Miksi Suomessa omakotitalojen pihat ovat niin avonaisia? ei aitoja tai sitten joku kaiken paljastava pikkuaita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja eeee:
En mä kyllä tajua, miksi tontin ympärille laitettu lauta-aita jotenkin olisi hienoa. Siksikö, kun niitä näkyy jossain ulkomaisessa telkkariohjelmassa? Pensasaita on paljon mukavampi.

Mutta eikö pensasaitaa joudu kuitenkin leikkaamaan aina välillä? Ainakin mitä olen noita pensasaitoja nähnyt niin tosi usein on leikattu ihan lyhyeksi ja sitten taas odotetaan, että kasvaa aidankorkuiseksi. Mulle on sinällään ihan sama mistä materiaalista se aita on kunhan on joku yksityisyys omalla pihalla. =) Kiviaita, lauta-aita, mikä tahansa taloon sopiva aita käy. Ja sitten tosiaan itselleni on tärkeää, että jos oma talo on niin, sinne ei mitkään naapureiden lemmikkieläimet juoksentele.

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
En mä kyllä tajua, miksi tontin ympärille laitettu lauta-aita jotenkin olisi hienoa. Siksikö, kun niitä näkyy jossain ulkomaisessa telkkariohjelmassa? Pensasaita on paljon mukavampi.

Mutta eikö pensasaitaa joudu kuitenkin leikkaamaan aina välillä? Ainakin mitä olen noita pensasaitoja nähnyt niin tosi usein on leikattu ihan lyhyeksi ja sitten taas odotetaan, että kasvaa aidankorkuiseksi.

Ei kaikkia aitakasveja tartte leikata. Vaikkapa syreeniaitaa. Mutta ei se ole ainoa vaihtoehto.

Inhoan meidän orapihlajaa ja jossain vaiheessa kaivan sen pois ja istutan jotain helppohoitoista, kukkivaa ja kaunista.

Mutta eikö pensasaitaa joudu kuitenkin leikkaamaan aina välillä? Ainakin mitä olen noita pensasaitoja nähnyt niin tosi usein on leikattu ihan lyhyeksi ja sitten taas odotetaan, että kasvaa aidankorkuiseksi. Mulle on sinällään ihan sama mistä materiaalista se aita on kunhan on joku yksityisyys omalla pihalla. =) Kiviaita, lauta-aita, mikä tahansa taloon sopiva aita käy. Ja sitten tosiaan itselleni on tärkeää, että jos oma talo on niin, sinne ei mitkään naapureiden lemmikkieläimet juoksentele.

Niitä mikään pakko ole alas leikata.

Mä en kyllä haluaisi sellaista umpiotonttia, että pitäisi joku helskutin portti avata, että kadulta pääsisi sisään ajamaan. Mutta kieltämättä, jos noi pupueläimet pysyisi poissa, voisin tykätäkin aidasta.... hmmmm....

Puuaidat on kauheita!!!! :O Ja joutuu niitäkin kunnostamaan ja maalaamaan n.5-10 vuoden välein, jotta pysyvät siistinä.
Pensasaidat ovat kauniita kesäisin, ja tottakai niitä kannattaa välillä (keväällä) leikata alas, jotta tuuheutuvat ja kasvavat paremmin.
Ja turha valittaa asiasta josta ei tiedä, jos jossain kerrostalokopperossa asuu!

Rakentajalle ei halpaa ole olemassakaan, vaikka puuaita yksinänsä ei mahdottomia tee, niin kaikkien muiden "tarpeellisten" asioiden kanssa tulee kallista. Piha jo yksinään maksaa vaikka mitä :)
Puuaidan haluaisin, mutta se lupa ja isohko tontti... taitaa tulla meille näkösuojat istutuksista.

olen ihan ymmälläni.

aidat on hirveitä, kuka tahtoo aidan pilaamaan pihansa?

mitä väliä sillä on kuka sinne pihalle näkee? jos mulla olisi piha niin mulle olisi ihan sama kuka sinne näkisi, eihän se ole minulta mitään pois.

minun mielestä ympäristön pitää olla avara, olisi ahdistavaa olla niin, että pihaa kiertäisi joku kauhea korkea aita, joka rajaisi näkökentän.

olenko ihan yksin tämän ajatuksen kanssa?

