Miksi taapero ei nuku?

  • Viestiketjun aloittaja sleeping
  • Ensimmäinen viesti
sleeping
Kuopus 1v10kk ei halua mennä illalla nukkumaan ja nukahtaa melkein aina paljon myöhemmin kuin isoveljensä (4v) Aamulla kuopus herää ensimmäisenä leikkimään ja isoveli sitten hiukan myöhemmin. Päiväunia olen välillä itse lyhentänyt, jos meinaa nukkua yli puolitoista tuntia. Välillä meinaa päiväunet meinasivat venähtää kolmetuntisiksi. Nyt poika nukkuu tunnin tai puolitoista tuntia päiväunia, mutta se ei vaikuta mitenkään yöuniin. Päiväunille menee yleensä helpommin kuin yöunille. Kuopus ei myöskään syö entiseen tapaansa, vaan paljon vähemmän. Juo maitoa tosi paljon, jolla korvaa nuo syömiset. Johtuuko tää vaan tuosta auringonvalon lisääntymisestä? On varmaan vaikea sopeutua menemään nukkumaan kun on vailoisaa, ymmärrän sen, mutta onko tää sitten tätä koko kesän, vai miten on? Kuopus on muuten ihan normaali, kuten ennenkin. Ei tämä hirveästi elämää haittaa, vaikka nukkukaanmeno onkin joka ilta tosi raskasta. :/
 
Meillä ollut nyt samanmoista 1v 11kk tytön kanssa ja samaa olen pohtinut kuin sinäkin! Iltanukahtamiset venyneet tosi pitkäksi, eilenkin kukkuili sängystään vielä klo 23 aikaan...vanhemmat tässä ennemmin väsyy. Meillä ei päiväunetkaan kestä enää kuin n.1h, max.1,5h. On kyllä ollut päiviä jolloin ei ole nukkunut päiväunia ollenkaan kun ollaan oltu reissussa tai torkahtanut vain 20 minuutiksi, mutta ei tällä ole ollut vaikutusta yöunille käymiseen. Ja tosiaan silti herää aamuisin aina samaan aikaan, joskus aiemminkin.

Nukkuu päikkärit vielä rattaissa ja yöunet pinniksessä. Kohta ollaan siirtämässä isompaan sänkyyn kun kuopus tarvitsee pinnasängyn, saa nähdä millaiseksi hulabalooksi menee sitten illat, kun tajuaa että pääsee itse pois sängystä... :| Päiväunia en tahtoisi pieneltä vielä lopetella, kun silloin minulla on edes hetki omaa aikaa, kun lapset nukkuvat. Lisäksi neuvolasta suositeltiin, että päikkärit nukuttaisiin ainakin 3-4 vuotiaaksi saakka, lasten aivojen kehityksen kannalta kuulemma hyväksi.

Meillä myöskin tuota maidon lisääntynyttä juomista ja ruuan syöminen sen sijaan ajoittain vähentynyt, vaikka kova onkin yleensä syömään. Niin ja vesi ei tahdo oikein enää kelvata vaan kiljuu maitoa niin kauan kunnes annan periksi. :/

Onkohan tämä ikään kuuluvaa??? Pimeän pelkoa? Painajaiset hiipineet uniin ja pelkää siksi mennä yöunille??
 
Meinasin juuri aloittaa keskustelun samasta aiheesta.... Meillä tyttö kanssa 1v10kk ja yöunille käymisestä on tullut, huoh, niin hermoja raastavaa. Päiväunille käymisessä ei ole mitään ongelmaa mutta illalla ei meinaa rauhottua millään. Huuteleepi äitiä puolesta tunnista tuntiin.... |O Olen rajoittanut päiväunia, siirtänyt niitä aikaisemmaksi, ollut vastaamatta "äiti" huuteluun, vastaillut niihin, käynyt silittelemässä, pitänyt tiukkaa äänensävyä jne. Mikään ei ole auttanut. Ja reilu kuukauden on nyt ollut tämmöistä. Sitten kun nukahtaa, nukkuu yön heräämättä. :heart: Niin ja meillä käydään yöpuulle vasta vähän ennen yhdeksää. Ilmeisesti joku ikään kuuluva juttu. :hug:
 
Mites ap:n yöt menee? meillä sama homma ja samanikäinen lapsi. Tuli vaan mieleen että ollaankohan me kirjoiteltu samasta aiheesta joskus marraskuun tienoolla :LOL:
Nimimerkkisi on kovin tuttu...
niin ja ne meidän yöt...heräillään...heräillään....jnejne...
 
ihan kuin mun suusta tuo aloitus. Poika tosin 1v6kk...aivan sama homma, illalla nukkumaan käynti vaikeeta, saattaa olla yli tunnin hereillä sängyssä ja touhuta siellä ja höpöttää. Aamulla herää kukonlaulun aikaan pirteenä (mukamas) ja päikkärit on kanssa vaan 1-1,5 h. Yöllä sitten nukkuu, kunhan ensin nukahtaa.
 
