Miksi suurperheillä olisi erityisen tiukkaa?

Meillä
on vaan 4 lasta, ehkä jonkinlaiseksi suurperheeksi meidätkin luetaan.
En ole koskaan sen enempää laskenut, mitä noihin lapsukaisiin rahaa upotetaan joten lasken tähän vähän.
Prismaan menee n. 1000 ?/kk. Se tekee n. 167 ? per lärvi. Sisältää ruuat, pesuaineet, paperit jne. Alkoholia meillä ei juurikaan käytetä eikä tupakkatuotteita.
1 lapsista on päiväkodissa ja hänestä maksamme 110 ? / kk.
2 vanhimpaa on jo teini-iässä, heillä kulutus suurempaa. Heille voi jo ostaa kalliimpaa vaatetta, kun ei enää kaatuilla eikä rikota muutenkaan. Varsinkin tytöllä maku on kalliimpi, mutta en kyllä hänen pukeutumiseensa enempää 80 ? / kk laita. Poika on vaatimattomampi, käytännössä pyörittää parit verkkarit, collarit ja farkut. Häneen menee ehkä 50 ? /kk. Nuorimmat käyttää pääasiassa henkkamaukka, lindex, seppälä vaatetta, varsinkin 8 v poika joka rikkoo housut per viikko, en kamalan kalliita vaatteita osta. Kuopuksella name it, elle, henkkamaukka, lindex tyylisiä, heidän vaatteisiin laitan n. 50 ? /lapsi / kk. Kenkiin panostan, niiden on oltava laadukkaat, samoin ulkovaatteet.
Harrastuksista osa on ilmaisia esim. vpk. Osa maksullisia. Mutta ei per kk paljoa tee, sanotaan 20 ?. Kuopus ei vielä harrasta mitään.
Puhelinlaskut on isommilla n. 30 ? / teini, 8 v pojalla laskut pysyy 5 eurossa /kk.
Asumme omakotitalossa josta maksamme pankkiin joka kk reilut 1600 ?. Sähkölasku (suorasähkölämmitys) n. 130 ?/kk. Vesilasku n. 50 ? /kk.
Lapsilla ei ole muita vakuutuksia kun tapaturmavakuutus ja se ei paljoa maksa, alle 20 euroa per vuosi per lapsi. Viikkorahaa meillä ei makseta, vaan lapsilla on tietyt tehtävät jotka he tekevät ja kun hommat on hoidettu, siitä maksetaan. Pojalle ostamme mopoon bensat ja tyttö taas saa meikkinsä. Tästä varmasti unohdin jotakin, mutta kyllä se muutaman satasen per nenä tekee tämäkin per kk.
Meilläkään kun ei vaatetta pysty kierrättämään lapsilla, tytöilläkin 10 v ikäeroa ja pojillakin 7.
kroisoksia ei olla, mutta pärjätään. Enkä valita. Ulkona käydään syömässä, esim. pizzalla n 2 krt /kk. Hirveesti ei reissata, kesällä käydään huvipuistossa x 2, pohjoisissa sukuloimassa. Laivalla käydään 2-3 krt vuodessa. Tällä hetkellä kerätään rahaa johonkin pidempään reissuun, esim etelänreissuun. Me olemme kumpikin työelämässä mukana, minä tosin vaan osa-aikaisesti. =)
 
Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
[quote="Mama the Strange"


Oonko mä kertonut sulle mitä meidän asumiskustannukset on? Meidän asumiseen menee pelkästään lainaan 1300 euroa kuussa, päälle yhtiövastike ja sähkölämmitys. Jos asuttaisiin vuokralla tässä samalla alueella samankokoisessa asunnossa ( n. 95 neliötä, maksettaisiin vuokraa 1300 eurosta ylöspäin). Oikeusministeriön elatusmaksuohjeen mukaan kolme-lapsisessa perheessä hyväksytään asumiskustannukseksi 16 % per lapsi, asumiskustannukset tosin kohtuullistetaan, minkä itsekin olen tehnyt, eli tuo 200 euroa on tosiaankin kohtuullisesti!

