Miksi Suomessa omakotitalojen pihat ovat niin avonaisia? ei aitoja tai sitten joku kaiken paljastava pikkuaita

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummomainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Mummomainen

Aktiivinen jäsen
24.01.2010
4 653
2
36
Mitä iloa on pihasta jos sinne näkee suoraan kadulta ja naapureilta? Eihän siinä ole mitään omaa rauhaa. Onko siinä pihalla sitten kiva nauttia kun kaikki näkee sinne? Ja nyt tarkoitan sellaisia taloja, joilla on lähellä naapureita, ei siis ole kyse mistään syrjäseutujen taloista.

Miksi ette rakenna kunnon aitaa? Monessa talossa näkyy olevan pensasaita, joka leikataan säännöllisin väliajoin ja sitten se on pitkän aikaa hirveä nysä. Miksi ihmeessä? Mitä iloa on tuollaisesta aidasta, joka leikataan koko ajan, kasvatetaan, leikataan taas jne. Tai sitten jos näkee aitoja niin usein ovat niin matalia tai niin harvoja, että pihalle näkee tosi hyvin. Tänään oikein yllätyin kun näin ihanan parimetrisin puuaidan. Noita näkee tosi harvoin! Veikkaan kuitenkin, että siinä pihassa pääsee kunnolla nauttimaan omasta pihasta kun ei naapurit ja kadullakulkijat näe suoraan pihaan.

Mutta voisiko joku valottaa tätä asiaa minulle? Miksi ette laita kunnon aitoja pihojen ympärille?

Mä haluaisin asua kaupunkipientalossa, tontit olis tosi pieniä ja niitä ympäröisi muurin tms peittävä aita :) Talo sijaitsee tontin rajalla jne... Jos kässäätte :D

Suomalaisilla elää vielä käsitys omakotitalosta isolla tontilla josta ei näe naapuriin, mutta tämä on hieman epärealistista toteuttaa kaupunkialueilla...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aita tarvitsee toimenpideluvan sekä naapureiden suostumuksen.

Jep ja Suomessahan on yleensä naapurikin niin lähellä, että ikkunoihin tarvii kaihtimet. Silloin tulee laki vastaan, jos meinaa kovin korkean aidan pystyttää.

Toiset tykkää avaruudesta ja tilasta, toiset taas korkeista aidoista ja umpinaisista pihoista. Ja jotkut eivät sitten vain ole mitään mieltä, eivät vain viitsi panostaa. Ei kuulu elämän tärkeimpiin asioihin eikä ole sellainen asia mikä häiritsisi.

Mua ärsyttää suunnattomasti kun oma piha on toisten nenän alla. Tosin on tossa mukava makoilla ite ja naureskella naapurien toilailuja.

Meidän piha on fiksusti alempana kuin vieressä kulkeva tie, joten aitakin pitäisi sitten olla sellanen kolme metrinen. Mahtaisko aurinko enää sitten paistaa tähän hökkeliin ollenkaan.

:o Siis uskomatonta, että on tuollaisia rajoituksia aidan suhteen. :| En todellakaan ymmärrä. Eihän tuossa ole mitään järkeä, ettei korkeampaa aitaa saa rakentaa, vaikka sopisi talon väriin ja olemukseen. :/ Siinä sitten nautitaan avoimesta pihasta, jonne kaikki näkee...

Meillä on pensasaita ja rauhallinen taajama/rauhallinen pihan kohta (ei kulmatonttia, ja vain 2 naapuria näkee pihalle talvella, 1 kesällä ja ovat kivoja), en tunne mitään syytä klaustrofobiseen Berliinin muuriin =D

millanen aita teillä ap on?

=) Ei täällä kerrostalossa ole aitoja. Mutta kunhan on vain tämä aita-asia kiinnittänyt huomion kun olen taloja käynyt katselemassa kävelyillä. Oma talo kyllä jossain vaiheessa haaveissa on ja tuo avonainen piha olisi kauhistus.

