Miksi täällä aina mollataan 1 lapsen äitejä?

Tää on ihan samaa kun eilisen myöhäisillassa paisui ketju itestään huolehtimisesta parisuhteessa. Olihan siinä paljon asiattomuuksiakin, muttaeniten silti ärsytti se, kun sanottiin "ai ap:llä ei ole vielä lapsia, muuttuu näkemys..." Ja ollakseni rehellinen, en tunne monia repsahtaneen näköisiä suurperheen äitejä, vaikka suurperheitä tunnen
 
Mä en tykkää sellaisesta "odota kun sulla on 3 lasta niin tiedät minkalaista..." meiningistä.

Jokainen meistä on 1 lapsen äiti ainakin joskus ollut.

Mutta fakta on se, että 4 lasta on enemmän kokemusta kuin 1 lapsi. Ja 4 lapsen kanssa ei ole 100% samat kuviot kuin 1 lapsen kanssa.

Ei ole tarkoitus mollata! Mutta yleensä yhden lapsen äitejä on sellaiset ´kaikkitietäväiset´, jotka antaa joka asiaan neuvoa, ohjetta ja kommenttia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja es:
Yhden lapsen äidillä ei ole sitä monen lapsen kokemusta millä päteä.
Yhden lapsen äidillä voi olla kokemusta monesta asiasta, jota ei 6 lapsen äidillä ole. Yhden lapsen äidin lapsi voi olla vaikka kuinka sairas, tai vammainen, siloinkokaan hän ei tiedä oikeasta elämästä mitään, kun on vain yksi lapsi?

 
ainakin minä
Ainakin minä LUULIN yhden lapsen äitinä tietäväni paljonkin lasten kasvatuksesta mutta todellisuudessa en kyllä ymmärtänyt paljoakaan. Täytyy vain todeta että kunhan saat enemmän lapsia niin sitten huomaat minkä verran tiesit yhden lapsen äitinä...niin se vaan on ;)
 
niinnoh.. onhan se elämä erilaista kaikilla. lapsista ja niiden lukumääristä huolimatta. minen kehtaa edes mennä neuvomaan ketään kellä on itseäni enemmän lapsia ellei neuvoani erikseen pyydetä. arjen pyörittämisessä on kyllä haasteita mitä enemmän niitä lapsia on. kotona homma ehkä viel toimii kun nappulat on toistensa seurana, mut mitä enemmän lapsia, sitä enemmän kompromisseja ja lutvimista kaikki vaatii.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:
En ole huomannut mollausta. Mutta joskus, kun yhden pienen lapsen äiti tulee neuvomaan jossain asiassa, niin huomaan heti että hänellä on vain yksi pieni lapsi. Esimerkiksi viiden lapsen äidille annettu neuvo "nuku päiväunet kun lapsetkin nukkuu!" on aika typerä, jos ja kun perheessä on jo sen ikäisiä lapsia jotka eivät enää päikkäreitä nuku....tällaisen neuvon eräs tuttu yhden vauvan äiti antoi väsyneelle kaverilleni, jolla on viisi lasta. Eikä meinannut millään tajuta miksei hänen " hyvää " neuvoaan noudateta...

Hyviä neuvoja voi antaa vaikka lapsetonkin, mutta ihan kaikki asiat, jotka onnistuu yhden pikkuisen kanssa, ei onnistu enää kun lapsia on useampi.
Tai jos neuvotaan että eletään lapsen rytmissä jne. Jos on lapsia vaikka kolmekin vaan niin siinäpä ei neää päiväunirynmin mukaan voi aina mennä. On neuvolaa, lääkäriä , koulusta hakua , harrastuksia jne. Siinä se pienin menee vaan porukan mukana ja nukkuu missä pystyy....
 
mamma
Ne on kateellisia, kun 1 lapsen äitillä on vähemmän hommaa kuin useamman lapsen äiteillä. Mä oon 1 lapsen äiti ja aion sellaisena tod. näköisesti pysyäkin. Oon muuten ollut huomaavinani että 1 lapsen äitit vaikuttaa jotenkin tyytyväisemmiltä kuin useamman lapsen äidit. Liekö suuren katraan hoitaminen verottanut vähän liikaa voimia...
 
vieras
...mihin jankuttamiseen ja pätemiseen nämä lapsilukuasiat aina menee!