Ja hyvät tossut maksaa, itse asiassa, olen tänä talvena ostanut halvat, jotka hajosivat viikossa, nämäkin nahkaiset tossut. Joten hain uudet tilalle - laadukkaat nahkatossut, jotka kestävät! Eli halvalla ei saa hyvää. Ja jääpä noista tossuista vielä kuopuksellekin.

Ja totta, uimaan voi opettaa itsekin. Mutta uiko sun 6 v jo 50 metriä selkää ja vatsallaan? Katsos minä arvostan sitä, että lapseni oppii uimaan, se on paras henkivakuutus, joka on olemassa. Poikani on jo kolmannessa uimakoulussa, ja sorry vaan, jatkaa tuota harrastuksenaan varmasti eteenpäin, eli seuraavaksi on vuorossa vesirallit, uimataito sen kun paranaa. Ja meidän kuopus aloittaa syksyllä vesipeuhulla, jotta osaa kuunnella, kun pääsee 5-vuotiaana uimakouluun, ja käy sitten varmasti useamman uimakoulun parantaakseen uimataitoaan.

Jollekin riittää, että lapsi räpiköi uimataidoksi, meillä ihan oikeasti osataan uida!
Ja isompana uinti on yksi halvimmista harrastuksista, esikko harrastaa sitä seurassa, toki sekin maksaa, muttei ollenkaan sellaisia summia, kuin esim. jääkiekko!

Ja niistä päivähoitomaksuista, kahden keskituloisen vanhemman perhe maksaa jo täydet päivähoitomaksut, joten se niistä suurista tuloista. Meillä on ihan hyvät tulot, mutta likikään kaikilla täyden päivähoitomaksun maksavista ei näin ole!

Ja meillä ei todellakaan käytetä rahaa hövelisti, tässä on takana miehen työttömyyttä ja lomautuksia, kaikki säästörahat ovat menneet, ja uusia rahoja pitää kerätä kasaan.
Kyllä teillä pitää olla hyvät tulot jos on varaa maksaa 1300? lainan lyhennyksiä ja teillä on myös vara laittaa rahaa lapsiin, kaikilla ei ole kuten meillä vaikka on kolme elätettävää. Meidän lapset ei kulje kirppari vaatteissa vaan kaikki ostetaan uutena ja lapsethan kasvaa kovaa vauhtia vanhin 12v on jo melkein 170 pitkä ja silti ei tuollaisia sumia kulu lapsiin. Meillä maksettiin myös täydet päivähoitomaksut että niistäkin on koemusta ,mulla on niin huonot tulot et päätin kuopuksen kanssa jäädä kotiin kolmen vanhaksi kun hoitomaksut on niin suuret ja nautin tästä koti äitiydestä.

Meillä tuo tyttö oppi 4vuotiaana itse uimaan ja aika vesipeto, ei koskaan käynyt uimakoulua ja uimataito on todella hyvä. Itsekkään en uimakouluissa käynyt ja taito on myös mulla hallussa. Mut jos uimaseuraan haluaa niin varmaan hyvä käydä tekniikka uimakouluja,mut ne on taas niitä ei pakollisia menoja joita ei mun mielestä voi laskea lapsen kuluihin kun puhutaan paljo nko lapseen menee kuussa rahaa, niikuin sanottu lapseen saa menemään vaikka miten paljon. Jokainen voi laittaa varojensa mukaan, ei kaikkien lapset voi harrastaa esim. ratsastusta.
 
kahden lapsen äiti
Alkuperäinen kirjoittaja inkeri:
Alkuperäinen kirjoittaja kahden lapsen äiti:
Meillä on lapsia vaan kaksi, mutta rahaa menee siltikin huimia summia erityisruokavalioiden vuoksi, sekä lääkäri- ja lääkekuluihin. Ymmärrän täysin että vaikkapa kuuden lapsen kanssa olisi aivan hukassa rahallisesti jos kaikki tulisivat yhtä kalliiksi kuin nuo kaksi.

