Miksi suomalaiset naiset eivät edes halua näyttää hyvältä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Pieni ihminen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
On siis olemassa "ruotsalainen mies" joka tekee puolet kotitöistä ja lastenhoidosta ja on treenattu ja hyvännäköinen ja "suomalainen mies" joka ei tee kotona yhtään mitään ja on ruma ja epäsiisti läski, vaikka aikaa olisi käydä sailla ja parturissa. Miten nuo ruotsalaiset osaa tämänkin asian niin paljon paremmin? Opetetaanko siellä sekä miehille että naisille tehokasta ajankäyttöä vai tuleeko se jo äidinmaidossa? Ja ajatella, kun siellä on vielä ilmastokin ihan samanlainen kuin Suomessa.

Ihan samalla tavalla on olemassa "ruotsalainen mies" kuin "suomalainen nainen" tai "suomalainen mies". Jos katotaan tilastojen valossa, niin ruotsalainen mies osallistuu mm. niihin perhevapaisiin, suomalainen mies ei. Tilasto, evöhööd? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Pavunlöyhkä;30698145:
Kyllä jos verrataan suomalaista ja ulkomaista miestä, on ero varsin pieni. Venäjään ja Viroon verratessa suomalainen mies on jopa hyvinkin huoliteltu. Kun taas verrataan suomalaista naista ja ulkomaista naista, on ero järkyttävä. Tarvitsee kurkata vain jonkun rajanaapurimme puolelle (Ruotsi, Norja, Viro, Venäjä), niin ulkonäöstä huoletiminen on aivan toisella tasolla.

Aikoinaan pelasin lentopalloa ja jos verkon vastapuolella oli venäläisiä,. joo-ooo naama oli kyllä laitettu ja ehkä hiuksetkin, mutta se haju. Voi TAIVAS, ne eivät varmasti käyneet suihkussa koko turnauksen aikana (3 vrk). Sanotaanpa näin että kauneus on katsojan silmässä.

[QUOTE="Hehe";30698222]Huvittavaa miten täällä alkaa heti mammat perustella miksi juuri itse ei tee ulkonäölleen mitään. On kiire, stressi, laset, miehet, työt jne. jne. Kaikki nämä samat ongelmat ovat mysö vaikkapa Ruotsissa ja Norjassa ja siitä huolimatta itsestähuolehtimisen aste on aivan toista luokkaa kuin suomalaisilla naisilla.[/QUOTE]

Ootko sä oikeastaan käynyt Norjassa? Mä oon, ja siellä kyllä ihmiset - joihin luen myös naiset - pukeutuu paljon rennommin kuin Suomessa. En todellakaan menisi sanomaan, että norjalaiset naiset laittautuis jotenkin enemmän kuin täällä.

Muuten, vituttaa se, että naisella olisi muka joku velvollisuus laittautua. Ei ole. Ei tarvitse käyttää "viittä minuuttia" (niin kuin siinä ajassa nyt oikeasti muka ehtisi laittaa tukan nätisti ja meikata!) laittautumiseen jos ei halua. Ja saa käyttää vaikka 50, jos se tuntuu tärkeältä-

No tässä omia syitä:

Monesti en koe tarvetta meikkaamiseen ja tukan laittamiseen tms. Mielestäni olen ihan hyvä naturellinakin. Sen verran voin cc voidetta naamaan törkätä, ettei mahdolliset epäpuhtaudet loista. En värjää edes tukkaa, koska mielestäni tämä luonnostaan vaalea kuontalo on paljon paremman näköinen kuin joku keinotekoinen värikypärä.

Olen mukavuudenhaluinen, joten en halua aamulla herätä klo. 5, vain siksi että ehtisin pynttäytyä. Saappaat vedän jalkaan koska ne on mukavat, villapaidan siksi että se on lämmin. Suomessa yleensä on kylmä. Lisäksi minusta näyttää vaan pirun tyhmältä, jos menee kaikkeen ulkonäkö ja muoti edellä. Kyllähän se nyt näyttää älyttömän vähäjärkiseltä, jos loskapaskakelissä hilluu jossain korkkareissa.

Moni meistä 25-45 vuotiaista naisista elää lapsiperheen arkea. Minulla ei usein yksinkertaisesti ole rahaa ostaa sitä sun tätä meikkiä, voidepurnukkaa ja cuccia vaatekaappiin. Ja yleensä minulla ei myöskään ole aikaa tai energiaa sen kummempaan itsensä ehostukseen. Toisinsanoen elämässä on tällä hetkellä aika paljon muuta sisältöä, kuin ulkonäköasiat.

