Miksi sitä pitää syöttää roskaruokaa pienille lapsille?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rokkivosu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja musta:
Roskaruoan makuun jää kuule helpommin koukkuun. Näin ainakin minulle on joku ravintoihminen joskus sanonut ja kyllähän se suklaakin addiktoi. Porkkana on ihanaa mutta se hesen majoneesi koukuttaa:)

Sehän oli siinä Supersize me-dokkarissa, kuinka noi mäkkäri yms. safkat koukuttaa..Onhan se selvä, jos lapsen kanssa käy kerran viikossa esim. just Hesessä, niin se tenava oppii siihen!

Alkuperäinen kirjoittaja py:
Alkuperäinen kirjoittaja see:
Py - ihmiset on erilaisia. Teillä on kai hyvät geenitkin matkassa. Kyse oli ruokatottumuksista ja niiden siirtymisestä tulevalle sukupolvelle. Varmasti teidänkin lapset pääsevät roskaruoan makuun jos kolmekin kertaa kuussa käytte mäkkärillä. Näin se vaan on. Ja jos touhuilette ja olette muuten terveellisellä linjalle niin ei ylikiloja varmasti kerry. Mutta oppivat he roskaruokaa kuitenkin syömään. Toiselle perheelle tämä voisi olla kohtalokastakin käydä mäkkärillä joka viikko jos ei liikuta yhtään ja kalorit jää sitten kehoon.

No mutta enhän mä voi toimia muiden perheiden mukaan vaan ihan omani :) Ja kun ap kysyi, mä vastasin. Enkä osaa vastata miksi tai miten se on muissa perheissä, vaan miten se on meidän kohdalla. Ja timpan kanssa olen samaa mieltä, jos kaikki muut 34 ateriaa viikossa on kotona terveellistä ruokaa, niin ei se 1 ole vielä turmioksi. Enkä mä edelleen ymmärrä miksi lapsi tai aikuinen ei saisi "oppia" syömään mäkkäriruokaa sillon tällön?Käydäänhän me ravintoloissakin ja todellakin haluan et lapsi oppii niissäkin syömään ruokaa eikä ala itkemään et haluaa kotiin kun ei voi syödä mitään muuta kun niitä äidin lihapullia kun kaikki muu maistuu oudolle. Olen tällaisiakin lapsia nähnyt. Ei voi syödä mitään muuta kun sitä äidin tekemään kun maistuu erilaiselle.

Miksi ei voisi polttaa sitä yhtä tupakkaa kuukaudessa. Koska se koukuttaa niin nopsaan. Tiedän, vähän radikaali vertaus mutta ylipaino on suuri ongelma länsimaissa. Itse muistan että meillä kotona terveellinen ruokavalio ruletti mutta jostain syystä mieleen on jääneet ne harvat kerrat lapsuudessa jolloin käytiin ihan ravintolassa ja saimme ranskalaisia ja nauravia nakkeja. Ranskalaisten maku on se mikä jäi mieleen vuosiksi, se jotenkin koukutti. Edelleen olen perso ranskalaisille.. vaikka siis 360 päivää vuodessa vetelimme terveysruokaa. Kyllä siihen rasvaisuuteen jää koukkuun jollain tapa.

Alkuperäinen kirjoittaja pl:
Luulen (ja toivon), ettei täällä Suomessa ole ihan yhtä holtitonta menoa, kiitos neuvolajärjestelmän. Sieltä kuitenkin saa neuvoa vauvojen ravitsemukseen. Noilla ylilihavilla äideillä ei välttämättä ole käsitystä, kuinka epäterveellistä tuollainen roskaruoka voi olla. Voivat jopa luulla, että ranskalaiset ovat vauvalle ok, sehän on perunaa. Neuvontaa ja valistusta nuo perheet tarvitsisivat.

Itse asiassa heillä todennäköisesti ei ole. Britanniassa kun ei nimittäin valisteta ollenkaan ruoasta ellei itse ole aktiivinen.

Joskus 4D:llä tuli dokkari, jossa oli erilaisia ylilihavia lapsia ja erilaisia painonpudotustapoja, joita kokeiltiin. Siinä yhdelle lapselle annettiin ns. tavallinen dieetti ja kun sitä äitiä katsoi ruokakaupassa niin sääliksi kävi. Hän ei esimerkiksi edes huomannut eikä mieleenkään tullut, että friteeratussa ruoassa on paljon kaloreita. Ja äiti siis tosissaan teki parhaansa lapsen dieetin noudattamisessa. Onneksi sillä kertaa lapsi huomasi :) .