Luulisi että jos on yksikin lapsi niin sitä tajuaa että ei se lapsilisä tosiaankaan riitä sen lapsen elatukseen. Ja tosiaan mitä isompi lapsi niin sitä kalliimmaksi tulee... vaatteita ei enää löydy kirppareilta samalla tavalla, harrastukset maksavat, ruokaa kuluu enemmän jne.
totta. eikä auta vaikka monesti kierrän kirpparit päivittäin jotta löytäsin halvemmalla joten on pakko luovuttaa. Ja ainako se pitää käytettyä olla kaiken jos on lapsia enemmän? :eek: että kun on yksi lapsi voi sen pukea uusiin vaatteisiin,viedä kalliisiin harrastuksiin ja ostaa kaikki mitä haluaa?
Lisään vielä että itse ostan melkein kaikki lasten vaatteet kirpparilta (uutena ostan vain jos on pakko kun en löydä kirpparilta) ja olen huomannut, että useimmat vaatteet on meidän kahden lapsen käytön jälkeen ihan loppu. Roskiskamaa. Kun käytettynä ostaa jo valmiiksi niin ei ne loputtomiin kestä. Jos olisi kolmas lapsi niin pakko ne vaatteet olisi jo uusia välissä. Ja juurikin vaikka kengät... isompi lapsi kun vetää kesän lenkkareissa, niin ne on ihan loppu. Mun veljellä ainakin. Ei niistä ole enää pienemmille perinnöksi. Joten jos on kuusi lasta, niin sitä saattaa joutua ostamaan kuudet lenkkarit, eikä vaan yksiä joita sisarukset käyttää tästä ikuisuuteen aina uudestaan...

Ja olen ihan samaa mieltä että kyllä lapsella on oikeus saada uusiakin vaatteita ja kivoja harrastuksia, vaikka hänellä olisi useampikin sisarus.
 
vieras
Voiko joku ihan tosissaan kysyä tällaista?? Ei se lapsilisä varmasti kaikkia kuluja kata, jos yhdestä lapsesta jää lapsilisän jälkeen maksettavaksi 100 euroa ns. omasta pussista niin kuudesta jää 600 euroa. Aika yksinkertaista matematiikkaa.
 
Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiko joku ihan tosissaan kysyä tällaista?? Ei se lapsilisä varmasti kaikkia kuluja kata, jos yhdestä lapsesta jää lapsilisän jälkeen maksettavaksi 100 euroa ns. omasta pussista niin kuudesta jää 600 euroa. Aika yksinkertaista matematiikkaa.
Eihän lapsilisien kuulukkaan kattaa kaikkia kuluja mut joka tapauksessa lapsilisät menee näin

1. 100?
2.110,50?
3.141?
4.161,50?
5. ja siitä eteenpäin 182? per lapsi

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Peuhu:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiko joku ihan tosissaan kysyä tällaista?? Ei se lapsilisä varmasti kaikkia kuluja kata, jos yhdestä lapsesta jää lapsilisän jälkeen maksettavaksi 100 euroa ns. omasta pussista niin kuudesta jää 600 euroa. Aika yksinkertaista matematiikkaa.
Eihän lapsilisien kuulukkaan kattaa kaikkia kuluja mut joka tapauksessa lapsilisät menee näin