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;30698166:
kuka nyt noin on väittäny.
mulla on ainaki tosiasiat tiedossa että jos joku haukkuu niin ei tunnu missään. :D

Ite samoilla linjoilla. Mua ei voi vähempää kiinnostaa, jos joku ei pidä mun vaatetuksesta tahi muustakaan. Kelpaan kuitenkin itelleni tämmösenä ja must ulkonen olemus ei oo kaikki kaikes :)

• Tykkää
Reactions: päätön
Minkä ikäisistä naisista ketjussa siis puhutaan? Täällä on puhuttu verkkareista, mutta niitähän käyttävät julkisilla paikoilla lähinnä teinit - aikuiset yleensä vain urheillessa. Toisaalta en nyt tiedä, tekeekö se meikkaaminenkaan automaattisesti kenestäkään hyvännäköistä. Ehkä olisi paikallaan määritellä, mitä "hyvännäköinen" tässä ketjussa tarkoittaa? Esim. niiden teinien mielestä verkkarit ovat ilmeisesti tosi hyvännäköiset. Jonkun punkkarin mielestä ne kalliit muotivaatteet eivät ole hyvännäköiset. Joku muu taas ei arvosta sitä punk-estetiikkaa.

Tosi tuo ap taitaa olla se ammattitrolli, joka tehtailee aloituksiaan vauvafoorumiin ;)

Pohjoismaat: miesten osallistuminen vanhempainvapaisiin, yleinen tasa-arvoajattelu ja naisten osa-aikatyöt. Keski-Eurooppa: naisten osa-aikatyöt. Itäinen Eurooppa: vanhakantainen sukupuolikulttuuri.

Siinäpä muutama syy, miksi Suomea ei voi suoraan verrata naapureihin ja lähialueisiin.

[QUOTE="Ketjun aloittaja";30698272]Öööö... ap toivottaa terveisiä Rööperistä! Se siitä...[/QUOTE]

Oot viettänyt liikaa aikaa siellä Rööperin alkoholistien yömajassa (vai mikä se mesta olikaan?) :D

Tämä ketju kertoo paljon suomalaisten naisten asenteista.. Niin kun joku sanoi, siihen meikkaamiseen menee oikeesti 5-10 minuuttia, joka ei todellakaan ole mitenkään liikaa, vaikka minullakin on pieniä lapsia. Siinä ajassa laittaa helposti meikkivoiteen, poskipunaa, luomiväriä (vaikka varjostuksillakin) ja rajaukset silmiin sekä huulikiiltoa. Mielestäni omasta ulkonäöstään huolehtiminen on kohteliaisuutta muita ihmisiä kohtaan.

Ja pukeutumisesta: itse en koskaan lähde verkkareissa tms. edes lähikauppaan. Korkkareita en käytä koskaan, eikä laitettu tyyli mielestäni niitä vaadikaan.

Jotkut kommentoivat, että "miksi pitäisi miellyttää suomalaista miestä". Itse koen sen ainakin välittämisenä kumppaniani kohtaan, että pidän ulkonäöstäni huolta. En anna myöskään painoni nousta ennätyslukemiin, vaikka se olisikin helppoa järjestää kun pidän kaikista herkuista. Veikkaankin, että ongelmana tässä taustalla monilla on ylipaino. Jos on ylipainoinen, ei välttämättä ole tyytyväinen itseensä muutenkaan, eikä silloin jaksa panostaa ulkonäköönsä muutenkaan.

Jokainen tekee niin kuin itse tykkää, mutta väitän, että jokainen meistä olisi tyytyväisempi itseensä vaikka kaupungilla käydessään, jos olisi laittanut nätit, normaalit vaatteet ja vähän meikkiä.

Alkuperäinen kirjoittaja En voi myöskään ymmärtää;30699315:
Tämä ketju kertoo paljon suomalaisten naisten asenteista.. Niin kun joku sanoi, siihen meikkaamiseen menee oikeesti 5-10 minuuttia, joka ei todellakaan ole mitenkään liikaa, vaikka minullakin on pieniä lapsia. Siinä ajassa laittaa helposti meikkivoiteen, poskipunaa, luomiväriä (vaikka varjostuksillakin) ja rajaukset silmiin sekä huulikiiltoa. Mielestäni omasta ulkonäöstään huolehtiminen on kohteliaisuutta muita ihmisiä kohtaan.