No eikö ne possuäidit ihmettele miten itse ovat lihoneet? Syön usein ranskalaisia = olen lihava. Eikö järki pelaa ollenkaan vai onko ne niitä kouluja käymättömiä lähiömutseja?

Minusta on erikoista että raskaana ollessa tekee mieli enemmän roskaruokaa kuin muuten. Eipä ole terveellistä syötävää vauvaa ajatellen mutta minkä teet kun himo on niin kova. Eipä ole luonto tätä asiaa osannut järjestää oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Ei se mene pilalle, mutta pienestä opitaan ne makutottumukset jotka muokkaa ruokailutottumuksia isompana.

Jepjep... Mutta he eivät kuitenkaan siellä mäkkärillä tule syömään yhtään useammin kuin minä sen maksan. Ja sitten kun on omaa rahaa niin ovat jo niin isoja että tajuavat itse mikä on hyväksi tai pahaksi. Niin kauan kun minä pidän huolta heidän syömisestä ei muidenkaan tarvitse olla huolissaan.

Entäs sitten, kun lapsi saa viikkorahaa (jos saa) ja käy koulun jälkeen muutaman kerran viikossa mäkkiruoalla ja sitten syö vielä kotona? EN tarkoita, että sinun lapsesi näin tekisi, mutta ollessani koulussa, todella, todella moni teki juuri näin, koska "koulussa oli niin ällön pahaa ruokaa".

Alkuperäinen kirjoittaja sorry:
Miksi ei voisi polttaa sitä yhtä tupakkaa kuukaudessa. Koska se koukuttaa niin nopsaan. Tiedän, vähän radikaali vertaus mutta ylipaino on suuri ongelma länsimaissa. Itse muistan että meillä kotona terveellinen ruokavalio ruletti mutta jostain syystä mieleen on jääneet ne harvat kerrat lapsuudessa jolloin käytiin ihan ravintolassa ja saimme ranskalaisia ja nauravia nakkeja. Ranskalaisten maku on se mikä jäi mieleen vuosiksi, se jotenkin koukutti. Edelleen olen perso ranskalaisille.. vaikka siis 360 päivää vuodessa vetelimme terveysruokaa. Kyllä siihen rasvaisuuteen jää koukkuun jollain tapa.

Tästähän voisi sitten päätellä, että koska teillä oli sitä niin harvoin niin sen takia se jäi erityisesti sulle mieleen. Mä voin tunnustaa, että olen varmaan 5v:stä lähtien käynyt epäsäännöllisenä säännöllisesti mäkissä, eikä mulla pyöri mielessä ne ranskalaiset :) Mun ei tee sitä mieli mitenkään, vaan sitä syödään sillon kun ei jakseta/ehditä ruokaa laittaa. Eikä se ole tuohon lapseenkaan vaikuttanut. Ihan yhtä innoissaan se syö kotona pinaattikeittoa kun niitä ranskalaisia. Ja ihan yhtä hyvin se syö sitä vaaleaa pullamössöleipää kuin ruisleipää. Naposteluna suurin herkku on oikeesti kurkku :) Ei se roskaruoka jotenkin automaattisesti "pilaa" lasta et sen jälkeen mitään muuta se ei suostu syömään ja jatkuvasti on himo päällä saada ranskalaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja pieras:
Mä en tajua sitä, että miksi taaperolle edes tarjotaan roskaruokaa tai karkkia. Jos toinen ei sitä kaipaa, niin miksi ihmeessä pitää maistattaa? Ihminen ei menetä mitään, vaikka ei ikinä söisi roskaruokaa tai karkkia? Enkä siis tarkoita ettei lapselle saisi ikinä antaa mitään epäterveellistä, koska se on jo nipoa. Mutta pitäisi malttaa odottaa sitä lapsen omaa kiinnostusta toisten (epäterveellisiin) syömisiin.

On niissä taaperoissakin eroja. Kyl toi jo 1v alko haluta sitä mitä muutkin sen oman evään sijasta. Vaihtoehtona oli itkettää ja antaa olla syömättä mitään tai antaa samaa kun muillakin. Olkoon nyt sitten vaikka kerran kahdessakuussa sitä roskaruokaa. Hyvä heillä joilla lasta ei kiinnosta mitä muut syö.

Mä olen oikeasti huolestunut palstalaisten lasten ruokavaliosta. Joka päivä kysytään, miten voi halvimmalla tehdä ruokaa.