Alkuperäinen kirjoittaja lai-ne:
olen ihan ymmälläni.

mitä väliä sillä on kuka sinne pihalle näkee? jos mulla olisi piha niin mulle olisi ihan sama kuka sinne näkisi, eihän se ole minulta mitään pois.

minun mielestä ympäristön pitää olla avara, olisi ahdistavaa olla niin, että pihaa kiertäisi joku kauhea korkea aita, joka rajaisi näkökentän.

No joo, en mäkään mitään tiheää ja korkeaa aitaa laittais, tulee varmaan ahdistava olo.
Sen verran laittaisin kuitenkin, että jotain näkösuojaa antais ja lapset sekä koira pysyis pihalla :D Myös istutuksilla saa pihan katseilta piiloon. Sormet syyhyten odotan, että pääsee istutuksia laittamaan.

Kommentoisin vielä siihen, kun joku ihmetteli, miksi kaikki puut kaadetaan tontilta... usein tontti joudutaan mylläämään niin laajasti, että puut vahingoittuu tai ainakin juuret. Voihan siihen sitten istuttaa jo valmiiksi vähän isompia puita.

Meillä on avonainen ihan siks ku nuo aitataimet on vasta viime syksynä istutettu... Silti jää vielä melkein 3:lta puolelta auki, mut tuo yks on se pahin (tiepölynkin takia) joten siihen aita. Muualla ei niin justiin.

olen ihan ymmälläni.

Eikö ole yhtään ahdistavaa, että kaikki ohikulkijat, naapurit ym. näkevät (melko) suoraan sinne teidän pihalle ja ette voi nauttia pihasta rauhassa? Minua ainakin aina ahdistaa se tieto siitä, että joku ulkopuolinen näkee jos haluaisi olla rauhassa itsekseen tai oman perheen/vieraiden kesken. Onko kiva viettää siellä pihalla esim. juhlia (tai mitä tahansa yksityisempää tilaisuutta) kun ne näkyy koko naapurustoon/kadulle?

Tässä nyt ajankulukseni hain Googlen kuvahausta kuvia.
Suomesta:

pihakuva3_iso.jpg

Karankatua%2026.4.2008.jpg

Sitten ulkomaalaisia taloja, nämä on Espanjasta.

front.jpg

Spanish_Villa_for_sale.4552547.3a.jpg

394_70875_Spanish_Villa.jpg

Nuo jälkimmäiset näyttää tosi kivoilta eikä tarvitse omalla pihalla olla kuin näyteikkunassa.

Ulospäin nuo Espanjan pihat näyttävät ihan kivoilta, mutta entäs sitten miltä tuntuu olla siellä sisäpuolella :/

Vihaan noita Suomen avonaisia pihoja, joissa on naapuri heti vieressä, juuri eka kuva :$ Tästä syystä me joko asutaan kerrostalossa tai sitten maalla, jossa ei ole naapuri ihan liki.

Meillä päin talon tontteja reunustaa puut, pensaat ja joillain on vähän kuusiaitaa. Vanhemmissa pihoissa tontteja reunustaa ulkorakennukset. Aitoja en kyl ole tainnut nähdä yhtää...? En edes keskustassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä päin talon tontteja reunustaa puut, pensaat ja joillain on vähän kuusiaitaa. Vanhemmissa pihoissa tontteja reunustaa ulkorakennukset. Aitoja en kyl ole tainnut nähdä yhtää...? En edes keskustassa.

141_1076634_img209244.jpg

Vähän tuohon tyyliin.

olen ihan ymmälläni.

