On asiakkaita ja asiakkaita. Ja sitten on aspalaisia ja aspalaisia. Ja kaikkien toimintaa värittää lukuisat eri tekijät omassa itsessään ja ympärillä olevassa ympäristössään.
Kiire, vireystaso, motivaatio etc.
Jos jo valmiiksi ärhäkkäänä, kenties edellisiin kokemuksiisi jälleen nojautuen, kiireessä/väsyneenä/nälkäisenä/puolikuntoisena lähdet ostoksille tietyillä odotuksilla varustettuna, niin aivan varmasti kotiudut pettyneen vittuuntuneena murto-osan listassa olleiden hankintojesi kanssa. Ja aivan varmasti aspakin on saanut osansa, jos ei mitenkään näkyvästi ja kuuluvasti paikanpäällä, niin ainakin myöhemmin narinana ja metelinä kotiseinien sisällä tai kiukkupurkauksena esim. somessa. Olipa se aspalainen tehnyt tilanteessa miten tahansa. Aina väärin kuitenkin, tuossa asiakkaan omassa tilassa.
Ap:n tapauksessa käsillä on vain hänen kokemuksensa kohtaamisesta. Olisi kiva tietää, miten häntä palvellut koki sen tilanteen, minkälainen asiakaskohtaaminen siitä tuli hänelle.
On olemassa myös, yhtälailla, niitä aspan helmiä kuin sikojakin. Jotkut aspalaiset ovat onnistuneetvarustautumaan lehmänaivot asenteella ja teflonpinnoitteella, ihan sama mikä rölli tulee vastaan - tilanne hoidetaan. Ja sitten on aspalaisia, joiden ei pitäisi olla aspalaisia. Ikinä. Tähänkin tilanteeseen syitä on lukuisia, mm. pakkorako olla just tässä työssä josta maksetaan kuitenkin törkeen huonosti stressiin, työmäärään, olosuhteisiin jne. nähden ja työtehtäviin perehdyttäminenkin on ollut lopulta sitä sun tätä....jolloin sen aspalaisen työ laatuun tulee kerroksia ja vaikuttimia ylemmältäkin tasolta... Moni asia siis nivoutuu siihen yhteen asiakaskokemuksen.
Tottahan on, että asiakaskokemus on ollut huono ja yritykselle katastrofaalinen, kun ostopäätöstä ei ole tullut. Mutta - se ei ole yksistään aspan syy.
Itselleni on sattunut lukuisia huonoja kokemuksia. Viimeisimmät tapahtuivat autoliikkeessä - olin ostohousuissa mutta yksikään paikalla ollut myyjä ei minua noteerannut millään muotoa seurueeni kanssa ja ostotapahtuma siirtyi onnistuneesti toisaalle (tästä lähti myöhemmin sähköpostipalautetta eteenpäin) - sekä erään puhelinoperaattorin liikkeessä.
Yhtälailla, ja enemmänkin, on sattunut hyviä kokemuksia. Joko minua on palveltu äärimmäisen hyvin, vaikkei lopputulos elekaan ollut kummallekaan halutunlainen tai itse omassa kuplassani olen onnistunut havahtumaan ja näkemään myös aspan vaativan tilanteen, jota omalla käytökselläni ja tilannelukutaidollani olen edesauttanut päästäksemme oikeaan lopputulemaan eli ostettuun tuotteeseen.
Summasummaarum: ostotapahtumaa vaikuttaa usea asia. Ei yksistään aspa henkilönä. Myös ostajalla itsellään on suuresti vaikutusta tapahtumaan. Mutta syyttävän etusormen suunta ei tod. ole vain ja ainoastaan aspan. Samalla kauppareissulla voi hankkia käsipeilin ja kurkkia, kuka sieltä vastaan katsokaan.