Alkuperäinen kirjoittaja Turmaliini:

=) Ei täällä kerrostalossa ole aitoja. Mutta kunhan on vain tämä aita-asia kiinnittänyt huomion kun olen taloja käynyt katselemassa kävelyillä. Oma talo kyllä jossain vaiheessa haaveissa on ja tuo avonainen piha olisi kauhistus.

Ehkä sitte tontti maalta ja sinne sellainen 2m korkea umpiaita?

Alkuperäinen kirjoittaja Foortti harmaana:

Meillä talo rakennetaan/ostetaan luultavasti ulkomailta, joten siellä tuo korkea aita ei tuota ongelmia. =) Mutta en vain ymmärrä tätä Suomen mallia, että talosta saa maksaa maltaita ja pihaa ei senkään jälkeen saa rakentaa mieleisekseen. :(

Mua taas Englannissa ahdistaa se, kun postimerkin kokoisen pihan ympärille on vedetty kaksimetrinen muuri. Ihan tulee tunne, että olisi häkissä.

Mutta en kyllä sinällään niitä napureitakaan halua tuijotella. Eli ratkaisuna varmaankin ihmismäärän "pienentäminen", jotta voisi rakentaa väljemmin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Foortti harmaana:

Meillä talo rakennetaan/ostetaan luultavasti ulkomailta, joten siellä tuo korkea aita ei tuota ongelmia. =) Mutta en vain ymmärrä tätä Suomen mallia, että talosta saa maksaa maltaita ja pihaa ei senkään jälkeen saa rakentaa mieleisekseen. :(

No olis se näky, kun sais rakentaa mitä sattuu!

Täälläkin venäläiset rakens ihme hirsiviritelmän keskelle taajamaa, missä 80-luvun taloja, kun rakennusvirasto vähä töpeksi.

Saati yhen porvarin talo, mikä on väännetty malli ja eri suuntaan kun muut kadun talot. Voi luoja.

Lisäksi entiselle museoalueelle on saanu rakentaa puoltoiskerroksisia "kirkkoja" joissa on pikkuikkunoita tai talo, joka on lähes tontin kokoinen. Kammottavaa.

Ja kaiken huippu yks poliitikko, SE sai rakentaa 70-luvulla tasakaton museoalueelle, mut sai sitten remontoida sen uudestaan... Heh.

No ehkä tuli liian vahvasti ilmaistua tuo, että saisi rakentaa mieleisekseen. Mutta miten voi olla häiriöksi jos talossa olisi parimetrinen, taloon ja ympäristöön sopiva (väritys, malli jne.) aita ympärillä? Ulkomailla olen tällaisia taloja paljon nähnyt eivätkä millään lailla ole näköhaittoja vaan näyttävät tosi hyviltä ja ympäristöön sopivilta.

No ehkä tuli liian vahvasti ilmaistua tuo, että saisi rakentaa mieleisekseen. Mutta miten voi olla häiriöksi jos talossa olisi parimetrinen, taloon ja ympäristöön sopiva (väritys, malli jne.) aita ympärillä? Ulkomailla olen tällaisia taloja paljon nähnyt eivätkä millään lailla ole näköhaittoja vaan näyttävät tosi hyviltä ja ympäristöön sopivilta.

No tietty, jos kaavoitettais niin koko alue, niin olis ok.

Mut jos yks talo muitten keskellä olis korkea-aitainen, niin vähä näyttäis hassulle. =D

Näkisitpä meidän pihan ni olisit tyytyväinen. Toisella puolen on joki eli ei silmiä. Toisella puolen on kolmemetrinen "pensasaita" ja toisella sivulla aitta näköesteenä ja toisella peltoa ja puita ettei taatusti naapurit nää. :) (tosin se "pensasaita" siitä kesällä häviää, mut isolle tielle on 300m matkaa eikä siellä senkään toisella puolella ketään asu niin lähellä et pihaan näkisivät. Niin ollaan piilossa kuulkaa ettei tänne kukaa näe :)

Yhteistyössä