Eikö ole yhtään ahdistavaa, että kaikki ohikulkijat, naapurit ym. näkevät (melko) suoraan sinne teidän pihalle ja ette voi nauttia pihasta rauhassa? Minua ainakin aina ahdistaa se tieto siitä, että joku ulkopuolinen näkee jos haluaisi olla rauhassa itsekseen tai oman perheen/vieraiden kesken. Onko kiva viettää siellä pihalla esim. juhlia (tai mitä tahansa yksityisempää tilaisuutta) kun ne näkyy koko naapurustoon/kadulle?

no mun mielestä ei ole ahdistavaa, voin olla ihan rauhassa ilman aitoja ja järjestää juhlia ja mitä sitten tahtoisinkin tehdä. en oikein ymmärrä mikä siinä voisi edes olla ahdistavaa että joku voisi sinne nähdä? jos joku katsoo sun pihalle niin miltä se siis susta tuntuu?

mulla ei ole pihaa, mutta iso parveke on ja sinne näkee varmaan 200 silmäparia jos kaikki naapurit olisi samaan aikaan omilla parvekkeillaan. en ole ikinä ajatellut edes asiaa, me syödään siellä, otan aurinkoa ja teen milloin mitäkin.

ehkä tässä on juuri se ero, että en koe, että mulla olisi tarve olla niin yksityisesti että tarvitsisin korkeaa aitaa tai muuta. jos mulla olisi piha niin tottakai siellä olisi varmaan istutuksia, puita jne mutta en niitä sinne pelkiksi näkösuojiksi hankkisi. olen asunut koko lapsuuteni ja nuoruuteni pihallisessa talossa ja ei ollut kyllä meillä aitaa eikä kenelläkään muullakaan naapurustossa, alue oli vanhaa kesähuvila-aluetta ja osa taloista oli siis vanhoja, osa uusia, kuten meidän ja ei sinne olisi aidat sopineet uusiin eikä vanhoihin. se alueen kauneus olisi ollut ihan pilalla jos joku olisi alkanut korkeilla aidoilla eristäytymään.

ilmeisesti kuitenkaan valtaosa suomalaisista ei tahdo mitään suuria aitoja, koska sellaisia ei ole. hyvä niin.

No ehkä tuli liian vahvasti ilmaistua tuo, että saisi rakentaa mieleisekseen. Mutta miten voi olla häiriöksi jos talossa olisi parimetrinen, taloon ja ympäristöön sopiva (väritys, malli jne.) aita ympärillä? Ulkomailla olen tällaisia taloja paljon nähnyt eivätkä millään lailla ole näköhaittoja vaan näyttävät tosi hyviltä ja ympäristöön sopivilta.

Pitäähän sitä viranomaisten ja naapurien nähdä pihalle ettei siellä vain puuhailla mitään hämärähommia ;)

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Puuaidat on kauheita!!!! :O Ja joutuu niitäkin kunnostamaan ja maalaamaan n.5-10 vuoden välein, jotta pysyvät siistinä.
Pensasaidat ovat kauniita kesäisin, ja tottakai niitä kannattaa välillä (keväällä) leikata alas, jotta tuuheutuvat ja kasvavat paremmin.
Ja turha valittaa asiasta josta ei tiedä, jos jossain kerrostalokopperossa asuu!

Ei niitä puuaitoja ole pakko maalata. Yhtä kauan ne kestää maalattominakin.

Noista Espanja pihoista.

Niillä luultavasti oleskellaan keskikesällä auringon laskettua lämpimässä, mutta (jotain keinopihavaloa lukuunottamatta) pilkkopimeässä! Suomessa ei tule lämpimään vuodenaikaan iltaisin pilkkopimeää! Lisäksi näyttäisi varsinkin ensimmäistä Espanja-kuvaa katsoessa siltä, että aidan avulla on tarkoitus pitää ylimääräisiä kulkijoita ihan fyysisestikin poissa pihalta eikä ainoastaan tukkia näkemää.

