Miksi täällä aina mollataan 1 lapsen äitejä?

Miksi 1 lapsen äidit ois jotenkin huonompia tietämään lapsen kasvatksesta kuin useamman lapsen äidit?

Miksi aina voivotellaan yhden lapsen äidelle "Ootas kun niitä on useampi, niin ei se olekkaan enään noin helppoa".

Miksi täältä saa aina lukea kirjoituksia " Ajatelkaa 1 lapsen äiti tuli neuvomaan mua 3 lapsen äitiä, ihan niinkuin se jostain tietäiskin jotakin"?

Oon pitkään miettinyt, niin vastaisitteko te mulla? =)
 
totta!
Mulla kanssa toistaiseksi (ja hyvin pitkään tulee näin olemaankin) yksi lapsi, ja oon vähän huomannu samaa niitten suusta joilla on useampi lapsi, ettei näin yksilapsisena voi muka tietää asioita...
 
vv
no kun se on ihan eri asia revetä yksin kolmen perään kuin yhden. yhden ei tarvitse jakaa kaikkea huomiota/tavaraa/äitiä/kaikkea kun kolmen kanssa on odotettava omaa vuoroa, vanhemman on valittva kuka pääsee ekana keinuun esim. minäkin tiesin kaikenlaista ollessani se yhden lapsen äiti.. olisko se kokemus mikä sen tekee. jokainen monen lapsen äiti on joskus ollut yhden äiti, ja tietää sen tuntee..
 
Molen kyllä todistanut irl, että näin yksilapsisena voi "opettaa" jotain monilapsiselle :D
Irl mulla ei kyllä moista ongelmaa ole ikinä ollutkaan, palstalla tätä tulee vastaan tuon tuostakin. Mutta samapa se mulle on, mikäs molen ketään neuvomaan ku maalaisjärjen pohjalta etenen :saint:
 
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
no kun se on ihan eri asia revetä yksin kolmen perään kuin yhden. yhden ei tarvitse jakaa kaikkea huomiota/tavaraa/äitiä/kaikkea kun kolmen kanssa on odotettava omaa vuoroa, vanhemman on valittva kuka pääsee ekana keinuun esim. minäkin tiesin kaikenlaista ollessani se yhden lapsen äiti.. olisko se kokemus mikä sen tekee. jokainen monen lapsen äiti on joskus ollut yhden äiti, ja tietää sen tuntee..
Mutta onko se näiden 1 lapsien äidin vika että esimerkiksi sä olet päättänyt tehdä useamman lapsen? Miksi pitää mollata heidän, neuvoja?
 
En ole huomannut mollausta. Mutta joskus, kun yhden pienen lapsen äiti tulee neuvomaan jossain asiassa, niin huomaan heti että hänellä on vain yksi pieni lapsi. Esimerkiksi viiden lapsen äidille annettu neuvo "nuku päiväunet kun lapsetkin nukkuu!" on aika typerä, jos ja kun perheessä on jo sen ikäisiä lapsia jotka eivät enää päikkäreitä nuku....tällaisen neuvon eräs tuttu yhden vauvan äiti antoi väsyneelle kaverilleni, jolla on viisi lasta. Eikä meinannut millään tajuta miksei hänen " hyvää " neuvoaan noudateta...

Hyviä neuvoja voi antaa vaikka lapsetonkin, mutta ihan kaikki asiat, jotka onnistuu yhden pikkuisen kanssa, ei onnistu enää kun lapsia on useampi.
 
vieras
Minä olen yhden lapsen äiti enkä juuri tästä syystä herkästi neuvokaan muita. Tai ajatte tietäväni kaikesta kaikkea. Kyllä se vaan niin on, että lapsia on erilaisia, ja tämän mun yhden perusteella on vaikea yleistää. Totta kai jotain tiedän minäkin, aika paljonkin, mutta kyllä mulla on vähemmän harjoitusta kuin 5 lapsen äidillä, se on selvää.
 