1. 100?
2.110,50?
3.141?
4.161,50?
5. ja siitä eteenpäin 182? per lapsi
Ei se siltikään riitä, jos viimeiselle jo riittää pelkkä lapsilisä niin neljästä edellisestä pitää maksaa ylimääräistä, ainakin jonkun verran. Jos haluaa tehdä jotain ihan normaaleja asioita, käydä vaikka koko perheen kanssa uimassa, niin kertokaa kaikki pääsyliput ja maksut viidellä tai jopa kymmenellä.
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiko joku ihan tosissaan kysyä tällaista?? Ei se lapsilisä varmasti kaikkia kuluja kata, jos yhdestä lapsesta jää lapsilisän jälkeen maksettavaksi 100 euroa ns. omasta pussista niin kuudesta jää 600 euroa. Aika yksinkertaista matematiikkaa.
nuo kyselijät ovat aivan varmasti pikkulasten äitejä, jotka eivät kuluta vielä kenkää tai vaatetta, (pienille kirppareilla lähes ilmaiseksi vaatetta, koska pienet eivät kuluta mitään) eivät harrsta, eivät tarvitse omaa huonetta (sänky vanhempien huoneeseen), eivät syö nimeksikään.
 
Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa idiootti:
Alkuperäinen kirjoittaja nasu1:
Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Mun mielestä tämä on sellainen asia, että vain suurperheellinen voi oikeasti ottaa asiaan kantaa. Tai voihan sitä ottaa kantaa, vaikkei asioista oikein tiedäkään.
oon kans sitä mieltä, et vain suurperheellinen tietä asian oikean laidan
Pakko peesata.
Musta asian ydin on se että saman lapsimäärän perheissä voi olla rahan käytössä huimat erot, siksi näistä asioista on oikeastaan turha kinata, toiset tulee pienmmällä toimeen toisille taas ei riitä mikään :)

 
5 lapsisen perheen emo
joo, totta se on että iso perhe jossa molemmat vanhemmat ovat työttömiä pärjää yhtä hyvin ellei paremmin tässä maassa kuin esim. 4 henkinen perhe jossa molemmat vanhemmat on töissä...
 
näin
Alkuperäinen kirjoittaja näin:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Voiko joku ihan tosissaan kysyä tällaista?? Ei se lapsilisä varmasti kaikkia kuluja kata, jos yhdestä lapsesta jää lapsilisän jälkeen maksettavaksi 100 euroa ns. omasta pussista niin kuudesta jää 600 euroa. Aika yksinkertaista matematiikkaa.
nuo kyselijät ovat aivan varmasti pikkulasten äitejä, jotka eivät kuluta vielä kenkää tai vaatetta, (pienille kirppareilla lähes ilmaiseksi vaatetta, koska pienet eivät kuluta mitään) eivät harrsta, eivät tarvitse omaa huonetta (sänky vanhempien huoneeseen), eivät syö nimeksikään.
eivät voi uskoa, että isompana ne tavarat eivät kierrä, eivät housut, eivät kengät, eivät kestä edes yhden lapsen yhtä kesää.

Kulutus on ihan eri luokkaa kuin alle 4-6-vuotiaalla.
nykysuksetkin hajoavat tosi helposti. ym harrastusväline.
 
Kippuravarvas
No jos mulla olis vaikkapa 4 poikaa ja ne kaikki joisi samalla tavalla maitoa kuin isänsä ja tuo esikoinen niin mulla menis varmaan pieni omaisuus pelkkään maitoon kuukaudessa :xmas:
 
[quo

[/quote]

Lisään vielä että itse ostan melkein kaikki lasten vaatteet kirpparilta (uutena ostan vain jos on pakko kun en löydä kirpparilta) ja olen huomannut, että useimmat vaatteet on meidän kahden lapsen käytön jälkeen ihan loppu. Roskiskamaa. Kun käytettynä ostaa jo valmiiksi niin ei ne loputtomiin kestä. Jos olisi kolmas lapsi niin pakko ne vaatteet olisi jo uusia välissä. Ja juurikin vaikka kengät... isompi lapsi kun vetää kesän lenkkareissa, niin ne on ihan loppu. Mun veljellä ainakin. Ei niistä ole enää pienemmille perinnöksi. Joten jos on kuusi lasta, niin sitä saattaa joutua ostamaan kuudet lenkkarit, eikä vaan yksiä joita sisarukset käyttää tästä ikuisuuteen aina uudestaan...