Alkuperäinen kirjoittaja punikkitatti:
Lisäksi näyttäisi varsinkin ensimmäistä Espanja-kuvaa katsoessa siltä, että aidan avulla on tarkoitus pitää ylimääräisiä kulkijoita ihan fyysisestikin poissa pihalta eikä ainoastaan tukkia näkemää.

Marokkolaiset sillä aidalla yritetään pitää poissa varkaista. Onhan Epsanjassa ikkunoissakin kalterit sen takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:

Mutta eikö pensasaitaa joudu kuitenkin leikkaamaan aina välillä? Ainakin mitä olen noita pensasaitoja nähnyt niin tosi usein on leikattu ihan lyhyeksi ja sitten taas odotetaan, että kasvaa aidankorkuiseksi.

Ei kaikkia aitakasveja tartte leikata. Vaikkapa syreeniaitaa. Mutta ei se ole ainoa vaihtoehto.

Inhoan meidän orapihlajaa ja jossain vaiheessa kaivan sen pois ja istutan jotain helppohoitoista, kukkivaa ja kaunista.

itse en ole suomessa nähnyt vielä koskan hyvää syreeniaitaa. sellaisia risuja voi sojottaa ja aidassa on yksi hyvä sireenipuu.

suomessa varmaan pihalla ollaan enimmäkseen kesällä ja silloin ne pensaiden ja puiden lehdet suojaavat jonkin verran.
ymmärrä täysin ap:n ajatukset. onko turmaliini joku uusi nimimerkki?

Enemmän kuin aidattomuutta ihmettelen sitä,
että suomalaiset haluaa rakentaa / ostaa ok-talon pellolta,
joka on jaettu postimerkin kokoisiin tontteihin.
Siihen kun vielä pykättäis jokaiselle parin metrin aita sen pikkupihan ympärille niin olispahan mielenkiintoisen näköinen ok-talo alue :D

Ja en puhu nyt mistään korpikylän torpasta vaan pk- seudun suosituista ok-taloalueista.

Alkuperäinen kirjoittaja Lentokala:
Enemmän kuin aidattomuutta ihmettelen sitä,
että suomalaiset haluaa rakentaa / ostaa ok-talon pellolta,
joka on jaettu postimerkin kokoisiin tontteihin.
Siihen kun vielä pykättäis jokaiselle parin metrin aita sen pikkupihan ympärille niin olispahan mielenkiintoisen näköinen ok-talo alue :D

Ja en puhu nyt mistään korpikylän torpasta vaan pk- seudun suosituista ok-taloalueista.

jaa no eipä ne pihat missään muuallakaan ole sen suurempia. keski-euroopassa, noissa kuvissa jne. joka paikassa pienet pihat ja aidattu aidalla. just sen takia että on pieni piha tarvitaan sitä aitaa. saksa, isobritannia, espanja, italia. suomen 500 neliön kaupunkitontti on iso verrattna monien muiden maiden pihoihin.

jos on iso tontti maalla niin eihän sinne kukaan näe joten se aita on tarpeeton.

minä en nyt oikein ymmärrä, että miksi se aita pitäisi olla... miksi sen pitäisi jotenkin ahdistaa, että ihmiset näkee minun pihaani? katselkoot minun puolestani jos kiinnostaa, ei minulla siellä mitään salaisuuksia ole :)

olen ihan ymmälläni.

Et ole yksin ;) Musta kanssa aidat on yleensä rumia. Se vasta pöllön näköistä on kun asuntoalueella jokaisella on se oma karsinansa = erilainen aita. Mä tykkään epämääräisistä puskista, matalista kasvillisuuden peitossa olevista kivimuureista ja ikivihreistä puista näkösuojina tietyissä kohdin ettei ole suoria näkymiä vaikka toisten ikkunoista sisään tai suoraan meidän talon sisään. Mutta nuo karsinat ja "white picket fence" jenkkityyliin ovat kaameita. Mäkin tykkään avaruudesta, valosta, korkeat lauta-aidat ahdistaisi ja ovat pääosin tosi kamalan näköisiä.

Yhteistyössä