Miksi Suomessa omakotitalojen pihat ovat niin avonaisia? ei aitoja tai sitten joku kaiken paljastava pikkuaita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä vaan tykkään nähdä pitkälle, joten sen vuoksi ei ole aitaa... ei edes pensasaitaa. Naapuritonteillekin näkyy aivan suoraan. Toisen puolen naapurin tontin ja meidän tontin välissä ei ole mitään, ja toisella puolella on vain harva ylikasvanut syreenirivistö. Silti tässä on meidän mielestämme aivan riittävä intiimiys :)

Alkuperäinen kirjoittaja voi:
Näkisitpä meidän pihan ni olisit tyytyväinen. Toisella puolen on joki eli ei silmiä. Toisella puolen on kolmemetrinen "pensasaita" ja toisella sivulla aitta näköesteenä ja toisella peltoa ja puita ettei taatusti naapurit nää. :) (tosin se "pensasaita" siitä kesällä häviää, mut isolle tielle on 300m matkaa eikä siellä senkään toisella puolella ketään asu niin lähellä et pihaan näkisivät. Niin ollaan piilossa kuulkaa ettei tänne kukaa näe :)

=) Teidän piha kuulostaa kivalta.

No täällä uudella alueella ei ole pensaat vielä ehtineet kasvaa, joten pihoille näkyy. Palaa uudestan 10 vuoden päästä, niin tokkopa paljon näet. Jos olisikin sellainen enkkutyylinen minipihapläntti, niin helppohan se olisi muurata umpeen. Jos haluaisi edes.

Nykyisin kaikki kaavoitetut omakotitaloalueet parturoidaan ihan paljaiksi ennen rakentamista. Typerää ja kamalannäköistä. Kestää vähintään sen 20 vuotta että pihassa on joku yksityisyyden suoja.

Alkuperäinen kirjoittaja v:
Nykyisin kaikki kaavoitetut omakotitaloalueet parturoidaan ihan paljaiksi ennen rakentamista. Typerää ja kamalannäköistä. Kestää vähintään sen 20 vuotta että pihassa on joku yksityisyyden suoja.

No on sekin aika pöljän näköistä , kun muutama yksinäinen mänty jätetään tontin nurkkaan. Mä en ainakaan halua asua metsässä myöskään. Haluan puutarhan ja odotan sen 20 vuotta, että saan sen kasvatettua haluamani laiseksi.

Meilläkin tuo vaatisi lähes 200 metriä sitä aitaa, niin aika homma siinä olisi. Lisäksi maisema kärsisi kovasti, nyt naapureiden pihojen loput ovat kuin "meidän maata", silmämääräisesti.

Hieman liian avointa on kyllä meillä, kun aitoja ei ole ollenkaan takapihalla. Hieman kasvattelen unelmieni aidannetta - ei sen mitään huippukorkeata tartte olla, sillä ei siellä mitään nähtävää ole naapurin puolella. Nurmikkoa, omenapuita ja marjapensaita. Mutta hieman saisi olla pienilmastoa ja suojaisempaa meilläkin. Tosin 2metrinen aita varjostaa jo liikaa :) viherpeukalon näkökulmasta.

Haluaisin myös meille aidan, mutta kun on vaan ohut kerros maata kallion päällä niin se olisi aika kallis ja vaativa projekti sellainen laittaa. Luulen, että tää on ongelma aika monelle just Suomessa, kallio kun on täällä niin lähellä pintaa. Ja tontit aika isoja, kyllä sitä aitaa tulee aika lailla jo reilun tuhannenkin neliön tontille.

Mutta eihän aidat nyt ihan mielettömästi maksa? Mulla sellainen kuva, että vaikka koko tontin ympäri aidoittaisi niin ihan "pikkurahoista" kyse? Vai olenko taas ihan väärässä? Jotenkin vaan aina olen ajatellut, että aidat nyt ei "mitään" maksa. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Örppi:
Haluaisin myös meille aidan, mutta kun on vaan ohut kerros maata kallion päällä niin se olisi aika kallis ja vaativa projekti sellainen laittaa. Luulen, että tää on ongelma aika monelle just Suomessa, kallio kun on täällä niin lähellä pintaa. Ja tontit aika isoja, kyllä sitä aitaa tulee aika lailla jo reilun tuhannenkin neliön tontille.

Meillä on just toi kallio-ongelma. Haluttais tontin ympärille puuaita, mutta millä ihmeellä sen saa ankkuroitua kiinni kallioon? Siinäpä pulmaa kerrakseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:
Mutta eihän aidat nyt ihan mielettömästi maksa? Mulla sellainen kuva, että vaikka koko tontin ympäri aidoittaisi niin ihan "pikkurahoista" kyse? Vai olenko taas ihan väärässä? Jotenkin vaan aina olen ajatellut, että aidat nyt ei "mitään" maksa. =)

Kyllä vaan maksaa. Mun mielestä puu/lauta on aika hintavaa. Jonkun puuterassinkin teko tulee yllättävän kalliiksi!!