Ja pukeutumisesta: itse en koskaan lähde verkkareissa tms. edes lähikauppaan. Korkkareita en käytä koskaan, eikä laitettu tyyli mielestäni niitä vaadikaan.

Jotkut kommentoivat, että "miksi pitäisi miellyttää suomalaista miestä". Itse koen sen ainakin välittämisenä kumppaniani kohtaan, että pidän ulkonäöstäni huolta. En anna myöskään painoni nousta ennätyslukemiin, vaikka se olisikin helppoa järjestää kun pidän kaikista herkuista. Veikkaankin, että ongelmana tässä taustalla monilla on ylipaino. Jos on ylipainoinen, ei välttämättä ole tyytyväinen itseensä muutenkaan, eikä silloin jaksa panostaa ulkonäköönsä muutenkaan.

Jokainen tekee niin kuin itse tykkää, mutta väitän, että jokainen meistä olisi tyytyväisempi itseensä vaikka kaupungilla käydessään, jos olisi laittanut nätit, normaalit vaatteet ja vähän meikkiä.[/QUOTE]

et oo tosissas.

Mörköäidille: taidat asua jonkun kaupungin keskustassa. Näistä verkkareista on ollut puhetta tällä palstalla aiemminkin ja voin sanoa, että maaseudulla verkkarit tms. on kyllä ihan arkipäiväinen pukeutumistyyli monilla aikuisilla..

Heh, nyt en voi myöskään ymmärtää "päättömän" pointtia. Eli oot sitä mieltä, että suurin osa naisista on tyytyväisempiä itseensä, jos ne lähtevät kaupungille ns. suoraan sängystä nousseena kuin kevyellä meikillä ja tyköistuvilla vaatteilla?

Riippuu paljon millaista työtä tekee. Itse en voi olla täydessä pakkelissa ja jakkupuku päällä nuorisotalolla. Nuoret ei oikein ymmärrä sellaista ja se on luontaantyöntävää. Eli ihan normisti joko ilman meikkiä tai sitten hiukan jotain. Ei seksikästä missään nimessä kun nuo isompien teinien hormoonit hyrrää...

Alkuperäinen kirjoittaja En voi myöskään ymmärtää;30699315:

Jokainen tekee niin kuin itse tykkää, mutta väitän, että jokainen meistä olisi tyytyväisempi itseensä vaikka kaupungilla käydessään, jos olisi laittanut nätit, normaalit vaatteet ja vähän meikkiä.

Väitätkö tosissasi, että esim. Helsingin ydinkeskustassa suurin osa naisista on jossain epämääräisissä rytkyissä, verkkareissa ja ilman meikkiä? Kyllähän suurimmalla osalla nimenomaan on normaalit vaatteet. Se, ovatko ne nätit, on mielipidekysymys - ei minustakaan suurimmalla osalla mitkään erityisen hienot tai kivat vaatteet ole, mutta ei minusta joku Burberryn takkikaan olisi hieno. Jossain leikkipuistossa näkee kyllä näitä tuulipukuvanhempia, mutta sen kyllä ymmärrän. Olen itse aina se, joka palelee siellä, kun minulla ei satu olemaan erikseen mitään leikkipuistovaatteita - eli olen siellä farkuissa. Ja on tosi ikävä palella siellä - kevättä odotellessa...

Ja sanon myös sen, että tuo meikkaaminen ei ratkaise mitään. Tunnen paljon ihmisiä, jotka näyttävät hyvältä ilman meikkiäkin. Ja sitten tiedän ihmisiä, joiden kohdalla joku 5 minuutin pikameikki on yhtä tyhjän kanssa siinä mielessä, että he eivät silti olisi tämän ketjun kirjoittajien mielestä "hyvän näköisiä". Mutta kyllähän tuolla busseissa näkee vanhoilla mummoillakin huulipunaa ja kulmakynää - joten jos se on se ratkaiseva asia, niin en tiedä missä on ongelma.

