Miksi suomalaiset köyhtyvät? Täällä ajetaan vanhoilla autoilla eikä syödä ulkona?

• Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Täällä kun verotus on kova :LOL:! Ravintolat yli kalliit, eilen kävimme ainoastaan esikoisen kanssa 2x krt ja 180,- meni mitäs jos käyn monta kerta 5n lasten kanssa päivittäin, pakko kai ulkona elää, tsiisus varma menee 500-1000,- per päivä:poop:...
Tee kotiruokaa. Siinä ajassa kun matkustat ravintolaan niin pöperöt olisivat jo kotiuunissa hautumassa. (y)

• Tykkää
Reactions: Elena777
Ja oletko ap ajatellut kulttuurieroja? Ulkomailla ihmiset on ruokaravintoloissa iltamyöhään otkujia, meillä ei. Meillä arvostetaan kotiruokaa jota saatetaan syödä seuraavanakin päivänä.

Se että ostat joka päivä lattemukin ja sushin on kalliimpaa mutta myös epäekologisempaa, kuin että keittäisit kahvit ihan itse ja mätkäiset jonkun kuhan uunivuokaan kerman kanssa.
Ei ole totta, suomalaiset päinvastoin tykkää nykyään syödä ulkona enemmän kuin kotona, ei sellaista enää ole mitä sä itse sanot. Fakta vaan, ulkona syöminen on pirun kallis. Ulkomailla jopa halvempi taas ulkona syödä, sekä siellä eri rytmi töiden suhteen. Ei vaan ihmisillä ole aika seisoa lieden vieressä

Ei ole totta, suomalaiset päinvastoin tykkää nykyään syödä ulkona enemmän kuin kotona, ei sellaista enää ole mitä sä itse sanot. Fakta vaan, ulkona syöminen on pirun kallis. Ulkomailla jopa halvempi taas ulkona syödä, sekä siellä eri rytmi töiden suhteen. Ei vaan ihmisillä ole aika seisoa lieden vieressä
SÄ tykkäät syödä ulkona. Mieti nyt ihan tavallista Virtasen perhettä: muksut menee illalla jääkiekkoharkkoihin joten äiti väsää jonkun kanapastan 15 min.kotona.

Tee kotiruokaa. Siinä ajassa kun matkustat ravintolaan niin pöperöt olisivat jo kotiuunissa hautumassa. (y)
Ok eilen olin 14tuntia pois, aika paha siinä ajassa ilman ruoka olla. Mies ei ole ikinä kotona vaan muualla projektien kanssa ja kun hän on Suomessa kyllä raha palaa ihan prklesti kun se syö vain ulkona, siks kun on kotona tuurilla 3x vuodessa muutama päivä

SÄ tykkäät syödä ulkona. Mieti nyt ihan tavallista Virtasen perhettä: muksut menee illalla jääkiekkoharkkoihin joten äiti väsää jonkun kanapastan 15 min.kotona.
Minulla ihan sama missä syödä, kun joskus kotiruoka on parempi kuin ravintolan. Mutta kotona taas en tykkää olla. Ravintola on hyvä kun ei ole muuta tekemistä sinne saa mennä ja syödä sekä samalla istua ja miettiä jos esim yksin menee, niin aivoille tekee hyvä...

Ok eilen olin 14tuntia pois, aika paha siinä ajassa ilman ruoka olla. Mies ei ole ikinä kotona vaan muualla projektien kanssa ja kun hän on Suomessa kyllä raha palaa ihan prklesti kun se syö vain ulkona, siks kun on kotona tuurilla 3x vuodessa muutama päivä
Eli: älä yleistä.
Tavis suomalainen perhe: äiti joku kaupan kassa/sairaanhoitaja, isä vaikka joku paperikoneen pyörittäjä, työaika heillä 8-10 h.
Ovat joka päivä johonkin aikaan kotona, taatusti ainakin toinen ehtii tehdä ruuan.

Tavis suomalainen perhe: äiti joku kaupan kassa/sairaanhoitaja, isä vaikka joku paperikoneen pyörittäjä, työaika heillä 8-10 h.
Ovat joka päivä johonkin aikaan kotona, taatusti ainakin toinen ehtii tehdä ruuan.
Perus työ ja yrittäminen 2 eri asia, mutta yrittäminen kans voi olla mitä vaan. Meistä harva on kotona, aika hankala esim Oulusta tai toisesta maasta käydä lounaalle. Mä en tähän mitä muuta tullut sanomaan kun Suomessa se on ärsyttävän kallista!