Meillä on tyttö 1v 9kk lopettanut päiväunien nukkumisen, mikä on tosi rasittavaa koska selkeästi kuitenkin on väsynyt, ja noin iltapäivä neljästä eteenpäin kiukkuilee ja itkeskelee sitten väsymystään, mutta nuku ei kirveelläkään! Autoon saattaa nukahtaa jos illalla 7 aikaan esim. ollaan liikkeellä ja nukkuisi siellä vaikka kuinka kauan, mutta jos antaa nukkua niin yöunille ei nukahda ennen puoltayötä sitten!

Eli nyt ei ole itsellä minkäänmoista omaa aikaa kuin vasta iltamyöhään... Ja ei meilläkään nukahdeta niin vaan yöunille vaikka päikkärit puuttuvatkin; sängyssä riehutaan ja touhutaan ja höpötetään puolesta tunnista tuntiin... huooh...

Yksi vaihtoehto olisi tietysti nousta lapsen kanssa jo vaikka 7-8 välillä pystyyn, josko sitten maistuisi pienet unet iltapäivällä... minä vaan itse en nukahda iltaisin millään, niin aamulla en jaksaisi herätä noin aikaisin!
 
Olipas helpottava huomata että voi olla ikään kuuluva vaihe! meillä nimittäin sama tilanne 2v tytön kans.. Ei nuku sitten millään, ei yö-eikä oikeestaan päiväuniakaan. parhaimmillaan menee nukuttamiseen yli2h aikaa ja yöllä heräilee RAIVOOMAAN monta kertaa. Ihan vaan nollasta sataan keskellä yötä :'( Päiväunet on kans jäämässä ilmeisesti kokonaan pois, ainakin nukuttaminen on aivan kamalaa kun perheessä on myös 3kk vauva, joka vaatii huomiota... kiukkua tulee varsinkin mua kohtaan ihan kamalasti ja uhmaa...Hieman turhauttaa kun oma aika (se vähäinen) on illalla pois kun lapsi kukkuu vielä 23 aikoihin... :/
 
sleeping
Tosi kiva kuulla, että on muitakin tämän asian kanssa painiskelevia!
:flower: :flower: :hug: :hug: :flower:
Eilenkin iltapäivällä oltiin sisäleikkipuistossa leikkimässä ja oli sen jälkeen tosi väsy, mutta kun pojat laitettiin sänkyyn alkoi hirveä rumba. Kesti tunti, eikä kukaan nukkunut. Isäntä sitten meni koneensa kanssa sinne istumaan ja johan pojat rauhottuivat. Sai kuitenkin isäntäkin sielä puoli tuntia istua. Eli ei se kuopus väsy edes leikeistä. Nyt hän taas nukkuu makoisasti vaunuissaan kun oltiin ensin tunnin puistossa. On se kummallista! Ennen kuopuskin nukahti viimeistään yhdeksältä, mutta nykyään se kukkuminen jatkuu jopa yhteentoista asti. Ei siinä jaksa sitten kuin mennä nukkumaan sen jälkeen. No nyt on helpompaa kun mies on lomalla, mutta yhteistä aikaa ei ole paljon.
 
sleeping
Alkuperäinen kirjoittaja wilma83:
Mites ap:n yöt menee? meillä sama homma ja samanikäinen lapsi. Tuli vaan mieleen että ollaankohan me kirjoiteltu samasta aiheesta joskus marraskuun tienoolla :LOL:
Nimimerkkisi on kovin tuttu...
niin ja ne meidän yöt...heräillään...heräillään....jnejne...
En muista mistä asioista olen täälä kirjoitellut. Saattaa hyvinkin olla, että jostain samankaltaisesta olen kirjoitellut. Myös sun nimimerkki kuulostaa tutulta.
Meillä menee tällä hetkellä yöt tosi hyvin, kunhan ensin nukahtaa. Joskushan tuo poika juoksi koko yön mun viereen ja piti sitten viedä poika takaisin ja on muitakin ongelmia ollut, mutta taitaa nykyisin olla sitten ihan loppu kun vihdoin nukahtaa kun nukkuu aamuun asti. Tai nyt se on siirtynyt siihen, että joskus kuudelta aamulla tulee mun viereen, mutta nukkuu kuitenkin sikeästi siihen saakka. Toivottavasti edes tämä säilyisi, että ei tuon nukuttamisen lisäksi tulisi yöheräilyjä uudestaan!
 

Yhteistyössä