Nii-in. Samaa mäkin joudun kuuntelemaan. Yksi niistä on äitini, joka jaksaa aina kehua itseään neljän lapsen superäitinä. Ei siinä muuten mitään, mutta meillä on niin reippaat ikäerot (-73, -82, -84 ja -98 ) ettei neljää pientä ole kerralla ole hoitanut. Niinpä niin..
 
vieras
En minä ainakaan mollaa, mutta se on kuitenkin fakta, ettei yhden lapsen äiti voi tietää minkälaista se arki on esim. neljän lapsen kanssa.

Mutta se ei taas tee yhtään "tyhmempää" äitiä, vaikka lapsia on vain yksi. Yhtä lailla heidän lapsellaan on voinut olla uhmaa tms. Ainoa ero on ,että jos on vain yksi lapsi niin usein pystyy puhumaan yhden lapsen kehityksestä ja persoonasta, mutta kun on useampi niin näet samassa perheessä useanlaisia persoonia ja kehityksiä ja tietoa voi olla hieman enemmän.

Ja kyllä mä voin sanoa,että kyllä yhden kanssa oli huomattavasti helpompaa kaikki kuin nyt kahden kanssa. Välillä on molemmilla uhma yhtä aikaa niin kyllä siinä on kestämistä. Ja mitä enemmän niitä lapsia on sitä vaikeampaa kaikki on...siis lähtemiset, reissut ym...varsinkin jos lapset pieniä.


 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
.

Ja kyllä mä voin sanoa,että kyllä yhden kanssa oli huomattavasti helpompaa kaikki kuin nyt kahden kanssa. Välillä on molemmilla uhma yhtä aikaa niin kyllä siinä on kestämistä. Ja mitä enemmän niitä lapsia on sitä vaikeampaa kaikki on...siis lähtemiset, reissut ym...varsinkin jos lapset pieniä.
Mä kun en itse ole tuota huomannut. Ihan samanlaista tää arki on kuin 1 lapsenkin kanssa, ehkä jopa helpompaa.

Esikoinen tykkää viihdyttää vauvaa, eikä roiku lahkeessa koko aikaa että pitäis tehdä jotakin. Vaan nykyisin saattaa pitkäksi aikaa juuri keskittyä näyttelemään vauvalle leluja jne.
 
polo
Jaa-a....itselläni on yksi lapsi enkä ole ajatellut toista tahi kolmatta tähän maailmaan saattaa. Yksi riittää aivan hyvin. Se, että monilapsisen perheen äitinä täytyy revetä moneen paikkaan, ei tarkoita sitä, etteikö yksilapsisen perheen äiti tietäisi kasvatuksesta tai lapsista mitään. Ja kuten joku tuolla jo mainitsi, miksi ihmeessä täytyy hankkia monta lasta jos sen jälkeen täytyy nälviä yksilapsisia äitejä? Minä muuten kuulun niihin jotka lähtevät riemusta kiljuen lapsen kanssa rannalle!
 
heips
En mollaa, kaihoisana muistelen aikaa, kun ehti lapsen kanssa olla enemmän ja vielä oli lisäksi omaakin aikaa ;) Nauttikaa siitä!! Meille ekan jälkeen pamahti kaksoset ja siihen loppui lepo;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
.

Ja kyllä mä voin sanoa,että kyllä yhden kanssa oli huomattavasti helpompaa kaikki kuin nyt kahden kanssa. Välillä on molemmilla uhma yhtä aikaa niin kyllä siinä on kestämistä. Ja mitä enemmän niitä lapsia on sitä vaikeampaa kaikki on...siis lähtemiset, reissut ym...varsinkin jos lapset pieniä.
Mä kun en itse ole tuota huomannut. Ihan samanlaista tää arki on kuin 1 lapsenkin kanssa, ehkä jopa helpompaa.