Ruokavalio koostuu todella monella pelkästään perunasta, riisistä ja pastasta. 200gr lihaa isolle perheelle päivässä, ei oikeastaan kasviksia tai hedelmiä ja sämpylät tehdään halvimmasta vehnäjauhosta.

Tämä se minusta roskaruokaa on, jos ei mikään.

Alkuperäinen kirjoittaja py:
Alkuperäinen kirjoittaja sorry:

Tästähän voisi sitten päätellä, että koska teillä oli sitä niin harvoin niin sen takia se jäi erityisesti sulle mieleen. Mä voin tunnustaa, että olen varmaan 5v:stä lähtien käynyt epäsäännöllisenä säännöllisesti mäkissä, eikä mulla pyöri mielessä ne ranskalaiset :) Mun ei tee sitä mieli mitenkään, vaan sitä syödään sillon kun ei jakseta/ehditä ruokaa laittaa. Eikä se ole tuohon lapseenkaan vaikuttanut. Ihan yhtä innoissaan se syö kotona pinaattikeittoa kun niitä ranskalaisia. Ja ihan yhtä hyvin se syö sitä vaaleaa pullamössöleipää kuin ruisleipää. Naposteluna suurin herkku on oikeesti kurkku :) Ei se roskaruoka jotenkin automaattisesti "pilaa" lasta et sen jälkeen mitään muuta se ei suostu syömään ja jatkuvasti on himo päällä saada ranskalaisia.

Enpä usko. Uskon tuohon rasvaan ja liiallisiin hiilariannoksiin jotka koukuttavat.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkivosu:
Alkuperäinen kirjoittaja see:
Py - ihmiset on erilaisia. Teillä on kai hyvät geenitkin matkassa. Kyse oli ruokatottumuksista ja niiden siirtymisestä tulevalle sukupolvelle. Varmasti teidänkin lapset pääsevät roskaruoan makuun jos kolmekin kertaa kuussa käytte mäkkärillä. Näin se vaan on. Ja jos touhuilette ja olette muuten terveellisellä linjalle niin ei ylikiloja varmasti kerry. Mutta oppivat he roskaruokaa kuitenkin syömään. Toiselle perheelle tämä voisi olla kohtalokastakin käydä mäkkärillä joka viikko jos ei liikuta yhtään ja kalorit jää sitten kehoon.

Mun mielestä toi on paljon... :/

Lapsi oppii pitämään roskaruoasta, vaikka sitä syötäisiin vain pari kertaa vuodessa. Mun mielestä hampurilaisravintoloiden välttely ei ole kaiken a ja o, vaan se että lapselle tehdään maittavaa ja herkullista terveellistä ruokaa. Tällöin lapsi oppii tekemään (ainakin jos lapsi otetaan ruoanlaittoon mukaan) sitä terveellistä hyvää ruokaa, eikä se kielletty paha nouse sitä herkullisemmaksi vaihtoehdoksi.

Suomessa teskin on ongelmana vauvojen roskaruokailu. Ravitsemus ongelmat alkavat näkymään enemmin vasta 2v jälkeen.

Meillä käydään salaa lapsilta hesellä, muutaman kerran vuodessa. Ei todellakaan viedä lapsia sinne periaatteella "lapsien pitää syödä samaa kuin mekin". Järkeä päähän! Jos itse haluaa syödä höttöä, ei lasten tarvitse seurata mukana. Jotkut huvit on vain aikuisille.

Alkuperäinen kirjoittaja ww:
Meillä käydään salaa lapsilta hesellä, muutaman kerran vuodessa. Ei todellakaan viedä lapsia sinne periaatteella "lapsien pitää syödä samaa kuin mekin". Järkeä päähän! Jos itse haluaa syödä höttöä, ei lasten tarvitse seurata mukana. Jotkut huvit on vain aikuisille.

:flower: :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja hih:
Mitä täällä nyt keuhkotaan jostain kerran kuussa mäkkäreillä keikoista. Kysehän oli juuri PÄIVITTÄISESTÄ mässäämisestä. Monet on tulleet puolustelemaan omia salaisia keikkojaan mäkkäriparadisoon vaikka ei ollut asian ydin:)

No mä en ainakaan tunne ainuttakaan perhettä, jossa sitä hui niin kamalaa mäkkäriruokaa syötäis päivittäin..Ja epäilen, että suomesta semmosia perheitä montaa löytyykään. Joten sikäli sitten aika turha ketju.