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Alkuperäinen kirjoittaja Pavunlöyhkä;30698145:
Kyllä jos verrataan suomalaista ja ulkomaista miestä, on ero varsin pieni. Venäjään ja Viroon verratessa suomalainen mies on jopa hyvinkin huoliteltu. Kun taas verrataan suomalaista naista ja ulkomaista naista, on ero järkyttävä. Tarvitsee kurkata vain jonkun rajanaapurimme puolelle (Ruotsi, Norja, Viro, Venäjä), niin ulkonäöstä huoletiminen on aivan toisella tasolla.

Et ole tosissasi? Suomalaiset miehet huoliteltuja venäläisiin verrattuna? Jessus, mitä pötypuhetta. Menepä kuule Moskovaan tai Pietariin katsomaan miesten ulkonäköä, ja tule sitten uudelleen keskustelemaan aiheesta... Kyllä Venäjällä ihan sekä naiset että miehet panostavat ihan eri lailla kuin Suomessa.

Terv.Moskovassa venäläisen miehensä kanssa asuva suomalainen nainen

[QUOTE="vierasvieras";30699322]Mörköäidille: taidat asua jonkun kaupungin keskustassa. Näistä verkkareista on ollut puhetta tällä palstalla aiemminkin ja voin sanoa, että maaseudulla verkkarit tms. on kyllä ihan arkipäiväinen pukeutumistyyli monilla aikuisilla..[/QUOTE]

En asu keskustassa, Helsingissä kylläkin. Ja onhan tässä ketjussa moni väittänyt, että kaupunkien keskustoissakin kaikki naiset ovat homssuisia (tosin ketjun aloittaja on selvästi trolli). En ole kyllä nähnyt verkkarityyliä pienemmissäkään kaupungeissa mitenkään vallitsevana trendinä. Mutta teinien kohdalla niitä näkyy - en tiedä miksi! Ehkä verkkarit ovat muotia?

[QUOTE="vierasvieras";30699322]Mörköäidille: taidat asua jonkun kaupungin keskustassa. Näistä verkkareista on ollut puhetta tällä palstalla aiemminkin ja voin sanoa, että maaseudulla verkkarit tms. on kyllä ihan arkipäiväinen pukeutumistyyli monilla aikuisilla..[/QUOTE]
Maaseudulla on myös paljon sukurutsaisia kuntia. Tästä tuli juuri vuoden alussa tutkimus.
Pahempana minä tuon näen kuin verkkarit.

[QUOTE="juu";30698526]Olin yli kymmenen vuotta naimisissa naisen kanssa joka laittautui suurinpiirtein vain häihin. Seuraavan haluan olevan sellaisen naisellisen naisen joka haluaa näyttää muulloinkin kauniilta.
Toki nyt kun hän on sinkkuna niin on alkanut panostamaan itseensä (exä).[/QUOTE]

Tutun kuuloinen tarina. Mieheni toteaa suunnilleen joka päivä kuinka ihanaa on että vaimo pukeutuu nätteihin vaatteisiin ja laittautuu vaikka vähänkin. Siis muulloinkin kuin pelkästään juhliin. Tykkää jostain syystä katsoa vieressä kun meikkaan aamulla töihin.
Hänelle osui kaksi naista peräkkäin, jotka eivät itsestään juuri huolehtineet, olivat ylipainoisia ja kulkivat missä hyvänsä säkeissä ja juhliin laittoivat sentään jotain vähän juhlavampaa pitkää housua ja puseroa päälle.

Meillä suurin osa vapaa-ajasta vietetään jossain urheilutapahtumissa rypemässä tai kuntoilemassa muuten vaan, joten näkee kyllä sen naturellimmankin puolen jossa en laittaudu, eli mitään aina laitettua barbinukkea minusta ei saa tekemälläkään. Toki urheillessakin tulee vähän katsottua miltä näyttää.

Jokainen saa olla oma itsensä. Jonkinlaiset puhtauden ja siisteyden kriteerit on hyvä täyttää, mutta enemmät ulkonäköön liittyvät vaarimukset ovat liikaa. Kenenkään ei ole mikään pakko meikata, jos ei halua. Jos sille linjalle mentäisiin, niin voitaisiin vaatia kauneusleikkauksia yms ja voitaisiin vaatia, että yli 50-vuotiaat eivät tule ihmisten ilmoille. Rumat ihmiset eristettäisiin kuten vammaiset aikoinaan. Onneksi kehitys ei ole menossa siihen suuntaan. Mun mielestä on parasta, että saa olla oma itsensä eikä tarvitse yrittää olla jotain muuta ympäristön paineiden vuoksi.