Perus työ ja yrittäminen 2 eri asia, mutta yrittäminen kans voi olla mitä vaan. Meistä harva on kotona, aika hankala esim Oulusta tai toisesta maasta käydä lounaalle. Mä en tähän mitä muuta tullut sanomaan kun Suomessa se on ärsyttävän kallista!
Mutta yrittämistäkin on erilaista. On semmoista jossa reissataan paljon, mut jos olet
-vanhainkodin toimitusjohtaja
-vaate/elektroniikkakaupan myyjä
-raksamies omalla toiminimellä
Jne jne...

...niin taatusti olet suurimman osan illoista kotona.
Älä yleistä sun elämää ikäänkuin kaikkia yrittäjiä koskevaksi.

• Tykkää
Mutta yrittämistäkin on erilaista. On semmoista jossa reissataan paljon, mut jos olet
-vanhainkodin toimitusjohtaja
-vaate/elektroniikkakaupan myyjä
-raksamies omalla toiminimellä
Jne jne...

...niin taatusti olet suurimman osan illoista kotona.
Älä yleistä sun elämää ikäänkuin kaikkia yrittäjiä koskevaksi.
Lue juuri sanoin että yrittäminen on laidasta laitaan, esim itse ostin auton syksyn lopussa täysin uuden, ajettu yli 30.000, vaikka tuntu suurin osa ajasta olin silti kotona, no vaihtanut jo auton toiseen. Siis ajettu 4kk aikana oli sen verran

vierailijajep
Ei ajella enää kauan vanhoilla autoilla. SDP kieltää polttomoottoriautot, ja vain varakkailla on mahdollisuus hankkia kallis sähköauto.

Ja kun Vihreät asettavat hallitukseen menon ehdoksi huumeiden vapauttamisen, tämä johtaa siihen, että köyhät ja työväestö joutuvat ajelemaan huumepäissään polkupyörillä. Eihän kukaan selvin päin jaksaisikaan ajella polkupyörällä pitkiä työmatkoja. Kiinasta tilataan 5 miljoonaa polkupyörää, minkä takia ilmasto lämpenee 1,5 asteella.

Mä en tiedä missä maassa oikein elät mutta toi vanhoilla autoilla ajaminen huvittaa, kun joka maassa uudet sekä vanhat autot näkyy tiellä. Suomessa päinvastoin joku ihme muutos tapahtui ja monilla jopa luxus autot pers alla. T. Tiellä 24h välillä...

Niin? Sun tilannehan on ihan eri kuin mihin ketjun aloittaja viittasi puhumattakaan siitä viestistä, johon olin vastannut. Aloittaja ihmetteli, ettei syödä usein ulkona eikä ostella uusia autoja. Ja tuo toinen taas kirjoitti käyttävänsä revennyttä takkia, kun kaikki rahat menee perusmenoihin. Sulla ei selvästi kaikki rahat mene, kun niitä riittää säästöön ja sijotuksiin sen jälkeen, kun olet rahoittanut mainitsemasi asiat. Jos rahaa palaa aivan helvetisti, ei varmaan voi ajatella, että rahasta on tiukkaa tai että on pa, jos kaiken sen rahan kuluttamisen jälkeen sitä ei riitä enää lisäkulutukseen.
En tietääkseni väittänyt, että kaikki rahat menisivät. Ehkä en selventänyt tarpeeksi, mikä oli avautumiseni pointti. Se oli lähinnä se, että minun on vaikea ymmärtää, miksi ulkona syömistä pidetään jonkinlaisena itseisarvona. Tai mitä väliä sillä on, millä autolla ajaa? Kyse oli lähinnä siitä, että minä voisin valita toisin ja kuluttaa rahani ulkona syömiseen ja ravintoloissa notkumiseen. En kuitenkaan arvosta sellaista erityisen suuresti. En usko, että sellainen on monenkaan suomalaisen listalla kärjessä niistä asioista, mitä halutaan tehdä tai mihin halutaan sijoittaa, jos ylimääräistä jää.

• Tykkää
Reactions: Elena777 ja r0s
vierailijasg
Minulla ihan sama missä syödä, kun joskus kotiruoka on parempi kuin ravintolan. Mutta kotona taas en tykkää olla. Ravintola on hyvä kun ei ole muuta tekemistä sinne saa mennä ja syödä sekä samalla istua ja miettiä jos esim yksin menee, niin aivoille tekee hyvä...
Surullista jos ihminen ei tykkää olla omassa kodissaan.