Ja olen ihan samaa mieltä että kyllä lapsella on oikeus saada uusiakin vaatteita ja kivoja harrastuksia, vaikka hänellä olisi useampikin sisarus.[/quote]



Mä taasen ostan mielummin vaatteet kirpparilta, koska silloin ne kestävät varmemmin pidempää. Uutena, jos ostan kothuuhinnoin, niin on tuuripeliä, että kestää edes pojalta toiselle, mutta kirpparilta ostettua on sen verran käytetty, että näkee kestävyyden. Monesti ne vaatteet onkin sitten niitä kalliimpia (tyyliin college 50e uutena), joihin mulla ei todellakaan ole varaa.

Mutta tosiaan kaikki vaatteet eivät kestä montaa lasta ja todellakaan ei voi olettaa, että esikoinen saisi kaikki uutena ja se neljäs kulkisi vielä niissä samoissa. Kyllä jokainen lapsi tarvitsee joskus jotain uutta itselleen (vaikkakin kirpparilta, muttei sisaruksen vanhaa). Ja varsinkin kenkiä on pakko ostaa jokaiselle joka vuosi useamman parin. Ne onkin meillä suurin menoerä pukeutumisen suhteen.

 
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No jos mulla olis vaikkapa 4 poikaa ja ne kaikki joisi samalla tavalla maitoa kuin isänsä ja tuo esikoinen niin mulla menis varmaan pieni omaisuus pelkkään maitoon kuukaudessa :xmas:



Onneksi voi opettaa lapsillekin valintoja. Joko voi juoda vuoden maitoa päivittäin litratolkulla tai juoda vain kaksi lasia ja käydä kesällä lopuilla rahoilla huvipuistossa. Mutta tosiaan, kyllä vain mielestäni silloin perheellä on tiukkaa, joskin pärjää ihan hyvin. Sille yhdelle ainokaiselle kun voi ostaa sekä ne maidot, että käydä huvipuistossa.
 
Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja 5 lapsisen perheen emo:
joo, totta se on että iso perhe jossa molemmat vanhemmat ovat työttömiä pärjää yhtä hyvin ellei paremmin tässä maassa kuin esim. 4 henkinen perhe jossa molemmat vanhemmat on töissä...
Musta ainakin tuntuu että että juuri nää työssä käyvät hyvin toimeen tulevat vanhemmat peuhaa kuinka paljon rahaa lapsiin menee ja kuinka lapset kasvaa vauhdilla... kaikkien lapset kasvaa ja tarvitsee uusia vaatteita ja kenkiä. Kun lapset on pieniä valitetaan päivähoitomaksujen suuruutta ja kun en on isoja valitetaan että vaatteita saa ostaa kokoajan. Meillä melkein 170 senttinen 12 v eikä sillekkään joka kuukausi tarvitse vaatteita ostaa, saa toki jos haluaa mut ei tarvitse.

 
voi elämä
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No jos mulla olis vaikkapa 4 poikaa ja ne kaikki joisi samalla tavalla maitoa kuin isänsä ja tuo esikoinen niin mulla menis varmaan pieni omaisuus pelkkään maitoon kuukaudessa :xmas:



Onneksi voi opettaa lapsillekin valintoja. Joko voi juoda vuoden maitoa päivittäin litratolkulla tai juoda vain kaksi lasia ja käydä kesällä lopuilla rahoilla huvipuistossa. Mutta tosiaan, kyllä vain mielestäni silloin perheellä on tiukkaa, joskin pärjää ihan hyvin. Sille yhdelle ainokaiselle kun voi ostaa sekä ne maidot, että käydä huvipuistossa.