Alkuperäinen kirjoittaja kahden äiti:
Mun mielestä ranskiksia syövää taaperoa paljon järkympi näky on se 3-vee, joka vetelee mäkkärillä omaa purkkiruokaa. .

Eläessäni en ole nähnyt kolmevuotiasta mäkkärissä purkkiruokaa syömässä. Yksivuotiaita ranskalaisia syöviä lapsia sen sijaan olen ja kolmevuotiaita, jotka juovat limua.

Jännää, miten näissä keskusteluissa aina tuodaan esille se, että "ei se mäkkiruoka nyt niin epäterveellistä ole". Vaikka kaikki hyvin tietävät, että todellakin on. Pakko kai sitä on tulla puolustelemaan omia valintoja.

Käydään nelivuotiaan kanssa satunnaisesti mäkkärissä ja syön itsekin hampurilaisen silloin tällöin, vaikka hyvin tiedän, että se on epäterveellistä moskaa. Miksei tätä voi vaan suoraan myöntää? Pojalle kyllä maistuvat paremmin itse kokolihasta tehdyt burgerit täysjyväsämpylän välissä eikä ole koskaan halunnut limsaa, mutta se onkin toinen juttu se.

Me käydään hesessä kerran tai kaks kuussa, tai sit tilataan pizzaa. Joskus vaan kerran kuussa. Jos tuntuu että lapsilla on nälkä ja ollaankin liikenteessä, niin helppoa se on sit mennä hesessä käymään. Ja lapset on liki 1½ ja melkei 3v. Joskus molemmat saa oman lastenaterian, joskus otetaan vaan yks jonka jakavat. Ja meillä syödään sillon tällön kotona myös kaupan hamppareita.

Tiedän että on paljon, mutta... Meillä vanhempi menee painokäyrän alapuolella, ja nuorempi ihan keskellä.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Mun mielestä ranskiksia syövää taaperoa paljon järkympi näky on se 3-vee, joka vetelee mäkkärillä omaa purkkiruokaa. .

Eläessäni en ole nähnyt kolmevuotiasta mäkkärissä purkkiruokaa syömässä. Yksivuotiaita ranskalaisia syöviä lapsia sen sijaan olen ja kolmevuotiaita, jotka juovat limua.

No, se, ettet sinä ole nähnyt, ei tarkoita, ettei näitä 3-vuotiaita olisi... eiköhän näillä palstalaisilla, jotka eivät taaperoilleen uskalla samoja ruokia antaa, ole juurikin noita lapsia tulevaisuudessa. Niin, juu, ja pari kertaa olen tuollaisen tapauksen itse nähnyt, mutta enpä niillä mäkkäreillä ihan kokoajan ole päivystämässäkään.

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Meillä esikoinen sai hampurilaispaikoissa 2,5v asti purkkiruuan. Itse kävin ehkä 2 kk välein, ja lapsi oli tyytyväinen purkkiin, sai multa aina pari ranskalaista. Olisiko ollut lähes 3v kun sai sitten oman aterian ekan kerran. Käydään pari kertaa vuodessa. Limua sai ekan kerran 4v. Sitä ennen sai maidon. Nykyään saa valita maito/mehu.

:attn: paha purkkiruokien suosija.

Hippoliina - en arvostele nyt perheesi valintaa mutta jäin miettimään tuota painokäyrää. Uskoakseni lasten ylipaino alkaa näkyä kunnolla vasta kouluiässä, siis väärien ruokailutottumusten tuoma ylipaino. En usko että kellään on 3-vuotiasta mäkkärin kävijää joka olisi jo ylipainoinen sillä lailla kuin nuo dokkarin lapset. Muutenkin ihmiset on siellä lihavuudessa ihan omaa luokkaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Hippoliina:
Me käydään hesessä kerran tai kaks kuussa, tai sit tilataan pizzaa. Joskus vaan kerran kuussa. Jos tuntuu että lapsilla on nälkä ja ollaankin liikenteessä, niin helppoa se on sit mennä hesessä käymään. Ja lapset on liki 1½ ja melkei 3v. Joskus molemmat saa oman lastenaterian, joskus otetaan vaan yks jonka jakavat. Ja meillä syödään sillon tällön kotona myös kaupan hamppareita.

Tiedän että on paljon, mutta... Meillä vanhempi menee painokäyrän alapuolella, ja nuorempi ihan keskellä.

Pakko kysyä, että onko asia sinusta enemmän ok, kun lapsesi on "liki" 1,5 v ja "melkein" 3 v kuin jos olisivat 1- ja 2-vuotiaat?

Yhteistyössä