei saa käyttää) joten ainoiksi asiakkaiden kulkuyhteyksiksi kerrosten välillä jää rullaportaat tai hissi.

Yhteistyössä