Alkuperäinen kirjoittaja vkl:
Alkuperäinen kirjoittaja Örppi:

Meillä on just toi kallio-ongelma. Haluttais tontin ympärille puuaita, mutta millä ihmeellä sen saa ankkuroitua kiinni kallioon? Siinäpä pulmaa kerrakseen.

Kuulemma pitäis porata. Se maksaisi jo sen verran, ettei sitä yhteen aitaan halua sijoittaa. Tai itse en halua. Jos rahaa olisi, niin miksei...

No kyllä siinä jotain pohjatöitä saa tehdä, ettei sun 2metrin korkuinen aitasi ole heti ekan talven jälkeen mukavasti mutkalla. Maalattua aitaa saakin sitten huoltaa ja hoitaa. Mukava rapsutella ja siistiä :D Lämpökäsiteltyä ei toki tartte maalata.

Jos vaikka maksaa 1e metri (20cm leveä lauta), niin 200 metriä 2metriä korkeaa aitaa maksaa 2000e + tolpat + perustukset + ruuvit + maalit ja se työ vielä. Tolla saa halpaa lautaa. Lämpökäsiteltynä se olisi vissiin 2.5 kertaa kalliimpaa?

No tonneista puhutaan, jos meinaa koko tonttinsa aidata. Lisäksi tietty pohjatyöt, jotka voi olla yllättävänkin hinnakkaita siitä maaperästä riippuen.

Olisiko kyse siitä, että suomalaiset omakotitaloasujat ottavat kaupungeissakin esimerkeikseen maalaistalot, joissa aitojen rakentaminen olisi varmaan varsinkin joskus menneinä vuosisatoina tai vuosikymmeninä ollut pelkkää tyhjänpäiväistä puuhastelua, jota olisi katsottu kummissaan? Mun käsittääkseni kyläyhteisöt ovat maaseudulla nykyisinkin sen verran tiiviitä, että aitojen rakentajaa katsottaisiin vähän samalla tapaa kuin millä lehmä katsoo uutta veräjää...

En mä kyllä tajua, miksi tontin ympärille laitettu lauta-aita jotenkin olisi hienoa. Siksikö, kun niitä näkyy jossain ulkomaisessa telkkariohjelmassa? Pensasaita on paljon mukavampi.

Alkuperäinen kirjoittaja eeee:
En mä kyllä tajua, miksi tontin ympärille laitettu lauta-aita jotenkin olisi hienoa. Siksikö, kun niitä näkyy jossain ulkomaisessa telkkariohjelmassa? Pensasaita on paljon mukavampi.

No joskus vois päästää vaikka koiran irti omassa pihassa, ei pääsis juoksemaan tielle...ja ehkä joku vois tykätä, että lauta-aita pitäis penskat pihassa...

Mutta kuitenkin aika pikkuraha jos ajatellaan tuota muutaman tonnin osuutta koko talon hinnassa. Mutta tosiaan ihan järjetöntä, että on noita rajoituksia aidan korkeuden suhteen. :|

No toki yksittäisenä asiana. Mutta useista asioista tuppaa tulemaan iso lasku ja sitten ryhdytään miettimään laitetaanko rahat nurmikkoon, uuteen sohvaan autokatokseen, terassiin, kukkapenkkiin, ilmalämpöpumppuun, uuteen parkettiin, jne.

Alkuperäinen kirjoittaja js:

No joskus vois päästää vaikka koiran irti omassa pihassa, ei pääsis juoksemaan tielle...ja ehkä joku vois tykätä, että lauta-aita pitäis penskat pihassa...

No kyllä meillä päin ainakin on koiria varten niitä verkkoaitahommia joillakin. Ja lapsia pitää vahtia itse, ei aidalla.

Alkuperäinen kirjoittaja js:

No kyllä meillä päin ainakin on koiria varten niitä verkkoaitahommia joillakin. Ja lapsia pitää vahtia itse, ei aidalla.

Kaavamääräykset, kaavamääräykset...Olisin halunnut muurimaisen kiviaidan, mutta kaava sallii ainoastaan pensasaidan. Poikkeuslupia ei myönnetä, eikä myöskään naapurit olisi suostuneet. Valinnanvaraa on kaavoissa aika vähän. Tosin en olisi aitaa kaivannut yksityisyyden takia, vaan ihan ulkonäkösyystä.

Yhteistyössä