No ei meillä kyllä ruuasta tai maidosta pihdata, lapset saa syödä ja juoda sen minkä haluaa :eek: vaikka neljä lasta on. Ja tollanen teinipoika kietasee yhden raskanleivän helposti ihan vaan välipalaksi. Pitäiskö sille sanoo että ota nyt vaa siipale niin pääset kesällä tivolii :LOL:
 
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No jos mulla olis vaikkapa 4 poikaa ja ne kaikki joisi samalla tavalla maitoa kuin isänsä ja tuo esikoinen niin mulla menis varmaan pieni omaisuus pelkkään maitoon kuukaudessa :xmas:



Onneksi voi opettaa lapsillekin valintoja. Joko voi juoda vuoden maitoa päivittäin litratolkulla tai juoda vain kaksi lasia ja käydä kesällä lopuilla rahoilla huvipuistossa. Mutta tosiaan, kyllä vain mielestäni silloin perheellä on tiukkaa, joskin pärjää ihan hyvin. Sille yhdelle ainokaiselle kun voi ostaa sekä ne maidot, että käydä huvipuistossa.

No ei meillä kyllä ruuasta tai maidosta pihdata, lapset saa syödä ja juoda sen minkä haluaa :eek: vaikka neljä lasta on. Ja tollanen teinipoika kietasee yhden raskanleivän helposti ihan vaan välipalaksi. Pitäiskö sille sanoo että ota nyt vaa siipale niin pääset kesällä tivolii :LOL:
Peesi =)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Kyllä se on pakko sanoa, että täällä se hyvin ilmaistiinkin "VAIN SUURPERHEELLINEN voi tietää todellisuuden". :xmas:
Ne on kuule yhden lapsen äidit jotka on parhaita tietää kaiken kaikesta ja vielä paremmin tietää sellaset joilla ei oo lapsia mutta on suunnitteilla sellaisen hankkiminen :LOL:
 
Peuhu
Alkuperäinen kirjoittaja Jahvetti:
Alkuperäinen kirjoittaja voi elämä:
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
No ei meillä kyllä ruuasta tai maidosta pihdata, lapset saa syödä ja juoda sen minkä haluaa :eek: vaikka neljä lasta on. Ja tollanen teinipoika kietasee yhden raskanleivän helposti ihan vaan välipalaksi. Pitäiskö sille sanoo että ota nyt vaa siipale niin pääset kesällä tivolii :LOL:
Peesi =)

Osta ruisleipää, pitää paremmin nälkää;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Rouva Parkula:
Kyllä se on pakko sanoa, että täällä se hyvin ilmaistiinkin "VAIN SUURPERHEELLINEN voi tietää todellisuuden". :xmas:
Ne on kuule yhden lapsen äidit jotka on parhaita tietää kaiken kaikesta ja vielä paremmin tietää sellaset joilla ei oo lapsia mutta on suunnitteilla sellaisen hankkiminen :LOL:
Totta!
 
mää
Jos on aika pienet lapset ei ymmärrä ehkä sitäkään että tollen vähän isompi poika kuluttaa vaatetta ja kenkää siihen malliin että sitä ei enää jää toisille kierrätettäväksi. Toki harrastusvälineet esim. mailat sun muut (ehkä) jää, mut siinäki pitää kai sanoo että ota vaan joka toinen askel et jää kengät pikkuveljelle :LOL:
 
Noh... Eipä taida täälläkään lapsilisät riittää lasten kuluihin:
Asunnon on pakko olla vähän isompi (vaikka ahtaasti asutaankin 5h+k), autojen pitää olla isommat (meillä on 7 hlö tila-auto ja 9 hlö pikkubussi, tosin eivät ole uusinta mallia mutta kuitenkin). Lasten harrastuksiin uppoaa hyvin rahaa, kaksi vanhinta pelaavat jääkiekkoa, kolmas ratsastaa, pienin toistaiseksi vain puistoilee mutta mennee ensi talvella myös luistelukouluun.
Tykkään ostaa lapsille kivoja vaatteita ja välillä on kiva lomaillakin, siihen tosin näillä tuloilla on varaa ihan liian harvoin koko perheen voimin.
Mun mielestä 400e koululaiseen kuukaudessa ei ole paljoa, jo pelkästään harrastuksiin voi mennä kuukaudessa lähes 200e :/
Meillä siis on toistaiseksi 4 lasta, viides tulossa kesällä.
 

Yhteistyössä