Kyllä mun itsetunto kestää harmistumatta ottaa neuvoja vastaan lapsiluvusta riippumatta - jos tiedän ettei homma toimi, kerron että ollaan kokeiltu ja ei auttanut. Ja jos neuvo on uusi, kokeilen sitä; kyllä yksilapsisen äidin päähän voi mainiosti pälkähtää jotain, mikä ei ole monilapsisen äidille tullut mieleen!

Jospa vaan nautittais lapsistamme niiden lukumäärästä riippumatta :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja mamma:
Ne on kateellisia, kun 1 lapsen äitillä on vähemmän hommaa kuin useamman lapsen äiteillä. Mä oon 1 lapsen äiti ja aion sellaisena tod. näköisesti pysyäkin. Oon muuten ollut huomaavinani että 1 lapsen äitit vaikuttaa jotenkin tyytyväisemmiltä kuin useamman lapsen äidit. Liekö suuren katraan hoitaminen verottanut vähän liikaa voimia...
No höh, en todellakaan allekirjoita tätä.
 
En ole lukenut ketjua, tämä näkökulma on voinut jo olla siis. Mutta oletetaan, että on nainen, jolla on ollut kaksi helppoa ja rauhallista vauvaa ja on nainen, jolla on vain yksi lapsi, joka on ollut vaativa vauva. Sitten kahden lapsen äiti saa vauvan, joka on vaativaa sorttia. Luulisin, että se yhden, vaativan vauvan äiti osaa edes jotain vinkkejä antaa sille kolmen lapsen äidille...?
 
Alkuperäinen kirjoittaja kiilusilmäfanaatikko:
En ole lukenut ketjua, tämä näkökulma on voinut jo olla siis. Mutta oletetaan, että on nainen, jolla on ollut kaksi helppoa ja rauhallista vauvaa ja on nainen, jolla on vain yksi lapsi, joka on ollut vaativa vauva. Sitten kahden lapsen äiti saa vauvan, joka on vaativaa sorttia. Luulisin, että se yhden, vaativan vauvan äiti osaa edes jotain vinkkejä antaa sille kolmen lapsen äidille...?
No sitäpä minäkin!

Mulla on ainakin tähän mennessä nuo lapset aivan älyttömän helppoja, ei sairauksia,ei yö heräilyjä, ei ruoan kanssa ongelmia ei mitään.

Jos mulle nyt esimerkiksi nyt syntyi 3 lapsi, joka ois kaikkea muuta, ehdottomasti kysyisin neuvoja, siltä jolla on kokemusta, olipa hänellä lapsia 1 tai 2.

Kun se pointti tässä onkin se, että vaikka lapsia olisikin 1 saattaa lapsi olla vaikea/kovasti sairas ja taas useamman lapsen äidillä saattaa olla ettei mitään ongelmia ole ollutkaan.
 
En mä ainakaan ole ketään mollannut sen takia, että sillä on "vaan" yksi lapsi.
Mutta... Mä en pidä siitä, että tullaan täysin pyytämättä jakelemaan älykkäitä neuvoja. Oli sillä neuvojalla sitten yksi tai viisi lasta.

Mä osaan kysyä, jos tarvitsen apua/neuvoja/mielipidettä.

En itsekään mene kenellekään jakamaan hyviksi koettuja lastenhoito-/kasvatuskikkojani, jos ei pyydetä. (Paitsi siskolle vähän, mutta sitä ei lasketa. Mähän olen vaan järjen ääni :whistle: )

Ja jostain kumman syystä usein vaan törmää siihen, että lapsettomat tietää niin hiton hyvin, miten lasta pitää hoitaa ja kasvattaa. Ja yhden lapsen äidit tietää yhtä hyvin, miten kahden tai kolmen kanssa pärjätään.
Sitä siis hiukan karsastan.

Mutta en suorilta katso ketään kieroon tai pidä tyhmempänä tai tietämättömänä siksi, että lapsia on tai ei ole joku tietty määrä.
 

Yhteistyössä