Miksi Suomessa omakotitalojen pihat ovat niin avonaisia? ei aitoja tai sitten joku kaiken paljastava pikkuaita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä tietyllä tasolla peesaan ap:tä. Olin tossa yks päivä kävelyllä sellaisella okt-alueella, missä oli taloja siten, että joka suunnassa oli talo. Eli molemmin puolin vieressä, takana ja edessä (katu välissä). Tontit hikisen pieniä ja piha ei sitten nimeksikään. Ja minä en vaan ymmärrä, miksi joku haluaa asuaa sillä tavalla!

Ja ne tontit tommosissa paikoissa maksaa ENEMMÄN kuin jossain ns. korvessa...

Mä tykkäisin kaupunkialueella esim tällasesta :)

townhouse_after.jpg

Alkuperäinen kirjoittaja vierass:
Mä tietyllä tasolla peesaan ap:tä. Olin tossa yks päivä kävelyllä sellaisella okt-alueella, missä oli taloja siten, että joka suunnassa oli talo. Eli molemmin puolin vieressä, takana ja edessä (katu välissä). Tontit hikisen pieniä ja piha ei sitten nimeksikään. Ja minä en vaan ymmärrä, miksi joku haluaa asuaa sillä tavalla!

Ja ne tontit tommosissa paikoissa maksaa ENEMMÄN kuin jossain ns. korvessa...

Ihmiset yrittää asua kaupungeissa samalla tavalla ku korvessa - ei osata kuvitella erilaista tapaa kaavoittaa aluetta. Mä niin kannatan kaupunkiepientalojen kaavoittamista ja rakentamista, ns townhouse meininkiä siis. Jossa ei edes yritetä matkia maalaisten okt alueita. Nää päätökset pitäis vaa tehdä nyt, kohta ei enää ole maata ku kaikki haaskattu tollasiin säälittäviin mukamas hienoihin alueihin.

Mua ahdistais jos tontti olis just niin ahdas, että naapurit olis kyljessä kiinni, ja VARSINKIN jos välissä ei olis mitään näkösuojaa. Oma piha ja oma rauha on melkein tärkeämpiä, kuin talo itse.

Alkuperäinen kirjoittaja iljana:
Höh, kukaan ei kommentoinu mun ehdotuksiin :) Jos iltaporukalla olisi jotain kommenttia? Eli HIIOP!

no on noi sun laittamat kuvat tosiaankin nättejä, mutta ei mielestäni erityisen sopivia suomalaiseen rakennusperimään tai miten se nyt sanotaan. Ei meidän tyyliä. Kuten ei ne espanjalaiset aidatkaan, joita joku tuolla edellä näytti.

Ja ihan typerä se yhden laittama kuva aidattomasta pihasta. Ne talothan oli ihka uusia, eihän niissä vielä oltu edes laitettu pihoja kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja o:
Höh, kukaan ei kommentoinu mun ehdotuksiin :) Jos iltaporukalla olisi jotain kommenttia? Eli HIIOP!

no on noi sun laittamat kuvat tosiaankin nättejä, mutta ei mielestäni erityisen sopivia suomalaiseen rakennusperimään tai miten se nyt sanotaan. Ei meidän tyyliä. Kuten ei ne espanjalaiset aidatkaan, joita joku tuolla edellä näytti.

Ja ihan typerä se yhden laittama kuva aidattomasta pihasta. Ne talothan oli ihka uusia, eihän niissä vielä oltu edes laitettu pihoja kuntoon.

No ylempi kuva mun mielestä sopis hyvin esim helsinkiin :) Ja vois tätä suomalaista rakennustapaa hieman muuttaa :D Nää mun näyttämät esimerkithän ei toimi jo rakennetuilla paikoilla, pitää kaavottaa ihan uudenlaisia kaupunkipientalo alueita, koska rakennusten täytyy sijaita aivan tontin rajalla. Mulla olis niin hyviä ideoita paikoille ja pihoille ja rakennuksille :heart: Mitenköhän tätä asiaa sais lobbattua niin, että mulla olis sit mitä ostaa kun on tarpeeks rahaa? :D

Me haluttaisiin aita meidän pihan ja talon väliin. Itse asiassa just löydettiinkin sopiva. Turku-Helsinki-moottoritien vieressä on niitä kivistä ja verkosta tehtyjä meluaitoja. Sellainen olis just sopiva! Mitähän se maksais? Lupa tosin tarttis saada ja korkeuttakin kertyis varmaan ainakin 4 metriä, kun meidän tontti on niin paljon tietä alempana, mutta hieno siitä tulis! Ainut ongelma on, kun meidän tontti on 7000m2, siinä on muutama metri mitä aidata..

No ylempi kuva mun mielestä sopis hyvin esim helsinkiin :) Ja vois tätä suomalaista rakennustapaa hieman muuttaa :D Nää mun näyttämät esimerkithän ei toimi jo rakennetuilla paikoilla, pitää kaavottaa ihan uudenlaisia kaupunkipientalo alueita, koska rakennusten täytyy sijaita aivan tontin rajalla. Mulla olis niin hyviä ideoita paikoille ja pihoille ja rakennuksille :heart: Mitenköhän tätä asiaa sais lobbattua niin, että mulla olis sit mitä ostaa kun on tarpeeks rahaa? :D

Joo, no tosi rikkaiden taloihin noi kyllä sopii. Meillä taviksilla ei ole rahaa tuollaisille alueille...