• Tykkää
vierailija
Jos tuo maksu poistuisi tai pienenisi niin luuletko että palkka nousisi? :D
Palkanmaksukyky nousisi. Ja se eläkemaksu on joka tapauksessa sinun tienaamaasi rahaa. Jos et työssäsi saa niin paljon arvoa luotua, että se kattaisi aiheuttamasi kulut, saat kenkää ja firma menee konkurssiin. Ei työnantaja niitä eläkemaksuja tai sinun tuloveroasi huvikseen omasta pussistaan maksa, vaan hän siirtää osan sinun työsi tuotosta julkisen sektorin kassaan sen mukaan mitä laki määrää.

r0s
En tietääkseni väittänyt, että kaikki rahat menisivät. Ehkä en selventänyt tarpeeksi, mikä oli avautumiseni pointti. Se oli lähinnä se, että minun on vaikea ymmärtää, miksi ulkona syömistä pidetään jonkinlaisena itseisarvona. Tai mitä väliä sillä on, millä autolla ajaa? Kyse oli lähinnä siitä, että minä voisin valita toisin ja kuluttaa rahani ulkona syömiseen ja ravintoloissa notkumiseen. En kuitenkaan arvosta sellaista erityisen suuresti. En usko, että sellainen on monenkaan suomalaisen listalla kärjessä niistä asioista, mitä halutaan tehdä tai mihin halutaan sijoittaa, jos ylimääräistä jää.

Ne on varmaan ne huonot kokit tai ne jotka eivät osaa edes keittää pottuja joiden mielestä ulkona syöminen on hieno juttu.

:whistle:

vierailija
Ne on varmaan ne huonot kokit tai ne jotka eivät osaa edes keittää pottuja joiden mielestä ulkona syöminen on hieno juttu.

:whistle:
No, itse kyllä tykkään syödä ulkona, mutta ei se siitä johdu, että se olisi minusta "hienoa". Kotona vaan joutuu laittamaan joka päivää ruokaa, kun on lapsia, niin on tosi kiva, että aina ei tarvitse tehdä sitä itse. Ja kätevää senkin vuoksi, että jos ollaan jossain liikenteessä, niin aina ei tarvitse ehtiä syödä kotona ennen lähtöä tai ostaa eväitä tai yrittää keksiä kaupasta jotain pientä syötävää. Joskus on vaan helppoa ja kivaa mennä jonnekin kivaan ravintolaan.

Mutta olen silti välillä ihan laiskakin, ja sekin on joskus kivaa. Ja kaikkia ruokia en ehkä osaakaan tehdä, niin niitä onkin kiva syödä ravintolassa.

Mutta siinä mielessä ulkona syöminen on joskus hienoa, että vaihteli vaan virkistää. Ihan samasta syystä piknikillä syöminen tuntuu hienolta, kun se on vaihtelua siihen tavalliseen arkeen.

Jep. Teen useimmiten kerralla ruuat kahdeksi tai kolmeksi päiväksi eteenpäin. Kun tiedän, että huomenna tulee kiire, teen tänään kaksi ruokaa tai yhden niin ison satsin, että siitä riittää kahdeksi päivää. Se, että kävisimme porukalla ulkona syömässä veisi ehkä nelinkertaisesti aikaa siihen nähden, mitä se vie aikaa kotona tehtynä.

Lisäksi... käytän mieluiten suomalaisia aineksia ja vielä mielummin lähituotantoa. Ravintolat tilaa lihat sieltä, mistä halvimmalla saa, kuten myös kasvikset. Jotenkaan vaan mua ei lämmitä syödä puolalaista/saksalaista/tanskalaista antibioottikanaa ja hormonirääkättyä lehmää tai sonnia.

• Tykkää
Reactions: Elena777 ja Echo
No, itse kyllä tykkään syödä ulkona, mutta ei se siitä johdu, että se olisi minusta "hienoa". Kotona vaan joutuu laittamaan joka päivää ruokaa, kun on lapsia, niin on tosi kiva, että aina ei tarvitse tehdä sitä itse. Ja kätevää senkin vuoksi, että jos ollaan jossain liikenteessä, niin aina ei tarvitse ehtiä syödä kotona ennen lähtöä tai ostaa eväitä tai yrittää keksiä kaupasta jotain pientä syötävää. Joskus on vaan helppoa ja kivaa mennä jonnekin kivaan ravintolaan.

Mutta olen silti välillä ihan laiskakin, ja sekin on joskus kivaa. Ja kaikkia ruokia en ehkä osaakaan tehdä, niin niitä onkin kiva syödä ravintolassa.

Mutta siinä mielessä ulkona syöminen on joskus hienoa, että vaihteli vaan virkistää. Ihan samasta syystä piknikillä syöminen tuntuu hienolta, kun se on vaihtelua siihen tavalliseen arkeen.
Kyllä, vaihtelu on ihan kivaa ja on ihan kivaa, että joskus joku perheen ulkopuolinen kantaa ruuan pöytään ilman, että sinun tarvitsee tehdä yhtään mitään sen eteen (paitsi maksaa).

• Tykkää

Yhteistyössä