Esikoinen tykkää viihdyttää vauvaa, eikä roiku lahkeessa koko aikaa että pitäis tehdä jotakin. Vaan nykyisin saattaa pitkäksi aikaa juuri keskittyä näyttelemään vauvalle leluja jne.
Mun lapsilla ikäeroa reilu vuosi ja ovat vähän päälle kaks ja 3,5 vuotiaat... Persoonina täysin vastakohdat ja pienempi on tosi omatoiminen, "itsenäinen", touhukas ja isoveli rauhallinen, kiltti...eli käytännössä ovat kuin kaksoset,mutta erilaisia persoonia. Arki on samaa kuin yhden kanssa, mutta vaikeampaa. Se kun tarvitsisi taistella vain yhden kanssa, mutta kun kaksi jonka kanssa taistelee yhtä aikaa on jo rankkaa.

Mutta en mä silti vaihtais tätä pois...ihania ovat kaikesta huolimatta molemmat.

Mutta silti mun elämä/arki olisi helpompaa, jos olisi vain se yksi lapsi...
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Alkuperäinen kirjoittaja vv:
no kun se on ihan eri asia revetä yksin kolmen perään kuin yhden. yhden ei tarvitse jakaa kaikkea huomiota/tavaraa/äitiä/kaikkea kun kolmen kanssa on odotettava omaa vuoroa, vanhemman on valittva kuka pääsee ekana keinuun esim. minäkin tiesin kaikenlaista ollessani se yhden lapsen äiti.. olisko se kokemus mikä sen tekee. jokainen monen lapsen äiti on joskus ollut yhden äiti, ja tietää sen tuntee..
Mutta onko se näiden 1 lapsien äidin vika että esimerkiksi sä olet päättänyt tehdä useamman lapsen? Miksi pitää mollata heidän, neuvoja?
minä en ole ketään haukkunut, mutta tiedän kokemuksesta että ihan normaali arkikin on ihan erilaista jos lapsia on enemmän kuin yksi. en syytä, se ei todella ole kenenkään vika, se on minun onneni etä olen saanut nämä kolme lasta! voin ottaa neuvoja vastaan, vaikka lapsettomalta, mutta kun niiden käytäntöön pano on ihan eri asia jos lapsia on useampi.
 
vv
Alkuperäinen kirjoittaja Tyttö kuin taivas:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
.

Ja kyllä mä voin sanoa,että kyllä yhden kanssa oli huomattavasti helpompaa kaikki kuin nyt kahden kanssa. Välillä on molemmilla uhma yhtä aikaa niin kyllä siinä on kestämistä. Ja mitä enemmän niitä lapsia on sitä vaikeampaa kaikki on...siis lähtemiset, reissut ym...varsinkin jos lapset pieniä.
Mä kun en itse ole tuota huomannut. Ihan samanlaista tää arki on kuin 1 lapsenkin kanssa, ehkä jopa helpompaa.

Esikoinen tykkää viihdyttää vauvaa, eikä roiku lahkeessa koko aikaa että pitäis tehdä jotakin. Vaan nykyisin saattaa pitkäksi aikaa juuri keskittyä näyttelemään vauvalle leluja jne.
odota kun se kakkonen ei ole enää vauva, vaan haluaa ja tahtoo.. ja etenkin liikkuu..
 
vieras
No pitäähän se mahdollisuus pätemiseen käyttää hyväksi :)

Ei vaan, yhden äitinä olen ihan valmis myöntämään, että yhden kanssa on varmasti helpompaa. Mutta sitä en meinaa jaksaa, että neljättään odottava kaveri ei tee muuta kuin itkee arkensa raskautta ja kääntää sen sitten mua vastaan, kun mulla on niin helppoa.
 
Lunatic
Siksi kun huonoitsetuntoiset eukot kilpailee kakaroiden lukumäärällä. Mitä enemmän lapsia, sen arvokkaampi olet jossain niiden kananaivo-asteikolla.
Ei se sen kummempaa ole.
 
TheUnforgiven
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No pitäähän se mahdollisuus pätemiseen käyttää hyväksi :)

Ei vaan, yhden äitinä olen ihan valmis myöntämään, että yhden kanssa on varmasti helpompaa. Mutta sitä en meinaa jaksaa, että neljättään odottava kaveri ei tee muuta kuin itkee arkensa raskautta ja kääntää sen sitten mua vastaan, kun mulla on niin helppoa.
Täysi peesi! :)
 

Yhteistyössä