Alkuperäinen kirjoittaja :
Me haluttaisiin aita meidän pihan ja talon väliin. Itse asiassa just löydettiinkin sopiva. Turku-Helsinki-moottoritien vieressä on niitä kivistä ja verkosta tehtyjä meluaitoja. Sellainen olis just sopiva! Mitähän se maksais? Lupa tosin tarttis saada ja korkeuttakin kertyis varmaan ainakin 4 metriä, kun meidän tontti on niin paljon tietä alempana, mutta hieno siitä tulis! Ainut ongelma on, kun meidän tontti on 7000m2, siinä on muutama metri mitä aidata..

Sun tontin täytyy olla Porvoossa. Ei kai kukaan muuten niitä karsean näköisiä kivisäkkejä halua tontilleen.

Sun tontin täytyy olla Porvoossa. Ei kai kukaan muuten niitä karsean näköisiä kivisäkkejä halua tontilleen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Puuaidat on kauheita!!!! :O Ja joutuu niitäkin kunnostamaan ja maalaamaan n.5-10 vuoden välein, jotta pysyvät siistinä.
Pensasaidat ovat kauniita kesäisin, ja tottakai niitä kannattaa välillä (keväällä) leikata alas, jotta tuuheutuvat ja kasvavat paremmin.
Ja turha valittaa asiasta josta ei tiedä, jos jossain kerrostalokopperossa asuu!

Ei niitä puuaitoja ole pakko maalata. Yhtä kauan ne kestää maalattominakin.

Joo, mutta maalaamattomina ovat omasta mielestäni ainakin tosi rumia!

Alkuperäinen kirjoittaja ..:

Joo, no tosi rikkaiden taloihin noi kyllä sopii. Meillä taviksilla ei ole rahaa tuollaisille alueille...

Ei nuo mitään maltaita maksa... Kun tontit olisivat pienempiä ja talotkin siroja, niin kyllä jokseenkin taviksillakin pitäisi olla varaa? Ylipäätänsä pk-seudulle pitäis okt alueita saada lisää, espooseen esim leppävaaraan tuollaiset townhouse-alueet sopis, samoin pohjoishelsinkiin, itään, vantaaltakin varmasti löytyisi sopivia paikkoja... Kun pientalotontteja olis enemmän tarjolla niin hinta ei ehkä kipuais niin korkealle. Talot olis 80-120 m2, eli ei mitään jättiläisiä. Tonttien ei tarviis olla ku ehkä 150 neliöö pienimmillään, isommat vois sit olla 200-250 neliöö. Kyllä tuollasia alueita sais aikaseks ja tyylin vois sopeuttaa suomalaisempaan makuun jos sitä kaivataan, jos vaan halua riittää. Nykymeno jossa tontit ovat jo aika pieniä, talot isketään sinne keskelle eikä mitään näkösuojaa ole, niin ei kauaa voi kestää!

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Mitä iloa on pihasta jos sinne näkee suoraan kadulta ja naapureilta? Eihän siinä ole mitään omaa rauhaa. Onko siinä pihalla sitten kiva nauttia kun kaikki näkee sinne? Ja nyt tarkoitan sellaisia taloja, joilla on lähellä naapureita, ei siis ole kyse mistään syrjäseutujen taloista.

Miksi ette rakenna kunnon aitaa? Monessa talossa näkyy olevan pensasaita, joka leikataan säännöllisin väliajoin ja sitten se on pitkän aikaa hirveä nysä. Miksi ihmeessä? Mitä iloa on tuollaisesta aidasta, joka leikataan koko ajan, kasvatetaan, leikataan taas jne. Tai sitten jos näkee aitoja niin usein ovat niin matalia tai niin harvoja, että pihalle näkee tosi hyvin. Tänään oikein yllätyin kun näin ihanan parimetrisin puuaidan. Noita näkee tosi harvoin! Veikkaan kuitenkin, että siinä pihassa pääsee kunnolla nauttimaan omasta pihasta kun ei naapurit ja kadullakulkijat näe suoraan pihaan.

Mutta voisiko joku valottaa tätä asiaa minulle? Miksi ette laita kunnon aitoja pihojen ympärille?

Heh, tuota ollaan kaverin kanssa jo vuosia ihmetelty kans. Aina taajamassa ja uusilla asutusalueilla katsellaan juuri tuota epäkohtaa.
Ihmisillä ei ole mitään yksityisyyttä, jopa teranssit ovat rakennettu siten, että ne paljastavat kaiken, eikä niillä kukaan ikinä taida istuakaan, ei ainakaan saunan päälle.

Itseäni ahdistaisi, jos meidän pihanympärin olisi tiivis 2m puu-aita. Meillä rivitalossa tehtiin aitaremontti, kun vanhat purettiin, niin oli kiva kuljeskella toisten pihalla ja istuskella saunan jälkeen naapureuden kera. Tiiviit lauta-aidat lähtivät ja tilalle tulivat inan verran matalammat harva puu-aita. Niistä näkee toisten pihalle, mutta itselläni ei ole mitään salattavaa ja jos joku haluaa katsella kun omalla pihalla touhutaan, niin saa katsella.

Pysyypähän oma piha ainakin siistinä, kun tietää että ohikulkijat näkee pihalle ;)

Yhteistyössä